Ruotsissa rakennettu mm. puuta sisältävä moottori ei olekaan halbach-kuvioon järjestetyillä magneeteilla, vaan tavanomainen.
Aurora- aurinkoautosta on kohtalaisesti dokumentteja, mm.
Aurora solar car specifications:
http://www.aurorasolarcar.com/index.php/car-spec
Technical details of the motor:
http://www.csiro.au/resources/pf11g.html
(on the page click download , 3740 kb zip-file)
Downloaded zip-file contains also a presentation of the engine.
Olen haaveillut rakennella pyörään sopivan napamoottorin, jolla on jotain yhteistä Auroran kanssa, lähinnä korkea hyötysuhde, esim. 97 %. Aluksi pitäisi kasata puusta, teipistä ja kaikenlaisesta romusta halpa proto, josta voisi tarkistella periaatteen toimivuutta. Magneetit, kuparilanka ja luultavasti akseli/laakeriyhdistelmä ostetaan asiallisista paikoista. Ohjain rakennetaan itse muutaman euron mikroon (esim. Arduino) mahdollisimman paljon omaa ohjelmointia käyttäen elektroniikan juottelun sijasta.
Ylläolevassa kuvassa staattorin musta yläosa on etäisyydellä 355 mm/2 akselin keskiviivasta, joten moottori on sopivan pieni, kuvassa akselinsuuntainen leveys kuvasta arvioiden lienee n. 115 mm. Uloimmat kotelo-osat lienevat (muistaakseni) magnesiumia, mutta arvelin paksun koivuvanerin ajavan saman asian protossa (vaneria ei taivuteta kuvan muotoon, vaan pidetään suorana).
Kokeilussa on kriittistä saada roottorimagneettien väli pieneksi ja staattori väliin koskettamatta magneetteja. Aurorassa väli on 10.9 mm, ilmaraot 1.75 mm + 1.75 mm staattorin molemmin puolin. Laakerien täytyy olla jämäkät.
Mistähän haahuilisi akselit, laakerit, ja laakereiden yhteyteen sopivat tykötarpeet vanerilevyjen pulttaamiseksi niihin? Pulmana on, että keskellä oleva staattori pitäisi saada kiinni akseliin keskelle, pyörivien reunoilla olevien roottorinosien väliin. Tavallisessa polkupyörän taka-akselissa ei ole tuommoisa osia valmiina poimittaviksi. Asiaan vaikutta ehkä sekin, että roottorin osat vetävät toisiaan puoleensa jopa 500 kilon voimalla!
Homma on vielä haaveiluasteella, ja lopahtaa yhtäkkiä, kun selkeästi osoitettu vaikeus putkahtaa näkyviin, tai jos protoon tarvitaan luokkaa yli 1000 euroa. (Auroran moottori ilman pyörää olisi ostettavissa 12 000 Australian dollarin hintaan, n. 8400 eur + , mutta ...)