VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

120-140 km/t nopeudessa ollaan ihan puhtaasti aerodynaamisten voimien vaikutuksessa takapään osalta..ainakin 95%sesti.

Ennen tuota nopeutta on monta muuta nopeutta ja polkemisen tahtiin vaappuva kuljettaja.

Trike ei paljon vaapu !

Montaako trikeä olet kokeillut?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

120-140 km/t nopeudessa ollaan ihan puhtaasti aerodynaamisten voimien vaikutuksessa takapään osalta..ainakin 95%sesti.

Ennen tuota nopeutta on monta muuta nopeutta ja polkemisen tahtiin vaappuva kuljettaja.

Trike ei paljon vaapu !

Montaako trikeä olet kokeillut?

Jukka

Oon unissani ajellut jo maapallon ympäri tällä ja kaatunutkin 2 kertaa !!!

Ei oo jousia joten ei vaapu kuten tadpolet yleensä...arvelen.

Ilmanvastus on kohta nollassa..isommat takapyörät lisätty yleisön pyynnnöstä !
Kuva

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Ei oo jousia joten ei vaapu kuten tadpolet yleensä...arvelen.

Tadpoleissa ei yleensä ole edessä jousitusta, joten se ei aiheuta vaappumista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Ei oo jousia joten ei vaapu kuten tadpolet yleensä...arvelen.

Tadpoleissa ei yleensä ole edessä jousitusta, joten se ei aiheuta vaappumista.

Jukka

Kuva

Mun mielestä tossa näkyy iskari ?

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kirjoitin että yleensä. Suurin osa tadpoleista on kattamattomia ja lähes poikkeuksetta ilman etujousitusta.
Mutta turhaa kai tästäkään inttää, puhetta et usko ja kokeilemaan et suostu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Lizard100 kirjoitti:

...Niin mutta jos etupyörällä on 65% painosta niin mitä se haittaa jos takapää on ilmassa jos se menee edelleen suoraan ? ...

Itse pitäisin jala..., eikut pyörät tiukasti maassa :) Miten tämä käyttäytyy sivutuulella, aina ei tuule suoraan edestä, ainakaan kiihdytysvaiheessa?

Lizard100 kirjoitti:

...Mikäli halutaan keveyttä ja pientä ilmanvastusta jotakin uuttakin pitää yrittää...

Totta, jos ajattee nykyisten ennätysajokkien parantamista, varmaan tuo pinta-alan pienentäminen on ykkössijalla. Mutta muita ominaisuuksia ei saisi samalla heikentää. Itsestä tuntuu siltä, että hallittavuuden pitäisi olla helppoa ja ajamisen tulla aikalailla "selkärangasta". Ihan täysillä pystärillä puristaessa ainakin oma ajaminen on melkoista vemputusta. Tangosta vetäminen kääntää ohjausta, mutta pyörän geometira ja oma "selkäranka" korjaa asian. Geometrian ja ajettavuuden testaamiseksi tarvittaisiin kattamaton proto...

Ja näitä kommentteja on helppo kirjoittaa syvällä rintaäänellä, kun oma käytännön kokemus kolmipyöräisistä rajoittuu toistaiseksi lyhyeen WAW-koeajoon Peurungan Lowrides-tapahtumassa :)

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Kaitsu62 kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

...Niin mutta jos etupyörällä on 65% painosta niin mitä se haittaa jos takapää on ilmassa jos se menee edelleen suoraan ? ...

Itse pitäisin jala..., eikut pyörät tiukasti maassa :) Miten tämä käyttäytyy sivutuulella, aina ei tuule suoraan edestä, ainakaan kiihdytysvaiheessa?

Lizard100 kirjoitti:

...Mikäli halutaan keveyttä ja pientä ilmanvastusta jotakin uuttakin pitää yrittää...

Totta, jos ajattee nykyisten ennätysajokkien parantamista, varmaan tuo pinta-alan pienentäminen on ykkössijalla. Mutta muita ominaisuuksia ei saisi samalla heikentää. Itsestä tuntuu siltä, että hallittavuuden pitäisi olla helppoa ja ajamisen tulla aikalailla "selkärangasta". Ihan täysillä pystärillä puristaessa ainakin oma ajaminen on melkoista vemputusta. Tangosta vetäminen kääntää ohjausta, mutta pyörän geometira ja oma "selkäranka" korjaa asian. Geometrian ja ajettavuuden testaamiseksi tarvittaisiin kattamaton proto...

Ja näitä kommentteja on helppo kirjoittaa syvällä rintaäänellä, kun oma käytännön kokemus kolmipyöräisistä rajoittuu toistaiseksi lyhyeen WAW-koeajoon Peurungan Lowrides-tapahtumassa :)

Kaitsu mulla on sellanen lääke kaikkiin näihin kysymyksiin että heti käsikahvojen taakse tulee ns. siviiliversiossa 5 mm maasta irti olevat 80 mm dia rullaluistelupyörät ottamaan vastaan kaikki kaatumisyritykset...ne voidaan myös ikäänkuin apupyörinä liittää kiinni samaan kohtaan missä kahvat on ( ruuvattava ulkoisesti ).

Mikäli ne on rungon sisällä vastus on minimaalinen ja mahdolliset kovan tuulen ongelmat on tiessään...tämä 5-pyöräisyys ei tietenkään poissulje "kovaa kurviin kellahtamisia"...toki kyljen kuluminen apurattailla kaatuessa voi olla vähäisempää..eikä polveen satu yhtä paljon kuin ilman.

Liitteet
vaitelias 5s pyörä !
vaitelias 5s pyörä !
Viimeksi muokannut Lizard100, 28 Joulu 2012, 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kun ei meitä kiinnosta kuunnella nii googlaappas sellanen efekti ku "pedal steering + trike"...
nii josko se jollain tosella kielellä helpottaisi ymmärtämistä, en nyt sano että se olisi ylitsepääsemätön ongelma...
Ajattelin vain että olisi suotavaa että olisit asiasta tietoinen jotta et unissasi vedä naapurin postilaatikkoon sitten kun ne nylonit irtoaa tiestä....

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kun ei meitä kiinnosta kuunnella nii googlaappas sellanen efekti ku "pedal steering + trike"...
nii josko se jollain tosella kielellä helpottaisi ymmärtämistä, en nyt sano että se olisi ylitsepääsemätön ongelma...
Ajattelin vain että olisi suotavaa että olisit asiasta tietoinen jotta et unissasi vedä naapurin postilaatikkoon sitten kun ne nylonit irtoaa tiestä....

Uskoisin, että tuo viides pyörä eliminoi sen kaatumispyrkimyksen minkä painospisteen siirtyminen takaohjauksella muuten aiheuttaa..tää alkaa käyttäytyä kuin 4 pyöräinen..takaohjattava. Tai itse asiassa paljon paremmin..kun kosketuskohdat "apupyörillä" on taaempana kuin pääpyörällä olisi.

Kuviin tulee muutoksia koska kahvat tulee lähemmäs tietä samoin tuo apupyörä..ilmanvastus rahtusen kasvaa.

Viimeksi muokannut Lizard100, 28 Joulu 2012, 14:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Kun ei meitä kiinnosta kuunnella nii googlaappas sellanen efekti ku "pedal steering + trike"...nii josko se jollain tosella kielellä helpottaisi ymmärtämistä, en nyt sano että se olisi ylitsepääsemätön ongelma...
Ajattelin vain että olisi suotavaa että olisit asiasta tietoinen jotta et unissasi vedä naapurin postilaatikkoon sitten kun ne nylonit irtoaa tiestä....

Kommentti #5 ( rivi 3 ); http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=71499

Niin ja kommentti #7; Shorter cranks tend to produce less pedal steer, too.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Yks juttu mihin ei taia apupyörät auttaa, on se jos takapyöriltä menee pito, mikä mun mielestä on mahdollista, ja pyörä kääntyy aavistuksen poikittain. Etupyörällä ei voi suuntaa korjata, sen kitka kasvaa joten poikittainen pyörähdysliike kiihtyy. Tarpeeksi vauhtia niin laitos kaatuu. Tällanen kauhuskenaario, mikä tietysti kaikilla streamlinereilla mahdollinen mutta tässä tuntuu erityisen vaaralliselta. Raideväli on ainakin kapeampi kuin kaikissa trikeissä.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Yks juttu mihin ei taia apupyörät auttaa, on se jos takapyöriltä menee pito, mikä mun mielestä on mahdollista, ja pyörä kääntyy aavistuksen poikittain. Etupyörällä ei voi suuntaa korjata, sen kitka kasvaa joten poikittainen pyörähdysliike kiihtyy. Tarpeeksi vauhtia niin laitos kaatuu. Tällanen kauhuskenaario, mikä tietysti kaikilla streamlinereilla mahdollinen mutta tässä tuntuu erityisen vaaralliselta. Raideväli on ainakin kapeampi kuin kaikissa trikeissä.

Noiden kahvojen puristaminen kovassa vauhdissa on sallittua, jopa suotavaa..ja kuten sanoin aiemmin liikerata takana pieni niin en oikein usko tuohon.

Toki sehän tässä on poikkeavaa, että koko ajan pitää ohjata..tällainen ikäänkuin peruuttamlla eteenpäin menevä laite ei salli sekunninkaan herpaantumista.

isompi raideväli toki rauhoittaa;

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Verranto Varna ja Eivie kakkosten kanssa !

Epäilen tuota VD2:n 24" pyöräkokoa..olisko 22" ?

Liitteet
with VD2 and EIVIE II
with VD2 and EIVIE II
VELOCITRIKE_VD2_EIVIE2.jpg (63.84 KiB) Katsottu 3205 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

VD2 laitettu uusiksi !

Liitteet
V-TRIKE_VD2_EIVIE2.jpg
V-TRIKE_VD2_EIVIE2.jpg (78.12 KiB) Katsottu 3359 kertaa

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Katoppa ihan huviks miten harvinainen 22" on maailmalla. renkaita tai vanteita ei meinaa saada lähskään niin helposti kun 20" tai 24". Suomessakin lähinnä jopossa ja sen kopioissa käytetty koko tuo 22"

Lukittu