Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorumista

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

..., tässä esimerkiksi Shimano Deore länget:

Kuva

Selvästi paksumpaa materiaalia tuosta tyvestä, ja molempiin suuntiin. Joko nyt uskot että jarruissa on merkki- ja mallikohtaisia eroja?

Jukka

Olemme olleet alun pitäen samaa mieltä, että merkki- ja mallikohtaisia eroja on. (vaikkapa esim. väri, paino, materiaalit, jäykkyydet, venymiskertoimet, voimanvahvistukset).

Mutta : Ovatko jarrulaitteiden erot luotettavasti mitattavasti havaittavia lyhimpinä eri jarrutusmatkoina käytännön jarrutustilanteissa silloin, kun 2 eri jarrua asennetaan vuoron perään samaan pyörään samaan kiekkoon samoilla jarrupaloilla samalla tiellä samalla ajajalla? (tai identtisissä olosuhteissa).

Luulen nimittäin yhä vastatodisteiden puuttuessa, että jarru kuin jarru kelpaa oikein säädettynä ja puhtaana lukitsemaan kiekon kuivalla vaakasuoralla asfaltillakin tai aiheuttamaan sitä ennen kuperkeikan (noin 100 kg kokonaispainoon). Eli lyhimmät jarrutusmatkat ovat kokeessa samat. Jos ilmenee, että markkinoilla on yleisessä käytössä jarruja, jotka eivät tätä ehtoa täytä testin mukaan, korjaan luuloni. Kiinnostaa todella, mikä osa jarruissa sellaisen piirteen aiheuttaisi.

Toistin liiteripyörän jarrutuskokeen tasaisella asfaltilla hyvin hitaalla nopeudella. Takapyörä nousi ilmaan. Kun siirsin painopistetta taaemmaksi/alemmaksi istumalla tavaratelineellä, etupyörä lukittui.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Rakentava idea sinulla. Kokeilin alustavasti ilman kameraa niin, että paikallaan ollen painoin kiekon lukkoon jarrukahvalla, ja sitten yritin vemputtaa koko pyörää edestakaisin itse kyydissä (toinen jalka kevyesti maassa) siten, että jarrulänget vääntyisivät vuoron perään eteenpäin ja taaksepäin. Silmämääräisesti ei minkäänlaista liikettä, vaikka länkien yläosahan suurentaisi jarrupalojen liikettä 3-4 -kertaiseksi.

No nuo promax länget noin nitkuttelemalla taipuvat kyllä millejä, siis selvästi silmällä havaittavia matkoja ja palojen kiinnitys pultin kohdallakin tuntee liikkeen kun pitää sormea pultinkannan ja haarukkaputken välissä. Vaikka jarru on käytännössä uusi ja modulaattori rajoittaa voimia niin että rengas pääsee pyörähtämään palojen välissä vaikka kuinka kahvasta puristaa.

jori kirjoitti:

Jotain outoa niissä jarruissasi todella on. Olisikohan Raahen ilmassa jotain jarruihin vaikuttavaa voiteluainetta. ;)

Yksi syy voisi löytyä satulan sisältä jos sen avaisi. Nykyään liki kaikissa irtotavarana myytävissä satuloissa on jonkunlainen kuula-ura rakenne satulan sisäisiä kitkoja pienentämässä, epäilen että tässä Yosemite pyörän mukana tulleessa ei kuula-ura rakennetta ole.

optimistx kirjoitti:

Toistin liiteripyörän jarrutuskokeen tasaisella asfaltilla hyvin hitaalla nopeudella. Takapyörä nousi ilmaan. Kun siirsin painopistetta taaemmaksi/alemmaksi istumalla tavaratelineellä, etupyörä lukittui.

Sitten siinä on paremmat jarrut kuin tuossa minun "higracerissa", vaikka käyttäisin sen kahta etu jarrua yhdessä, se kun ei tee kumpaakaan. Tosin voisi sutia jos edessä olisi huonompi pitoinen ja/tai kuvioitu rengas. Kokeiles kuin äkkiä se sun pyörä pysähtyy tuosta 30km/h nopeudesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

... Kokeiles kuin äkkiä se sun pyörä pysähtyy tuosta 30km/h nopeudesta.

Jukka

:) En uskaltanut kokeilla lyhintä jarrutusmatkaa tuosta nopeudesta näiden keskustelujen alussa eikä tilanne ole muuttunut. Etupyörän lukittuessa tuossa nopeudessa en pysty hallitsemaan pyörää ja nurin menee. Kuperkeikasta seuraa sairaalareissu. Verrattavissa tilanteeseen "mikä olisi se ohuin köysi, jolla benjihyppy vielä onnistuu?" . Se olisi se edellisen hypyn köysi, ei viimeisen.

Mietin vielä, miten voisi tehdä vastaavan kokeen turvallisesti. Vesisaavikoe (ei kuvattu täällä) antoi suuntaa, mutta poikkesi liikaa "käytännön elämästä".

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jotain outoa niissä jarruissasi todella on. Olisikohan Raahen ilmassa jotain jarruihin vaikuttavaa voiteluainetta. ;)

Yksi syy voisi löytyä satulan sisältä jos sen avaisi. Nykyään liki kaikissa irtotavarana myytävissä satuloissa on jonkunlainen kuula-ura rakenne satulan sisäisiä kitkoja pienentämässä, epäilen että tässä Yosemite pyörän mukana tulleessa ei kuula-ura rakennetta ole.

Tuo ei kuitenkaan selittäisi v-jarrun ongelmaa. Hämmästyttävintä on nimenomaan se, että molemmat jarrut ovat heikkotehoiset, vaikka tuntuma on napakka. Onkos mahdollista, että pyöräsi on saanut jotain voiteluainesumua esim. työpaikallasi.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo ei kuitenkaan selittäisi v-jarrun ongelmaa. Hämmästyttävintä on nimenomaan se, että molemmat jarrut ovat heikkotehoiset, vaikka tuntuma on napakka. Onkos mahdollista, että pyöräsi on saanut jotain voiteluainesumua esim. työpaikallasi.

V-jarrun ongelma on se modulaattori, mutta en nyt jaksa räpelöidä sitä irtikkään kun levyjarru on kuitenkin se pääsääntöinen vauhdin hidastamis laite. Ei ole pyörä käynyt työmaalla, eikä ulkonakaan muuta kuin ajolenkit.
Sama napakka tuntuma mulla oli aikoinaan hybridi pyörän jarruissa, normaali ajossa ne tuntui hyvin tehokkailta ja fiilis oli että ympäri lentää jos täysiä puristaa. No, kerran sitten hitaassa vauhdissa kokeilin täys jarrutusta eikä siinä kuinkaan käynyt, vauhtia lisää ja uudelleen, ja uudelleen, kävi ilmi että vaikka kuinka puristaa niin jarrun jarrutusteho ei käytännössä noussut juuri ollenkaan siitä kahden sormen kevyestä puristuksesta jolla arkijarruttelut olin hoitanut. Näissä jarruissa ei ollut edes mitään modulaattoreita.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jori kirjoitti:

Tuo ei kuitenkaan selittäisi v-jarrun ongelmaa. Hämmästyttävintä on nimenomaan se, että molemmat jarrut ovat heikkotehoiset, vaikka tuntuma on napakka. Onkos mahdollista, että pyöräsi on saanut jotain voiteluainesumua esim. työpaikallasi.

Jori

Vika on jarrupalan materiaalissa, niitä on todella monen tasoisia (hintaisia :D ) Tuli kävästyä biltemassa ja vilkastua noita jarruja. Oli tosiaankin sen näköstä tavaraa nuo palat, ettei ne voi pysäyttää :D Jos kerran tuntuma on napakka, täytyy joko jarrupalan luistaa tai kahva "epäsopiva" ettei anna voimaa. Tietysti vanteen materiaalilla/työstöllä oma merkitys.

Nojaillaan!

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Itse asiassa jarrutuntuma voi olla hyvinkin napakka siksi, että välityssuhde kahvan ja palan välillä on liian pieni. Kunnollinen fillarin vannejarru ei ole jarrutuntumaltaan kivikova, koska välityssuhdetta on niin paljon, että pala antaa periksi kun jarrutetaan oikeasti. Levyjarruissa on sitten kovemmat palat ja asia on toisin.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

On minulle edelleen mysteeri tuo Jukan jarrun heikkous.

Aivan siitä erillisenä ajatusvoimisteluna tällainen toinen arvoitus:

Täällä lähellä on asfalttinen jyrkähkö mäki, joka laskeutuu tasaisesti yläpuoliskollaan A ja sitten vähän jyrkemmin mutta tasaisesti alapuoliskollaan B. Pyörän painopiste sijaitsee sillä tavoin, että etujarrua sopivasti painamalla ("kahvan asento A") olin saanut vauhtini pysymään vakiona yläosassa A ilman kuperkeikkaa. Toisaalta olin kokeilemalla kerran huomannut, että myös alaosassa B sain vauhtini pysymään vakiona ilman kuperkeikkaa, jos lähdin siitä varovasti liikkeelle ja painoin sitten etujarrua riittävästi, "asentoon B" ( hieman syvemmällä kuin "asento A"). Kuperkeikka tuntui olevan lähellä, mutta vauhdinpito vakiona onnistui.

Voittajan ilmein lähdin sitten ylhäältä, otin 30 km/h vauhdin ja pidin etujarrun kahvaa "asennossa A" ja se piti 30 km/h vauhdin mäen yläosassa A. Tultuani mäen osaan B vauhti alkoi kiihtyä, ja lisäkiihtyvyyden estämiseksi painoin jarrukahvaa varovasti lisää. Kahvan "kohdassa B" kiihtyvyyttä oli kuitenkin yhä kuin jarrun lisäpainaminen ei olisi vaikuttanut mitään, ja jouduin painamaan aivan pikkiriikkisen lisää.

Lahden teho-osastolta päästyäni sommittelin tämän kysymyksen: Mitä tapahtui ja miksi?

Tämä ei ole tietenkään totta, mutta olisiko se voinut olla ja mikä olisi silloin selitys?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Tämä ei ole tietenkään totta, mutta olisiko se voinut olla ja mikä olisi silloin selitys?

Jarrupalan kitkaominaisuudet muuttui sen lämmetessä ?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Tämä ei ole tietenkään totta, mutta olisiko se voinut olla ja mikä olisi silloin selitys?

Jarrupalan kitkaominaisuudet muuttui sen lämmetessä ?

Jukka

Hyvä, sekin olisi voinut olla. Mutta onpa muitakin mahdollisuuksia. (En ajatellut myöskään painopisteen siirtymistä)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

optimistx kirjoitti:

Tämä ei ole tietenkään totta, mutta olisiko se voinut olla ja mikä olisi silloin selitys?

Etujarrun kiinnikkeet pettivät haarukasta lisävoiman seurauksena ja pyörähdettyään kierroksen päätyivät pinnojen väliin saattaen matkustajan maatakiertävälle...

:lol:

eipä sillä muistan vieläkin elävästi muutaman kerran kun muksuna menin pystärin tangon yli jarrujen huolimattoman käytön vuoksi.
Mutta pahimman tangon ylityksen sain ihan hyrrävoimien ja kuskin tyhmyyden takia, sen vuoksi leuastakin löytyy 4cm muistutus arpikudosta... :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Mustasudenkorento kirjoitti:

...

Etujarrun kiinnikkeet pettivät haarukasta lisävoiman seurauksena ja pyörähdettyään kierroksen päätyivät pinnojen väliin saattaen matkustajan maatakiertävälle...

:lol:

eipä sillä muistan vieläkin elävästi muutaman kerran kun muksuna menin pystärin tangon yli jarrujen huolimattoman käytön vuoksi.
Mutta pahimman tangon ylityksen sain ihan hyrrävoimien ja kuskin tyhmyyden takia, sen vuoksi leuastakin löytyy 4cm muistutus arpikudosta... :wink:

Joo, mahdollista tuokin. Ja etukumin puhkeaminen. Mutta etsitään vielä muitakin selityksiä, varsinkin sellaisia, jotka eivät helpolla paljastuisi edes ajajalle.

Otan osaa 4cm muistutukseen.
Saattaisi olla opettavaista meille kaikille, jos tässä yhteydessä kuvaisit tuon hyrrävoimatapauksen, silläkin uhalla, että se poikkeasi "aiheesta" (!)

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

optimistx kirjoitti:

Saattaisi olla opettavaista meille kaikille, jos tässä yhteydessä kuvaisit tuon hyrrävoimatapauksen, silläkin uhalla, että se poikkeasi "aiheesta" (!)

hieman kyllä epäilen että täällä kellään tulis mieleen moista kokeilla mut kuitenkin...

muksuna oli aina tapana heiluttaa alamäessä ohjaustankoa sivulta sivulle jotta sen sai woblaamaan, sen kun pysäytti sitten ajoissa niin eihän siitä ongelmia tule.

kerran se woblaus sitten karkasi "käsistä" ja muksulla ei enää riittänytkäään voimat sen hallitsemiseen ja sen käänsi eturenkaan poikittain.
ei tartte paljon miettiä mihin tollanen 30-40kg rääpäle lähtee.. :lol:

tuohon harmaan talon eteen mätkähdi turvalleni,mäki jää sen taakse, on lyhyt mutta jyrkkä...
tuuria oli sen verran että tuossa harmaassa rakennuksessa oli terveyskeskus aikanaan(voi olla että on vieläkin),
Sinne ensin sivullisen taluttamana verta vuotavana ja sieltä sitten ambulanssilla OYKSiin röngenin kautta tikattavaksi..

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=65.04 ... 65.16,,0,5

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja jori »

Taas sinulla optimistx on näissä ajatuskokeissasi ylijyrkkiä mäkiä. Tai äärimmäisen korkea etupainoinen pyörä. Vauhdin pitämiseen jarrulla vakiona riittää, että painopiste on mäkeen asetetussa pyörässä juuri ja juuri etupyörän maakosketuspisteen takapuolella. Hidastamiseen se ei kuitenkaan riitä.

Muistutan vielä, että normaaleissa liikennetilanteissa ei esiinny yli 20% jyrkkiä mäkiä, kuin muutaman metrin pätkinä. Jyrkätkin mäet ovat enimmäkseen alle 10%. Kuten aikaisemmin laskit, esimerkkinä käyttämäsi Jukan pyörä pystyisi hidastamaan 24% mäessä ilman kuperkeikkaa vielä aivan asiallisesti, vaikka tuo pyörä on suomalaisista nojapyöristä korkeimpia.

Pystypyörillä esittämäsi näkökulma on realistisempi. Sitä paitsi pystypyörällä kuperkeikka lähtee pää edellä.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista keskustelua jarruista, psykologiasta & foorum

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jori kirjoitti:

Taas sinulla optimistx on näissä ajatuskokeissasi ylijyrkkiä mäkiä. Tai äärimmäisen korkea etupainoinen pyörä. Vauhdin pitämiseen jarrulla vakiona riittää, että painopiste on mäkeen asetetussa pyörässä juuri ja juuri etupyörän maakosketuspisteen takapuolella. Hidastamiseen se ei kuitenkaan riitä.

Muistutan vielä, että normaaleissa liikennetilanteissa ei esiinny yli 20% jyrkkiä mäkiä, kuin muutaman metrin pätkinä. Jyrkätkin mäet ovat enimmäkseen alle 10%. Kuten aikaisemmin laskit, esimerkkinä käyttämäsi Jukan pyörä pystyisi hidastamaan 24% mäessä ilman kuperkeikkaa vielä aivan asiallisesti, vaikka tuo pyörä on suomalaisista nojapyöristä korkeimpia.

Pystypyörillä esittämäsi näkökulma on realistisempi. Sitä paitsi pystypyörällä kuperkeikka lähtee pää edellä.

Jori

Oikeassa olet. Kun itse ajelen maastopyörilläkin, niin unohtuu, että tämä on ennen kaikkea nojakkifoorumi. Kodin ja mökin lähellä on kyllä epätavallisen jyrkkää asfalttia, ja ajatusleikeissa ne kummittelevat helposti mukana.
Nämä kuperkeikat eli hienosti OTB:t ("over the bar" ) voivat olla aika karseaa luettavaa, esim. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... hp?t=33659
vaikka leikkisästi ja huolettomasti niihin voi suhtautua niin kauan kuin on itsellä ollut onnea.
Oletettakoon siis vaikka pystypyörä tässä ajatusleikissä.

Vastaa Viestiin