tavasti kirjoitti:
Jos alamäessa jarrutetaan 250W teholla, ja polkija tuuppaa vielä lisää tehoa 150W. Virtaa tulee liikaa, ja akut eivät kestä näin suurta latausvirtaa. Esim 12V systeemissä 33A latasuvirta vaatisi jo melkoisen möhkäleen ettei savu nouse. 10Ah lyijyakku (biltema) maksimi latausvirta 3A, painoa 3.3kg. Luonnollisesti latasuvirta saa olla lyhytaikaisesti suurempi, mutta mikä on lyhyt aika? Esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa voisi trikessä hissukseen polkea virtaa jemmaan, mutta 3A/12V olisi vain 36W teho.
Tuo on ihan hyvä suunnitelma, kunhan unohdat lyijyakun. Litiumakuilla tämä saattaisi hyvinkin onnistua, kuten Bysmyyr tuossa jo ehti mainita. Lyijyakun käyttökelpoiset latausvirrat ovat surkean pieniä. Jos käytät suurempia virtoja, hyötysuhde laskee dramaattisesti. Asiallisella hyötysuhteella voit ladata lyijyakkua vain enintään tuolla nimellisellä latausvirralla. Suuremmilla virroilla hyötysuhde huononee sisäisiin vastuksiin ja vedyn muodostumiseen.
Tässä kuva vähän pienemmän akun spekseistä. Vasemmassa yläkulmassa on nimelliskapasiteetteja erilaisilla purkuvirroilla. 0,45A pienemmillä virroilla akku antaa siis sen nimellisen kapasiteettinsa energiaa. Tuo 0,45A on niin pieni virta, että se antaa tässä tapauksessa 36V yksiköksi koottuna vain 16 W tehon. Jos taas akkua kuormitetaan vähänkään kovemmin, tai siis sellaisella virralla, joka jotain tekeekin, niin kapasiteetti laskee heti. 4,5A purkuvirta, joka antaa siis 160W tehon, pienentää akun kapasiteetin alle puoleen (2,0Ah). Puhumattakaan suuremmista virroista.
Tämä esimerkin akku 3x12V4,5Ah on pienin mahdollinen lyijyakkupaketti, jota saattaa käyttää apumoottorin energianlähteenä. Käyttämällä kolmea 10Ah akkua saavutetaan tuolla täyden kapasiteetin antavalla 1A purkuvirralla 36 W teho, joka jo jotain vaikuttaakin, eikä tuota puoleen kapasiteetin pudottavaa 10 A purkuvirtaa tarvitse käyttää lainkaan, sillä 250 W irtoaa jo alle seitsemän ampeerin virralla. Tämä tarkoittaa, että 36Vx10 Ah akustolla saavutetaan yli 80% hyötysuhde purettaessa 250W teholla, kun se pienemmällä 36Vx4,5Ah sarjalla oli alle 50%. Lisäksi suurempi kapasiteetti tulee ainakin teoriassa ladattua täydempänä uudelleen, jolloin kestoikäkin kasvaa.
Tästä tuli tällainen tajunnanvirtateksti, jonka aikana huomasin hankkineeni liian pienet akut omaan sähköavusteiseeni. Näyttäisi siltä, että lyijyakun huonon suuren kuormituksen hyötysuhteen takia täytyy olla kapasiteetiltaan yli 300 wattituntia. Tuo minun onneton 160 wattituntiseni hukkaa hyötysuhdetta ja kestoikää, kun akut menevät liian vähästä liian tyhjäksi.
Lisäksi huomasin akku wikistä, että nämä venttiilisäädetyt akut eivät toimi kovassa pakkasessa. Virta pienenee rajusti alle -15 asteen lämpötiloissa, minkä Sakari taisi jo huomatakin tuolla toisessa ketjussa.
Jori