Sivu 1/1

Voiteluaineiden salattu ja ihmeellinen maailma

Lähetetty: 02 Loka 2013, 08:33
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

Liekö nuo edes eri valmistuserien välillä samaa tavaraa vaikka etiketti sama olisikin?

Tuota pisti epäilemään kun ensimmäisen Finish Line Teflon -ketjuöljypurkin perään tuli vahingossa tilattua kaksi puolet pienempää pulloa samaa tavaraa. Oli ihan eri väristä ja ehkä vähän paksumpaa kuin aikaisemmin ja etenkin verrattuna tähän viimeisimpään isompaan pulloon.

jori kirjoitti:

Noin periaatteessa, vaihdelaatikkoöljy on parempaa EP- (korkean pintapaineen) lisäaineistuksen ja korkean viskositeetin takia. Rullaketjussa ketjun lenkkien akselien ja lenkin poskilevyjen ja rullan ja ketjupyörän hampaan kylkien väliset kontaktit ovat niin hitaita ja kovapaineisia, että voitelutilanne perustuu aina vähintäänkin osittain mekaaniseen kosketukseen öljykalvon läpi. Mitä jäykempi öljy, sitä suuremman osan kantaa öljykalvo. Öljykalvon läpi tulevaa mekaanista kosketusta varten on kehitetty näitä EP-lisäaineita, jotka muodostavat metallisille pinnoille kalvon, joka leikkautuu helposti ja toimii näin voiteluaineena estäen kontaktipintojen metalliosia kulumasta ja pienentää metallisen kontaktin kitkakerrointa. EP-lisäaineita käytetään enemmän vaihteistoöljyissä, mutta lisätään niitä nykyään moottoriöljyihinkin.

Pikkusen OT mutta kun kerran voitelusta puhutaan. Pilasin nimittäin ikuvanhasta jenkistä nokka-akselin nostajat käyttämällä Mobil 1 Rally Formula 5W50 öljyä. Aivan väärää laatua koska tuo nokka-akselisto on tappi-tyyppiä eikä rullaa ole kuten nykyaikaisissa moottoreissa. Juuri noiden EP-lisäaineiden kuten sinkin puuttuminen kuluttaa vanhojen jenkkimyllyjen nokka-akselit pilalle, mitä hurjempi sen nopsemmin. Mutta ainoa öljy jota jotenkin löytyy kivijalasta on raskaan kaluston Shell Rimula 2 15W40, Rotellaa kai saa jostakin jota nokka-akselin valmistajat suosittelevat.

jori kirjoitti:

Luultavasti rullaketjuöljyt ovat juuri tällaisia. Jukan vaihteistoöljy / moottoriöljy systeemi on paras tapa ketjujen ja rattaiden kannalta - ja halpa, mutta vaatii ajoittain ketjujen puhdistusta ja muutenkin tahmaisten ketjujen sietämistä.

Ja takaisin aiheeseen, eli tyttären Tunturissa käytetään nykyään Teboil-merkkistä moottorisahan ketjuöljyä. Sotkeehan se vaikka laitetaan linkkeihin kuten tuota Finish Line Teflon -"kuivaöljyä". Mutta sentään pysyy voitelussa ja onhan siinä ketjusuoja... Tuo "kuivaöljy" taas ei tahmaa ketjua käytännössä lainkaan, pysyy ketju voideltuna (=ei pidä ääntä) 150-300 kilsaa maasturissakin ja muuta ei tarvi tehdä voiteluiden välillä kuin silloin tällöin pyyhkästä vedet tai pölyt pois rätillä johon suihkautan pikkasen WD-40 "puhdistusainetta".


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Loka 2013, 09:28
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Pikkusen OT mutta kun kerran voitelusta puhutaan. Pilasin nimittäin ikuvanhasta jenkistä nokka-akselin nostajat käyttämällä Mobil 1 Rally Formula 5W50 öljyä. Aivan väärää laatua koska tuo nokka-akselisto on tappi-tyyppiä eikä rullaa ole kuten nykyaikaisissa moottoreissa. Juuri noiden EP-lisäaineiden kuten sinkin puuttuminen kuluttaa vanhojen jenkkimyllyjen nokka-akselit pilalle, mitä hurjempi sen nopsemmin. Mutta ainoa öljy jota jotenkin löytyy kivijalasta on raskaan kaluston Shell Rimula 2 15W40, Rotellaa kai saa jostakin jota nokka-akselin valmistajat suosittelevat.

Ei se ollut tuo lisäaineistus, joka ne nokat kulutti, vaan alhainen viskositeetti. Jenkkimyllyissä öljy ei normaalikäytössä juuri kuumene ja moottori on suunniteltu paksuille öljyille, josta syystä noin alhaista kylmän öljyn viskositeettia, kuin 5W ei voi käyttää edes lisäaineistettuna. 5W öljyn käyttäminsen vastaa tilannetta, jossa kone on ajettua tulikuumaksi ja sitä tuossa tilassa käynnistellään ja vedätetään pienillä kierroksilla. Ohut öljykalvo ei jaksa kantaa, vaan tulee metallisia kosketuksia öljykalvon läpi (rajavoitelutilanne). Jos olisi EP-lisäaineistettua 10W tai 15W öljyä, kestäisivät nokat paremmin. Vika ei siis ole lisäaineessa, vaan väärässä viskositeetissa.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Loka 2013, 10:17
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Pikkusen OT mutta kun kerran voitelusta puhutaan. Pilasin nimittäin ikuvanhasta jenkistä nokka-akselin nostajat käyttämällä Mobil 1 Rally Formula 5W50 öljyä. Aivan väärää laatua koska tuo nokka-akselisto on tappi-tyyppiä eikä rullaa ole kuten nykyaikaisissa moottoreissa. Juuri noiden EP-lisäaineiden kuten sinkin puuttuminen kuluttaa vanhojen jenkkimyllyjen nokka-akselit pilalle, mitä hurjempi sen nopsemmin. Mutta ainoa öljy jota jotenkin löytyy kivijalasta on raskaan kaluston Shell Rimula 2 15W40, Rotellaa kai saa jostakin jota nokka-akselin valmistajat suosittelevat.

Ei se ollut tuo lisäaineistus, joka ne nokat kulutti, vaan alhainen viskositeetti. Jenkkimyllyissä öljy ei normaalikäytössä juuri kuumene ja moottori on suunniteltu paksuille öljyille, josta syystä noin alhaista kylmän öljyn viskositeettia, kuin 5W ei voi käyttää edes lisäaineistettuna. 5W öljyn käyttäminsen vastaa tilannetta, jossa kone on ajettua tulikuumaksi ja sitä tuossa tilassa käynnistellään ja vedätetään pienillä kierroksilla. Ohut öljykalvo ei jaksa kantaa, vaan tulee metallisia kosketuksia öljykalvon läpi (rajavoitelutilanne). Jos olisi EP-lisäaineistettua 10W tai 15W öljyä, kestäisivät nokat paremmin. Vika ei siis ole lisäaineessa, vaan väärässä viskositeetissa.

Tuota noin. Perinteisen V8-moottorin nokka-akselisto muodostaa moottorin kitkoista yli 20%. Ihan taatusti nokan ja nostajien välissä öljy saa kyytiä, koko nostajalaakso uitetaan öljyssä jotta kestäisi. Mun vanissa on sekä moottoriöljylle että laatikkoöljyille lauhdutin jäähdyttimen kyljessä...

Flat Tappet Cam Tech - Righting The Wrongs - HotRod magazine :

Reformulated Motor Oil

Around the time of the flat-tappet lifter shortage, motor oil was experiencing its own changes. Engines with flat-tappet cams have extremely high pressure loading at the contact point between the lifter crown and the cam lobe. According to Mark Ferner, team leader for QuakerState Motor Oil Research and Development, "Even stock passenger cars can see pressure in excess of 200,000 psi at the point of flat-tappet/camlobe contact." To prevent excess wear, traditional motor oil included agenerous dose of antiwear additives, primarily zinc dialkyldithiophosphate (ZDDP). "The chemistry is such that the additive is a combination of zinc and phosphorous," says Rockett Racing Fuel's TimWusz. "Typically the phosphate amounts are about 75 percent of the zincamounts. For example, if there was 0.100 percent zinc by weight in themotor oil, then the phosphate is about 0.075."

Ferner adds, "The zinc reacts with the cam lobe's iron surface. That creates a sacrificial chemical coating strong enough to keep parts separated to reduce the wear." Although great for keeping a flat tappet alive, as an engine ages and develops blow-by, some of the additives flow out the exhaust where they can degrade oxygen sensor and catalytic converter performance. Faced with ever more stringent emissions standards and the governmental mandate for extended emissions-control- system warranties, the OEMs got together with the motor oil makers and decided to reduce the amount of ZDDP in street-legal, gasoline-engine motor oils. After all, they weren't needed with modern roller lifters and overhead-cam followers. The reduction first started in the mid-'80s, and it has been a gradual process, but the latest API SM and GF-4 specs have reduced ZDDP content to such an extent that the new oils may not provide adequate protection for older, flat-tappet-equipped vehicles running nonstock, performance cams and valvetrains. And it will only get worse; projected future oil spec revisions will likely reduce ZDDP content even more.

Vähän lukemista aiheesta ja nokka-akselien valmistajien näkemyksiä.

Internjetistä opittua ja kantapään kautta ajamalla noin 100tkm laitteeseen sopimattomalla öljyllä. Vanin nokka-akselin vaihto on sen verran iso urakka ettei sitä viitsi tällaisen takia lähteä toista kertaa vaihtamaan.

Mitä tulee ohuuteen niin paremminhan 15W40 pysyy sisällä kuin Rally Formula, vaikka ajaa E85:llä joka selkeästi muuttaa öljyn ihan litkuksi 5000 mailin matkalla joka on suositeltu vaihtoväli. Jatkossa vaihtuu tiheämmin, toisaalta öljyä saa lisätä pari litraa tuolla matkalla.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Loka 2013, 15:00
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:

Tuota noin. Perinteisen V8-moottorin nokka-akselisto muodostaa moottorin kitkoista yli 20%. Ihan taatusti nokan ja nostajien välissä öljy saa kyytiä, koko nostajalaakso uitetaan öljyssä jotta kestäisi. Mun vanissa on sekä moottoriöljylle että laatikkoöljyille lauhdutin jäähdyttimen kyljessä...

Sylinterin seinämissä se öljy kuumenee ja männän alapinnalla. 20% mekaanisista vastuksista ei ole tuohon verrattuna paljon mitään. Isoissa v-8 moottoreissa litratehot ovat niin pienet, että sylinterien seinien lämpötilat ovat matalat (jos jäähdytys on kunnossa) verrattuna nykyaikaisiin pienitilavuuksisiin turbomoottoreihin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Loka 2013, 16:17
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Vika ei siis ole lisäaineessa, vaan väärässä viskositeetissa.

Mun mielestä kans näin. Omassa 6.2D pickupissa oli öljysuositus 15w40 ja sitä käyttämällä ei ollut mitään ongelmia. Ei tajunnut edes pöntöistä viskositeetin lisäksi katso muuta kuin API-luokitukset.

mhelander kirjoitti:

5000 mailin matkalla joka on suositeltu vaihtoväli. Jatkossa vaihtuu tiheämmin, toisaalta öljyä saa lisätä pari litraa tuolla matkalla.

Mulla oli suositus 3000mailia, jonka itse pyöristin 5000kilometriksi...

Vois tämän ketjun siistiä näiden moottoriöljyjen osalta offtopickkiin...

Jukka


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 02 Loka 2013, 16:31
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Vika ei siis ole lisäaineessa, vaan väärässä viskositeetissa.

Mun mielestä kans näin. Omassa 6.2D pickupissa oli öljysuositus 15w40 ja sitä käyttämällä ei ollut mitään ongelmia. Ei tajunnut edes pöntöistä viskositeetin lisäksi katso muuta kuin API-luokitukset.

Mutta sulla oli diisseli ja siihen suositellut öljyt sisältää juuri tuota sinkkilisäainetta. Harva ajelee Rally Formulalla noita (vanhoja) diisseleitä. Mun värkki on, tai siis oli, bensavehje. Nyt se käy pääosin alkoholilla :|. Ajan nyt silti diisseliin tarkoitetulla öljyllä.

Tosiaan tuo 5.7L bensakone vakio nokalla ja Rally Formulalla kun oli jokunen vuosi ajettu niin alkoi nostajat helisemään. Muutenhan öljy oli hyvää, pysyi sisällä ja kesti kohtuu pitkään sekä kovillakin pakkasilla lähti hyvin käyntiin. Mitään muita vaurioita tai ongelmia ei ole tuon öljyn suhteen ollut, paitsi kovahko hinta.

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

5000 mailin matkalla joka on suositeltu vaihtoväli. Jatkossa vaihtuu tiheämmin, toisaalta öljyä saa lisätä pari litraa tuolla matkalla.

Mulla oli suositus 3000mailia, jonka itse pyöristin 5000kilometriksi...

Todennäköisesti muistan väärin tuon 5tml mutta siitä on aika paljon matkaa nykyautojen 30-45tkm öljynvaihtoväleihin kuten noissa biimereissä. Käyttävät toki Valvoline LongLife -öljyjä.

jviirret kirjoitti:

Vois tämän ketjun siistiä näiden moottoriöljyjen osalta offtopickkiin...

Jep, hyvä näin.

Mutta joo, pitääpäs yrittää katsoa noita ketjuöljyjäkin sillä silmällä että mitä aineita valmistajan väittävät niihin laittavansa. Toisaalta jos on laatuketjut niin tuntuu ne kestävän ja olevan hiljaisia ilman ylenpalttistakin hoitoa tai voitelua, jopa maastokurituksessa.