Joissakin maissa mopoilla saa ajaa 60 km/h ja normi skootterimopot tehdään kulkemaan ja pysähtymään sellaisesta nopeudesta, luulisin, että mopoautoissa on sama juttu. Minun mielestä 60 km/h olisi sopiva kompromissi liikenteen sujuvuuden kannalta ja jos vehkeet sen kulkisi niin into virittämiseen varmasti vähenisi. Muistelen, että euroopanmaista ainakin Tanskassa olisi 60 nopeusrajoitus mopoille.
Saksassa saa sähköavusteisen Allewederin reksiteröityä mopoksi joka kulkee 45 km/h, semmoinen olisi ihanteellinen mun työmatkalla esim. matkan alussa on pari peräkkäistä pientareetonta mäkeä jotka saisi menemään vauhdilla, voisi kotiinpäin mennessä ajaa kokomatkan maantienlaitaa, loppumatka on sitten itsestä kiinni, että haluaako pettää itseänsä ajamalla kuin mopolla vai ajaako kuin kinnerillä.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Onhan nuita muitakin kevyitä 4 rattaisia joilla saa ajaa 80kmh ja taatusti osa huonompia ajettavia kuin hyvät mopo autot..(olettamus, 250cc monkijä 1500€ vs 12000€ mopo auto... en siis ole ajanut kummallakaan)
Joissakin maissa mopoilla saa ajaa 60 km/h ja normi skootterimopot tehdään kulkemaan ja pysähtymään sellaisesta nopeudesta, luulisin, että mopoautoissa on sama juttu. Minun mielestä 60 km/h olisi sopiva kompromissi liikenteen sujuvuuden kannalta ja jos vehkeet sen kulkisi niin into virittämiseen varmasti vähenisi. Muistelen, että euroopanmaista ainakin Tanskassa olisi 60 nopeusrajoitus mopoille.
Saksassa saa sähköavusteisen Allewederin reksiteröityä mopoksi joka kulkee 45 km/h, semmoinen olisi ihanteellinen mun työmatkalla esim. matkan alussa on pari peräkkäistä pientareetonta mäkeä jotka saisi menemään vauhdilla, voisi kotiinpäin mennessä ajaa kokomatkan maantienlaitaa, loppumatka on sitten itsestä kiinni, että haluaako pettää itseänsä ajamalla kuin mopolla vai ajaako kuin kinnerillä.
Joo, nämä olisivat minunkin mielestäni järkeviä muutoksia täkäläiseen lainsäädäntöön.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Minusta olisi järkevää, että 15-vuotiaille olisi nopeusrajoitus tuo nykyinen käytännön raja 55-60 km/h, eli 50 km/h. Aikuiset, tai aikuisiksi kasvaneet teinit saisivat sitten rekisteröidä saman vehkeen L7 ajoneuvoksi (liikennemönkkäri), jolla voisi sitten ajaa enintään 80 km/h. Tuo 80 km/h on tuolle vehkeelle kyllä niin kova nopeus, että kuskilla pitää olla järkeä olla hölmöilemättä. Kaupunkiajoneuvolle riittäisi kyllä aikuisillekin seitsemänkin kymppiä, joka käytännössä olisi tuon 80. Onneksi noiden tekniikka ei riitä tuon ylemmäs.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos multa kysytään, niin vois vaikka kieltää koko mopoautot, ainakin nykymuodossa. Ei sitä millään saa toimivaksi, kun 45km/h, senhän se mopoauto saa kulkea, väline laitetaan normi liikenteen sekaan. Ihan ydinkeskustassa se vielä hädin tuskin menettelee ja autioilla korpitaipaleilla tietysti, muttei muualla. Muutenkin tuo, että laitetaan (ainakin oulussa) 15v melkein kokematon lapsi opettelemaan mopolla liikenne "peliä" autojen sekaan, on hullua. Tosin tämä korttiuudistus tietysti jotain apua tuo. Ainakin lisää kortin hintaa roimasti, tuoko hyötyä samassa suhteessa?
Mielestäni nyky mopot ja mopoautot voisi laillistaa kulkemaan sen 60-70 km/h ja kortin ikärajaksi 16v. Eli käytännössä kevytmoottoripyöräkortti. Sitten voisi olla toinen kevyempi mopoluokka, kuten ennen mopot oli. Rakenteellinen nopeus oli jotain 30km/h ja mopon painokin oli rajoitettu, taisi olla 60kg paikkeilla, en muista. Noita saisi sitten ajaa 15v täyttänyt ja teoriakokeen suorittanut ja ajo olisi sallittu pyöräteillä.
Ajoneuvoluokkia on kyllä riittävästi. Kevytnelipyörät(=mopoautot/pikku mönkijät), mopot, kevytmopot ja sähköavusteiset pyörät.
Mutta Jorin idea (vuodelta -74 tai -04 tms.) reittikohtaisista nopeusrajoituksista ajoneuvokohtaiseten rajoitusten sijaan kuulostaa entistä järkevämmältä. Eli jalkakäytävillä nopeusrajoitus esim. 10km/h ja siellä saa liikkua kaikki jotka em. rajoitusta noudettaa ja ovat riittävän kapeita siellä liikkumaan. Pyörätiet max 30km/h, ja taas sallittu kaikille riittävän kapeille ajoneuvoille ja sitten maantiet, joilla tiekohtaiset rajoitukset, eli mopoautoillakin saisi vetää vaikka sataa jos vain tieliikenne lain mukaisella moottoriteholla siihen kykenevät.
Nythän epävarma papparainen joka haluaa körötellä mopollaan 20km/h pakotetaan autojen sekaan ja "reikäpää nuori" saa jossakin toisaalla taas ajaa "täysillä" pyörätiellä koska lain laatija vain on lokeroinut nämä samaan "mopoilija"lokeroon. Uudistuksen myötä nuori voisi aluksi ajella pyörätiellä ja kun ajotaidot ja vauhdin nälkä kasvaa niin voisi siirtyä autojen sekaan. Siis silloin kun se itsestä tuntuu sopivalta, eikä silloin kun byrokraatti liikennemerkein pakottaa.
Joo, tuohen vois joku "propellipää" kehittää semmosen "alkolukon" joka mittaa kuskin "höyryt" ja muun mielentilan sekä "ammattitaidon". Tietotekniikka sitten ohjais oikeelle tielle ja rajottimet hoitas maksiminopeudet ym.
No, onhan sitä muutakin autoissa hoidettu tietsikoilla.
Raktorit tekee vamaan turvallisiksi niiden iso koko, autoilijat ei viitti alkaa hivottelemaan niiden kanssa. Eikös "maalla" nuoriso käytä niitä paljon myös iltamenoihinsa ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Raktorit tekee vamaan turvallisiksi niiden iso koko, autoilijat ei viitti alkaa hivottelemaan niiden kanssa.
Petri
Raktorit ovat taas vaarallisempia ison kokonsa takia, se tuho minkä se aiheuttaa omalla massallaan on huomattavasti isompi kuin mitä mopo auto.
Toisaalta sen iso koko aiheuttaa sen että se on helpommin havaittavissa muuta liikennettä hitaammaksi ajoneuvoksi...
Toisin kuin mopo autot jotka on liki saman kokoisia kuin pienimmät henkilöautot, niiden hitaus tulee monesti yllätyksenä.
terppa kirjoitti:
Joissakin maissa mopoilla saa ajaa 60 km/h ja normi skootterimopot tehdään kulkemaan ja pysähtymään sellaisesta nopeudesta,
Ymmärtääkseni osa uudemmista mopoista on samalla rungolla ja samoilla apulaitteilla kuin se saman merkin 125cc kevytmoottoripyörä.
Ei ne mopoautot kiihdytyksissä jälkeen jää. Huippunopeus on ainoa, joka poikkeaa muusta autoletkasta. Kaupunkialueella riittää mopoauton nykyinenkin nopeus, mutta minä tarvitsisin ajokin, jolla voisi ajella myös kehätietä, vähintäänkin tuon 70 pitäisi päästä, niin ei aivan jalkoihin jäisi ja muuta autoliikennettä häiritsisi. Toinen varten otettava vaihtoehto olisi mopoksi rekisteröity nojapyörä, jolla saisi ajella kyseisen 70 rajoitetun tien varsin leveää piennarta. Pyörätie kun on pantu kiertämään joka nyppylän yli ja ympäri niin, että matkaa tulee 9 km sijaan lähes 11 ja vähintään neljässä risteyksessä pitää painaa nöyrryytysnappia valojen vaihtamiseksi. Autoilla vain kahdet valot, eikä ainuttakaan nöyrryytysnappia. Siksi ajelin viime syksynä tyttären moposkootterilla tuota matkaa ja totesin varsin käteväksi, vaikkei sitä olekaan (vielä) viritetty ja kulkee vain noin. 50.
Viimeksi muokannut jori, 13 Maalis 2012, 21:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Niin, mutta saako millään ajaa pyörätiellä, sinne ne mopot kuuluvat.
Mieluummin ajelen autolla mopojen seassa kuin fillarilla mopojen seassa.
Ei käy mulle likikään niin kipeää kun joku ei osaa ajaa mopolla...
Kyllähän minäkin autolla... mutta olen ajanut myös mopolla autojen seassa ja se on venäläistä rulettia. Vaikka kuinka keskustassakin ajat kaasu pohjassa 40 km/h rajotuksella, niin auto roikkuu takarenkaassa ja kyttää ohitusta. Ongelma on lähinnä siinä, että 45 km/h kulkeva mopo ei kuulu oikein pyöräteille, mutta hitaampi sopisi hyvin ja olisi hyötykäytönkin kannalta järkevää. Nythän ei mopo ole yhtään autoa nopeampi/kätevämpi taajamaliikenteessä kun samoja teitä ajetaan ja valoissa seistään.
Nythän ei mopo ole yhtään autoa nopeampi/kätevämpi taajamaliikenteessä kun samoja teitä ajetaan ja valoissa seistään.
On se nopeampi. Mopolla saa ajaa laillisesti bussikaistaa ja valoissa saa piennarta pitkin ohittaa koko jonon. Noilla on oikeasti aika paljon merkitystä. Työstäpaluuruuhkassa olen tuolla max. 50 kulkevalla mopolla nopeammin perillä päiväkodilla kuin autolla, vaikka matkasta on 3/4 sitä 70 tietä. Kellotettu monesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Nythän ei mopo ole yhtään autoa nopeampi/kätevämpi taajamaliikenteessä kun samoja teitä ajetaan ja valoissa seistään.
On se nopeampi. Mopolla saa ajaa laillisesti bussikaistaa ja valoissa saa piennarta pitkin ohittaa koko jonon. Noilla on oikeasti aika paljon merkitystä. Työstäpaluuruuhkassa olen tuolla max. 50 kulkevalla mopolla nopeammin perillä päiväkodilla kuin autolla, vaikka matkasta on 3/4 sitä 70 tietä. Kellotettu monesti.
Varmaan noinkin, mutta ite huomasin täällä, että silloin kun sai pyöräteitä mopoilla, keskustaan pääsi näppärästi ja yleensä pyörätie vielä oikaisi matkassa sopivasti, eikä liikennevaloja ollut haittona. Ite kun en pahemmin ruuhkaikoina ajele, niin nykyään ajan moottoriajot sitten autolla, säältä suojassa
Varmaan noinkin, mutta ite huomasin täällä, että silloin kun sai pyöräteitä mopoilla, keskustaan pääsi näppärästi ja yleensä pyörätie vielä oikaisi matkassa sopivasti, eikä liikennevaloja ollut haittona. Ite kun en pahemmin ruuhkaikoina ajele, niin nykyään ajan moottoriajot sitten autolla, säältä suojassa
Siinä se nähdään pyöräilykaupunkien ero. Teillä Oulussa pyörätie oikaisee autoväylään verrattuna ja vähentää valoja, meillä Tampereella päinvastoin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma