Lastenpyörät

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Lastenpyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kickbike ketjussa sivuttiin lasten pyöräilyä.

Meillä siis tilanne se että 4v ajelee pyörällä pikkumatkoja - pysähtyy ja lähtee.
Pyörä on joku Nopsa - lainassa serkultansa. Ihan järkyttävän painoinen laite. Sama jos meidän aikuisten pyörät painaisivat 50-60 kiloa suhteessa omaan painoon.

Olen tuuminut josko säästäisi ja investoisi ensi kesäksi Islabikesin (http://islabikes.com/) hiukan kevyempiin ja puolitosissaan lapsille tehtyihin pyöriin. Pienempikin alkaa olla jo silloin ensimmäisen tarpeessa. Mitäs itse tuumitte tästä lasten pyörien laadusta ja saatavuudesta? Mimmoisilla pyörillä lapsenne ajelevat? Onko Jukka ajatellut missä vaiheessa rakentaa nojapyörän jälkikasvulle?

Juu. Tämä lapiasia on mulle merkittävä - siksi tulee vähän jo melkein jankutettua asiasta. Sori.

jviirret kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Aika tasatahtinen laite kolmivuotiaan pojan pyörän kans.

Huh. Ei tulis mieleenkään lähteä seitsemänvuotiaan pojan pyörälenkille seuraksi muuten kuin juosten...

Ei ton perässä juosten meikä pysy, painelee 12-14km/h keskarilla kilometri tolkulla. Pisin reissu viime kesänä 13km, tosin puolessa välissä tauko. Toki kickbikellä pääsin aikoinani kovempaa, mutta näin totuttelu vaiheessa ihan sopiva vauhti. Pääseepähän hätätilassa edelle ja nappaamaan kiinni, ku poika ei osaa vielä pysähtyä/lähteä liikkeelle. Välityksiä muuttamalla poikaan saa kyllä helposti vauhtia lisää, mutta en muuta ennen kuin oppii lähteen ite liikkeelle.
Jukka

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lastenpyörät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No meillä tuo poika oppi ohjaamalla tasapainon pitämisen kaksivuotiaana kävelypyörällä: http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=543
Polkupyörällä ajohan sujui tietysti sitten heti kun sai jalkoihin riittävästi voimaa. Pyörä on 16" Yosemite, raskas ku synti, välityksiä hieman kevensin. Liian isohan se vielä ton kokoselle on, siksi en ole vielä pysähtymisiin ja liikkeille lähtöihin paneutunut.
Nojapyörää tuskin tarvii koskaan, kun kylän läpi menee yksi ainoa päällystetty pyörätie ja kaikki kakarat ympärillä näyttää olevan enempi maastopyöräilijöitä :D Toki jos sellaisen haluaa niin voi tehdä, mutta luulen että joku "tuunattu" chopperi/bmx/crossi pyörä olisi mieluisempi. Aika näyttää.
Mun mielestä pahinta mitä lapsen pyöräilyn oppimisen kannalta voi tehdä on ostaa kolmirattainen pyörä jossa polkimet kääntyvässä eturenkaassa. Vuoden kun opettelee siihen, että polkiessa pitää tangosta kiskoa polkemisen tahtiin, niin menee tuskastuttavan kauon aikaa että oppii ohjaamalla tasapainon pidon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lastenpyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juu. Meillä on kanssa ollut tuo potkupyörä ensin ja sitten tuo Nopsa. Potkupyörä on hyvä tasapainon harjoitteluun

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lastenpyörät

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Siirrämpä tämänkin tänne

Teemu Kalvas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei ton perässä juosten meikä pysy, painelee 12-14km/h keskarilla kilometri tolkulla. Pisin reissu viime kesänä 13km, tosin puolessa välissä tauko.

Teidän kolmevuotias on kovempi pyöräilijä kuin meidän seitsenvuotias. Jotkut on tietty syntynyt johonkin lajiin, meidän lapsihan on suunnistaja, sen pyöräilyä rajoittaa varmaan eniten se ettei ole kauheasti harjoiteltu kun motivaation puute on aika täydellinen.

Motivaation puute on täälläkin nyt syksyllä vaivannut. Ikäisistään naapuruston lapsista kun ei kukaan muu vielä pyöräile ollenkaan. Tällä hetkellä tuskin jaksaisi tuommoista 13km reissua, tai ainakin pitäisi pysähdellä useammin. Hiihto haluja tuntuu olevan, mutta kun ei oo senttiäkään lunta ja mua ei kiinnostas pätkääkään :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin