Kilowattitunnin akun hinta?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mitä maksaa nykyään edullisimmilaan sellainen akku, johon voi varastoida 1 kilowattitunnin verran energiaa? Aivan tavallista energiaa, ei ihmeitä ja luksuksia ja palveluita ja neuvoja, pelkkää energiaa :)

Kuulin kylillä kerrottavan, että litium-akkujen hinnoissa on aivan astronominen määrä ilmaa täällä verrattuna siihen, mitä esim. Kiinassa taitavasti ostelemalla saisi. Mutta laiskana tyyppinä en oikein ole päässyt alkuun kiinalaisten penkomisessa, siksi täällä kyselen heti-mulle-kaikki-nyt -tyyliin.

Sain yllättävää esimakua hintojen vaihtelusta aivan toisenlaisessa yhteydessä: tarvitsin sykemittariin CR2032-kertakäyttöpattereita. Olin
tottunut näkemään marketeissa niitä parin euron kappalehintaan, ja kelloseppä myisi tyypillisesti hintaan 10 euroa, sisältäen paikalleenasettamisen.

Aivan sattumalta törmäsin Rellunkulmalla Everyday-paristojen 6 kpl pakkaukseen, hinta 1.50 e yhteensä. Siis 30 senttiä kappale. Ei mikään tarjous, ei mainoksia, siinä vaan hyllyllä odottivat kiltisti ostajaansa. Järkyttävää.

No joo, eihän nämä varmaan mitään mainostajanunelmasanoja sisältäneet, ei siunauksia ja ihmeitä, vaan antavat sen määrän ihan tuikitavallista sähköenergiaa sen mitä kuuluukin, voltteja ja ampeereita. Ja asiallisesti on sykemittari ja muut vempaimet niillä pyörineet.

Äkkiseltään pisti googlauksessa silmään tämä:

http://www.electricmotorsport.com/store ... er_sky.php

ja sillä sivulla näytti olevan ostettavissa
LFP90 3.2V 90Ah 145 x 220 x 68 3kg $180 (Hinta USA:ssa ilman veroja ilman kuljetuksia.)

Tuo näyttäisi tekevän noin 0.3 kilowattituntia (3.2V * 90 Ah), josta yhden kilowattitunnin hinnaksi tulisi noin 625 usd ilman mitään, noin 500 euroa.

Onko tämä 500 euroa/kwH nyt verrattavissa paristojen ostoesimerkissä
a) kelloseppähintaan 10 e? (yllä)
b) martkettihintaan 2 e?
c) halpispaikan hintaan 0.30 e?
d) muuhun, mihin?

Ts, jos oikeasti alkaa väsätä sähköpyörää, mitä tulisi budjetoida akkuihin PER KWH?

(ounastelen vissiä riskiä, että keskustelu ajautuu kysymykseen, montako kertaa akun voi ladata ja miten täyteen. Mutta jospa ensin tämä kwh:n hinta, ja vasta sitten detaljit)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Tuossapa 3,6 volttinen 1 Ah litiumakku neljänä kappaleena 6,29$:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2086

Jos vaikka valmistaja väittäisi kapasiteetin yläkanttiin, niin voidaan silti arvioida lukemiksi 2 Ah @ 3,6 V @ 6,29 $.
7,2 wattitunnille tulee hintaa 3,145$ joten kilowattitunnille saadaan hintaa 436$ kotiovelle kannettuna.

Ja tuossa tiettävästi paikkansa pitävämpi kapasiteetti 2,4Ah @ 3,6 V hintaan 7,47$/2kpl
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19624
17,28Wh @ 7,47$ = 432$/kWh

Aikas lailla vakiohintaa näyttäisi muutenkin olevan noilla hong kongin akuilla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Biltemassa 12v 80Ah akku 100Euroa, eikö tohon mee suunnilleen 1kWh?

Jukka

edit. Vapaa-ajan akuissa vielä halvempaa 100Eurolla saa 110Ah akun, eli 1,3kWh.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Nebulus kirjoitti:

Tuossapa 3,6 volttinen 1 Ah litiumakku neljänä kappaleena 6,29$:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2086

Jos vaikka valmistaja väittäisi kapasiteetin yläkanttiin, niin voidaan silti arvioida lukemiksi 2 Ah @ 3,6 V @ 6,29 $.
7,2 wattitunnille tulee hintaa 3,145$ joten kilowattitunnille saadaan hintaa 436$ kotiovelle kannettuna.

Ja tuossa tiettävästi paikkansa pitävämpi kapasiteetti 2,4Ah @ 3,6 V hintaan 7,47$/2kpl
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.19624
17,28Wh @ 7,47$ = 432$/kWh

Aikas lailla vakiohintaa näyttäisi muutenkin olevan noilla hong kongin akuilla.

Mun mielestä noi on kyllä pattereita? Tuo oli halvin mitä öäysin itse: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6500
kilovatti tulis postikukuineen noin 550$

edit: tolla http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9967 sain kilovattihinnaksi postikuluineen noin 420$

edit2: tietty sitten mietityttää että millä isompia härpättimiä lataa, pitää ne kuitenkin tasata jokainen kenno erikseen.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Sangen kiintoisia kommentteja, kiitos.

Kylillä mainitun kaverin puheet kiusaavat mieltäni yhä. Hänen luulisi tietävän asioita (tm).
Vanha kunnon lyijyakku vaikuttaa ylläolevien puheenvuorojen perusteella johtavan vielä vähintään hintasuhteella 4:1 (pienempi on kauniimpaa).

Mutta onkohan varmasti niin? Lyiju vai litium? 1 kilowattitunti nostaa kitkatta 100 kilon pyörä-polkijayhdistelmän 3.6 km:n korkeuteen, tai kuljettaa 250 watin teholla (hui, aivan liikaa!) heitä 4 tuntia. Jos ilmanvastus on optimoitu, niin tuo 4 tuntia voi olla yli 200 km asfaltoitua suomalaista maantietä (50 km/h), laittomasti tosin. Oikeastaan aivan riittävän pitkälle, sillä jos polkee vaikkapa 150 watin teholla ja käyttää 100 wattia akusta, niin homma pyörii 10 tuntia.

Jos rakentaa kulkineen lyijyakun pohjalle, niin litiumakustoon muuttaminen on varmaan uusi iso homma.

Tosin tällä haavaa nojailuharrastustani rajoittaa suomalaisten maisemien tylsyys. Jos on ajanut 10 000 pajupuskan ja lupiinikon ohi, niin 10 001:s ei välttämättä aiheuta kuljetuksellisia orgasmeja.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Ottaen huomioon että lyijyakkuja pidetään sähköautoihinkin turhan painavina, voisin kuvitella että samoista syistä niiden laittaminen fillariin tulee hyvin äkkiä tolkuttoman massiiviseksi.

Kunhan joku kaupallistaisi dieseliä käyttävän polttokennon, voisi unohtaa nämä akkujutut kokonaan.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Ottaen huomioon että lyijyakkuja pidetään sähköautoihinkin turhan painavina, voisin kuvitella että samoista syistä niiden laittaminen fillariin tulee hyvin äkkiä tolkuttoman massiiviseksi.
...

Noin varmaan ajatellaan laajasti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku antaa

lyijyakulle 30-40 wattituntia / kg (josta 1 kWh painaisi 25-33 kg)
litiumrautafosfaattiakulle 80-120 wattituntia / kg ( josta 1 kWh painaisi 8,5-12,5 kg)
ja tällä hetkellä ongelmalliselle(?)kaupalliselle
litumionakulle ja litiumpolymerakulle noin 160 wattituntia /kg (josta 1 kWh painaisi 6.5 kg)

JOS polkijalla on ylimääräistä rasvaa akuston painon verran, niin rasvan poistamisen jälkeen kokonaissysteemi painaa saman verran kuin ennen ilman akkuja. Tämä ei liene epärealistista ;) . Ainakin pieni kätevä kärri akulle ei rasittaisi tavanomaisista osista rakennettua pyörääkään. Voisi olla jopa moottorikin siinä peräkärrissä, puskija. Ja ehkä aurinkopaneeli. Ohjuksen muotoinen peräkärri voisi olla hauska. (jos rasvaa ei ole poistettavaksi, otan osaa).

Mutta jatketaan mielihyvin halpojen akkujen metsästystä. Litiumakkuja eritoten.


Kun kiinalaisella skooterilla 100 km maksaa alle 3 euroa, miksi odotella jotain vielä halvempaa, siis hinnan takia? Eihän säästöä ole rahallisesti vuodessa juuri lainkaan, vaikka uusi systeemi olisi kirjaimellisesti 0 euroa /km: esim. 5000 km vuodessa olisi kiinalaisella alle 150 euroa. (jos ideologisista syistä tämä on "väärin säästetty" , niin sitten on ...)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

optimistx kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:

Ottaen huomioon että lyijyakkuja pidetään sähköautoihinkin turhan painavina, voisin kuvitella että samoista syistä niiden laittaminen fillariin tulee hyvin äkkiä tolkuttoman massiiviseksi.
...

Noin varmaan ajatellaan laajasti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku antaa

lyijyakulle 30-40 wattituntia / kg (josta 1 kWh painaisi 25-33 kg)
litiumrautafosfaattiakulle 80-120 wattituntia / kg ( josta 1 kWh painaisi 8,5-12,5 kg)
ja tällä hetkellä ongelmalliselle(?)kaupalliselle
litumionakulle ja litiumpolymerakulle noin 160 wattituntia /kg (josta 1 kWh painaisi 6.5 kg)

JOS polkijalla on ylimääräistä rasvaa akuston painon verran, niin rasvan poistamisen jälkeen kokonaissysteemi painaa saman verran kuin ennen ilman akkuja. Tämä ei liene epärealistista ;) .

1 kWh energiaa tulee vatsamakkarasta noin sadasta grammasta. Sitten kun vastaavan kokoluokan akku löytyy, palataan vertailuun.

Toim. huom., dieselöljy tai bensa voittaa sen mahamakkaran.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:

1 kWh energiaa tulee vatsamakkarasta noin sadasta grammasta. Sitten kun vastaavan kokoluokan akku löytyy, palataan vertailuun.

Toim. huom., dieselöljy tai bensa voittaa sen mahamakkaran.

Tuo on kyllä bruttoenergiaa. Fillaria kuljettaa tuosta vain enintään kuudesosa.
Kalorienkulutuslaskuri antoi minun painoiselleni kaverille pyöräilyn polttoaineenkulutukseksi 1 kWh / tunti. Ei kyllä irtoa minusta koko tunniksi kuin enintään 150 - 180 W. Hyötysuhteeni on siis vain tuon 15%. Sähköautossa se litiumakkujen kyseessä ollen on yli 80%.
Kilowattitunnin polkemisurakkaan minulta kuluisi siis kolmen vartin pullo oliiviöljyä tai omaa läskiä ja vähintään kuusi tuntia. Polttoaine painaisi pulloineen :) noin reilun puoli kiloa.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Edellinen jo vähän sivus, pitää muistaa ettei akkuja käytännössä voi purkaa tyhjiksi asti.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

...
Kalorienkulutuslaskuri antoi minun painoiselleni kaverille pyöräilyn polttoaineenkulutukseksi 1 kWh / tunti. Ei kyllä irtoa minusta koko tunniksi kuin enintään 150 - 180 W. Hyötysuhteeni on siis vain tuon 15%. Sähköautossa se litiumakkujen kyseessä ollen on yli 80%.
Kilowattitunnin polkemisurakkaan minulta kuluisi siis kolmen vartin pullo oliiviöljyä tai omaa läskiä ja vähintään kuusi tuntia. Polttoaine painaisi pulloineen :) noin reilun puoli kiloa.

Jori

Mukavia laskelmia.

Rypsiöljy lienee halvempaa kuin oliiviöljy, yleensä n. 2 euroa / litra lähikaupassa. Yllättävän kalliiksi tulee tuonmukainen polkeminen verrattuna sähkön hintaan, noin 10-15 senttiä / kwh . Jos on liikuntakiintiö jo täysi, kannattaisi superpihin käyttää sähköä öljyn sijasta. Tai sanoisiko todella ympäristöystävällisen kulkijan...

Ai juu, säikeen pääasiastakin : Thunderskyn litiumakut, 10 kWh kapasiteetti, maksoivat ennen 2007 suurissa erissä noin 2000 USD (lähde: http://www.werbos.com/E/WhoKilledElecPJW.htm ). Luulisi, että nyt olisi hinta laskenut tuntuvasti, eli saisiko niitä tosiaan esim. 100 euroa / kWh hintaan nykyään?

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

jori kirjoitti:

Tuo on kyllä bruttoenergiaa. Fillaria kuljettaa tuosta vain enintään kuudesosa.
Kalorienkulutuslaskuri antoi minun painoiselleni kaverille pyöräilyn polttoaineenkulutukseksi 1 kWh / tunti. Ei kyllä irtoa minusta koko tunniksi kuin enintään 150 - 180 W. Hyötysuhteeni on siis vain tuon 15%.

Emmä usko että sinulla on noin huono hyötysuhde. Kalorienkulutuslaskurin arvon tiedämmekin. Haluan sinut hengityskaasuergometriin niin nähdään oletko oikeasti epätaloudellisempi kuin ne pyöräilijät joilla vastaavalla testillä on saatu sellaista 23% +- 2 luokkaa.

Ja vaikka olisitkin, epäsuhta akkuun on edelleen aika suuri...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja jori »

Teemu Kalvas kirjoitti:
jori kirjoitti:

Hyötysuhteeni on siis vain tuon 15%

.
Emmä usko että sinulla on noin huono hyötysuhde. Kalorienkulutuslaskurin arvon tiedämmekin. Haluan sinut hengityskaasuergometriin niin nähdään oletko oikeasti epätaloudellisempi kuin ne pyöräilijät joilla vastaavalla testillä on saatu sellaista 23% +- 2 luokkaa. Ja vaikka olisitkin, epäsuhta akkuun on edelleen aika suuri...

Nojuu, tämä nyt perustui vain siihen, että kalorilaskuri antoi jonkin kulutuksen ja sitten arvelin jaksavani tuon aikaa vain noin 150W teholla. Voihan se olla, että se kalorilaskuri viritetty kovemmalle teholle, jolloin tuo tunnin periodi on liian pitkä suoritettavaksi oletetulla teholla. Missään nimessä en jaksa polkea 230W teholla koko tuntia. Pirustako noista laskureista tietää, kun ne ei kerro perusteitaan.
Painossa epäsuhta akkuun on toki suuri, mutta tuo hinta puoli vaikuttaa olevan saman verran sähkön eduksi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Oikeasti tietty nykyakkutekniikalla päästäisiin ihan hyvään tulokseen jos latauspisteitä rakennettaisiin joka paikka täyteen. Ainakin näin kevyemmässä käytössä tyyliin kaupunki. Ongelma on bensamaailmassa muodostuneet odotukset joita ei kyetä tarkastelemaan rationaalisesti vaan joista on tullut dogma.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kilowattitunnin akun hinta?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Oikeasti tietty nykyakkutekniikalla päästäisiin ihan hyvään tulokseen jos

Juu mutta eikös suurin kompastus kivi ole siinä että akkutekniikoiden /patenttien omistajia ovat pääasiassa isot öljy yhtiöt.
Ei heillä ole intressiä tuoda meille hyviä akkuja.

lithium akuista saisi kuulemma suomeen hyvän pisneksen meillä kun tuota lithiumia löytyy..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin