jviirret kirjoitti:..., tässä esimerkiksi Shimano Deore länget:
Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin. Joko nyt uskot että jarruissa on merkki- ja mallikohtaisia eroja?
Jukka
Olemme olleet alun pitäen samaa mieltä, että merkki- ja mallikohtaisia eroja on. (vaikkapa esim. väri, paino, materiaalit, jäykkyydet, venymiskertoimet, voimanvahvistukset).
Mutta : Ovatko jarrulaitteiden erot luotettavasti mitattavasti havaittavia lyhimpinä eri jarrutusmatkoina käytännön jarrutustilanteissa silloin, kun 2 eri jarrua asennetaan vuoron perään samaan pyörään samaan kiekkoon samoilla jarrupaloilla samalla tiellä samalla ajajalla? (tai identtisissä olosuhteissa).
Luulen nimittäin yhä vastatodisteiden puuttuessa, että jarru kuin jarru kelpaa oikein säädettynä ja puhtaana lukitsemaan kiekon kuivalla vaakasuoralla asfaltillakin tai aiheuttamaan sitä ennen kuperkeikan (noin 100 kg kokonaispainoon). Eli lyhimmät jarrutusmatkat ovat kokeessa samat. Jos ilmenee, että markkinoilla on yleisessä käytössä jarruja, jotka eivät tätä ehtoa täytä testin mukaan, korjaan luuloni. Kiinnostaa todella, mikä osa jarruissa sellaisen piirteen aiheuttaisi.
Toistin liiteripyörän jarrutuskokeen tasaisella asfaltilla hyvin hitaalla nopeudella. Takapyörä nousi ilmaan. Kun siirsin painopistetta taaemmaksi/alemmaksi istumalla tavaratelineellä, etupyörä lukittui.