Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

jviirret kirjoitti:

se 200km/h kulkeva tehdashalli.

Se tehdashallikin voi olla sulavalinjainen.

Hieman soukempi peräpään muotoilu ja aavistus siihen lisää pituutta tekee ihmeitä muotokertoimelle.

On vaan nykyään niin että täytyy ostaa 100 000 e urheiluauto missä on muotoilu edes hehtaarilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

se 200km/h kulkeva tehdashalli.

Se tehdashallikin voi olla sulavalinjainen.

Hieman soukempi peräpään muotoilu ja aavistus siihen lisää pituutta tekee ihmeitä muotokertoimelle.

On vaan nykyään niin että täytyy ostaa 100 000 e urheiluauto missä on muotoilu edes hehtaarilla.

Noin luultiin vielä 60-luvulla. Tehtiin mm. Saab ysikutosia. Todellisuus on kuitenkin autojen Reynoldsinlukualueella se, että etupään turbulenssia aiheuttavat yksityiskohdat tuottavat enemmän vastusta kuin se peräpään pisaramuoto voisi pelastaa.

Nykyautoissa on jo aika hyvät ilmanvastuskertoimet noihin suippoperäisiin entisajan autoihin verrattuna. Varsinkin sähköautoissa ilmanvastukseen kannattaa kiinnittää huomiota, kun se vaikuttaa niin suoraan auton myyntivalttiin, eli maksimikantamaan yhdellä akullisella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toki täytyy olla edellytykset soukan perän toiminnalle pitämällä virtaus korissa mahdollisimman hyvin. Ne on muitoilullisesti pieniä yksityiskohtia millä se saavutetaan

Mutta siis soukan perän muotoilulla on isoin vaikutus siihen miltä kokonaisuus nöyttää. Tarkoitin. Kai. :roll:

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Onhan noita talousihmeitä, 3L Lupot ja A2 Audit 2000 luvun taitteesta, ensimmäisen sukupolven Insight (tätä ei taidettu tuoda Eurooppaan) ja Priuskin oikeastaan kuuluuisi tuohon joukkoon (Japanissa ensimmäinen sukupolvi tuli 1997 markkinoille?). Mikään näistä ei ollut myyntihitti, jälkeenpäin kukin on siirtynyt kulttimaineeseen pienen harrastajapiirin joukossa.

Puhumattakaan erittäin aerodynaamisista ja vaikuttavista konseptiautoista, joita lähes joka merkillä on ollut esitellä ainakin 80-luvulta lähtien. Markkinat ja markkinamiehet ne autot pilaa, ei suunnittelijat ainakaan. :roll:

Härski kuulostaa Ecomodderin lukijalta, pitääkö paikkansa? Viljamikin taisi postata linkin aiemmin ko. foorumille.

E: Autojen kulutusten vertailuun näppärä paikka on: www.spritmonitor.de - jos nyt joku vaikka haluaa lisädataa seuraavaa autoaan etsiessä tai muuten vaan tykkää numeroista.

Viimeksi muokannut Pentti M Reku, 20 Loka 2020, 11:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tähän väliin sitten vähän nykytilanteesta. Käsittääkseni tällä hetkellä vähiten kuluttava sarjatuotanto automalli on Tesla Model 3 SR+. Norjalainen Bjørn Nyland on tehnyt todella paljon testejä sähköautoilla ja hänen testiensä mukaan Model 3 SR+ :n kulutus kesäkelissä 90 km/h vauhdissa on 122 Wh/km.

Kehuvat myös että Hyundai Ioniq Electric kuluttaa yhtä vähän, jos ei jopa vähemmän kuin tuo Tesla, mutta ainakaan näissä testituloksissa ei ollut vertailukelpoista kesäkelissä ajettua testiä.

Sähköautot yleisesti kuluttaa liikkumiseen vähemmän energiaa, kuin perinteiset polttomoottoriautot, koska sähkömoottorin hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi.

Kuva
Kuva

Kaikki Tesla Bjørn testitulokset löytyy täältä jos kiinnostaa: https://drive.google.com/drive/mobile/f ... drive_open

Ja testeistä löytyy videotositteet youtubesta tältä kanavalta: https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässäpä esimerkkiä aerodynaamiikasta.
https://www.aerocivic.com/

Liitteet
profile-z.jpg
profile-z.jpg (73.83 KiB) Katsottu 1949 kertaa
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

https://electrek.co/2020/10/18/tesla-ba ... ion-miles/

A Tesla battery researcher showed updated test results pointing to batteries lasting over 15,000 cycles or the equivalent of over 2 million miles (3.5 million km) in an electric car.

Lisää kaupallisia "uutisia", mutta pitänee kyllä paikkansa muidenkin sähköautojen kohdalla tulevaisuudessa, jos käyttäjä noudattaa tutkimuksen tuloksen edellyttämiä kehyksiä lataamisen ja purkamisen suhteen.

Jos kukaan luki muuten aikaisemmin linkkaamani Dalan Leaf lankaa toisella foorumilla, niin siellä oli esimerkki asiakkaan autosta jota oli käytännössä pelkästään pikaladattu n, 3000 syklin verran ja akun kapasiteetti suunnilleen puolittunut 250tkm ajossa. Ottaen huomioon Leafin surkean suunnittelun ilmajäähdytyksineen, niin tuon rankempaa käyttöä en juuri keksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

... japanilainen ajatus autosta on 5 vuotta ja 150tkm. Siihen ne ovat suunniteltu ja toimivat hyvin tuossa aika ja km-ikkunassa. Itseäni tuo ajatus puistattaa, hirveää tuhlausta kaikilla mittareilla.

Ilman perusteluja tuo vaikuttaa olkiukkoargumentilta. :?

Tempaisit tyhjästä tuon 5 vuotta ja 150 Mm ja sitten jo heti puistattaa. Miten tuo 5/150 koskisi jotenkin enemmän japanialaisia kuin muita. Autotilastot kertovat ihan muuta. Autokannan keski-ikä on 60-luvulta asti noussut ja on nykyään jo yli 12 vuotta. Jos samaan aikaan suosituin auto on ollut vuosikymmenet Japanilainen, ei tuo väitteesi voi pitää paikkaansa, ellei sinulla ole parempaa tietoa.

Katsoin noin kymmenen vuotta sitten dokumentin japanin autohajottamoilta. Silloin ymmärrys kasvoi japanilaista auton suunnittelua kohtaan. Niitä ei tarkoiteta kestämään maailman tappiin saakka, vaikka Toyotalla ajetaan siten muualla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos nyt jossittelisin , vaikka en itse mikään automekaniikko olekkaan . Eikö poltomoottori olisi pienenpi kulutteinen jos haluttas . Jos luovuttaisiin suurista nopeuksista ja turhista ylimääräisistä tehoista. Käytettäs halkasialtaan isoja renkaita ja kapeita 125-150mm .
Siis suuri jos , jos kuluttajan eko kestäisi tälläisen kulkimen . Valmistustekniseti olisi varmaan halvempi , kevyenpi ja vääntävä moottori .
Mutta kun ihmsen eko vaatii , sitä ekoa olla näyttävä kuin paratiisilintu . :mrgreen: :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

... japanilainen ajatus autosta on 5 vuotta ja 150tkm. Siihen ne ovat suunniteltu ja toimivat hyvin tuossa aika ja km-ikkunassa. Itseäni tuo ajatus puistattaa, hirveää tuhlausta kaikilla mittareilla.

Ilman perusteluja tuo vaikuttaa olkiukkoargumentilta. :?

Tempaisit tyhjästä tuon 5 vuotta ja 150 Mm ja sitten jo heti puistattaa. Miten tuo 5/150 koskisi jotenkin enemmän japanialaisia kuin muita. Autotilastot kertovat ihan muuta. Autokannan keski-ikä on 60-luvulta asti noussut ja on nykyään jo yli 12 vuotta. Jos samaan aikaan suosituin auto on ollut vuosikymmenet Japanilainen, ei tuo väitteesi voi pitää paikkaansa, ellei sinulla ole parempaa tietoa.

Katsoin noin kymmenen vuotta sitten dokumentin japanin autohajottamoilta. Silloin ymmärrys kasvoi japanilaista auton suunnittelua kohtaan. Niitä ei tarkoiteta kestämään maailman tappiin saakka, vaikka Toyotalla ajetaan siten muualla.

Älä ikinä usko dokumentteja ilman että vertaat niitä todellisuuteen. Vaikka tuo dokumentti väitti mitä väitti, silti Toyotalla tilastollisesti ajetaan yleisesti pisimpään –viimeiset vuodet Afrikassa. Tuollaisen yleistyksen japanialaisten autojen yleisestä kestävyydestä tekeminen dokumentin perusteella on virhepäätelmä.

Muitakaan automerkkejä ei ole suunniteltu kestämään tuota 5/150-väitettä pidempään -tilastollisesti ilmeisen todistettavasti, vieläkin vähemmän. Tästä voi vakuuttua sillä, että todellisuudessa -tilastojen mukaan- mikään muu merkki ei osoita olevansa pidempään ajossa. Harrastajien ylläpitämät yksittäistapaukset eivät ole mikään merkki muusta kuin harrastuneisuudesta.

Ymmärrän kyllä, millaista laatua yrität peräänkuuluttaa, mutta mersumainen ylimitoitus ei sellaisenaan näytä johtavan tavallista pidempään käyttöikään, vaan laadukkaiden osien ennenaikaiseen romuttamiseen. –Valitettavasti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Muitakaan automerkkejä ei ole suunniteltu kestämään tuota 5/150-väitettä pidempään -tilastollisesti ilmeisen todistettavasti, vieläkin vähemmän. Tästä voi vakuuttua sillä, että todellisuudessa -tilastojen mukaan- mikään muu merkki ei osoita olevansa pidempään ajossa. Harrastajien ylläpitämät yksittäistapaukset eivät ole mikään merkki muusta kuin harrastuneisuudesta.

Ymmärrän kyllä, millaista laatua yrität peräänkuuluttaa, mutta mersumainen ylimitoitus ei sellaisenaan näytä johtavan tavallista pidempään käyttöikään, vaan laadukkaiden osien ennenaikaiseen romuttamiseen. –Valitettavasti.

Nettiautosta yhtäkkiä katsottuna yli 600tkm autoja. Toyotia 21kpl Mersuja 127kpl. Jos jätetään pakettiautot ja maasturit pois, niin Toyotia 3kpl ja Mersuja 78kpl.

Viimeksi muokannut Vilijami, 20 Loka 2020, 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Katsoin noin kymmenen vuotta sitten dokumentin japanin autohajottamoilta. Silloin ymmärrys kasvoi japanilaista auton suunnittelua kohtaan. Niitä ei tarkoiteta kestämään maailman tappiin saakka, vaikka Toyotalla ajetaan siten muualla.

No mikä tässä maailmassa enään suunnitellaan kestämään maailman tappiin? Samoilla opeilla toimii kaikki autonvalmistajat.

Johan se auton sisustakin alkaa haiseen minkkitarhalle kun kuvittelee paljonko ihmiseritteita, hikeä, rasvaa, hengitysilman kosteutta (takseissa kaikkea muutakin grilliruuista oksennukseen) se imee itseenä. Hetken aikaa oli vajaa 400tkm ajettu auto ja mm. turvavyöt kasvoi karvaista hometta kohdista joihin tartutaan kun vedetään kiinni ja kuskin paikan vyö myös olkapään kohdalta :lol: Ei kai kenenkään unelma voi olla tuollaisen omistaminen :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Nettiautosta yhtäkkiä katsottuna yli 600tkm autoja. Toyotia 21kpl Mersuja 127kpl.

Siellä on ne joista halutaan eroon :roll:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Vilijami kirjoitti:

Nettiautosta yhtäkkiä katsottuna yli 600tkm autoja. Toyotia 21kpl Mersuja 127kpl. Jos jätetään pakettiautot ja maasturit pois, niin Toyotia 3kpl ja Mersuja 78kpl.

Toyotan dieselmoottoristen henkilöautojen laatuongelmat näkyy kyllä tässä enemmän ajettujen vertailussa, moniko noista enemmän ajetuista on jo kertaalleen takuuseen moottorirempan kokeneita..

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Dala's Ev Repair ja Nissan Leaf akunvaihto 24kwh -> 30kwh. Loppuhinta 2122€

korjasin yksiköt -jori

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin