Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorumista

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pelottelenpa vielä, ainakin itseäni.

Ajoin tänään maastopyörällä Lauttasaaressa vanhaa siltaa kohti. Alamäessä vasemman puolen pyörätiellä oli käydä höperösti.

Vauhtini vain noin 25 km/h eli noin 7 m/s, onneksi, koska ounastelin tarvetta pysähtyä noin 40 m päähän liikennevaloon. Yhtäkkiä aurinkolasipäinen nuori mies oli astumassa eteeni autojen välistä noin autonmitan päässä ( 5 m). Ajatteluani ei liene kytketty vielä päälle lainkaan, joten selkäydin lähetti viestin vasempaan kämmeneen: " Nyt paina lujaa!".

Kaveri säikähtäen huomasi yhtäkkiä vaaran ja tuntui suorastaan pysähtyvän ilmaan kesken askeleen, ja ohitimme toisemme muutaman desimetrin marginaalilla.

Sitten alkoi vasta ajatteluni pikku hiljaa käynnistyä. Enpä ollutkaan tähän pyörääni säätänyt etujarrua ärhäkäksi, eli se ei edes kahva pohjassa heittänyt yli tangon.

Jälkiviisaana voisi sanoa, että jos selkäydintä olisi jatkuvasti treenattu sopivalla harjoittelulla jarruttamaan jokaisen pyörän ( parhaimmillaan noin 7-8 kpl käytössä) jokaista etujarrua juuri optimaalisesti, niin ehkäpä 0.1 sekunnin reaktioajalla ajokki olisi saattanut pysähtyä senttimetrin päähän kaverin lahkeesta siinäkin tapauksessa, että hän ei olisi pysähtynyt, vai olisiko?

Nyt vältyin laiskurin ja moukan tuurilla luitten särkemiseltä, ainakin itseltäni, kenties myös tuolta nuoreltamieheltä.

Tapahtumapaikka

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:

Jälkiviisaana voisi sanoa, että jos selkäydintä olisi jatkuvasti treenattu sopivalla harjoittelulla jarruttamaan jokaisen pyörän ( parhaimmillaan noin 7-8 kpl käytössä) jokaista etujarrua juuri optimaalisesti, niin ehkäpä 0.1 sekunnin reaktioajalla ajokki olisi saattanut pysähtyä senttimetrin päähän kaverin lahkeesta siinäkin tapauksessa, että hän ei olisi pysähtynyt, vai olisiko?

Hm. Etu- ja takajarrulla yhdessä käytettynä olisit voinut joko
a) pysäyttää pyörän ennen jalankulkijaa -> ei vammoja kummallekaan
b) kaatua tangon yli -> vammoja sinulle

kun taas pelkällä takajarrulla olisit voinut aiemmin tehtyjen jarrutuskokeiden perusteella
a) törmätä jalankulkijaan nopeudella 15-18 km/h takarengas lukossa -> vammoja sinulle ja jalankulkijalle

Toki jalankulkija on pehmeämpi vastus kuin asfaltti, mutta tähtäyksen kanssa saa olla tarkkana, ettei esim. kallot kolise yhteen tai muuta ikävää.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Toki jalankulkija on pehmeämpi vastus kuin asfaltti, mutta tähtäyksen kanssa saa olla tarkkana, ettei esim. kallot kolise yhteen tai muuta ikävää.

Nojakilla tähtäämisen kanssa ei ole ehkä niin tarkkaa kun ei ole pää etummaisena. Ja riski ratin yli lentämisestäkin on aika pieni.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

tavasti kirjoitti:

Nojakilla tähtäämisen kanssa ei ole ehkä niin tarkkaa kun ei ole pää etummaisena. Ja riski ratin yli lentämisestäkin on aika pieni.

Niin on, ja lisäksi jaloilla/eturattailla voi ohjata jalankulkijaa hienovaraisesti syrjemmäksi. :)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Vastaa Viestiin