Kamalaa kahvia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jatkuu tästä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 630#p16630

musti&siippa kirjoitti:

Toinen juttu oli se, että poikkesimme kaffelle siihen kahvila Kortteeseen (vai kuinka se pitäisi taivuttaa?). Oli sitten huonointa kaffetta, mitä olen aikoihin juonut, eikä siellä ollut edes oikeita kuppeja, kun kaikki oli pesussa. Joten jouduttiin juomaan paffimukeista. :twisted: Siis, ymmärrättekö te ollenkaan semmoisia kaffepaikkoja, joissa saa huonoa kaffetta? Minulta ei ymmärrystä liikene. Mielestäni, jos menen oikein "ulos" juomaan kaffetta, sen on syytä olla hyvää. Huoltoasemat on eri juttu, mutta niissä yleensä saakin hyvää kaffetta.

Tässähän saadaan melkein karppikeskustelun veroinen OT keskustelu hetkessä pystyyn.

Ymmärrän tuskan hyvin.

Yhdelläkään huoltoasemalla en ole saanut hyvää kahvia, ikinä. Ylipäänsähän se on lähes mahdotonta kahviloissakaan. Kahvin joutuu pilaamaan maidolla, että sen voi kulauttaa. Kahdesti olen tänä vuonna saanut asiallista kahvia (Hesan reissulla - Kaffe ja lasipalatsin Java).

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo. Jos ulos menee kahvia juomaan niin pare olla hyvää -mitä järkeä muuten maksaa niin paljon siitä hyvästä.

Mitäköhän kahvia ne käyttävät? Itse kun tottunut tummapaahtokahviin, niin monessa paikassa on todella laimeeta kahvia, tai on seissyt kauan. Yksi huoltamo oli kyllä kaiken huippu: valittavana oli kevytmaito ja 10% kermake. Siis miksei voinut tarjota edes oikeaa kermaa kahvin kanssa..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Premnas kirjoitti:

Mitäköhän kahvia ne käyttävät? Itse kun tottunut tummapaahtokahviin, niin monessa paikassa on todella laimeeta kahvia, tai on seissyt kauan.

Olennainen pulma on se että kahvi on paahdettu aikaa sitten ja juuri missään ei jauheta kahvia pavuista. Valmiiksi tehtaassa jauhettu on jo arominsa kadottanut. Ei olisi kovin iso homma sen tumman Presidentin jauhaminen siinä paikan päällä. Parannus vanhaan olisi jo huikea.

Premnas kirjoitti:

Yksi huoltamo oli kyllä kaiken huippu: valittavana oli kevytmaito ja 10% kermake. Siis miksei voinut tarjota edes oikeaa kermaa kahvin kanssa..

Kermake. Heh.

Maito menee cappuccinossa. Muutenhan se peittää kahvin maun. Tämähän on ok jos kahvi on kamalaa ja kuitenkin addiktiota pitää hyvitellä. Hyvä kahdi ei maitotuotteita kaipaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Heh, lyödäämpä tähän toinen ääripää vaatimustasosta. Tai on mulla kahville kolme vaatimusta, sen tulee olla:
-Mustaa
-Märkää
-Lämmintä
Eri kahvit maistuu eriltä, kuuluu asiaan, eikä noita osaa pistää paremmuus järjestykseen. Jos jotain hyvää juotavaa haluaa niin se on mehua tai kaakaota. Silti juon eniten kahvia :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Heh, lyödäämpä tähän toinen ääripää vaatimustasosta. Tai on mulla kahville kolme vaatimusta, sen tulee olla:
-Mustaa
-Märkää
-Lämmintä

Tuon listan täyttäminen on jo ihan kohtuullinen. Aika usein tulee vastaan juoma joka on kaukana mustasta, jotain ihme ruskeaa lirua.
'Niin on kirkasta ja koriaa ettei kahviksi uskois'

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Samalla linjoilla Jukan kanssa

Vanhassa kuskin ammatissani opin kahvini juomaan semmoisena kuin sitä oli
saatavilla, ei yksinkertaisesti tauolla ollut aikaa tehdä itselleen kahvia,
tunnin kierrosten väliset tauot olivat 5 - 10 min.....
Vielä aikaisemmin käytin maitoa ja sokeria kahvin kanssa, mutta kun
niitäkään ei aina ollut saatavana, opin juomaan kahvini ilman.

Ainoa mikä nykyään ärsyttää, on liian vanha kahvi......
mutta kyllä sekin muun puutteessa juoduksi tulee

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

Heh, lyödäämpä tähän toinen ääripää vaatimustasosta. Tai on mulla kahville kolme vaatimusta, sen tulee olla:
-Mustaa
-Märkää
-Lämmintä
Eri kahvit maistuu eriltä, kuuluu asiaan, eikä noita osaa pistää paremmuus järjestykseen. Jos jotain hyvää juotavaa haluaa niin se on mehua tai kaakaota. Silti juon eniten kahvia :)

Jukka

Ääripää? Kun meikäläiselle on siunaantunut huono makuaisti, niin kaikki kelpaa:
"Kahvissa ei saisi olla hometta, ei ainakaan paljoa".
(Märkyyttäkin voi lisätä itse, jos on liian kuivaa muuten).

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Itselläni olen huomannut että kahvin nautinnollisuuteen vaikuttaa paljon myös ulkoiset tekijät:
-se että saako sen juoda kotona rauhassa milloin haluaa
-yksin vai seurassa
-omasta paratiisi mukista vai jostain pahvikupista. Pahvikupista en muista koskaan juoneeni hyvää kahvia.
-toisaalta kahvi maistuu syyspäivänä ulkotöissä termarin kannesta yleensä todella hyvältä
-nautintoa yleensä häiritsee, jos kahvilassa pitää epävarmana arpoa eri erikoiskahveista tai eri lajikkeista
-kahvipullan laatu vaikuttaa myös kahvin makuun

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja terppa »

Parasta kahvia olen saanut metsässä pannulla keitettynä mutta siinä varmaan tunnelma ja ulkoilma tarjoaa puolet nautinnosta. Työssäni olen tienvarsikuppiloiden armoilla ja parasta kahvia olen saanut Mäntsälässä Cafe Mammassa (Veturin teollisuusalueella) se on oikeasti hyvää peruskahvia. Yleensä kahviloissa ongelmana on likaiset keittimet/automaatit, kupin pohjalle tulee semmoista mustaa sakkaa mikä sekoittaa vatsan ja ennen sitä se on tehokkaasti tuhonnut kahvin maun. Eli väittäisin, että kahvilaatua/merkkiä tärkeämpää on puhdas keitin.

Keskimäärin huonointa kahvia saa aakkosbaareissa, ennen niissä tuli poikettua ihan sillä kun siellä sai reilunkaupan kahvia mutta kun se vaihtui presidenttiin niin ei ole enää ollut tarvetta poiketa. Jossain vaiheessa keittelin kahvit termospulloon mutta öisellä moottoritiellä kahvia kului sen verran liikaa, etta tavaroiden jakojärjestyksen joutui suunnittelemaan sen mukaan missä pääsee vessaan :D nykyään siis 2-3 kertaa päivässä käyn tienvarsikuppilassa ja onhan se kiva jos heti neljältä aamulla saa iloisen hymyn ja pari ystävällistä sanaa vaikka se euron maksaisi.

Toisen vakipaikan kahvit yleensä maistuu pahalta mutta siitä kuppilasta saa pk-seudun parhaat sämpylät niin on pakko poiketa, jos vaan ajoreitti liippaa Espoon Viherlaaksoa... ja hyvän perässä joskus voi kilometrin pari mutkitella....

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Tässä kohtaa täytyy tarkentaa, etten ole mikään ihmeellinen kahvi-friikki, haluun vain juoda perushyvää kahvia. Siellä Kortteessa oli ilmeisesti Reilun kaupan kahvia, ainakin ne mukit oli. Kukahan sitä toimintaa pyörittää? Ajattelin vain, että eikös Tampereen kaupungilla ole kaikissa toimipaikoissaan käytössä Reilun kaupan kahvia?

t. musti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

terppa kirjoitti:

Eli väittäisin, että kahvilaatua/merkkiä tärkeämpää on puhdas keitin.

Jep. Ja puhdas vesi. Toki hyvä kahvilaatu auttaa asiassa.

Itse lopetin työmaakuppilan kahvinjuonnin kun alkoi olla maha kipeänä alvariinsa. Likaiset keittimet ja sumpin pito siinä kuumalla levyllä tuhoaa paitsi kahvin maun - myös mahan limakalvot.
Puhtaus, tuoreus ja oikea veden ja kahvin annostelu tuottaa raikasta ja aromikasta kahvia. Aika simppeliä hommaa. Miten se voi olla niin vaikeeta, kun kerran kupin hintakin on aika kova.

Hutsipotsi
Viestit: 47
Liittynyt: 04 Kesä 2008, 21:05
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Hutsipotsi »

Pitääpäs minunkin sitten lusikkani tähän soppaan heittää :D. Voisin sanoa, että edustan todellista ääripäätä kahvin juojista, minulle nimittäin kelpaa vain pannukahvi ja sen pitää olla mustaa, kuumaa ja ilman sokeria ja maitoa :D, nokipannukahvit olisivat parasta. Kahviloiden ym. baarien kahvilitkut kierrän kaukaa ja juon teetä, jos sitä on kunnollista saatavana, liptonit ei kelpaa :D.

Getting enough sleep helps you do your best in whatever you do.

M5 20/20 eco

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tummapaahtokahvia olen maistanut ilman kermaa, mutta on niin vahvaa ettei pysty. Toinen seikka kerman käytössä on, että se viilentää kahvin silleen sopivaksi, ettei suu pala mutta kahvi on silti vielä kuumaa. Aamuisin tulee juotua se yksi kuppi kermakahvia, harvemmin päivällä (tosi harvoin, ehkä kylässä). Muutoin kahvinjuonnista menee maku eikä kahvi ole enää niin herkkua jos sitä juo liian usein.

Metsässä keitetty nuotiokahvi olisi varmasti hyvää. Mekin keittelimme Köyliönreissulla trangiassa ensin vettä ja sitten kahvinpurut sekaan.

Parasta kahvi on kyllä silloin, kun kylmänä talvipäivänä poikkeaa hyvään kahvilaan nauttimaan kupillisen.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Mulla on tapana ostaa kahvi raakapapuina jenkeistä ja paahtaa itse Behmor merkkisellä paahtohärvelillä. Laatu vähän vaihtelee, mutta on kuitenkin joko hyvää tai erittäin hyvää. Jauhaminen manuaalisesti veivijauhimella.

Kuppilasta tulee mielummin ostettua kaakota, sitä on vaikeampi pilata.

Marketista saa tuoretta kahvia vain erittäin harvoin, varastot liian isoja. Lisäksi markettikahvi on tehty isoista eristä jotka on blendaamalla säädetty maultaan keskinkertaisiksi.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kamalaa kahvia

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minun vatsa ei oikein kahvia kestäisi, mutta silloin tällöin tulee juotua piristävän vaikutuksen takia. Useimmiten se maistuu pahalta, mutta kermalla lantrattu nokipannukahvi on jonkun vastaleivotun paakelssin kanssa jopa hyvää. Ylivoimaisesti hirveintä myrkkyä on automaattikahvi, sama onko lattea vai cappuccinoa, ei pysty juomaan kupillistakaan. Se kyllä ihmetyttää miten makuja on erilaisia, töissä jotkut jopa kehuvat automaattikahvin makua :shock:

Vastaa Viestiin