Kilowattitunnin akun hinta?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ottaen huomioon että lyijyakkuja pidetään sähköautoihinkin turhan painavina, voisin kuvitella että samoista syistä niiden laittaminen fillariin tulee hyvin äkkiä tolkuttoman massiiviseksi.

No riippuu millaiseen käyttöön niitä akkuja tarvii. Jos akut ovat vain suurimpia ylämäkiä varten, riittää kohtuullisetkin akut melko pitkään. Oma kokemus on, että 2x10Ah/12V akut (2x3.3kg) riittävät 50-80km ajeluun. Lisäksi jos saisi kelvollisen energian talteenoton isoihin alamäkiin ja jarrutuksiin niin johan pelittäisi.

Joskus olen pähkinyt (ja muutkin) kokonaan sähköllä toimivaa pyörää. Eli kuski polkisi generaattoria, ja veto moottoreilla. Ongelmana on huono hyötysuhde, mutta tätä osittain kompensoisi tasainen tehontuotto. Alamäessä poljetaan samaa tasaista tahtia kuin ylämäessäkin, ja alamäessä lisäksi otetana tehoa käyttämällä moottoreita generaattoreina.
Jos alamäessa jarrutetaan 250W teholla, ja polkija tuuppaa vielä lisää tehoa 150W. Virtaa tulee liikaa, ja akut eivät kestä näin suurta latausvirtaa. Esim 12V systeemissä 33A latasuvirta vaatisi jo melkoisen möhkäleen ettei savu nouse. 10Ah lyijyakku (biltema) maksimi latausvirta 3A, painoa 3.3kg. Luonnollisesti latasuvirta saa olla lyhytaikaisesti suurempi, mutta mikä on lyhyt aika? Esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa voisi trikessä hissukseen polkea virtaa jemmaan, mutta 3A/12V olisi vain 36W teho.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Uusille lipo/life akuillahan nuokaan ei tule ongelmaksi.Ite lataa 2,3Ah akkua(noin 10volttii) 10A virralla. Eipä kestä kauaa.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Jos alamäessa jarrutetaan 250W teholla, ja polkija tuuppaa vielä lisää tehoa 150W. Virtaa tulee liikaa, ja akut eivät kestä näin suurta latausvirtaa. Esim 12V systeemissä 33A latasuvirta vaatisi jo melkoisen möhkäleen ettei savu nouse. 10Ah lyijyakku (biltema) maksimi latausvirta 3A, painoa 3.3kg. Luonnollisesti latasuvirta saa olla lyhytaikaisesti suurempi, mutta mikä on lyhyt aika? Esimerkiksi liikennevaloissa odottaessa voisi trikessä hissukseen polkea virtaa jemmaan, mutta 3A/12V olisi vain 36W teho.

Tuo on ihan hyvä suunnitelma, kunhan unohdat lyijyakun. Litiumakuilla tämä saattaisi hyvinkin onnistua, kuten Bysmyyr tuossa jo ehti mainita. Lyijyakun käyttökelpoiset latausvirrat ovat surkean pieniä. Jos käytät suurempia virtoja, hyötysuhde laskee dramaattisesti. Asiallisella hyötysuhteella voit ladata lyijyakkua vain enintään tuolla nimellisellä latausvirralla. Suuremmilla virroilla hyötysuhde huononee sisäisiin vastuksiin ja vedyn muodostumiseen.

Tässä kuva vähän pienemmän akun spekseistä. Vasemmassa yläkulmassa on nimelliskapasiteetteja erilaisilla purkuvirroilla. 0,45A pienemmillä virroilla akku antaa siis sen nimellisen kapasiteettinsa energiaa. Tuo 0,45A on niin pieni virta, että se antaa tässä tapauksessa 36V yksiköksi koottuna vain 16 W tehon. Jos taas akkua kuormitetaan vähänkään kovemmin, tai siis sellaisella virralla, joka jotain tekeekin, niin kapasiteetti laskee heti. 4,5A purkuvirta, joka antaa siis 160W tehon, pienentää akun kapasiteetin alle puoleen (2,0Ah). Puhumattakaan suuremmista virroista.

Tämä esimerkin akku 3x12V4,5Ah on pienin mahdollinen lyijyakkupaketti, jota saattaa käyttää apumoottorin energianlähteenä. Käyttämällä kolmea 10Ah akkua saavutetaan tuolla täyden kapasiteetin antavalla 1A purkuvirralla 36 W teho, joka jo jotain vaikuttaakin, eikä tuota puoleen kapasiteetin pudottavaa 10 A purkuvirtaa tarvitse käyttää lainkaan, sillä 250 W irtoaa jo alle seitsemän ampeerin virralla. Tämä tarkoittaa, että 36Vx10 Ah akustolla saavutetaan yli 80% hyötysuhde purettaessa 250W teholla, kun se pienemmällä 36Vx4,5Ah sarjalla oli alle 50%. Lisäksi suurempi kapasiteetti tulee ainakin teoriassa ladattua täydempänä uudelleen, jolloin kestoikäkin kasvaa.

Tästä tuli tällainen tajunnanvirtateksti, jonka aikana huomasin hankkineeni liian pienet akut omaan sähköavusteiseeni. Näyttäisi siltä, että lyijyakun huonon suuren kuormituksen hyötysuhteen takia täytyy olla kapasiteetiltaan yli 300 wattituntia. Tuo minun onneton 160 wattituntiseni hukkaa hyötysuhdetta ja kestoikää, kun akut menevät liian vähästä liian tyhjäksi.

Lisäksi huomasin akku wikistä, että nämä venttiilisäädetyt akut eivät toimi kovassa pakkasessa. Virta pienenee rajusti alle -15 asteen lämpötiloissa, minkä Sakari taisi jo huomatakin tuolla toisessa ketjussa.

Jori

Liitteet
12V4,5Ah speksit.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin