Kävin ajelemassa lenkin vähän rajummin soratulla tiellä ja muistui tämä keskustelu mieleen. Silmiin piirtyi terävästi tällainen näkymä:
sorattu.jpg (153.64 KiB) Katsottu 4405 kertaa
Nuo "polut" ovat siis pyöräilijöiden tekemiä, tuossa ei kukaan aja autolla, ihan tavallinen KLV.
Olisiko tuossa syy siihen miksi trikeissä rengasrikkoja tuntuisi tulevan kaksipyöräisiä enempi. Kaksipyöräisellä on helppo pitää molemmat renkaat "polulla" kun taas trikellä helposti menee kaksikin vieressä. Triken renkaat menee kaikki myös eri polkua, kun kaksipyöräisessä keskimäärin tamppaa ehkä 1,5 renkaan leveyttä
Jos kaksipyöräisesllä tuossa polulla ajaessa tulee rengasrikkoja tahdilla 1/1000km, niin trikellä pelkällä polulla pysyessä kolmen renkaanjäljen ansiosta 1/500km
Lisäksi jos tihemmällä sorapatjalla puhkeamis tiheys on tuplaten puhtaampaam kohtaan verrattuna niin puhkeamistiheys on enään 1/125km koska kaksi rengasta kolmesta menee siellä.
Jukan päätelmässä on vissisti järkeä. Pitäisikö kinnerit olla salmiakin mallisia, niin ainakin peräkkäiset renkaat kestäisivät paremmin ehjänä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Minun Nazca Fuego "trikeni" oli parempi kuin salmiakkitrike. Kaikki kolme pyörää kulkevat lähes samaa "polkua"! Tärinäraidoitettu piennar on helpommin västettävissä tällä rakenteella.
JormaL
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-
Jukan päätelmässä on vissisti järkeä. Pitäisikö kinnerit olla salmiakin mallisia, niin ainakin peräkkäiset renkaat kestäisivät paremmin ehjänä.
Vai Slingshotin mallisia?
Kevyesti kuormatut(lasten pyörissä ei tappajasepelikään kumeja puhko) eturenkaat eivät ehkä puhkeaisi soralla kulkiessaan tai voisivat olla vaikka umpikumia.
Raskaasti kuormattu takarengas sattuisi paremmin puhtaalle uralle. Toinen etu olisi paljon parempi vetopito liukkaalla.
Jukan päätelmässä on vissisti järkeä. Pitäisikö kinnerit olla salmiakin mallisia, niin ainakin peräkkäiset renkaat kestäisivät paremmin ehjänä.
Vai Slingshotin mallisia?
Kevyesti kuormatut(lasten pyörissä ei tappajasepelikään kumeja puhko) eturenkaat eivät ehkä puhkeaisi soralla kulkiessaan tai voisivat olla vaikka umpikumia.
Raskaasti kuormattu takarengas sattuisi paremmin puhtaalle uralle. Toinen etu olisi paljon parempi vetopito liukkaalla.
Jukka
Mielenkiintoinen rakenne tässä Slingshotissa.
Kyllä minä ihmettelen näiden kalliimpien renkaiden rikkoja. Halvemmilla renkailla niitä tapahtuu tosi harvoin. Eikö noiden litkujen sisäänlaitto tuki venttiilit?
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Kyllä minä ihmettelen näiden kalliimpien renkaiden rikkoja. Halvemmilla renkailla niitä tapahtuu tosi harvoin.
Halvempi kumi ei kestä samoja paineita, on siis vähän tussu ja kontaktipinta tiehen on laajempi. Piikin sattuessa kohdalle tussumpi kumi joustaa sen kohdalta eikä piikki tartu kiinni.
Joo Jukan huomio sepelin kulkeutumisesta on tuttu noilta omiltakin reiteiltä, eipäilemättä sillä on vaikutusta kun joku pyöristä kulkee väkisinkin sepelipatjan päällä. Vaikuttaa myös rullaukseen luonnollisesti. Onneksi nykyään työmatkasta on kuitenkin pitkälti yli puolet ihan maantienlaitaa/ajorataa jossa sepelistä ei ole sillä lailla haittaa.
No sepelitkin on tietysti nyt jo ajat sitten siivottu, myöskään rengasrikkoja ei ole tullut sitten Marathon plussien poisvaihdon jälkeen, varmaan näillä joku kausaliteetti on
Viimeksi muokannut TMS, 31 Touko 2014, 07:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hitsin päästä lähtenyt. Tuohon kohtaan tulee iso jäykkyysero korvakkeellisen kohdan ja suoran kohdan välille. Siitä sen kuuluikin hajota. Eikös Mangossa tuo putki ole vain suora ja sitäpaitsi lasikuitua. Voisitko ottaa vielä kuvan niin, että näkyy, miten takaiskari kuormittaa tuota kohtaa, jotta saamme vähän lisää konstruktiivista oppia tästäkin murtumasta.
Tossa pari kuvaa, niissä näkyy myös putkiklemmareilla ja alumiinilatan paloilla tehty hätäkorjaus jonka kanssa tuli ajettua reilut 1000 km ennen kuin uusi osa (coat hangerista puhuvat englanniksi, mikähän olisikaan sopiva suomennos) tuli Hollannista ja oli aikaa laittaa se paikalleen. Ei muuten ollut ihan pieni operaatio tuon vaihto, takarengas piti irroitaa ennen kuin tuon sai vaihdettua. Murtuma oli ajossa edennyt ja osa oli mennyt ihan katki, putkiklemmariviritys kuitenkin toimi jollain lailla ja piti paketin kasassa vaihtoon asti.
Coat hanger kun oli irti niin sitä hieman paremmin ymmärsi sen funktion. Takarenkaan kotelo mihin siis takaiskarin yläpää ja myös takahaarukka tukeutuu, liikkui lunnolisesti sivusuunnassa ihan valtoimenaan ilman tuota tukea. Ja tietysti suurin kuorma tuolle tulee siitä takaiskarista.
Ohessa myös uuden vahvistetun osan kuva, ei ollut iso vahvike, mutta varmaa se sopivasti pienentää Jorin mainitsemaa jäykyyseroa jotta osa kestäisi hieman kauemmin. Putki oli samalla halkaisijalla ja punnituksen perusteella myöskään seinämävahvuutta ei ollut muutettu. Jotenkin olisi toivonut reilumpaa vahvistusta.
Liitteet
IMG_3218_p.jpg (88.57 KiB) Katsottu 4223 kertaa
Uusi "coat hanger"
IMG_3216_p.jpg (98.79 KiB) Katsottu 4223 kertaa
IMG_3163_p.jpg (83.39 KiB) Katsottu 4223 kertaa
IMG_3162_p.jpg (86.75 KiB) Katsottu 4223 kertaa
Viimeksi muokannut TMS, 31 Touko 2014, 07:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muutenkin tuli tehtyä isompaa huoltoa samalla kun tuon "coat hangerin" vaihdoin. Etupään nivelpäät laitoin uusiksi kun ne kaatumiskorjauksen yhteydessä laitetut olivat kuluneet jo aivan väljiksi. En siis suosittele IKH:n nivelpäitä ainakaan ilman suojausta hiekalta ja vedeltä. Ei ollut rasvanipasta iloa tai sitten niitä olisi pitänyt rasvailla vähän joka välissä. Uudet nivelpäät hommasin DE Tradingista http://www.detrading.fi/fi ja samalla totesin että minua oli IKH:ssa huijattu, sillä DE Tradingin nivelpäiden hinnat olivat kolmasosa IKH:n hinnoista. DE Tradingista suosittelivat ottamaan sellaiset nivelpäät joissa molemmat liukupinnat on terästä (teflon välissä), kun pronssinen liukupinta on tietysti hieman helpommin kuluva. Totesin myös että en jätä näitä uusia nivelpäitä suojaamatta, vaan tein 2 mm neopreenista nivelille suojapussit joihin ruuttasin rasvaa sisään. Nyt ei pitäisi hiekka ja vesi päästä niin nopeasti liukupinnoille tuhojaan tekemään. Aika näyttää kuinka suojapussit toimivat. Helpompaa olisi tietysti ollut jos olisi saanut sellaiset nivelpäät joissa suojat/tiivisteet olisivat olleet jo valmiina, mutta ei sellaisia tuossa kokoluokassa ollut saatavilla ainakaan näiltä ns. halpis valmistajilta. (Nivelpäiden hankkimisesta tuli mieleen että ennen DE Tradingia tulin jo ostaneeksi nivelpäitä Jatek Importista, jota neuvon välttämään kuin ruttoa. Meinaan ensin toimistus kesti tyyllin kolme kuukautta ja sitten nivelpää eivät edes ollet sitä mitä piti. Sen jälkeen tahdoin tietysti purkaa kaupan mutta en ole kyseistä firmaa saanut sen jälkeen kiinni mitenkään, ei puhelimella eikä sähköpostilla.)
Muun remonti lisäksi päätin laminoida jäykisteen taittopyörän tietämille, jos se hiukan pinentäisi pohjan joustoa. Laittavat Velomobielilla tämän kaltaisen jäykisteen ilmeisesti nykyään uusiin pyöriin jo vakiona. Ohessa kuva. Vielä täytyy ehkä takapäähän lisätä jäykisteen takahaarukan kiinnityspisteiden tuntumaan, kun sellaisetkin uusissa veloissa ilmeisesti on.
Pari strada kinneriä oli Käymässä Vaasassakin. Muutaman kerran teron kinnerin sisään kurkistaneena ja kerran muistaakseni Nokialla testasinkin. Näitä Vaasan kinnereitä en tohtinut kokeilla, mutta oli mukava huomata että kehitystä tuntuisi tapahtuvan. Pieniä yksityiskohtia viilataan. Srada on jotenkin jämäkämmän oloinen kuin Mango. Kaiken kaikkiaan kyllä oikein laadukkaan oloisia kinnereitä. Melkein nykyisin kokemuksen mukaan stradaan kallistuisin, jos olisin nyt kinneriä ostamassa. Onneksi tili sen verran tyhjä ettei tarvi vaihtoa edes suunnitella.
Tuossa alkuviikosta rupesi kuulumaan epämääräistä naksuntaa takapään suunnalta, välillä nakse oli aika kovaa ja välillä hiljaisempaa. Nakse kuului sekä polkiessa että rullatessa varsinkin silloin kun käänsi vasemmalle. Pahinta peläten ja parasta toivoen rupesin tutkimaan mikä meinaa hajota. Aika lailla koko pyörä tuli käytyä läpi ennen kuin huomasin mahdollisen syyllisen. Takarungossa olevassa uloimmassa pyörän kuulalaakerissa oli meinaan melkoinen klappi ja pyörintä hyvin rouheaa. Katselin hiukan netistä josko löytyisi apuja siihen miten asia korjataan ja sitten sopivien prikkojen, putken pätkän ja kierretangon avulla sai laakerit pois pesästään. Laakereita oli kolme, kaksi rataspakan puoleisella reunalla ja yksi uloimmalla reunalla. Laakereiden välissä oli myös pätkä putkea fyllinä. Uloin laakeri oli pahimmassa kunnossa, ja myös rataspakkaa lähinnä olleessa laakerissa tuntui jo selvää rohinaa pyöriessä. Keskimmäinen laakeri vaikutti olevan aivan kunnossa. Laakerit olivat kokoa 6002 (32x15x9) ja niissä oli peltisuojaus. Ihan SKF:n laakerit olivat kyllä. Kilometrejä on nyt takana reilut 23 tuhatta. Laitoin tilalle SKF:n kumitiiviteiset versiot, saa nyt sitten nähdä kummat kestävät kauemmin. Jorin toisessa ketjussa esittämä teoria pääsee nyt siis testiin (http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... &start=105).
Sen verran kauan noiden kanssa sai ährätä, että mieluummin panostin muutaman euron enemmän SKF:n laakereihin versus joku tarvike laakeri. Motonetissä meinaan oli noita SKF:ä hintaa 4,7 €/kpl ja sitten jotain noname laakereita pari euroa halvemmalla.
No koeajo on vielä suorittamatta joten aivan varma ei voi vielä olla auttoiko laakerien vaihto naksuntaan, mutta aika todennäköistähän se on.
Niin tuli muuten tarkastettua noita GBSR osallistujien veloja ja kaikista jotka katsoin läpi (ehkä 6 pyörää) oli tuo alumiini coat hanger-henkari vaihdettu tuohon uuteen vahvistettuun.
Kuinka kauan tuo akku näissä kestää jos ottaa Stradaan vilkut ja tuplavalot yms.? Että kuinka usein täytyy latailla?
Mä olen Mangossa seuraillut niin vajaa 20 h kestää akku "päivävaloilla" kun kerran lataa samasta akusta kännykän eli käytännössä yli 20h. Mulla on yksi iso etuvalo ja muistikuva on, että sitä voi n. 4h polttaa kunnes se sammuu, tämän jälkeen pikkuledit vielä toimii pitkään, ja vilkut myös.
Oletan, että Questissa ja Stradassa on samanlainen akku/sähköt. Jos ostaisin uutena niin myös tuplavaloilla tilaisin...
Nämä siis jotain 20 tkm ajetuilla/ladatuilla akuilla
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Joo hyvin samanlaisia kokemuksia mulla on kuin terpalla, eli reilut 20h menee huomiovaloilla (eli siis takavalo + edessä olevat kaksi pientä lediä) ihan hyvin. Vilkkuja tulee käytettyä ja sitten tietysti jarruvaloa. Kauemmin kun käyttää niin rupeaa valojen kirkkaus hiipumaan. Varsinaista etuvaloa ei ole tullut juuri käytettyä, joten sen kanssa en osaa sanoa akun kestosta kunnolla.
Nykyäänhän noissa on 12V sähköjärjestelmä (ainakin lisävarusteena saatavissa), siitä en osaa sanoa kun itsellä on 6V systeemi.