janx kirjoitti:Miten navigoitte pyörällä ajaessa? PK-seudulla ainakin olisi tarpeen, jos vähänkään tuntemattomia reittejä ja kohteita haluaisi tavoittaa.
Edit: täällä sitä eTrex 30 juttua...
Mulla on pari vuotta ollut aika kovassa käytössä Garmin eTrex 30. Taitaa jossakin olla mun höpinää siitä enemmänkin täällä voorumilla, laitehan on vaellukseen ja geokätöilyyn lähinnä tehty mutta malli 30 omaa kaikki härpäkkeet ja ANT+ sensoreiden tuen (syke, Tempe-lämpötila sekä GSC-10 kadenssi&nopeus) joten se sopii verraten hyvin myös pyöräilyyn.
Parhaimmillaan laite on maastoajossa jolloin käytän siinä Hylly.org:n Suomen topokarttoja sekä Open Street Map (OSM) pyöräilykarttoja joilla voi navigoida itsensä pois metsästäkin polkuja pitkin jos eksyy.
Virtaa laite ottaa kahdesta AA-kokoisesta patterista tai NiMH-akusta, käyttämällä Sanyo Eneloop xXx -kennoja kestää lataus leikiten yli luvatut 26 tuntia ja varmaan lähelle 20 tuntia taustavalot päällä talvellakin (jottei kohmetu pakkasissa).
Huonointa tuossa on pause-toimintojen ja ajastimien puute sekä suurin tympeys että tarvitaa MiniUSB-kaapeli jotta tallenteet saa siirrettyä laitteesta pois, ja että tietokoneiden softatuki (Windows lähinnä) on huonompi tälle kuin vaikkapa Edge-sarjan laitteille.
Nyt käytössä on hiljattain hankittu päivittynyt malli, kosketusnäyttöinen eTrex Touch 35. On melkein saman näköinen kuin vanhempi, samat akut käy ja mukana tuli sama pyöräteline. Tässä on BlueTooth Smart -tuki, näyttää älypuhelimen hälytykset ja osaa myös siirtää tallenteet älypuhelimella pilveen. Löytyy auto-pause, eri profiilit sensoreineen ja asetuksineen eri aktiviteeteille ja kun tallennuksen lopettaa voi sen tallettaa jolloin siis älypuhelin synkronoi tallenteen eteenpäin. Ja tämä osaa kaikki mahdolliset ANT+ -sensorit, ja useita saman luokan sensoreita, kuten kaikki uudemmat Garmin-vekottimet kuten VivoActive.
Akku tässä kestää vähemmän, olikohan 16 tuntia, ja talvella näyttää vaativan ilman hanskaa näytön hiplaamisen. Toisaalta karttaa voi katsella ja zoomailla kuten älypuhelimella eli on huomattava parannus. Näyttökin on isompi kuin 30:ssa. Hintaluokka on noin 250 € eli on halvempi kuin varsinaiset pyöräilynavigaattorit, on isompi mutta myös tukevampi ja käsittääkseni softassa on vähemmän ollut bugeja näissä kuin Edge-sarjan laitteissa.
Varovainen suosistus myös uudelle mallille, kirjoittelen siitä oman säikeen kunhan tulee vähän kokemusta lisää.