tietsikka

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Mitäs, jos lataisin koneeseeni Linuxin. Hidastaiskohan se kovasti koneen toimintaa? Millä ajurilla scanneri lähtisi Linuxissa toimimaan?

Jos ei mene ihan metsään niin saatat yllättyä mihin koneesi pystyykään ! Tämä pitää erityisesti paikkansa ns. Netbook-masiinojen kanssa jotka on yleensä kaikilla Windows-versioilla ihan tahmassa.

Skannerit on yleensä verraten hyvin hanskattu Linux:ssa. Joidenkin kohdalla joutuu joskus kikkailemaan, varsinkin jos on ihan uutta mallia jonka ajurit/asetukset eivät ole vakiintuneet asennuspaketteihin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja irakas »

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Mitäs, jos lataisin koneeseeni Linuxin. Hidastaiskohan se kovasti koneen toimintaa? Millä ajurilla scanneri lähtisi Linuxissa toimimaan?

Jos ei mene ihan metsään niin saatat yllättyä mihin koneesi pystyykään ! Tämä pitää erityisesti paikkansa ns. Netbook-masiinojen kanssa jotka on yleensä kaikilla Windows-versioilla ihan tahmassa.

Skannerit on yleensä verraten hyvin hanskattu Linux:ssa. Joidenkin kohdalla joutuu joskus kikkailemaan, varsinkin jos on ihan uutta mallia jonka ajurit/asetukset eivät ole vakiintuneet asennuspaketteihin.

Tarkoitatko, että yllätyn siihen, mihin koneeni pystyy, vai siihen, mihin se ei pysty?
Minulla on Fujitsu malli ESPRIMO E410 , jonka muisti on 4,00 Gt, C-asemalla on 169 G vapaana/220 Gt ja D-asemalla 208 G vapaana/233 Gt. Saunalahden Laajakaistaliittymä 10M/1M FullRate

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:

Tarkoitatko, että yllätyn siihen, mihin koneeni pystyy, vai siihen, mihin se ei pysty?

Lähinnä mihin se pystyy kun olet Windows:a sillä ajanut... Puutteitakin voi tulla tai säätämisen tarvetta. Itse kun en pelaa eikä ole tarpeita ajaa juurikaan Windows-sovelluksia niin hyvin olen pärjännyt.

Wine:ä käytän auton tietokoneen ohjelmointiin ja kalibraatioiden muokkaamiseen. Olen myös kokeillut videokuvan vakaajia Wine:llä, toimivat. Kaikki 2-ytimisellä Atom netbook läppärillä jossa 2 Gt muistia, 64 Gt SSD-levyä. Mopo kone siis.

irakas kirjoitti:

Minulla on Fujitsu malli ESPRIMO E410 , jonka muisti on 4,00 Gt, C-asemalla on 169 G vapaana/220 Gt ja D-asemalla 208 G vapaana/233 Gt. Saunalahden Laajakaistaliittymä 10M/1M FullRate

Kyllä tuolla pyörii Linux ihan iloisesti. Ehkä helpoin kokeilla ilman asentamista lataamalla netistä Live CD tai DVD ja käynnistämällä kone sillä. Samalla selviää miten hyvin koneen rauta taipuu Linux:lle ja millainen on suorituskyky noin yleensä.

On myös mahdollista tuollaisella Live-tsydeemillä osioida kiintolevy niin että voit käynnistää joko Linux:n tai Windows:n. Voisi olla hyvä ajatus...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätsy ja halapa kosketusnäyttöinen läpäskä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Muuten kiva värkki mutta toisarvoinen käyttötarkoitus eli jenkkiauton ruiskun tuunaaminen tökkäs USB-sarja palikan ajuriongelmiin. Hassua että Linux:ssa pelittää paremmin sama palikka kun ohjelmaa ajetaan Wine:ssä...

Toisaalta myös työläppärissä oli vaikeaa saada kampe pelittämään, pitää siitä ottaa ne ajurien asennuspaketit.

Etsivä löytää... konstit. Tuo Lenovon palikka on tehty Taivanilaisen Profilic:n piirillä jolle löytyi hiukan vanhempi ajuripaketti joka lopulta parilla asennuskierroksella kelpuutti sarjaportin. Tähän alkaa jo jotenkin tottumaan, kosketusnäyttö autossa on aika lailla kätevämpi kuin hiiritaso.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja PW »

Sain eilen taas kerran herätettyä tän EEEPC:n unestaan. Iloitsin jo, kun se on ollu ainoo kone joka on toiminu HL-1230 tulostimen kanssa. Nyt kun yritän tulostaa, ei tapahdu mitään ? Joo molemmat koneet on vanhoja/antiikkisia mut toimivia. Mitä lie tapahtunut, voiko yhteyden näiden välille saada takasin ?

Muokattu: Tulostimen asetuksissa lukee - Paikallinen laite Brother HL-1230 - tulostimen tila: käsitellään , hyväksytään työt ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Sain eilen taas kerran herätettyä tän EEEPC:n unestaan. Iloitsin jo, kun se on ollu ainoo kone joka on toiminu HL-1230 tulostimen kanssa. Nyt kun yritän tulostaa, ei tapahdu mitään ? Joo molemmat koneet on vanhoja/antiikkisia mut toimivia. Mitä lie tapahtunut, voiko yhteyden näiden välille saada takasin ?

Muokattu: Tulostimen asetuksissa lukee - Paikallinen laite Brother HL-1230 - tulostimen tila: käsitellään , hyväksytään työt ?

Petri

Heh ! Tunnin olin poissa ja tulostus onnistui. Tulostinkin oli nukkumassa :wink: Nää on laitteet vähän ku miekii hitaita heräämään mutt muuten "varmatoimisia" :wink: Houkutella pittää :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Sanokaas pitääkö mun ostaa uusi tietokone? Nyt käytössä Macbook pro vuosimallia 2008. Taitaa olla useampi vuosi kun viimeksi tuon avasin. Tänään kuitenkin muistelin salasanoja ja sain kuin sainkin koneen auki. Tämän päivän automaatti päivitellyt konetta. Uskaltaako tuota käyttää? Jokin uusi ohjelmistoversio ei kuulemma enään pelaa. Aivan tolkuttoman hitaaksi tuo on ainakin mennyt. Koulun näyttötutkinto papereita pitäisi täytellä ja ei viitsisi firman koneella iltaisin istua.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

eemeli kirjoitti:

Nyt käytössä Macbook pro vuosimallia 2008. Uskaltaako tuota käyttää? Jokin uusi ohjelmistoversio ei kuulemma enään pelaa. Aivan tolkuttoman hitaaksi tuo on ainakin mennyt.

Se varmaan päivitteli softanse niin uusiin kuin tuolla vanhalla raudalla kykenee. Applehan on tarkoituksella hidastanut ainakin vanhojen puhelimiensa toimintaa muka suojatakseen niitä rikkoutumiselta...

Ei muuta kuin kovaa käyttöä. Mutta en kuitenkaan tallentaisi koneen levylle mitään tuikitärkeitä juttuja.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja Saukki »

eemeli kirjoitti:

Sanokaas pitääkö mun ostaa uusi tietokone? Nyt käytössä Macbook pro vuosimallia 2008. Taitaa olla useampi vuosi kun viimeksi tuon avasin. Tänään kuitenkin muistelin salasanoja ja sain kuin sainkin koneen auki. Tämän päivän automaatti päivitellyt konetta. Uskaltaako tuota käyttää? Jokin uusi ohjelmistoversio ei kuulemma enään pelaa. Aivan tolkuttoman hitaaksi tuo on ainakin mennyt. Koulun näyttötutkinto papereita pitäisi täytellä ja ei viitsisi firman koneella iltaisin istua.

Näköjään viimeisin tuossa toimiva käyttöjärjestelmä on pari vuotta vanha El Capitan. Siihen kun päivittää, niin kyllä sillä varmaan vielä ihan sujuvasti nettiä selaa. Tosin uusimpia tietoturvapäivityksiä siihen tuskin enään saa.
Nykyajan käyttöjärjestelmät on tehty nykyajan koneille, joissa on hieman eri tavalla potkua, kuin kymmenen vuotta vanhassa koneessa. Niinpä sellaisen pyörittäminen vanhassa koneessa voi olla hieman takkuista. Mutta muutaman satasen ssd-levyyn sijoittamalla, saa tuollaiseen vanhaankin koneeseen vähän lisää vauhtia. Tosin, kun tuo ei enään pyöritä viimisintä käyttöjärjestelmää, niin itse en kyllä sijoittaisi sitä paria sataa.

ajarmala kirjoitti:

Applehan on tarkoituksella hidastanut ainakin vanhojen puhelimiensa toimintaa muka suojatakseen niitä rikkoutumiselta...

Viimeisimmässä iOS versiossa taitaa olla mahdollista valita itse, että hidastetaanko puhelimen toimintaa akun keston parantamiseksi, vai kärsitäänkö vanhan akun heikentyneestä kapasiteetista.

Mutta täytyy kyllä tähän väliin mainita, että nykyään kovinkaan monen valmistajan ohjelmistot ei tue kovin vanhaa rautaa. Esim. Onko yhtään sellaista pari vuotta vanhaa Android puhelinta johon saisi uusimman Android version? Kun taas Applen viimeisin iOS toimii kaikissa vuoden 2013 jälkeen julkaistuissa laitteissa.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja wwhv »

eemelille: tsekkaa mikä OS X -versio sulla on? jos on 10.6.X niin ei päivity automaattisesti vaan on asennettava puhdas 10.7 tai 10.8 -versio. eli sun on joko hankittava asennusmedia (ei voi ostaa Appelta) tai vietävä kone alan liikkeeseen ja pyytää siellä että päivittävät. tietoturvaa ei Macissä tarvita eli siitä ei tarvi piitata. selaimet ei toimi uusimmat versiot, siis Chrome tai Firefox, mutta voit asentaa siihen Waterfoxin mikä on sellainen jakelu Firefoxista mikä on "putsattu" versiotarkistuksista eli toimii vanhoissakin käyttöjärjestelmäversioissa. jos haluat SSD:n siihen niin sellainen ei maksa kuin alk. 45 e plus työ jos et itse asenna. akun kunnon voit tarkistaa Coconut-ohjelmalla. ja saa siihen uusia akkujakin alle satasella.

kysy lisää jos on kysyttävää (teen näitä ammatikseni niin ehkä jotakin olen oppinutkin vuosien varrella...)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla läppäri on temppuillut pitkään. Ei suostu asentamaan mitään käyttöjärjestelmän päivitystä vaan jurahtaa. Käynnistys kestää n. 30 min ennen kuin pelaa kunnolla, edellinen käynnistys piti uusia pariin kertaan niin säikähdin/kyrpiinnyin ja tilasin verkkokaupasta tommosen https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 0-valkoine 300€ tarjouksena, nyt näemmä taas normaaliin hintaan...

Ei jaksa koneiden kanssa värkkäillä, vuosi sitten jonkun optimointi/siivousohjelmiston pyöräytin mutta ei se juuri auttanut.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja janx »

Vanhalle koneelle toi SSD:n laitto ja uudelleen asennus on kyl poikaa. Jos vielä muistia on vähän, sen lisääminen auttaa. Mä oon itelle ostanut lähinnä käytettyjä vanhoja yritysliisareita. Kalliita koneita uutena ja 3v välein ne menee kiertoon. Parhaimmillaan vaan työpöydällä telakassa olleet.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Meilläki suositaan nykyään käytettyjä yrityskoneita. www.taitonetti.fi on ollu ostopaikka eikä mitää valittamista. Saa tuplasti enempi konetta ku kaupasta samalla rahalla. Oma ja siskon läppäri on tuolta ja viimeisimpänä pojan pöytäkone. On puhtaat windowsit ilman mitään bloatwarea, käynnistyy nopeasti eikä päivittele valmistajan kikkareita minuutti tolkulla joka käynnistyksellä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja janx »

Mä oon ostanut täältä http://tietokoneet.org/
Täällä myös nuo kuntoluokitukset pitävät oikeasti paikkansa. Kerran ostin toisaalta kuraa, jota tuo firma ei omien sanojensa mukaan edes myisi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: tietsikka

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Mä ostin viimeisimmän koneeni täältä: https://www.vihreaomena.net

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Vastaa Viestiin