Olen joutunut ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja yksinkertaistamaan SH30:n rakennetta. Olen jättänyt jousituksen kokonaan pois ja muuttanut istuimien rakennetta. Akselin väliä olen pienentänyt 10 cm ja ehkä voisi vieläkin pienentää. Muotoilu on kovasti tylsistynyt, mutta onpa paljon yksinkertaisempi rakentaa ja on kevyempi. Tuolien keskilinjassa kulkeva runko on 30x1,5 mm:n huonekaluputkea.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Vaatinee satulan malliset istuinosat, sillä muuten näyttäis istuimen etureuna ottavan hieman takareiteen(?).
Joo, pääsee varmaan puolta pienemmällä työmäärällä kun jättää krumeluurit pois! Ja pääsee ainakin nopeasti testaamaan toimivuutta, niin ei tule tehtyä sit ainakaan kauheasti turhaa työtä, jos joku ei jostain syystä toimi. Sillai mä ainakin kaiken aina teen. Nopeasti jotain yksinkertaista vaan niin pääsee kokeilemaan muutostarpeita. Kehitysversiot sit vasta kun on saatu hieman kokemusta..
Vaatinee satulan malliset istuinosat, sillä muuten näyttäis istuimen etureuna ottavan hieman takareiteen(?).
Joo, pääsee varmaan puolta pienemmällä työmäärällä kun jättää krumeluurit pois! Ja pääsee ainakin nopeasti testaamaan toimivuutta, niin ei tule tehtyä sit ainakaan kauheasti turhaa työtä, jos joku ei jostain syystä toimi. Sillai mä ainakin kaiken aina teen. Nopeasti jotain yksinkertaista vaan niin pääsee kokeilemaan muutostarpeita. Kehitysversiot sit vasta kun on saatu hieman kokemusta..
Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.
Olen kovasti harkinnut yläohjausta, mutta olen arvellut, että istumaan meno olisi silloin hankalaa. Jos laittais nivelen stemmiin, niin se helpottuisi.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Nyt on ryhdikäs.
Pari huomiota, jotka helpottavat, kun huomaat, että tulossa on nelipyöräinen. Etumainen kampikeskiö ei tarvitse olla noin korkealla, sillä renkaan osuminen kantapäähän ei juuri haitta, kun ohjaamalla ei pidetä pyörää pystyssä. Takakampikeskiötä voi sitäkin siirtää hitusen edemmäs, sillä jalat eivät osu etupyörään vielä lähellekään. Runkoa voi siis lyhentää. Etuistuintakin laskea viitisen senttiä. Ohjaustangon ei tarvitse välttämättä ulottua noin kauas taakse ja sivulle, ainakaan täyspitkänä ulkopuolella, sillä pyörää voi ohjata raidetangosta, joka on kiinni lyhyessä ohjainvarressa/tangossa. Tämäkin ominaisuus, jota nelipyöräisyys helpottaa. Pyörästä ei tule niin leveä, kun ohjaustangon ei tarvitse ulottua kauas sivulle sisäkaarteen puolelle, kun raidetangosta voi jatkaa ohjaamista kun sisäkaarteen puolen ohjauskahava katoaa istuimen alle. (Hitto kun on vaikea selittää )
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.
Pehmusteen lisääminen aikaansaa persaukseen puristussiteen! Ei kierrä veri. Siksi pehmukalla penkillä ajelu on hengenvaarallista.
Kyllähän istuminen tiedetään epäterveelliseksi, mutten sentään tuollaisestä ole kuullut! Eikö tuo ole verrattavissa sohvalla tai autossa istumiseen? Kyllä niissä aika kauan voi istuskella ennenkuin verenkierto loppuu?
Ajattelin tehdä istuimet 6 mm:n vanerilevystä. Pehmustetta voisi paksuntaa, ettei niin ottaisi takareiteen.
Pehmusteen lisääminen aikaansaa persaukseen puristussiteen! Ei kierrä veri. Siksi pehmukalla penkillä ajelu on hengenvaarallista.
Kyllähän istuminen tiedetään epäterveelliseksi, mutten sentään tuollaisestä ole kuullut! Eikö tuo ole verrattavissa sohvalla tai autossa istumiseen? Kyllä niissä aika kauan voi istuskella ennenkuin verenkierto loppuu?
No ei ehken tommoinen iso penkki niin kauhee ole. Mutta semmoien turbopehmee normisatulan kokoinen kyllä. Jos ei kuole heti kun istuu niin viimeistään perillä.
Nyt on ryhdikäs.
Pari huomiota, jotka helpottavat, kun huomaat, että tulossa on nelipyöräinen. Etumainen kampikeskiö ei tarvitse olla noin korkealla, sillä renkaan osuminen kantapäähän ei juuri haitta, kun ohjaamalla ei pidetä pyörää pystyssä. Takakampikeskiötä voi sitäkin siirtää hitusen edemmäs, sillä jalat eivät osu etupyörään vielä lähellekään. Runkoa voi siis lyhentää. Etuistuintakin laskea viitisen senttiä. Ohjaustangon ei tarvitse välttämättä ulottua noin kauas taakse ja sivulle, ainakaan täyspitkänä ulkopuolella, sillä pyörää voi ohjata raidetangosta, joka on kiinni lyhyessä ohjainvarressa/tangossa. Tämäkin ominaisuus, jota nelipyöräisyys helpottaa. Pyörästä ei tule niin leveä, kun ohjaustangon ei tarvitse ulottua kauas sivulle sisäkaarteen puolelle, kun raidetangosta voi jatkaa ohjaamista kun sisäkaarteen puolen ohjauskahava katoaa istuimen alle. (Hitto kun on vaikea selittää )
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä! Kampikeskiöitä edessä kannattaa tosiaan laskea. Etuistuimia voi laskea, jos laittaa yläohjauksen kääntyvällä stemmillä. Istuimiksi olen harkinnut tällaisen muovituolin http://www.tori.fi/satakunta/Muovi_tuol ... ?ca=18&w=3 istuinosaa, mutta, kun ovat niin hemmetin suuria.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mietin samaa, mutta ymmärsin, että tarkoitus on päästä käyttämään erillistä stemmiä ja ohjainvartta säädettävyyssyistä –ainakin näin aluksi.
Etuistuinta voisi siirtää kymmenisen senttiä edemmäs, jotta ohjainvarsi ei tarvitse olla pitkä ja ohjaaminen onnistuu suoraan raidetangosta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos etupenkkiä siirtää vielä eteen, tulee pyörästä yksin ajaessa tosi etupainoinen. varsinkin kun pinopiste on myös korkealla voi alamäkeen jarrutettaessa olla vaarana, ei keuliminen, vaan periminen! Sano ulosottomies.