Ajatko vasenta laitaa?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Jos maantiellä ei ole erillistä pyörätietä, ajatko vasenta laitaa joskus/usein/aina?

Jalankulkija saanee lain mukaan käyttää vasenta laitaa, mutta luullakseni pyöräilija ei.

Silti tuntui maaseudun kapeahkolla mutkikkaalla maantiellä ajellessani, että vasen laita on paljon turvallisempi kuin oikea: ehdin kääntää äkkiä sivuun ojaan, jos auto näyttää tulevan päälle tai liian lähelle. Jos autoilija kurkottelee cd-levyjänsä, tiirailee navigaattoria, saa sairauskohtauksen tms, niin saatan pelastaa henkeni vasemmassa laidassa. Oikeassa laidassa tulisin peräänajetuksi. Jo ajatuskin peräänajosta ahdistaa, varsinkin silloin, kun valkean viivan rajoittama asfaltoitu piennar on 5-10 cm tai olematon.

JOS olisit jo tähän mennessä pelastanut oman henkesi/terveytesi vähintään kerran vasemmalla ajaessa, mitä tuumisit oikeaan reunaan siirtymisestä? Tai jos kuulisit jonkun toisen välttyneen onnettomuudelta sen takia?

Miten paljon parempi pitäisi turvallisuuden vasemmassa laidassa olla, että käyttäisit sitä (lakia ehkä rikkoen)? Puolet oikean laidan onnettomuusriskistä? Neljännes? Kymmenesosa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minulta kuoli kaveri 80-luvulla juuri tuollaiseen peräänajoon. En tiedä olisiko ehtinyt väistää vasemmassa laidassa ajaen, mutta olisi ainakin ollut mahdollisuus yrittää. Olen sitä mieltä, että pyöräilijän pitää saada vapaasti valita ajopuolensa oman harkintansa mukaan. Itse tulee kyllä ajeltua aika oikea-laitavoittoisesti, mutta en pode oman tunnon tuskia, milloin säästän kaksi kadun ylittämistä ajamalla vasenta laitaa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Itse ajan aina oikeaa laitaa, tällöin nopeusero on autoihin nähden pienempi ja autoilija havaitsee pyöräilijän ajallisesti puolta aiemmin kuin vastakkain ajaessa.
Esimerkki: Auton nopeus 60km/h ja pyöräilijän 20km/h. Samaan suuntaan kulkiessa nopeusero 40km/h ja kohdatessa 80km/h.
Työmatkalla on yksi vasemmalle kääntymis kohta sellaisessa paikassa että näkemäesteen vuoksi tulee vaihdettua vasemmalle puolelle 100m ennen kääntymistä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Itse ajan aina oikeaa laitaa, tällöin nopeusero on autoihin nähden pienempi ja autoilija havaitsee pyöräilijän ajallisesti puolta aiemmin kuin vastakkain ajaessa.
Esimerkki: Auton nopeus 60km/h ja pyöräilijän 20km/h. Samaan suuntaan kulkiessa nopeusero 40km/h ja kohdatessa 80km/h.
Työmatkalla on yksi vasemmalle kääntymis kohta sellaisessa paikassa että näkemäesteen vuoksi tulee vaihdettua vasemmalle puolelle 100m ennen kääntymistä.

Ajat siis aina oikeaa laitaa, paitsi joka päivä töihin mennessä. :D Sama homma minulla.

Tuo kohtaamisnopeusasia on varmasti noin, kun tien nopeusrajoitus on 50 km/h.
Oikeaa puolta ajaessa vastuu siirretään autoilijalle, jonka mahdollisuudet paranevat. Vasenta puolta pyöräillen mahdollisuudet väistämiseen huononevat kohtaamisnopeuden lisääntymisen takia, mutta väistäjiä on kaksi. Sekä pyöräilijä, että autoilija voivat tehdä osuutensa törmäyksen estämiseksi. Valtatiellä, joka itselläni oli tässä kohdin mielessä, kohtaamisnopeuden muutos ei vaikuta niin merkittävästi väistämiseen jäävään aikaan tai näkyvyyteen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Tarvittaessa kyllä, jos se on oman kulkemisen ja turvallisuuden vuoksi miellyttävämpi vaihtoehto.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Vain autolla ja sitäkin vain humalassa.

Ei kyl äkkiä tulisi mieleenkään ajaa vasenta puolta, vaikka monia muita liikennesääntöjä on elämän aikana tullut rikottua.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kiitos kommenteista. Enpä tullut ajatelleeksi nopeuserojen vaikutusta. Jorin mainitsema surullinen tapaus vahvisti sen, ettei peräänajomahdollisuus ole pelkkää teoriaa tai superharvinainen.

Kysymys heräsi Keski-Suomen keväisillä sohjokeleillä taajamissa ja maanteilla vaihteeksi ajellessa, kun pyörätiet olivat käytännössä ajokelvottomia paikoitellen. Ajotielläkin lunta ja sohjoa niin, ettei valkoisen viivan pientareen puolelle päässyt. Kun ajotien oikeassa laidassa tasapainoillessani sain pari säikäyttävää tööttäystä viereltäni, vei itsesuojeluvaistoni vasempaan laitaan (vaihtoehtona odottaa kesää kotona). Tööttäykset ehkä tarkoittivat : 'Häivy pyörätielle siitä, kun se on olemassa!'.

Rauhallisilla kiemurtelevilla asfaltoiduilla maanteillä vasen laita tuntui kyllä niin paljon turvallisemmalta, että ajattelin jo: " Joko ajan nyt täällä tai en aja ollenkaan". Ja sitten aloin kysellä itseltäni seurauksia: paljonko olisi sakkoa, miten usein, vai olisiko ollenkaan? Vastasin sitten , ilman suurta riitaa ja suukopua: "Kokeillaanpa, sittenhän sen tietää"

Jopa vilkasliikenteisellä päätiellä, jossa on leveät pientareet, vasen laita tuntui rauhoittavammalta kuin oikea. Jos siellä takana onkin joku älytön hurjastelija, huumehörhö, juoppo, tutiseva puolisokea vanhus, itsaria valmisteleva tai moniongelmainen tapaus, niin lohduttaako henkeä menettäessäni tai kasviksi sairaalan siirtyessäni ajatus 'mutta minäpä olin oikeassa ja lainkuuliainen'.

Tosin pääteiden melu tuntuu minulle (kuulo-ongelmaiselle: hyperakusia) niin pahalta, ettei siellä pitkiä aikoja aja, ellei lähes pakko ole. Suomea ristiin rastiin ja päästä päähän ei taida kuitenkaan pikkuteitä myöten päästä matkan pidentymättä paljoa.


Onnettomuustodennäköisyyksistä voisi yksinkertaistaen pohtia näin:

Otaksutaan, että miljoonasta ohittavasta lähintä kaistaa ajavasta autoilijasta yksi ajaisi pyöräilijän päälle.
Oikealla ajava pyöräilijä väistää sen verran kuin väistää riippumatta siitä, onko auto tulossa kohti tai ei ole (ilmän takapeiliin vilkuilemista ei näe autoa, kuulee vaan). Tapahtuu onnettomuus yhden kerran miljoonasta ohituksesta.

Otaksutaan edelleen laskuesimerkin vuoksi , että vasemmalla ajaessa pyöräilijä myöhästyy tarpeellisessa vastaantulijan väistämisessä yhden kerran miljoonasta. Karkeasti ottaen onnettomuus tapahtuu vain silloin, kun pyöräilija JA autoilija molemmat yhtäaikaa epäonnistuvat törmöyksen torjunnassa. Jos epäonnistumiset ovat toisistaan riippumattomia, niin onnettomuusfrekvenssi on 10^-6 * 10^-6 eli yksi tapaus biljoonasta.

Näillä luvuilla ja oletuksilla vasen laita olisi miljoona kertaa turvallisempi. Jos nopeusero oikeassa laidassa lisää autoilijan armonaikaa reaktiolle esim. 2- tai 10-kertaiseksi vasempaan laitaan verrattuna, niin vasen laita olisi silti vähintään 100 000 kertaa turvallisempi. Se tuntuu kyllä selkäytimessäni.

(edellä otaksuma 1 miljoonasta on mielivaltainen, ja yhtä hyvin voisi kuvitella 1 / 100 000:sta tms).

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Toni »

Aina vasemmalla. Tuosta on kyllä ihan tilastojakin löydettävissä mikä on onnettomuusriski. Ainakaan kaupungeissa ei voi mitenkään pitää vasenta laitaa turvallisena ja itselläni kokemus siirtyy kyllä maanteillekin. Tieto siitä, että ajelee liikennesääntöjen vastaisesti vähentää ainakin omaa turvallisuudentunnettani. Huomionarvoista on myös se, että väärää puolta pyöräillessä autoilijalle jää merkittävästi vähemmän reaktioaikaa plus, että hän ei todellakaan odota löytävänsä nojapyörää(!) tulossa kohti(!) omalta kaistaltaan(!).

Itse ajelen kolmipyörälläni turvallisesti oikeaa puolta, mutta rohkeasti ajoradan puolella ja näin pakotan autot hidastamaan ja tekemään ohituksen vastaantulijan kaistalta. Näin tulen otetutuksi huomioon en kevyenä, vaan ihan oikeana liikenteenä. Jos auto koukkaa liian läheltä on minulla myös riittävästi tilaa väistää oikealle.

Hyvää huomioita ja ideoita mm. http://www.kenkifer.com/bikepages/traffic/index.htm

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Toni kirjoitti:

...Tieto siitä, että ajelee liikennesääntöjen vastaisesti vähentää ainakin omaa turvallisuudentunnettani.
...
Itse ajelen kolmipyörälläni turvallisesti oikeaa puolta, mutta rohkeasti ajoradan puolella ja näin pakotan autot hidastamaan ja tekemään ohituksen vastaantulijan kaistalta. ...

Kiva kun osallistut säikeeseen. Vanhana pahanilmanlintuna en malta olla kyselemättä, että eikö lain mukaan pyöräilijän tule käyttää piennarta, eli valkoisen viivan ojanpuoleista osaa, olipa siinä asfalttia, hiekkaa, tms? Ja jos piennarta voi käyttää, niin ajoradan puolella ajeleminen on lainrikkomista(?) ;) (siis kuten vasenta laitaa ajaminen on lainrikkomista).

Autoilijan tulee olla valmistautunut siihen, että häntä vastaan tulee jalankulkija tai jopa jalanjuoksija. Tai rullaluistelija. Tai koiranulkoiluttaja potkukelkalla. Tai kottikärryntyöntäjä. Tai lapsi kolmiopyörällä. Tai jopa nojapyöräntaluttaja juoksujalkaa. Tai mitä kummajaisia sitten onkaan. Vasenta laitaa, laillisesti pientareen käytön huomioiden .

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:

Vanhana pahanilmanlintuna en malta olla kyselemättä, että eikö lain mukaan pyöräilijän tule käyttää piennarta, eli valkoisen viivan ojanpuoleista osaa, olipa siinä asfalttia, hiekkaa, tms?

Ei.

Sen sijaan kevyellä liikenteellä on erikseen myönnetty lupa käyttää piennarta, mitä autolla ei saa tehdä. Polkupyörän paikasta ei ole sen kummempaa ukaasia kuin että pitää ajaa tien laidassa. Pientareesta ei siinä kohdassa puhuta mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ei.

Sen sijaan kevyellä liikenteellä on erikseen myönnetty lupa käyttää piennarta, mitä autolla ei saa tehdä. Polkupyörän paikasta ei ole sen kummempaa ukaasia kuin että pitää ajaa tien laidassa. Pientareesta ei siinä kohdassa puhuta mitään.

Kiitos oikaisusta. Näköjään piennarjutut koskevat jalankulkijoita (tieliikennelaki, pykälä 40):
"Jalankulkijan paikka tiellä

Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.

Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.

Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa. (7.5.1997/414)

Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

On kyllä aika hirveä ajatus jossain päätiellä, jossa autot sujahtelevat 100 km/h, jääräpäisesti omistaa 1 kaista opettaakseen autoilijoille lakia. Keskimääräinen elinaika lienee kuitenkin suurempi kuin II maailmansodan konekivääriampujalla, joten kyllähän se siitä, suhteellisen turvallisesti.


PS. löytyi kuitenkin tämmöinen:
"Tieliikennelaki 8 § 1 mom "Ajoneuvoja on kuljetettava ajoradalla. Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää ja muuta moottoritonta ajoneuvoa sekä mopoa on kuitenkin kuljetettava pientareella." Tieliikennelaki 8§ 3 mom: "Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Viimeksi muokannut optimistx, 09 Huhti 2010, 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie yleensä ajan oikeella, pientareita ei juuri ole ainakaan täällä kaupungissa. Peilistä yritän kattoa onko joku tulossa ja mahdollisuuden mukaan vielä väistän ja annan tilaa. Tuossa kotoa lähtiessä on kilometrin verran matkaa jossa on huonokuntoinen sorapintainen pyörätie ja olen ottanut oikeudekseni ajaa siinä kohtaa autotiellä. Jostain syystä siitäkin tulee syyllinen olo, en tiedä rikonko lakia vai en. Autot yleensä väistää kaukaa ja antaa tilaa mut tänään tuli ensimmäinen totinen torvensoittaja joka töräytti kohdallani torvea. Olin aivan ajotien reunassa ja hänellä oli tilaa kyllä ohittaa mutt ilmeisesti volvo kuski oli sitä mieltä että miun ois pitäny ajella pyörätietä. Heilautin hänelle reippaasti kättä kiitokseksi :D

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:

On kyllä aika hirveä ajatus jossain päätiellä, jossa autot sujahtelevat 100 km/h, jääräpäisesti omistaa 1 kaista opettaakseen autoilijoille lakia. Keskimääräinen elinaika lienee kuitenkin suurempi kuin II maailmansodan konekivääriampujalla, joten kyllähän se siitä, suhteellisen turvallisesti.

Kaikessa mitä elämässä tekee pitää olla vähän tilannetajua. Jollain isolla tiellä toimintani riippuu kyllä monesta eri tekijästä, ja siis lähtökohtaisestihan pyrin reitinvalinnalla välttämään sellaisia viimeiseen asti.

Pari käytännön isoa tietä, joita tulee ajettua. Kaksi ihan erilaista ajotapaa, molemmat perusteltuja:

1) Länsiväylän jatke Kirkkonummelle päin. 80 rajoitus, kaksi kaistaa, pientareen leveys noin 1,5 metriä ja asfaltin laatu pientareellakin hyvä. Roskaa tietysti pientareella paljon. Autoja vuorokaudessa kymmeniä tuhansia. Täällä ajetaan aina pientareella. Autojen ohittamiset eivät ole varsinaisesti erillisiä tapahtumia, vaan autoja tulee tasaisena virtana ohi. Jopa isommalla porukalla ajaessa tällä tiellä on käytetty piennarta.

2) Ivalo-Utsjoki. 80 rajoitus, kaksi kaistaa, piennar on ehkä kolme senttiä leveä. Autoja menee vuorokaudessa ehkä parisataa. Ne autot joita kulkevat ajavat tyypillisesti julmaa ylinopeutta, 140 ei ole mitenkään poikkeuksellista. Täällä ajetaan aina pyörää keskellä kaistaa, niin että pyörä näkyy saavuttavaan moottoriajoneuvoon mahdollisimman kaukaa. Moottoriajoneuvolla on hyvää aikaa siirtyä vasemmalle puolelle tietä tai jarruttaa, jos vasemmalle ei voi mennä. Tyypillisesti hidastaa ei tarvitse, koska vastaantulevaa liikennettä ei ikinä ole. Muista varoa poroja, poro on maailmankaikkeuden tyhmin eläin.

Useimmat tiet on jotain tuolta väliltä, ja niin on toimintatavatkin. Kärkistensalmen sillalta kun ajaa pohjoiseen Jyväskylää kohti, tiellä ajetaan toista sataa ja piennarta on sen verran että sinne mahtuu pyörä ihan hyvin, mutta pyörä täyttää pientareen kokonaan. Lopputulos on että autot ajaa viiden sentin päästä nopeuserolla 70-80 km/h, ja se on henkisesti niin rasittavaa, että yksi kerta sillä tiellä riittää yhteen elämään, sen jälkeen ajaa Jyväskylään aina koko matkan Päijänteen itäpuolella, vaikka se kestääkin puoli tuntia kauemmin.

Toni
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 15:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Toni »

optimistx kirjoitti:

Autoilijan tulee olla valmistautunut siihen, että häntä vastaan tulee jalankulkija tai jopa jalanjuoksija. Tai rullaluistelija. Tai koiranulkoiluttaja potkukelkalla. Tai kottikärryntyöntäjä. Tai lapsi kolmiopyörällä. Tai jopa nojapyöräntaluttaja juoksujalkaa. Tai mitä kummajaisia sitten onkaan. Vasenta laitaa, laillisesti pientareen käytön huomioiden .

Tulee olla, eli pitäisi olla, eli saattaa olla, eli ehkä ei olekaan. Painotan edelleen sitä, että reaktioaika on pienempi ja harva on vastaantulevan nojapyörän kohtaamiseen valmistunut vaikka menisi tien oikeaa reunaa. Erityisen vaarallista on tietysti vasemmalla ajaminen tien kaartuessa vasemmalle.

optimistx kirjoitti:

On kyllä aika hirveä ajatus jossain päätiellä, jossa autot sujahtelevat 100 km/h, jääräpäisesti omistaa 1 kaista opettaakseen autoilijoille lakia.

Ei nyt tarvitse jääräpäinen olla, mutta oikeuksistaan kiinni pitäminen auttaa myös autoilijoita kunnioittamaan niitä. Lähinnähän sitä tulee puolikas tai kolmannes kaistasta vietyä mikä on kuitenkin sen verran, että autoilija tarvitsee turvalliseen ohitukseen vähän enemmän tilaa ja harkitsee sitä paremmin. Ja edelleen, siinä säästää itselleen väistövaraa.

Itselläni on matalalla kulkeva Trice QNT ja yksi vähän huolestuttava skenaario on se jos takana tulevan autoilijan takana tuleva lähtee ohittamaan niin missä vaiheessa hän hoksaa, että kaistalla onkin vielä yksi kummajainen. Jäänkö nokkapellin ja repsikan puoleisen oven taakse katveeseen?

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatko vasenta laitaa?

Viesti Kirjoittaja Hopea »

En aja vasenta laitaa, jos pyörätietä tai tien oikeaa laitaa pääsee.

Pyörässäni on nykyisin punainen vilkkuledi taaksepäin. Sen verran luotan autoilijoiden taitoihin ja erityisesti havainnointikykyyn, että olen antanut tämän verran periksi periaatteistani. Siis siitä, että joka autoon lähtee kuskiksi, sen pitää pystyä ajoneuvonsa myös hallitsemaan.

Mielenkiintoinen asia tämän peruskysymyksen lisäksi on, kuinka pyöräilijä saataisiin Suomessa osaksi liikennettä. Nythän pyöräilijää pidetään liikenteen (autosellaisen) esteenä. Jos pyöräilijällä on jokin asema autoilijan ajatuksissa, se muistuttaa enemmän nopeaa jalankulkijaa kuin hidasta liikennettä.

Eurooppalaisissa pyöräilyn sivistysmaissa fillari on liikennettä siinä kuin autot, bussit ja ratikatkin. Kaikki pääsevät perille vuorollaan ja jokainen antaa tilaa toiselle. Miten hitossa Suomesta on tullut tällainen kevyen liikenteen kehitysmaa?

Yritin Ruotsalaiselta kollegalta kysyä, kuinka he ovat saaneet aikaan sen että suojatielle tulevalle jalankulkijalle todella annetaan tilaa. Hän ei ymmärtänyt kysymystä. "Meillä on sellaiset säännöt", oli vastaus. Niin meilläkin, mutta niiden noudattamatta jättämisestä ei seuraa mitään. Ajettuasi jalankulkijan/pyöräilijän yli muista vain oikeudessa sanoa ettet nähnyt ollenkaan...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Vastaa Viestiin