TIG-hitsauksen harjoittelua

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hullu kun on, ja näköjään myös harjoittelun tarpeessa, niin piti alkaa korjaamaan vanin ruostuneita peltipakosarjoja:

Kuva

Kyseessä on V8:n vasemman puoleinen pakosarja mallia "pitkä" ja "vääntöä alakierroksille". Nuo on irroitettu rälläköimällä kollektori(t) veks, eli siis ne putikat joihin neljä putkea yhdistetään ja yhdellä jatketaan.

Kuva

Kuva

Nuo oudot kaksi putkea alhaalla on sitä varten että jotta saadaan imuefekti joka pytylle samalla tavalla (kollektorista katsottuna) niin piti järjestää sytytysjärjestyksen (1-8-4-3-6-5-7-2) takia 4-2-1 eli Tri-Y pakosarjan parit niin että 1-7 (parittomat vasemmassa kannessa alkaen edestä) öljypohjan ali yhteen 4-6, ja 3-5 + 2-8.

Hitsisaumojahan ei ole kovin montaa... ja pari piti räkiä kahteen kertaan, kun muuten ei olis saanu läjättyä.

Oikea puoli on primäärien suhteen valmis ja 2-vaiheen käyrät on valmiina. Kunhan tämän saa paikalleen niin pääsee sitä tekemään loppuun... reipas viikko on menny kaikki vapaa-aika tätä paskarrellessa, nojakilla ei ehtiny lenkille kuin eiliselle 08-porukka sellaiselle:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kiusataan nyt sen verran että laitetaan pari kuvaa valmiista tuotoksesta, asennusta vaille:

Kuva

Kuva

Kuva

Tuntuu että suojakaasu hupenee silmissä, vajaa neljännes jäljellä perjantaina täyteen vaihdetussa pullossa. Mutta onpahan tullut harjoitusta reippaasti, TIG-hitsaus sujuu kuin tanssi. Olis pitäny tehdä nämä jo ennen nojakkien hitsailua niin olis säästäny sekä ajassa, ketutuksessa että suojakaasukuluissa.

Ja nyt oli käytössä 1.6mm:n punainen elektrodi, se palaa heti palloksi jos suojakaasu loppuu (tai pullo unohtuu kiinni). Ja sitä saa terottaa vähän väliä. Mutta muuten sillä on paljon helpompi ja tarkempi hitsata, etenkin vaikeita paikkoja, kuin 2.4mm:n elektrodilla.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Komeita venkuroita, noista on moni nojapyörärakentelija kateellinen, vaikkei autoista muuten välittäisikään.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

pikametri kirjoitti:

Komeita venkuroita, noista on moni nojapyörärakentelija kateellinen, vaikkei autoista muuten välittäisikään.

Joo ei näillä ole muuta kytkyä kuin että jos noita osaa tehdä niin nojiksien rakentelu on hitsaamalla helppoa... ja kulkeehan tolla rakkineella sitten nojikset Nokian suuntaan helpommalla, kaikki siis.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tuli tuossa ehkä jossakin säikeessä mainittua että onnistuin tuhoamaan TIG-värkkini kahvan. Syynä lienee se että koneen mukana tuli 150A:n kaapelit mutta värkistä irtoaa 200A vaihtovirralle. Ja tulihan sitä yli 150A virtaa otettua kun etuvetoa pykäsin.

Kumma kyllä alkuperäisen kaapelisetin päässä oli aito Wellcraft:n WP-17 kahva jossa reppuselässä kytkin. Tilasin jäsymmän WP-26 kahvan mutta siihen sopii tietysti isompi putkiliitin.

Minä näistä mitään ymmärrä mutta jos olis normi putkikamaa niin soppeli sovitin tarvittaisiin WP-17 letkun pään ja WP-26 kahvan väliin.

Onko kellään kokemusta tai näkemystä mistä lähteä kyselemään mokomaan sovitin palikkaa ? Ja ei sais maksaa kovin paljoa, muuten tilaan kiinasta koko letkusetin jolle tää uus kahva jäis varaosaksi, sellaset maksaa 45-110 $ eli ei paljon mitään... mutta jäänevät sitten myös tulliin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: TIG-hitsauksen harjoittelua

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

...aito Wellcraft:n WP-17 kahva jossa reppuselässä kytkin. Tilasin jäsymmän WP-26 kahvan mutta siihen sopii tietysti isompi putkiliitin.

Minä näistä mitään ymmärrä mutta jos olis normi putkikamaa niin soppeli sovitin tarvittaisiin WP-17 letkun pään ja WP-26 kahvan väliin...

Tässä vielä letkusto irroitettuna kuvajainen:

Kuva

Yllä siis alkuperäinen kahva putkiliitoksen kera, ja alla kasattuna uusi kahva jolle pitäisi keksiä joku sovitinholkki tms jolla letkun sais kiinni kahvaan. Ideoita ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin