Miten hitossa Suomesta on tullut tällainen kevyen liikenteen kehitysmaa?
(Yksinkertaistaen) siksi koska meillä on otettu käyttöön näppärä käsite kevyt liikenne. Muualla se on ihan sitä samaa 'mediumi'-liikennettä siinä missä muutkin tiellä liikkujat.
Mielenkiintoinen asia tämän peruskysymyksen lisäksi on, kuinka pyöräilijä saataisiin Suomessa osaksi liikennettä. Nythän pyöräilijää pidetään liikenteen (autosellaisen) esteenä. Jos pyöräilijällä on jokin asema autoilijan ajatuksissa, se muistuttaa enemmän nopeaa jalankulkijaa kuin hidasta liikennettä.
Eurooppalaisissa pyöräilyn sivistysmaissa fillari on liikennettä siinä kuin autot, bussit ja ratikatkin. Kaikki pääsevät perille vuorollaan ja jokainen antaa tilaa toiselle. Miten hitossa Suomesta on tullut tällainen kevyen liikenteen kehitysmaa?
Pyöräilijöitä on vaan liian vähän. Enemmän pyöräilijöitä, myös talvella, niin pakko niihinkin on suhtautua normaalina ilmiönä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Yritin Ruotsalaiselta kollegalta kysyä, kuinka he ovat saaneet aikaan sen että suojatielle tulevalle jalankulkijalle todella annetaan tilaa. Hän ei ymmärtänyt kysymystä. "Meillä on sellaiset säännöt", oli vastaus. Niin meilläkin, mutta niiden noudattamatta jättämisestä ei seuraa mitään.
Ei se ole niinkään kiinni rangaistuksen pelosta, kuin siitä, että ruotsalaisessa kulttuurissa paljon vahvemmin tyhmiäkin lakeja noudatetaan yhteiskuntarauhan ja yleisen lainkuuliaisuuden nimissä. Suomessa näkee just tätä ajattelua että enpäs noudata lakia X kun sitä ei voi valvoa/ei valvota/ei rangaista. Ja näiden tyyppien kanssa pitäisi rakentaa sivilisaatiota... huoh.
Tuossa kotoa lähtiessä on kilometrin verran matkaa jossa on huonokuntoinen sorapintainen pyörätie ja olen ottanut oikeudekseni ajaa siinä kohtaa autotiellä. Jostain syystä siitäkin tulee syyllinen olo, en tiedä rikonko lakia vai en.
Tänään tuolla samalla pätkällä ajotien reunaa ajaessani poliisi auto ohitti minut sievästi, siis on kai sallittua ajaa näin koska eivät pysäyttäneet.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Näinhan se on. Säännöt, joita ei valvota, eivät ole voimassa. M.O.T.
Kevät tulee, tänne Suomen eteläreunalle se on tullut jo. Kaikki ulos ja pyöräilemään (kunhan tuo tappajasepeli on kerran edes harjattu pois) ja nauttimaan ilmoista. Tilastollisesti huhti-toukokuun vaihde on vähäsateisinta aikaa...
Nojaillaan!
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
nauttimaan ilmoista. Tilastollisesti huhti-toukokuun vaihde on vähäsateisinta aikaa
Näin rasitusastmaan taipuvaisena täytyy sanoa, että tässä on joku epäyhteys. Nautin pyöräilyilmasta sitten kun ilmanlaatu ei ole kaikilla mittareilla huono. Sitä se ei ole keväällä ennen kuin sataa riittävästi.
nauttimaan ilmoista. Tilastollisesti huhti-toukokuun vaihde on vähäsateisinta aikaa
Näin rasitusastmaan taipuvaisena täytyy sanoa, että tässä on joku epäyhteys. Nautin pyöräilyilmasta sitten kun ilmanlaatu ei ole kaikilla mittareilla huono. Sitä se ei ole keväällä ennen kuin sataa riittävästi.
Pöllyäminen on paha juttu. Mutta itse asiaan, oikeata reunaa ajelen. Ajoin tuossa Joulukuun tienoilla Järvenpäähän tandemillani, eikä sen suurempia hätiä ollut.
Vaikka vasenta laitaa ajaminen on tietääkseni laitonta Suomessa, niin silti pisti miettimään onnettomuuden välttämismahdollisuuksia tämä uutinen: nukahtanut rekkakuski ajoi 4 pyöräilijän päälle, 1 kuoli: http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Rekk ... 5256322420
Uutisessa ei kerrota kumpaa puolta pyöräilijät ajoi, eikä myöskään rekan kulkusuuntaa
Väistämis aikaa on vähemmän jos rekka tulee vastaan, kuin että menisi samaan suuntaan ja näkisit sen tulemisen peilistä.
Vaikka vasenta laitaa ajaminen on tietääkseni laitonta Suomessa, niin silti pisti miettimään onnettomuuden välttämismahdollisuuksia tämä uutinen: nukahtanut rekkakuski ajoi 4 pyöräilijän päälle, 1 kuoli: http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Rekk ... 5256322420
Ikävä tapaus... ja nukahtelee suomessakin rekkakuskeja vaikka työ- ja lepoaikalait lienee himpunverran tiukemmat kuin Dominikaanisessa tasavallassa. Silti kannattaa huomioda se, että jos fillaristi ajaa vasenta laitaa 30 km/h ja rekka kaistaansa 80 km/h niin mutkatiellä se pyörä tulee rekkakuskille todella yllättäen ja jos vaikka kuski kaivaa norttia taskusta 2 s, 1 s menee kun tajuaa, että sviddu... tuleepa tyylikäs nojapyörä vastaan omalla kaistalla, 1 sekuntti lisää väistöliikkeeseen eli rekka on liikkunut 88 metriä ja fillari 33 metriä, yhteensä 121 metriä(korjatkaa jos meni metrit metsään). Kun se rekkamies tekee sitten nopean väistöliikkeen vasemmalle niin kärry heilahtaa ensin oikealle... joskus aika reippaasti sinne pientareen puolelle... jos rekan paluu omalle kaistalle pitää suorittaa yhtä terävästi/nopeasti niin se kärry tekee heilahdusliikkkeen myös vastaantulevan kaistalle
Jos taas kulkuneuvot liikkuu samaan suuntaan niin tässä 4 sekunnin esimerkissä lähenemistä on tapahtunut 55 metriä ja reaktioaikaa jää tässä nopeusesimerkissä 66 metriä ja yli 4,5 sekunttia enemmän.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Vaikka vasenta laitaa ajaminen on tietääkseni laitonta Suomessa, niin silti pisti miettimään onnettomuuden välttämismahdollisuuksia tämä uutinen: nukahtanut rekkakuski ajoi 4 pyöräilijän päälle, 1 kuoli: http://www.hs.fi/urheilu/artikkeli/Rekk ... 5256322420
Uutisesta ei kuitenkaan käy ilmi ajautuiko rekka tien oikeaan vai vasempaan laitaan ja kumpaa pyöräilijät käyttivät. Mainitun kaltainen onnettomuus on edelleen mahdollinen vaikka pyöräilisi väärällä puolen.
Itse olen huomannut, että sivupeili on kyllä aivan ehdoton varuste fillarissa. Pystärissä ei tällä hetkellä ole (pari aikaisempaa menivät rikki), mutta nojakissa on molemmin puolin Lisäävät huomattavasti turvallisuuden tunnetta - ehkä jopa turvallisuuttakin
... ja reaktioaikaa jää tässä nopeusesimerkissä 66 metriä ja yli 4,5 sekunttia enemmän.
Aivan aiheellisia laskelmia joihinkin tapauksiin, mutta kuskin nukkuessa hänen reaktioaikansa ei merkitse mitään. Sen sijaan, jos pyöräilijä huomaa rekan tulevan kohti, niin se voi pelastaa hengen.
Ehkäpä näistä ideoista poimisin tuntuvankokoiset taustapeilinäkymät pelastajaksi, itselleni.
... ja reaktioaikaa jää tässä nopeusesimerkissä 66 metriä ja yli 4,5 sekunttia enemmän.
Aivan aiheellisia laskelmia joihinkin tapauksiin, mutta kuskin nukkuessa hänen reaktioaikansa ei merkitse mitään. Sen sijaan, jos pyöräilijä huomaa rekan tulevan kohti, niin se voi pelastaa hengen.
Tätä vartenhan se taustapeili on. Pitäs olla pakollinen varuste autojen seassa ajaessa.
... ja reaktioaikaa jää tässä nopeusesimerkissä 66 metriä ja yli 4,5 sekunttia enemmän.
Aivan aiheellisia laskelmia joihinkin tapauksiin, mutta kuskin nukkuessa hänen reaktioaikansa ei merkitse mitään. Sen sijaan, jos pyöräilijä huomaa rekan tulevan kohti, niin se voi pelastaa hengen.
Ehkäpä näistä ideoista poimisin tuntuvankokoiset taustapeilinäkymät pelastajaksi, itselleni.
Oma mielipiteeni on, että jos joku ajaa pyöräni perään niin se on aivan käsittämättömän huonoa tuuria mutta jos ajaisin itse aina vasenta laitaa niin aiheuttaisin "tilanteita" muille koko ajan.
Omaan pyörääni olen laittanut ison ja tukevan peilin, eli mahdollisimman iso taustanäkymä ja ei värise ajaessa (Biltemasta, moottoripyörämallia ja olisikohan 10 € kustantanut), sen turvin kyllä näkee jos joku on tulossa ihan iholle. Oranssi viiri viipottaa myös ja sitä suosittelen kaikille lämpimästi vaikka tyyli vähän kärsisi
Ja kyllä myö autoilijat ainakin yritetään ajaa hereillä Vaan nojapyörällä tuo hereillä pysyminen on joskus niin vaikeaa
Viimeksi muokannut terppa, 23 Huhti 2010, 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"