Karppaajien ruokavaliosta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Vähän niinkuin maksalaatikkoa, mutta ei laitetakaan maksaa vaan ne muut roippeet siitä vierestä. Jauhettuja sisälmyksiä ohrapuurossa. "Köyhien ruokaa mitä jää kun herrat ovat jo syöneet fileet ja pihvit siitä ympäriltä" määritteli yksi kumitehtaan mies työmaaruokalan tarjoilun.

Norjalaisten pölset olivat ihan grillimakkaroita.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Moniko täällä paistaa kinkkunsa itse?
Tällä hetkellä itselläni on kinkku leivinuunissa ja paistan sen 84 asteeseen. Se on osoittautunut kotiväen mieleiseksi lämpötilaksi, reilusti ylikypsää mutta voi vielä vuorokauden jäähtyneenä leikata. Ja sinapiksi maille dijon originale. Tämä yhdistelmä tuo joulumielen :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Moniko täällä paistaa kinkkunsa itse?

Tähän asti olen paistanut itse, yleensä leivinuunissa. Tuli joka vuosi erilainen :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jori »

Meilläkin paistellaan aina itse. Tänä vuonna on taas potkallinen kinkku. Välillä oli monta vuotta, kun väki halusi syödä kalaa ja kinkku oli mahdollisimman pieni, vain perinteen vuoksi. Nykyään lohi on jo niin tavallista ja jotenkin huonoa, joten jouluhauen puutteessa paistetaan kinkkua. Olisihan se tietytsti makeata jos saisi jouluhauen ja voisi huudella, kuten Sauli Niinistö: "Onko se kypsää se joulu hauki jo" ;) Puujalkavitsi, mutta oli pakko. :oops:
Olen Vilijamin kanssa samaa mieltä, että sinappi pitää olla terävää ja kuivaa, eikä mitään ällöä makeaa konjakkihunajasiirappia. PerusDijon on hyvää, mutta ehkä vieläkin enemmän pidän saksalaisesta kuivasta terävästä, jossa on myös piparjuurta. :P Unohdin sitä viimeeksi tuoda, mutta onneksi sain korvikkeeksi Virolaista "Pöltsamaa kange Sinep" sinappia, joka on aika saman tyyppistä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Nykyään lohi on jo niin tavallista ja jotenkin huonoa

Puhutko Lohesta vai kasvatetusta Sateenkaariraudusta(kirjolohi)?
Viimeiset(2-3v sitten) ostamani kirjolohen palat ovat olleet ihan jotakin muuta kuin kalaa. Sormet puristuu kylkipalasta läpi kun könttiä vetää ulos paketista ja rakenne on hirveän löysä uunissa paistamisen jälkeen. Kai se johtuu rehusta jolla kala pikavauhtia kasvatetaan myyntikokoon: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjolohi
Lohen vertaaminen kirjoloheen on kuin tiheäsyisen koivulankun vertaamista lastulevyyn, tai kirjolohi taitaa vastata nykyisin enään tuulensuojalevyä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Nykyään lohi on jo niin tavallista ja jotenkin huonoa

Puhutko Lohesta vai kasvatetusta Sateenkaariraudusta(kirjolohi)?
Viimeiset(2-3v sitten) ostamani kirjolohen palat ovat olleet ihan jotakin muuta kuin kalaa. Sormet puristuu kylkipalasta läpi kun könttiä vetää ulos paketista ja rakenne on hirveän löysä uunissa paistamisen jälkeen. Kai se johtuu rehusta jolla kala pikavauhtia kasvatetaan myyntikokoon: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjolohi
Lohen vertaaminen kirjoloheen on kuin tiheäsyisen koivulankun vertaamista lastulevyyn, tai kirjolohi taitaa vastata nykyisin enään tuulensuojalevyä :D

Joo, kirjolohesta olen sanoutunut irti jo aiemmin. Nyt puhuin norjalaisesta ns. kassilohesta. Punalihainen lohi on tätä. Tromssassa syksyllä käydessäni siellä oli neuvottu kansalaisia, että lohta (tätä kassilohta) ei saisi syödä kuin enintään kerran kahdessa viikossa. Niissä on niin paljon rehusta ja lääkkeistä tullutta epämääräistä, etteivät ole terveellisiä. Harmaalihainen lohi sen sijaan on hyvää ja sitä saa syödä useammin. Se kun on ns. villiä, vapaana kasvanutta lohta. Sitä tosin ei saa yleisesti. Ovat tosiaan melko harmaita myös tuolla pohjoisella Atlantilla villilohet, vaikka syövät katkoja, jonka pitäisi värjätä liha punaiseksi. Hotellin aamupalalla oli tarjolla molempia värejä. Turistit söivät tietenkin sitä punalihaista ja paikalliset harmaata –ja minä tietysti heidän mukanaan. Aamupalalla oli myös kahdeksaa muuta kalalajia eri värejä ja eri rasvaisuusasteita. Kala salaatti ja juusto on mielettömän hyvä aamupala, joka vaati täydennystä vasta seuraavana aamuna. Nälkä pysyi noina kahtena päivänä poissa koko päivän, joskin aamupala oli varsin runsas. :oops: :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä yritin saada villilohta joulun graavikalaksi, vaan eipä löytynyt vaikka olisin ollut valmis maksamaankin jotain siitä. Itse olin ensimmäiset parikymmentä vuotta niin etuoikeutetussa asemassa, että sain syödä villilohta koska pappani oli puoliammattikalastaja.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Mä mitään kinkkua syö. Edes jouluna. No osana muita ruokia menee silloin tällöin ympäri vuoden, mutta vastaliikkeenä ei ole jääkaapissa nyt. Kasvisruokaa saattaa jollekin aterialle tulla kinkun sijaan. Karppia hyvinnii, mutta karppihan on lihaa, eikö? Ja ei ole akvaariota, johon hyökätä kalojen kimppuun :D Oliko tarpeeksi epäselvää?

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Meillä ei ollu kinkkua taaskaan tällä kertaa muuta kuin kylässä käydessä. Viime vuonna en jaksanut tehdä minkäänlaisia jouluruokia. Tänä jouluna kokeilin tehdä itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Niihin tuli niitä itseään, pikkasen mausteita ja VOITA. Miedolla lämmöllä uunissa 12h ja hyvää tuli :P . Teen varmaan jatkossakin.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja PW »

Premnas kirjoitti:

Meillä ei ollu kinkkua taaskaan tällä kertaa muuta kuin kylässä käydessä. Viime vuonna en jaksanut tehdä minkäänlaisia jouluruokia. Tänä jouluna kokeilin tehdä itse lanttu- ja porkkanalaatikkoa. Niihin tuli niitä itseään, pikkasen mausteita ja VOITA. Miedolla lämmöllä uunissa 12h ja hyvää tuli :P . Teen varmaan jatkossakin.

Miun lootat oli sit vissiin fastfoodia ku olivat vaan 1,5h uunissa :shock:
Kui miedos lämmös?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja Premnas »

75 astetta oli uunin lämpötila. En oikeastaan tiedä miksi niitä ohjeen mukaan paistettiin noin kauan, että mitä eroa sillä on jos ne paistaa kuumemmassa vähän aikaa tai sitten näin kauan, vaikuttaako se jotenkin mehevyyteen vai mitä?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

75 astetta oli uunin lämpötila. En oikeastaan tiedä miksi niitä ohjeen mukaan paistettiin noin kauan, että mitä eroa sillä on jos ne paistaa kuumemmassa vähän aikaa tai sitten näin kauan, vaikuttaako se jotenkin mehevyyteen vai mitä?

Voisko kyse olla vitamiinien haihtumisesta ja kai se meheyyteenkin vaikuttaa kun vesi ei kiehu...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Polyaromaattisia hiilivety-yhdisteitä tulee kuumassa kai helpommin, mutta tulee niitä piiiitkilkä kypsennyksilläkin. Syöpää rajusti aiheuttaa, siksi suurimman lähteen, leivän, teolliset valmistajat ovat jo aloittaneet vaaleammaksi paistamisen.

Makuun voi tulla parannusta kuumempana rapsakammaksi kypsyvä pinta. Monissa ruoissa käy niin, kun ei liian pitkälle vie.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja PW »

Jaa, meillä kyll syödään aika usein lohta - siis yleensä se kait on kirjolohta. Tuosta Puumalan viljelmältä se kait useimmiten tulee. Mikäs tuon kasvatetun kirjolohen ongelma on kun sitä niin moititaan? Rehu jota niille syötetään kö? Luulis ett suomessa on nuo antibioottiasiat paremmassa kunnossa ku muualla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Karppaajien ruokavaliosta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jaa, meillä kyll syödään aika usein lohta - siis yleensä se kait on kirjolohta. Tuosta Puumalan viljelmältä se kait useimmiten tulee. Mikäs tuon kasvatetun kirjolohen ongelma on kun sitä niin moititaan? Rehu jota niille syötetään kö? Luulis ett suomessa on nuo antibioottiasiat paremmassa kunnossa ku muualla?

Minä en tuossa viestissäni moittinut muuta kuin nykyisen kirjolohen laatua. Taloudellisesti on järkevintä saada kala kasvatettua mahdollisimman halvalla, mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman suureksi. Tämä näyttää onnistuvan Suomessa vuosi vuodelta paremmin ja se ei voi olla näkymättä kalan laadussa. Eihän niillä ole nykyään enään kunnon eviä eikä pyrstöä. Kun eivät niitä ravinnon pyytämiseen käytä niin ne eivät kasva, sama lihasten kans. Sen vähän mitä evät kasvaa niin stressaantuneet lajitoverit järsii suihinsa. Suu auki kelluvat hallitsemattomasti ravintoliuoksessa ja kasvavat turbo vauhdilla. Siksi lihan koostumus on ihan eri kuin kalalla joka on joutunut uimaan pitkiä matkoja ja pyytämään itse ravintonsa.
Sama ero on helppo huomata esim. porkkanassa. Kaupasta ostettu tehoviljelty maistuu ihan eriltä kuin omassa maassa hitaasti kasvanut.

Yleisesti ottaen kai moititaan kasvatuskalan kasvuolosuhteita ja kalankasvattamoiden vesistökuormaa. Joku "ituhippi" saa kertoa näistä enempi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin