"Polkuvene"

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

"Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Nyte kun tuossa mökin lähellä on lätäkkö niin olisi tarkoitus väsätä / väsäyttää poljettava vene. Kaapista löytyy halk. 30 cm kolmilapainen "muovi potkuri" ja nojakin penkki. Muut osat puuttuvat ... toistaiseksi. Propeli on alunperin sähköperämoottorista ja se rundaa maksimissaan about 1000 r/min eli jollain 90 kadenssilla välityssuhteen alustava arvio olisi jotain 1 : 10...12. Tämä sillä oletuksella että kuski pystyy "syrjäyttämään" tarvittavan vesimäärän.

Nettiä on vähän käytetty, jotta saisi jonkinlaisen käsityksen millaisia vermeitä on maailmassa rakennettu. Hydrofoil eli nähtävästi jonkinmoinen kantosiipi on paljon käytetty rakenne. Mutta videoitten perusteella ei oikein sovellu käyttötarkoitukseen (huteraa menoa), joten se on hylätty.

Seuraava vaihtoehto oli katamaraani, mutta sekään ei oikein vaikuta tulevan botskin perusrakenteelta. Lähinnä siksi että pikaisten laskelmien perusteella siitä tulee vähän raskaan puoleinen. Materiaali olisi siis alumiini.

Kolmas vaihtoehto on alumiiinlevystä duunattu "ruuhi". Edelliseen verrattuna rakenne käsittää myös lattian, joten kuskin pöksyt pysyvät paremmin kuivina. Lisäksi, ainakin periaatteessa, siihen saisi integroitua voimansiirron palikat ja penkin melko kätevästi.

Neljäs variaatio olisi merikajakkiin tai vastaavaan päälle rakennettu penkki ja voimansiirto. Perusrakenne lienee toimiva ja suhteellisen kevyt (18 .... 40 kg). Uudet kajakit maksavat jotain 1500 - 2500 ekee, mikä kuulostaa halvemmalta (erityisesti käytettynä) kuin vaihtoehdot 2 ja 3.

Liitteenä alustavia kaavailuja teemasta. Onko kommentteja tälläiseen projektiin ?

Liitteet
Ruuhi_vai_katamaraani_cropattu_2.png
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kattele WISIL:stä lisää, äijät kisaa kerran vuodessa niillä. Hyviä ideoita mikä toimii ja mikä ei.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Kiitti linkistä. Piipahdin siellä pikaisesti männä viikolla, pitänee käydä tekemässä vähän perusteellisempi tsekkaus.

Voimansiirto on tällä hetkellä liitteen mukainen, joka on tosin hiukka puutteellinen. Eli "ensiöveto" tulisi ketjulla, pikkuratas kiinnitetään isompaan hammashihnapyörään.
Ja "toisioveto" hammashihnalla, johon tulee 90 "mutka". Tällöin selvitään ilman kulmavaihdetta.

Liitteet
SivuKuvakesk_voimansiirto_harvennettu.png
KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Tällä hetkellä potentiaaliselta vaihtoehdolta vaikuttaa tuollaiseen kajakkiin "päälle rakennettu" penkkl / voimansiirtoviritelmä.
Tuollaisen saa myös "siipiprofiileilla poljettavana". Lisävärusteena löytyy myös (sikahintainen) sähkökäyttöinen potkuviritelmä.

Liitteet
Untitled.png
Untitled.png (184.73 KiB) Katsottu 4188 kertaa
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja irakas »

KPS kirjoitti:

Tällä hetkellä potentiaaliselta vaihtoehdolta vaikuttaa tuollaiseen kajakkiin "päälle rakennettu" penkkl / voimansiirtoviritelmä.
Tuollaisen saa myös "siipiprofiileilla poljettavana". Lisävärusteena löytyy myös (sikahintainen) sähkökäyttöinen potkuviritelmä.

Miten lie toiminee, mutta muistuttaa minun poljettavaa ja purjehdittavaa kanoottiani Hobie Outbackia:

29062009 Hobbie.jpg
29062009 Hobbie.jpg (66.97 KiB) Katsottu 4159 kertaa

Lisätietoa: http://www.hobie-kajakit.fi/index.php?o ... &Itemid=57

Ihana vempain! :mrgreen:

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille!

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Saman valmistajan tuote on kyseessä.

KPS

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

Nyt tuli hommattua Hobie Quest, noin 4 m pitkä, 720 mm leveä sekä 26 kg painava kajakki, johon pitäisi duunata nojakin penkki ja voimansiirto polkimilta potkurille. Laite maksoi "alessa" 8000 SEK melalla ja penkillä varustettuna. Myyjän mukaan Hobien omalla polkusysteemillä päästään 6 solmun nopeuteen, mikä vastaa noin 11 km/h. Hetkellinen mutu huippunopeus tavoite omalle systeemille oli jotain 15 ... 20 km/h. Kevään mittaan selvinnee miten äijän käy.

Linkin videossa Hobien polkusysteemi veden alta kuvattuna

http://www.hobieshop.se/sidor/kajaker.html

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja PW »

KPS kirjoitti:

Nyt tuli hommattua Hobie Quest, noin 4 m pitkä, 720 mm leveä sekä 26 kg painava kajakki, johon pitäisi duunata nojakin penkki ja voimansiirto polkimilta potkurille. Laite maksoi "alessa" 8000 SEK melalla ja penkillä varustettuna. Myyjän mukaan Hobien omalla polkusysteemillä päästään 6 solmun nopeuteen, mikä vastaa noin 11 km/h. Hetkellinen mutu huippunopeus tavoite omalle systeemille oli jotain 15 ... 20 km/h. Kevään mittaan selvinnee miten äijän käy.

Linkin videossa Hobien polkusysteemi veden alta kuvattuna

http://www.hobieshop.se/sidor/kajaker.html

En kajaakeista mitään ymmärrä, mutt tuo nopeustavote kuullostaa aika optimistiselta. Vedessä/veneillä puhutaan runkonopeudesta ja sen ylittäminen on aika vaikeeta ja ilmeisesti voimia hukkaavaa. Nopee googlaus ja puhuivat 5-10km/h nopeuksista pitkillä merikajakeilla tyynessä meloen. Aalloilla surfaten kuulemma 20km/h mahollista.
Runkonopeudesta kajakeille löyty kaava 4,5km/h * vesilinjanpituus. Siis 4m vesilinja niin runkonopeus olis 18km/h. Riippu kajakeissa paljon rungonmuodosta.
Viisaammat korjatkoon arvaukseni.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja irakas »

KPS kirjoitti:

Nyt tuli hommattua Hobie Quest, noin 4 m pitkä, 720 mm leveä sekä 26 kg painava kajakki, johon pitäisi duunata nojakin penkki ja voimansiirto polkimilta potkurille. Laite maksoi "alessa" 8000 SEK melalla ja penkillä varustettuna. Myyjän mukaan Hobien omalla polkusysteemillä päästään 6 solmun nopeuteen, mikä vastaa noin 11 km/h. Hetkellinen mutu huippunopeus tavoite omalle systeemille oli jotain 15 ... 20 km/h. Kevään mittaan selvinnee miten äijän käy.

Linkin videossa Hobien polkusysteemi veden alta kuvattuna

http://www.hobieshop.se/sidor/kajaker.html

Onnea hienolle hankinnalle! Kyllä sait halvalla. Onhan 8000 SEK = 902 €. Minä maksoin n. 10 vuotta sitten Hobie Outbackista 2000 €. Siinä tosin oli purjevarustus, ja oli uusi.

Minusta kannattaisi harkita vielä tuota poljinsysteemiin muuttamista. Verrattuna potkurilla toimivaan systeemiin on evillä varustetulla systeemillä se suuri etu siinä, että rantautuessa voi evät kääntää kiinni pohjaan jolloin ne eivät kovinkaan helposti vaurioidu, jos ne joskus pääsevät vääntymään, on niiden oikaisu helppoa.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
KPS kirjoitti:

Nyt tuli hommattua Hobie Quest, noin 4 m pitkä, 720 mm leveä sekä 26 kg painava kajakki, johon pitäisi duunata nojakin penkki ja voimansiirto polkimilta potkurille. Laite maksoi "alessa" 8000 SEK melalla ja penkillä varustettuna. Myyjän mukaan Hobien omalla polkusysteemillä päästään 6 solmun nopeuteen, mikä vastaa noin 11 km/h. Hetkellinen mutu huippunopeus tavoite omalle systeemille oli jotain 15 ... 20 km/h. Kevään mittaan selvinnee miten äijän käy.

Linkin videossa Hobien polkusysteemi veden alta kuvattuna

http://www.hobieshop.se/sidor/kajaker.html

En kajaakeista mitään ymmärrä, mutt tuo nopeustavote kuullostaa aika optimistiselta. Vedessä/veneillä puhutaan runkonopeudesta ja sen ylittäminen on aika vaikeeta ja ilmeisesti voimia hukkaavaa. Nopee googlaus ja puhuivat 5-10km/h nopeuksista pitkillä merikajakeilla tyynessä meloen. Aalloilla surfaten kuulemma 20km/h mahollista.
Runkonopeudesta kajakeille löyty kaava 4,5km/h * vesilinjanpituus. Siis 4m vesilinja niin runkonopeus olis 18km/h. Riippu kajakeissa paljon rungonmuodosta.
Viisaammat korjatkoon arvaukseni.

Isolta näyttää tuo runkonopeuslaskelmasi tulos.

Runkonopeudessa on kyse keula-aallon nopeudesta, joka riippuu sen korkeudesta. Tästä syystä runkonopeuden yksinkertainenkin kaava on vähän monimutkaisempi. Wikipedia sanoo näin:

Uppoumarunkoisen käytännällinen nopeus on sidottu veneen pituuteen ja sitä sanotaan runkonopeudeksi. Veneen saavutettua runkonopeuden tehon lisäyksellä saavutettu nopeuden lisäys voi olla marginaalinen suhteessa polttoaineen kulutukseen.
Runkonopeus lasketaan siten, että otetaan neliöjuuri vesilinjan pituudesta ja tästä saatu luku kerrotaan 2,43. Vesilinjan pituus on se pituus joka mitataan veneen keskilinjasta, joka koskettaa vettä. Runkonopeus on siis se nopeus, jonka uppoumarunkoinen vene voi teoriassa saavuttaa. Veneet, jotka nousevat osittain tai kokonaan liukuun voivat ylittää runkonopeuden.

Siellä on siis "vesilinjan pituuden neiöjuuri, joka nelimetrisessä on kaksi. 2 x 2,43 antaa runkonopeudeksi 4,86 solmua. 4,86 solmua on tasan 9 km/h. Petrin laskelma oli siis neliöjuuren takia tasan tupla. Nelimetrisen kakakin runkonopeus on siis vähän vähemmän, kuin tuo myyjän kertoma maksiminopeus. Voi olla, että hetken pystyy tuohon kuuteen solmuun, muttei kovin montaa sekuntia. Missään nimessä ei ihmisvoimin pysty uppoumarunkoisella nelimetrisellä kajakilla ihmisvoimalla pääsemään 20, tai edes 15 km/h. Siksi ne kilpasoudussa ja -melonnassa käytetyt veneet ovat niin kovin pitkiä ja kapeita.
Kuva
http://www.frontrower.com/hullspeed.htm
http://www.cncphotoalbum.com/technical/ ... lspeed.htm
tässä vielä kulkuvastuksen kehittyminen runkonopeuden suhteen:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

PW kirjoitti:

En kajaakeista mitään ymmärrä, mutt tuo nopeustavote kuullostaa aika optimistiselta. Vedessä/veneillä puhutaan runkonopeudesta ja sen ylittäminen on aika vaikeeta ja ilmeisesti voimia hukkaavaa. Nopee googlaus ja puhuivat 5-10km/h nopeuksista pitkillä merikajakeilla tyynessä meloen. Aalloilla surfaten kuulemma 20km/h mahollista.
Runkonopeudesta kajakeille löyty kaava 4,5km/h * vesilinjanpituus. Siis 4m vesilinja niin runkonopeus olis 18km/h. Riippu kajakeissa paljon rungonmuodosta.
Viisaammat korjatkoon arvaukseni.

Petri

En mäkään näistä mitään ymmärrä. Mutta propelin pitäisi olla vähän parempi kuin Hobien viritelmä ja jaloista löytyy vähän isompia tehoja kuin käsistä => jonkin verran yli 11 km/h luulisi pääsevän ... säkällä.

irakas kirjoitti:

Onnea hienolle hankinnalle! Kyllä sait halvalla. Onhan 8000 SEK = 902 €. Minä maksoin n. 10 vuotta sitten Hobie Outbackista 2000 €. Siinä tosin oli purjevarustus, ja oli uusi.Minusta kannattaisi harkita vielä tuota poljinsysteemiin muuttamista. Verrattuna potkurilla toimivaan systeemiin on evillä varustetulla systeemillä se suuri etu siinä, että rantautuessa voi evät kääntää kiinni pohjaan jolloin ne eivät kovinkaan helposti vaurioidu, jos ne joskus pääsevät vääntymään, on niiden oikaisu helppoa.

Suurinpiirtein hankkimasi kokonaisuus olisi hinnaltaan luokkaa 27000 SEK (kesällä) ja nyt vajaat 25 000 SEK. Tuon hankitun esittelyversion ovh noin 15000 SEK.

Tota rantautumista vähän pohdin mutta pääosin käyttö alkaa laiturilta ja päättyy laiturille.

KPS

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja PW »

Myönnän, "tietoni" perustui ensimmäiseen kajakki aiheiseen sivuun jonka löysin.
Kovalta tuo vauhti kuullostikin.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja PW »

Niin, piti sanomani ett ei se nopeus vesillä oo oleellinen koska kun sitten istahdat kajakkisi nojapenkille ja saat veneen irti rannasta, olet jo perillä ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

KPS
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 218
Liittynyt: 22 Maalis 2012, 07:46
Paikkakunta: Tampere, 3.7.2012 alkaen Södertälje, Ruotsi

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja KPS »

jori kirjoitti:

Siellä on siis "vesilinjan pituuden neiöjuuri, joka nelimetrisessä on kaksi. 2 x 2,43 antaa runkonopeudeksi 4,86 solmua. 4,86 solmua on tasan 9 km/h. Petrin laskelma oli siis neliöjuuren takia tasan tupla. Nelimetrisen kakakin runkonopeus on siis vähän vähemmän, kuin tuo myyjän kertoma maksiminopeus. Voi olla, että hetken pystyy tuohon kuuteen solmuun, muttei kovin montaa sekuntia. Missään nimessä ei ihmisvoimin pysty uppoumarunkoisella nelimetrisellä kajakilla ihmisvoimalla pääsemään 20, tai edes 15 km/h. Siksi ne kilpasoudussa ja -melonnassa käytetyt veneet ovat niin kovin pitkiä ja kapeita.

Kiva kun täällä on Jori jolta löytyy nyrkkikaava ja usein myös paljon syvempää osaamista vähän joka sektorille.

Hobien sivuilla muistaakseni mainittiin "marssinopeudeksi" 4 solmua/h. Joten tuo osuu aika lähelle Jorin tulosta. Toisaalta maksimi 6 solmua/h on ristiriitainen uppoumarunkoisen veneen kohdalla. Joten jotain muuta siinä varmaankin tapahtuu kun oikein tsempataan. Arvaisin että kajakki nousee hieman ylemmäs ... onkohan se termi plaaniin tai jotain sinnepäin ... mikä selittäisi 50 % nopeuden kasvun.

Osa noista HPboateista hyödyntää kantosiipeä (?) (hydrofoil), joka mahdollistaa suuremmat nopeudet. Ekassa linkissä 18.5 solmua kulkeva hieman pidemmälle disainattu härpäke ja toisessa useita variaatioita samasta teemasta:

http://www.ihpva.org/water.htm
http://www.human-powered-hydrofoils.com/

Tämä huippunopeus tavoite on sinällään sekundäärinen laitteen tulevan käytön tiimoilta. Mutta "kikka 52" voisi olla pikakokeilu parilla (kaksitoimisella) hydrofoililla.

KPS

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Polkuvene"

Viesti Kirjoittaja PW »

Muistelin väitteen ett esim. rahtialusten kannattas olla sukellusveneitä, olis edullisemmat liikkumaan. Sukellusveneen nopeudeksi veden alla ilmotettiin yli 2* enempi ku pinnalla. Mistä johtuu, tai pitääkö paikkansa ?
Jos, niin pitäskö sen kelluttavan osan olla vedenalainen ? Kuullostaa tyhmältä kysymykseltä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin