Virallinen marina ja v*tutusketju

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Voisko tän laittaa johonkin muuhun ketjuun . Kun ei nää ole enään V-ketjua . Vaan ravintoketjua :twisted: .

:mrgreen:

Sitähän minä jo pyysin ajat sitten. Pliis, moderaattorit, ruokakeskustelut voisi siirtää omaan ketjuunsa.Toisaalta, kyllähän ruoka toisinaan aiheuttaa vitutusta, mutta juuri sen takia se voisi hyvin ansaita oman ketjunsa. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mä en kyllä allekirjoita täysin yhteyttä allergioiden ja ympäristön steriiliyden välille ja sille että allergioita voisi välttää altistamalla itsensä niille. Olen lapsena ja nuorena kirjaimellisesti pyörinyt paskaojissa ja pisin peltoja, heinälatoja ja tunkioita ja siitä huolimatta mulle puhkesi vilja-allergia. Olen silti toki sitä mieltä ettei ympäristön steriiliys ja/tai liika varominen ole hyvästä. Voi tietty olla että tuo paskaojissa pyöriminen on auttanut muutoin vastustuskykyyn ja siihen etteivät flunssat ja muut tartu niin helpolla, tai sitten ne eivät vaan oireile.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuraa, paskaa ja heinäpölyä ei tainnut kuitenkaan jatkuvasti päätyä suolistoon? Enkä mäkään oo tuon teorian pitävyydestä ihan sata varma, mutta luulen että yksi altistava tekijä muiden joukossa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Niin, keliakialla ja tuolla allergiateorialla ei ole mitään yhteyttä. Keliakiaa ei voi mitenkään ehkäistä. Noita elintasoallergioita voi, teoria ylisteriilistä nyky-ympäristöstä on validi.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Nojanalle kirjoitti:

Kun ei nää ole enään V-ketjua . Vaan ravintoketjua :twisted: .

Ravintoketju, hehe. Tosta voi kyllä olla montaa mieltä, kuuluuko tietyt ruokavalioasiat v-tutusketjuun.

Mut tuo edeltävä kans mietityttää, että keliakiaa ei vois mitenkään ehkäistä. Ehkä me ei vielä oikein tiedetä miten sitä voi ehkäistä… koska varmasti on tekijöitä jotka sille altistaa. Muistetaanhan, että kyseessä on autoimmuunisairaus, vaikka ois kiva muuta väittää. Ja vahva teoria on, että autoimmuunisairauksille altistaa liian vähäinen määrä ympäristön yllykkeitä, (bakteereja ja viruksia), joita vastaan taistella.

Viimeksi muokannut Grammarian, 24 Helmi 2018, 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitäs tehdä tutkimus, että paljonko Equadorin kaatopaikoilla ja Brasilian faveloissa asuvilla ihmisillä on keliakiaa. Veikkaan ettei siellä oo moisesta kuultukaan. Voi kyllä johtua siitä -jo aiemmin mainitusta asiasta- että huonoissa oloissa elävät ihmiset ovat onnellisia, jos sattuu ruokaa löytymään.
Lääkkeen ja myrkyn erohan on vain määrä. Millaista ruokamäärää ihmisen elimistö on suunniteltu käsittelemään? Hyvinvointivaltioissa syödään määrällisesti paljon ruokaa, en pidä yhtään mahdottomana, että suhteettoman iso määrä viljaa (=virallisterveellinen ruokavalio) vois olla syy keliakian laukeamiseen. Villi veikkaus on, että jos ravintoa saa 1000kcal vuorokaudessa ja se koostuu mahdollisimman monesta eri komponentista, niin allergeenit joukossa eivät aiheuta ongelmia?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Voi kyllä johtua siitä -jo aiemmin mainitusta asiasta- että huonoissa oloissa elävät ihmiset ovat onnellisia, jos sattuu ruokaa löytymään.

Ja kuolevat pois ennen kuin oppivat kertomaan että sairastavat keliakiaa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:

Kuraa, paskaa ja heinäpölyä ei tainnut kuitenkaan jatkuvasti päätyä suolistoon? Enkä mäkään oo tuon teorian pitävyydestä ihan sata varma, mutta luulen että yksi altistava tekijä muiden joukossa...

Jukka

Niin no kävin usein repimässä esim. porkkanoita maasta ja huuhtelin niistä suurimmat mullat pois avonaisen sadevesitynnyrin vedellä, kuten myös muut kasvikset tuli usein syötyä suoraan mitään sen kummemmin pesemättä. Heinällekin sain altistusta joka kesä (ja myös talvi) koska heinäpeltoja oli ympäriinsä ja hevostallissa käsiteltiin heinää, kuten myös heinäladossa ja silti olin heinälle allerginen. En ole silti sitä mieltä että steriili ympäristö olisi mitenkään hyväksi, mutta eipä se allergeeneissakaan pyöriminen välttämättä estä allergioiden puhkeamista.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Grammarian
Viestit: 89
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Grammarian »

Juu ei allergeeneissa pyöriminen. Mutta mahdollisimman monipuolinen (ja silti määrältään kohtuullinen) mikrobialtistus voi estää.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Grammarian kirjoitti:

Mutta mahdollisimman monipuolinen (ja silti määrältään kohtuullinen) mikrobialtistus voi estää.

En tiedä, onko yhteensattumaa, mutta: aiemmin sairastin pari flunssaa vuodessa, mutta koiran ostamisen jälkeen olen sairastanut neljän vuoden aikana yhden flunssan. Mulla on sellainen oletus, että koirasta tasaisena tuleva bakteerialtistus (annan sen nuolla naamaani) parantaa vastustuskykyä. Myös heinäallergia on lieventynyt, mutta se toki vaihtelee muutenkin kesittäin heinätilanteen mukaan.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja PW »

https://yle.fi/uutiset/3-8629617 Täällä kaakokulmalla tutkineet Imatran ja rajan toiselta puolen Svetogorskin allergioita - raja on siinä välissä tiukka, tässäkin asiassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Mä en kyllä allekirjoita täysin yhteyttä allergioiden ja ympäristön steriiliyden välille ja sille että allergioita voisi välttää altistamalla itsensä niille. Olen lapsena ja nuorena kirjaimellisesti pyörinyt paskaojissa ja pisin peltoja, heinälatoja ja tunkioita ja siitä huolimatta mulle puhkesi vilja-allergia. Olen silti toki sitä mieltä ettei ympäristön steriiliys ja/tai liika varominen ole hyvästä. Voi tietty olla että tuo paskaojissa pyöriminen on auttanut muutoin vastustuskykyyn ja siihen etteivät flunssat ja muut tartu niin helpolla, tai sitten ne eivät vaan oireile.

Samassa veneessä Premnasin kanssa. Kasvoin maatilalla, navetan paskakourusta on tutti itse kaivettu suuhun takaisin. Ihottumat alkoivat itsellä muutaman kuukauden ikäisenä. Koira-allergia alkoi ehkä 5v, pian sen jälkeen alkoivat kavereilla oleva sisäkissat haitata, navettakissat olivat ok. Sitten joskus 12v ei ollut enää asiaa harjaamaan lehmiä. Sitten kun oli armeijassa, ja pois maatilalta, niin kaikki eläin- ja muut pölyallergiat pahenivat radikaalisti. Navettaan ei ollut enää asiaa, viljoja ei voinut käsitellä. Nuo nuorena tulleet allergiat alkoivat kun oli jatkuvasti tekemisissä eläinten ja varmasti monipuolisen bakteerikannan kanssa.

Toki vähemmän kelvottomilla perintötekijöillä voi olla, että ylihygieenisyys voi pahentaa tilannetta, mutta se on vain osatotuus. Nämä tutkimustulokset joissa tuuletetaan kuinka lemmikki-eläin perheissä on allergiaa: kuinka monessa sellaisessa perheessä jossa vanhemmat ovat eläinallergisia on lemmikkieläimiä?

Ja on sikäli v-ketjuun kuuluvaa, että kyllä allergiat jurppii ja haittaa. Johonkin lowrideen menoa harkitsin, ja sit tutkin majapaikkaa, ja totesin että siellä on lemmikki-eläimet sallittu, joten meikäläisen turha mennä. Aina hirveä rimpuilu että saako paikasta X ruokaa, jne.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja terppa »

Lainaankin tän tänne hyväntuulen ketjusta

janx kirjoitti:
janx kirjoitti:

Eilen oli hyvä perjantai 13. päivä. Toistaiseksi tämän elämän paras, kun tapahtui nippu hyviä asioita. :lol: Näyttää siltä, että olen saamassa tilaisuuden vähentää henkilöautoriippuvuuttani (noin -10000km/v parhaimmillaan), koska tuleva työ mahdollistaa muutkin kulkuneuvot (pyörällä 10km, bussilla ikkunan alta oven eteen 24min/10km, autolla 13km). Tämä tosin tarkoittaa sitä, että pää on alkanut miettiä ympärivuotista kulkupeliä sähköavustettuna. Ajatus tosin vielä haparoi ja miettii suuria. Ajatusten selkeytys (tai sekoitus) vaatii vielä pari yötä unta. :lol:

No saa nähdä kuinka pitkä ilo tämä nyt sitten on. YT:t alkaa ensi viikolla. Normimeno. :roll:

Jaksamisia! Epätietoisuus ja odotus on rassaavaa :( en tiedä haetaanko noissa yleensä jotain uutta ideaa säästöille vaan pelkästään normiteatteri ja irtisanomiset?

Paljoa en laeista ja asetuksista tiedä mutta meillä ei tainnut mennä ihan pykälien mukaan, meidän firman neuvottelu oli tämmöinen:

15.pv. tuli whatsappiin viesti, että tänään tai huomenna pitää käydä hallilla neuvottelussa tunneista, muutoksia luvassa ja muutokset astuu voimaan 16. Pv.

No hallilla lyötiin eteen lappu jossa kerrottiin ettei ylitöistä enää makseta ja voi valita joko työaikapankin tai ylityömallin jossa tuntipalkkaa oli korotettu huimat 15c/h, se neuvotteluista...

Tähän saakka kun olen laittanut omaan tuntilistaan samat kuin auton tunnit niin homma on pelannut mutta vikassa palkassa oli nyppästy ruokatunti pois, sillai ilmottamatta... jos työtekijälle tulee vuositasolla reilu tonnin pudotus palkkaan niin jotenkin odottaisin, että siitäkin "neuvotteluissa" olisi mainittu. Juu. Eipä sillä, vissii ylimääräistä hyväähän tuo oli (tosin sama käytäntö edellisessä työpaikassani vaikka auto oli urakka-ajossa) mutta toisaalta asiakas on saanut puhelimella palvelua myös ruokatauolla ja jos on ollut kiiruskeikkaa niin soppa on lusikoitu vauhdilla tai ruokatauko on ollut klo 16 jälkeen (piirturista viis) mutta ei enää jatkossa :evil: nyt ruokatauko on omaa aikaa ja pitänee se siten myös vähentää auton tunneista.

Sen verran päässä napsuu, että neuvottelin keskimääräiset viikkotunnit 32,5h/vk eli siksi tämän voisi laittaa hyvän tuulen ketjuun :) toisin sanoen palkka 6,5 h päivä ja jos/kun tekee enemmän niin loput menee pankkiin josta saa ottaa palkallisia vapaapäiviä. Itse tykkään jos toimii.

Tänään vaan meinasi napsahtaa päässä lopullisesti, tuurasin toisessa hommassa 12h ja mun vakihommaa piti "jonkun" hoitaa se 4h mitä asiakas oli tilannut mutta ei sitten "kukaan" hoitanut... en kysellyt perään kun homma piti olla hoidossa ja aikuisia ihmisiä ja kaikkee... saa nähdä mikä katastrofi on maanantaina hoidettavana. Sen verran ikävältä puristava olo rinnassa ja ahdistus päässä tuntui, että piti kysellä missä firmassa on työterveyshuolto... tuntus, että hirveästi ei voi enää jousta venyttää :(

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja janx »

terppa kirjoitti:

Jaksamisia! Epätietoisuus ja odotus on rassaavaa :( en tiedä haetaanko noissa yleensä jotain uutta ideaa säästöille vaan pelkästään normiteatteri ja irtisanomiset? Paljoa en laeista ja asetuksista tiedä mutta meillä ei tainnut mennä ihan pykälien mukaan, meidän firman neuvottelu oli tämmöinen: ...

Tässä on kyse tämän (ja edellisen) hallituksen "Ei leikata koulutuksesta" -leikkauksista (5 vuodessa 27 miljoonaa). Laatu ja oppiminen ei kuulemma kärsi, jos vähän lähiopetuksesta, opettajista ja muusta hlökunnasta karsii. 100 on jo lähtenyt tavalla tai toisella. Vajaa 100 kuulemma pitäisi henkilöstöstä enimmillään vapauttaa tehtävistään tämän kevään YT-karvenaaleissa ja kaikilla lomautusuhka. YT:t ilmeisesti pitää kestää 6 viikkoa ja sitten voi sanoa, että kuka lähtee ja minne. Mä kyl (toivottavasti) töitä löydän, kun omalla alla tilanne hyvä, mutta olen nirso. En mihinkä tahansa rappaamaan lähde ihan tietoisesti, jos ei ole pakko. Työllä ei kannata itseään tappaa, rikkoa tai sairastuttaa. Mikään työ ja raha ei ole sen arvoista. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Virallinen marina ja v*tutusketju

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Olenkin tosiaan ajatellut vartavasten tilata gluteenijauhoa, joka siis on valmistettu vehnästä ja sen gluteenipitoisuus on luokkaa 80 %. Turhat hiilarit on siitä poistettu. Sillä voisi kokeilla ruisleipää suuremmalla kuin 40 %:n ruispitoisuudella. Linkki:
https://www.vegekauppa.fi/elintarvikkee ... 309480620/

Sattumalta olin liikkeellä Helsingissä ja Kampissa vastaan tulikin Punnitse, et säästä - liike. Sieltä kysymään, sattuisiko olemaan gluteenijauhoja. Ja olihan niitä - ostin sitten puoli kiloa kokeeksi. Pääsevät ruistaikinaan, kunhan olen ehtinyt syödä edelliset leivät pois. Ja miksei niitä voisi myös kokeilla seitanin valmistamiseen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin