sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

Olisiko mitään järkeä koittaa tehdä jonkinlainen parvekkeella toimiva koeluontoinen enimmäkseen romusta kasattu auringosta sähköä "voimala"?

Mietiskelin että periaatteessa voisi onnistua siten että on jonkinlainen aurinkokeitintä vastaava tasopeileistä tai parabelin muotoisesta tai fresnel-linssistä kasattu auringon valoa keskittävä lämmitin ja jonkinlainen joustava, lasilaatikon sisälle lämpöeristetty palje. Sähkö saataisiin ulos generaattorista, joka olisi kytketty palkeeseen jonkinlaisella kellokoneistoa muistuttavalla rattaistolla, että saadaan tarpeeksi kierroksia. jotta laite saadaan sykliseksi, pitäisi peili olla esim. käännettävissä pois. Palje sisältäisi vettä, ja liike tulisi veden höyrystymisestä. Lämpöeristys olisi sitten sen verran huono (tai säädettävä) että kun lämmityksen kääntää pois niin hyöry tiivistyy ja palje menee kiinni.

Toimisiko? Miten voisi tehdä paremman ja halvemman? Tehon voisi kuvitella olevan jotain 10-1000W välillä, ja sähkö tietysti varastoitaisiin akkuun.

Mistä romusta saa halvan generaattorin? Miten/mistä palje kannattaisi rakentaa?

Generaattorissa voisi olla jonkinlainen lukko, joka vapautetaan vasta kun painetta on varmasti tarpeeksi yhden liikkeen tekemiseksi, ja prosessori tietysti ohjaisi koko laitosta.

Ydinvoimala tyyppinen suoraan höyrystä sähkön pyöräyttäminen turbiinilla olisi tietysti hienoa, mutta ei taida onnistua kengännauhabudjetilla?

Ja yksi mitä pohdin olisi vesikiertoinen versio, jossa höyry puskisi vettä, ja liike saataisiin esim. auton vesipumpusta, mutta en tiedä voisiko se toimia moottorina, siis tavallaan väärin päin?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ihan liikaa häviöitä kun energiaa muutetaan monta kertaa muodosta toiseen. Ensin auringon säteily lämmöksi --> lämpö liikkeeksi --> liike sähköksi --> sähkö akkuun(osa menee lämmöksi) ja sitten vielä akusta lopulliseen käyttökohteeseen. Paljon paremman hyötysuhteen saat ja halvemmalla kun keität potut tai puuron suoraan aurinkoenergialla. Ruuanlaitto taitaa muutenkin olla kerrostalossa se suurin sähkön kuluttaja...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja PW »

En tästäkään mitään ymmärrä mutt oisko stirlingmoottorista mitään apua ? http://fi.wikipedia.org/wiki/Stirlingmoottori Youtubesta saattas löytyy aiheesta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja jori »

Stirlingmoottoreita ei oikein pysty romuosista rakentamaan ihan noin vaan.

Olen samaa mieltä Jukan kanssa. Aurinkohöyryvoimala toimii juuri noin, kuin kuvailit, mutta sellaisen hyötysuhde nousee todella suurissa yksiköissä jopa neljään kymmeneen prosenttiin höyryvoiman osalta, mutta auringon lämmön kerääminen 600 asteisena ei sitten enää olekaan niin tehokasta, vaan kokonaishyötysuhde putoaa parhaiden aurinkokennojen tasolle reiluun pariin kymmeneen prosenttiin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_thermal_energy

Ruoan keittämiseen tarvitaan vain mustalla vuorattu styroxlaatikko ja tähän lasikansi. Jopa kaksi pahvilaatikkoa päällekkäin ja alumiinifoliolla päällystetyt kannet sopivasti avattuna kuumenee lasin läpi riittävästi ruoan valmistamiseen.
Kuva

Viimeksi muokannut jori, 20 Huhti 2012, 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tämmösiin joskus törmänny, siitä se ajatus mutt tosiaan en ymmärrä mitään. Tuo aurinko keittiö kuullostaa yksinkertaselta ja hienolta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tämmösiin joskus törmänny, siitä se ajatus mutt tosiaan en ymmärrä mitään. Tuo aurinko keittiö kuullostaa yksinkertaselta ja hienolta.

Hauska lelu, mutta ei taida hyötysuhde olla edes prosentin vertaa. Lämpökynttilän teho lienee jotain 70 W eikä tuo laite näytä jaksavan, kuin itsensä pyörittää. Yksi watti tuolla pyörimisnopeudella tarkoittaisi jotain 0,1 Nm vääntöä, joka tarkoittaisi, että tuo pystyisi kelaamaan 20 mm kelalle narua, jonka päässä roikkuisi kilon makkarapaketti. Ei taitaisi jaksaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

aihetta likeltä liipaten...
raudan sulatusta auringolla...
http://www.riemurasia.net/jylppy/media. ... 96139&c=11

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Veneissähän tuo on jo arkipäivää tuo aurinkoenergia: http://www.safirplast.fi/

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

http://www.cyclonepower.com/works.html

Tuommoinen suljetun kierron höyrykone voisi olla kaupallinen osaratkaisu tuohon mun ongelmaan.

Sähköautokäytössä tuntuisi ongelmana olevan toisaalta akku ja toisaalta sen lataamiseen tarvittava sähkö, mutta jos tuon hyörykoneen yhdistäisi kylmäfuusion kanssa niin auto kulkisi vuosikausia yhdellä latauksella... Sähköauto ei sitten ollutkaan niin hyvä idea? Lisäksi kylmäfuusiolaite ei varmaan edes paina läheskään niin paljon kuin suurikapasiteettinen akku.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vähän menee off-topic mutta mutta... hankin tällasen hulluilta päiviltä:

Kuva

Värkki on riittävän pieni eikä liian iso jotta mahtuu helposti mukaan vyölaukkuun jossa mukana kulkee känny, avaimet, urheilujuomajauhe ja energiapatukka pidemmillä lenkeillä. Tahtovat alle 40 € joka pikaisella googlauksella oli ihan käypänen hinta näin tehokkaalle "matkalaturille" (5000mAh).

Tällä on tarkoitus täräyttää virrat takasin, vaikkapa ruokatauolla, Garminiin ja jos kännystä alkaa puhti loppua (ei muistanu ladata ennen lenkkiä tms) niin jakaa USB:lla lennosta virrat. Mukaan vielä lisäksi Nokian pienellä päällä oleva USB-latausjohto niin kaikki härpättimet saa ladattua tien päällä.

On tullut nimittäin talven pimeinä aikoina mietiskeltyä miten pidemmät puristukset saadaan hoidettua niin että vekottimet pysyy virroissa. Napadynamokin on käynyt mielessä mutta on kallis, painaa, ja on mahdoton saada asennettua lowraceriin(kin).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: sähköä auringosta tee-se-itse periaatteella?

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

http://www.e-catworld.com/2012/04/engli ... anor-cell/

Näköjään netistä löytyy jo rakennusohjeet kylmäfuusiolaitteelle... Ei tuosta tosin oikein saa selvää, ja ainakin hienoksi jauhettua nikkeliä voi olla vaikea saada romikselta... Rakennussarja?

Vastaa Viestiin