Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Nyt kun täällä on autoasiantuntijat paikalla, niin mitä mieltä sähköautoista?

Auton vaihtoa olen tässä pari vuotta jo arponut. Päällimmäisenä vaatimuksena on, että sen pitää olla sähköauto. Ajot pääasiassa työmatkaa, n. 50 km/ päivä. Pari kertaa kesässä mökille n. 250 km suuntaansa ja silloin tällöin pitäisi anoppilassa käydä n. 180 km suuntaansa. Pitäis olla sen verran tilaa, että lastenistuimen saa mahtumaan ja matkatavaroita jonkun verran. Vetokoukku olis kiva, mutta ei budjetti anna periksi sellaiseen autoon, josta semmonen löytyy. Kuitenkin meidän toisessa autossa on vetokoukku, eli ei välttämättä tähän sähköautoon semmosta tarvi.

Ei kellään olis mitään suosituksia antaa?

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

vaimolla on nyt menossa toinen toyota hybrid.
hyvä ja luotettava ja edullinen ylläpitää.

jos käytetty kelpaa niin bmw i3? kokemusta
ei ole mutta tuo konsepti viehättää.

ja nykyäänhän autoa ei ole enää välttämättä
tarvetta ostaa omaksi, auton voi myäs liisata.
yksityinenkin. välttyy mahdollisilta "yllätyksiltä".

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toissa talvena ku autoa ostin niin pitkään pohdin myös sähköautoa. Sopisi omaan käyttöön täydellisesti kun kauas ei tarvi koskaan päästä. Mutta...
-Älyttömän kalliita.
-Pienet myyntimäärät uutena joten tarvike varaosia ei ole. Turha sanoa ettei sähköautoja tarvi huoltaa. Joo, ei ole moottoriöljyjen ja tulppien vaihtoa, mutta iskarit, jarrut yms. on samalla tavalla kuluvaa tavaraa kuin polttomoottoriautoissa, painon vuoksi jopa ehkä enemmän huoltoa tarvivia
-Vetokoukku. Sitä tarvii muutaman kerran vuodessa, usein vain pyöräkoukkuja varten.
-Oikeita käyttökokemuksia näistä omaan maksukykyyn mahtuvista ei vielä ole tai niitä ei kirjoiteta nettiin.

Ostin sitte käytetyn bensa Yariksen vetokoukulla. Kokonaiskäyttökulut ajattelemalleni 10v elinkaarelle ja 60.000kilometrille on varmasti pienemmät kuin sähköautoissa. Luulen että pärjää luotettavuudessakin. Ehkäpä seuraava sitten, jos ei siihen mennessä ole keksitty Star Trekistä tuttua vaihesiirrintä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mulla oli pari vuotta BMW i3 REX. Vaihdoin ton 530i siihen koska muutettiin kauemmas ja halusin pienemmät bensakulut. Kokonaiskulut pysyi about samana tai pieneni hiukan. Tosiaan REX hajosi ja autoliike lunasti auton takaisin juuri koronan alussa, joten nyt ajelen taas polttomoottorilla.

Toi oli kiva ajaa, sai sovelluksesta esilämmityksen etänä ja auto oli käytännössä aina lämmin töihin lähtiessä. Viiveetön suht nopea kiihtyvyys yhdistettynä kohtuullisen pieneen autoon oli kyllä aika mukava lisä. Pelkkään matka-ajoon mitä mulla nyt on en enää tota ottaisi. S-malli, jossa on leveämmät renkaat ja isompi raideväli olis varmasti ihan passeli mutta perusmalli ei oo niin kiva, koska se on hiukan rauhaton ajaa maantiellä.

Lataukset hoitui pääasiassa shukopistokkeesta latausnopeutta pikkaisen rajoitettuna. Tolla toi auton 18kwh käytettävissä oleva akku oli käytännössä aina täysi töihin lähtiessä. Range oli luokkaa 130km kesällä ja 80km talvella. Ei tullu kauheasti säästeltyä rangea, koska REX (generaattori) hoiti matkan jatkumisen jos akku tyhjenemään. Mallissa ilman generaattoria on ILP, joten sen range saattaa olla hiukan parempi. Se on myös kevyempi, joten suoritusarvot on paremmat.

Yleisesti sähköauton käytössä ei oo kyllä mitään ihmeellistä. Tietty monessa mallissa isompi paino ja mahdollisesti repivä teho saattaa kyllä aiheuttaa alustanosien tiheämpää vaihtoa. Mallit on uusia ja monessa alkupään erässä saattaa olla jotain outoksia. Esim i3 alle 2016 on komposiitista tehdyt moottorinkiinnikkeet joita on hajonnu joissain tapauksissa. Nää on korvattu alumiinisilla uudemmissa malleissa.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Joo tuo korkea hinta on tässä viivyttänyt mun sähköauton hankintaa. Mutta nyt näkyy olevan käytettyjä jo siihen hintaan, johon budjetti vois venyä.

Varaosien saatavuudesta ei tosiaan ole tietoa, mutta vaikka sähköautoissa onkin eri voimanlähde, kuin perinteisissä fossiiliautoissa, niin voisi kuitenkin kuvitella, että alustan osat on pitkälti samoja, kuin vastaavissa fossiiliautoissa. Ei tässä nyt kuitenkaan ole koko ajoneuvoa keksitty uudestaan. Pelkkä voimanlähde vaan. (Tai no... ei sekään mikään uusi juttu ole. Sähköautoja on ollut 1800 luvulta lähtien)
Sitäpaitsi moni nyt myytävä sähköautomalli on sellainen josta löytyy myös fossiiliversio. Eli niissä on hyvin todennäköisesti samat alustan osat.

Sähköauton jarrut ei kyllä kulu samalla tavalla, kuin fossiiliautoissa. Niitähän ei oikeastaan tarvi kuin silloin kun pitää tehdä hätäjarrutus. Muuten jarrutetaan moottorilla ja kerätään jarrutusenergia takaisin akkuun. Mutta toisaalta käyttämättömät jarrut ruostuu, eli jotain niille pitää kuitenkin tehdä.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kyllähän sähkäreistä jo löytyy paljonkin kokemuksia, esim.: https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sah ... -motoristi
Ei ehkä seuraava ole vielä sähköauto mulla, hybridi ehkä. Kokonaiskulut ratkaisee ja tietysti auton pitää sopia omaan käyttöön.
Kaverilla on Hyundai Ioniq, ihan pätevä peli jos ei tarvi paljon tilaa. Kulutus tosi pieni joten parin sadan range kesällä vaikka on pieni akku. Muita halvimman pään vaihtoehtoja käytetyistä ovat Nissan Leaf, VW E-Golf, Renault Zoe ja mainittu BWW i3. Farkkua vetokoukulla joutuu vielä odottelemaan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä en ostais vielä sähköautoa. Hyvä jos joku ostaa, niin niistä saadaan ajettua viat ulos. Sitten kun sähköautot saavuttaa harrastelijahintaluokan, eli 3000-5000€ niin sitten saadaan todellista tietoa niiden kestävyydestä ja korjattavuudesta. Kyseistä hintaluokkaa saa vielä odotella, koska ehjä akku maksaa nykyään enemmän. Aikaisintaan 20-vuoden kuluttua siinä on jotain järkeä, mutta jos haluaa olla koekaniini ja rahoittaa tuotekehitystä, niin mikäs siinä. Nykyisin pienet polttomoorit ovat varsin taloudellisia, eikä tarvi vähänkään pidemmällä reissulla hakea kylmä rinki perseessä töpselipaikkaa. Tällä hetkellä sähköauton hankita on idealistin poliittinen päätös. Tämä siis minun mielestäni.
Tunnen ahdistusta pienestä kantomatkasta joka sähköautoa vaivaa. Vaikka ajaisin vain lyhyttä kaupunkiajoa, niin mieli on rauhallinen, kun tiedän että lennon ollessa peruttu, voin ryskäyttää vanhan taksimersun käyntiin ja ajaa sinne Espanjaan.

Jos nyt kuitenkin päätyy siihen sähköautoon, niin ehdottomasti liisaa eikä osta omaksi. Näin välttyy epämääräisilta remonttikustannuksilta, joista ei ole vielä mitään käsitystä kenelläkään.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Leaffiin saa akunvaihtoja jo tolla sun mainitsemalla hintaluokalla. Halvimmillaan 2700€. Muihin tulee varmaan kans. Lisäksi monet akut on modulaarisia ja niitä voidaan vaihtaa osissa. Kaikissa ei kuitenkaan näin ole, joten tossa pitää olla tarkkana.

https://dalasevrepair.fi

Vilijami kirjoitti:

Tunnen ahdistusta pienestä kantomatkasta joka sähköautoa vaivaa. Vaikka ajaisin vain lyhyttä kaupunkiajoa, niin mieli on rauhallinen, kun tiedän että lennon ollessa peruttu, voin ryskäyttää vanhan taksimersun käyntiin ja ajaa sinne Espanjaan.
n.

REX oli samoista syistä kiva. Sähkölinjan ja polttomoottorin edut samassa paketissa. 9L tankki tosin estää Espanjaan ajon :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Leaffissa on pieni akku. Tosielämässä sillä ei juuri tee mitään, koska ilmoitettu range 270km, jolloin todellinen noin 150km ja akkujen pitkäikäisyyden vuoksi olisi syytä käyttää vain 50% maksimista. Eli 35km päässä voit maksimissaan liikkua kotoa. Siihen tarkoitukseen mulla on polkupyörä. Oikeasti varteenotettavien sähköautojen akut maksavat 20-30t€. Kuka uskaltaa takuuajan jälkeen pitää tällaista? Kenellä on 25k€ ihan vaan varalta, jos autoon tulee pientä remonttia? Sähköpyöriinkään eikä edes kännyköihin saa pitkäikäistä ja tarpeeksi tehokasta akkua, niin miten vielä autoon? Olenko jotenkin idiootti, kun en näe mitään hyvää -tämän hetkisessä- sähköautossa, vaan pelkkiä ongelmia?

Akkujen kalleuden vuoksi, sähköautojen hinta ei nykyisellään laske alle 15t€, koska sen hintaiseen autoon ei kannata laittaa 30t€ akkuja. Mitä autolle? Paaliin? Uusi auto kaupasta tilalle viiden vuoden välein? Ja maailma pelastuu? Näin sähköauton kokonaissaastuttavuus ja luonnonvarojen tuhlaus saadaan suuremmaksi, kuin sillä vanhalla taksimersulla ja paljon paheksutulla dieselmoottorilla.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:

Sähköpyöriinkään eikä edes kännyköihin saa pitkäikäistä ja tarpeeksi tehokasta akkua, niin miten vielä autoon? Olenko jotenkin idiootti, kun en näe mitään hyvää -tämän hetkisessä- sähköautossa, vaan pelkkiä ongelmia?

Et mutta sun tiedot ei kaikilta osin ainakaan pidä paikkaansa.

50% käyttöalue ei koske nykyisiä sähköautoja. Lähes kaikissa (poislukien ainakin Tesla) on reilusti puskuria ja automatiikka joka hoitaa akun optimaalisen käyttöalueen ilman, että käyttäjän tarttee itse sumplia jotain 50% käyttöaluetta.

Monessa on myös aktiivinen akun lämmönhallinta, joka pitää huolen että akun lämpötila pysyy optimialueella akun kestävyyden suhteen. Ainakin Leafissa tämä on tosin ilmalla, i3 taas nestekiertoinen. Lisäksi esimerkiksi liian kylmän tai kuuman akun ulosottotehoja rajoitetaan. Kännyköistä ja läppäreistä taitaa uupua puskurit ja lämmönhallinta aivan tyystin.

Auton ostamisen järkevyyden osalta taidettiin aiemmin todeta että kysymys on enemmän tunteesta. Tästä samaa mieltä. :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

käytettyjä sähköautoja saa jo 5000-10000 e hintaluokassa.
ja ajetut kilometrit niissä on varsin vähäiset.

nissan leafejakin on jo monta sukupolvea joten senkin
suhteen on oltava tarkempi ettei yleistetä koskemaan
kaikkia leafeja...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

wwhv kirjoitti:

käytettyjä sähköautoja saa jo 5000-10000 e hintaluokassa.
ja ajetut kilometrit niissä on varsin vähäiset.

nissan leafejakin on jo monta sukupolvea joten senkin
suhteen on oltava tarkempi ettei yleistetä koskemaan
kaikkia leafeja...

Joo samaa mieltä. Myös monia muita malleja on jo useemmalla eri versiolla.

i3 esim löytyy kaikkiaan 8 eri varianttia. :mrgreen: Leaffiakin ulkomuistista jo ainakin 4.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Käytetyn sähköauton ostamisessa täytyy varautua vikaantumiseen siinä missä polttomoottoriautojenkin kanssa. Ero on vain siinä, että osaamista noiden korjaamiseen muualla kuin merkkihuolloissa on aika vähän, eli niitä edullisia nyrkkipajoja ei vain ole. Merkkihuolto saattaa tarjota ainoaksi korjausvaihtoehdoksi koko akuston vaihtoa, vaikka kyseessä olisi korjattava vika. Alihankkija saattaa olla määritellyt ettei akustoon saa koskea, tai kyseessä on pelkästään kouluttamiseen/sähköalan pätevyyksiin liittyvä ratkaisu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Yksi näkökulma sähköautoiluun on systeemiteoreettinen, muttei lainkaan vähäpätöinen. Kun sähköautoja on myyty aikansa ja akustot alkavat olla kapasiteetiltaan heikentyneet jo liikaa autokäyttöön, ne eivät suinkaan ole romua, tai varsinkaan jätettä.

Ne kelpaavat vallan hienosti vielä asunnon sähkölaskun pienentämiseen. Nykyisellään öisin myydään todella halpaa sähköä, jonka voi mainiosti ladata tällaiseen autosta poistettuun –tai myös autossa vielä kiinni olevaan akkuun– ja käyttää myöhemmin kalliin sähkön aikaan aamulla tai iltapäivällä. Verkkosähkön hinnassa tuo ero on vähintään kaksinkertainen (paitsi viikonloppuisin). Hinnat kuvassa ovat €/MWh, niistä saa tutumpia senttiä kilowattitunnilta jakamalla kymmenellä. Kuvassa hinnat vaihtelevat siis yhden ja noin kymmenen sentin välillä kilowattituntia kohti.

2020-10-15-131443_1920x1080_scrot.png
2020-10-15-131443_1920x1080_scrot.png (87.28 KiB) Katsottu 2056 kertaa

Tuollainen toiminta, paitsi säästää rahaa sähkölaskuissa, myös tasaa voimalaitoskapasiteettia ja siis leikkaa kaikkein korkeimpia sähkön hintapiikkejä myös niiltä, jotka eivät tätä harrasta.

Huipputehovoimalat ovat niitä kaikkein kalleinta ja saastuttavinta sähköä tuottavia. Jos sellaista ei tarvitse käynnistää lainkaan, kun verkko puskuroi itseään vanhoilla auton akuilla, hyötyvät tästä kaikki. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja samuel »

Pentti M Reku kirjoitti:

Käytetyn sähköauton ostamisessa täytyy varautua vikaantumiseen siinä missä polttomoottoriautojenkin kanssa. Ero on vain siinä, että osaamista noiden korjaamiseen muualla kuin merkkihuolloissa on aika vähän, eli niitä edullisia nyrkkipajoja ei vain ole. Merkkihuolto saattaa tarjota ainoaksi korjausvaihtoehdoksi koko akuston vaihtoa, vaikka kyseessä olisi korjattava vika. Alihankkija saattaa olla määritellyt ettei akustoon saa koskea, tai kyseessä on pelkästään kouluttamiseen/sähköalan pätevyyksiin liittyvä ratkaisu.

Sähkömopon akkupäivitystä tutkiessa törmäsin Vaasalaiseen akkukorjaamoon. Hyvä että tulee muitakin kuin merkkiliikeitä alalle.
Dala's EV repair

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin