Vuosia on mielessä pyörinyt, että autoissa pitäisi olla automaattiset videokamerat, jotka tallettaisivat liikennettä edestä ja takaa. Tallennus toimisi rengaspuskurilla siten, että muistin täytyttyä ajettaisiin uutta videota vanhimpien päälle. Noin muistissa olisi historiaa, muistin koosta riippuen, jopa useampia tunteja.
Tässä eräänä päivänä päätin kokeilla silmiini sattunutta 'Honckarin' flashlight cameraa.
Se on pienen käsivalaisimen näköinen ja kokoinen laite, jolla napsii yksittäiskuvia, kuvaa videota - ja toimii se käsivalaisimenakin.
Optiikka on vaatimatonta ja kuvakulmakin ajateltuun käyttöön turhan kapea (70 ast.). Lisäksi, koska minkäänlaista etsintä tai seurantakuvaa ei ole, kameran suuntaaminen on onnesta kiinni.
Kamerassa oli kuitenkin se kätevä ominaisuus, että se videoi muistinsa rajoissa keskeytymättä 5 minuutin fileitä (AVI-video 270MB), joilla käyttämälläni 4GB muistilla kertyy runsaan tunnin historia. Videoiden pituudeksi ilmoitetaan 4:59 min, että menisikö siinä sekunti hukkaan? Max muistista ohjeet olivat hiukan sekavat: toisessa yhteydessä mainittiin 16GB, jossain toisessa 32GB?
Akun luvataan kestävän tunnin, mutta näytti siltä, että kameraa voi syöttää myös ulkoisesta virtalähteestä, mikä poistaisi tuon aikarajoituksen. Videointi näyttäisi myös alkavan automaattisesti heti kun ulkopuolinen virtalähde laitteeseen kytketään. Mitään nappia ei tarvitse painaa - paitsi jos tahtoo lopettaa videoinnin. Tuosta näyttäisi seuraavan, että jos laitteen kytkee laturiin, niin ellei kameraa erikseen sammuta, se kuvaa muistinsa täyteen lataustapahtumaa??? Jos johdon kytkee tietokoneeseen, tuo automatiikka ei toimi (kameraa voi kuitenkin käyttää myös tietokoneen yhteydessä).
Ohessa kyseisellä kameralla otettu kuva toisesta samanlaisesta laitteistosta.
Kyseessä käsivara ja keinovalo - ehkä turhan läheltäkin, mutta tuskin tuolla optiikalla tuon kummempaa tulosta syntyy muissakaan olosuhteissa. Melko hankala kuvata ilman etsintä. Kuudesta kuvasta tuo oli paras, monta oli täysin pielessä. Kuva oli alunperin 300kB, mutta ruttasin sen säästäväisyysssyistä 85KB:n. Silmämääräisesti laatu ei juuri huonontunut.
Videolla kamera on imukupilla kiinni tuulilasin oikeassa ylänurkassa. Yleiskuvaa syntyy, mutta kuvakulma on selvästi liian kapea. Etualasta sivut ovat pahasti katveessa. Kuvan väpinä johtuu siitä, että kamera tärisi 12cm:n vartensa nenässä. Olisi pitänyt pidellä vaikka käsin. Tuulilasi ja kojelaudalta heijastuneet tavarat toivat oman lisänsä videon kuvakerrontaan.
En tiedä, mitä mieltä joku tietosuojavaltuutettu on tuollaisesta kuvauksesta. Toisaalta, kuvasihan Google paremmilla vehkeillä Suomen kadut ja tiet ristiin rastiin. Jos Google joutui suttaamaan kuviaan, niin tässä tapauksessa kuvat ovat jo automaattisesti senverran hämäriä, että vastaantulijat voivat olla huoletta. Ja ellei mitään satu, niin tuskin noita paljoa viitsisi katsella.
Kaikissa tilanteissa en kameraa ole vielä kokeillut; miten muisti pyörähtää, miten kamera kaikissa tilanteissa käynnistyy ja miten sammuu, jne. Tuolta se näytti ja tuntui tällä kokeilulla.
Hauska kapine ja näppäriä ominaisuuksia. Jos kuvakulma olisi laajempi, niin kuvan laatu voisi alkuperäiseen ajatukseeni riittääkin. Noin ainakin hyvällä säällä ja päivänvalossa. Sateella lasi samentaa kuvan ja laitetta ei huonoon säähän voi viedä. Hyvällä säällä sen voisi laittaa vaikka pyöränsarveen.
Jos ei muuta, niin onpa talossa nyt kuitenkin uutta akkukäyttöistä käsivalaisinkapasiteettia.