Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autol ... a/f2HULQRu
Autoliitto suosittelee auton käytön välttämäistä näillä pakkasilla.
Tuossa jutussa pisti silmään neuvo: "Auton akku ei lataudu tyhjäkäymmillä". Vasta kuulin päinvastaisen neuvon, jonka oli sanonut autosähköammattilainen: "Latautuu parhaiten tyhjäkäynnillä.Tuossa oli kai se väite ett ajossa sähkön kulutuskin kasvaa ja jos vielä valot ja lämmitin päällä. Aina olen kuvitellut että ajossa latautus paremmin.
Kumpi lienee foorumin viisaiden mielestä oikea väite?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

luulen ettei se välttämättä kovilla pakkasilla tyhjäkäynnillä juuri lataudu jos on yhtä kylmä kuin ulkoilma. Kun ei tahdo ulkona latautua akkulaturillakaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/autol ... a/f2HULQRu
Autoliitto suosittelee auton käytön välttämäistä näillä pakkasilla.
Tuossa jutussa pisti silmään neuvo: "Auton akku ei lataudu tyhjäkäymmillä". Vasta kuulin päinvastaisen neuvon, jonka oli sanonut autosähköammattilainen: "Latautuu parhaiten tyhjäkäynnillä.Tuossa oli kai se väite ett ajossa sähkön kulutuskin kasvaa ja jos vielä valot ja lämmitin päällä. Aina olen kuvitellut että ajossa latautus paremmin.
Kumpi lienee foorumin viisaiden mielestä oikea väite?

Myykö tämä "autosähköammattilainen" akkuja. :mrgreen:
Ei vain, kyllä hänkin oli oikeassa. Hän tarkoitti nykyaikaisimpia autoja ja niiden latureita, joita ohjataan tietokoneella moottorin kuorman mukaan siten, että latausjännitettä nostetaan ja laturia pyritään kuormittamaan, kun moottoria ei kuormiteta ajolla, eli juurikin tyhjäkäynnillä, jotta säästyisi polttoainetta varsinaisessa ajossa. Se toimii pienimittakaavaisesti osin samalla tavalla kuin hybridiauto. Lataa akkua kun moottorissa on ylimääräistä tehoa tarjolla ja kuluttaa akusta virtaa auton sähkölaitteille, kun moottoritehoa tarvitaan liikkumiseen. Kyllä tällainen viisastelulaturi kuitenkin lataa riittävästi myös ajossa, jos on tarpeen. Järjestelmä sitä paitsi säästää polttimoita, kun auton jännitetaso on valtaosan ajastaan matalampi ja vain tyjhjäkäyntiajan korkea.

Autoliiton ohje olla yrittämättä laittaa kylmää autoa tyhjäkäynnille seisomaan akun latautumisen takia, johtuu pakkasesta ja nykyautojen sähköä kuluttavasta automaatiosta. Pakkanen hyydyttää akun, eikä se ota virtaa vastaan matalalla jännitteellä, joka johtuu auton automaation takia kytkeytyvistä sähkönkuluttajista. Valot ovat aina päällä, puhaltimet istuimen lämmittimet, lasinlämmittimet ym. viisastelut. Lisäksi tyhjäkäynti on säädetty matalaksi, mistä syystä tyhjäkäynnillä laturin jännite laskee ja jääkylmä akku ottaa huonosti virtaa, paitsi näissä autoissa, joissa on nämä viisastelevat laturit, jotka kykenevät antamaan tyhjäkäynnillä täydet virrat ja nostavat latausjännitteen korkeammaksi. Silti, vaikka latausjännite olisikin korkeampi, ottaa kylmä akku huonosti virtaa vastaan.

Joka tapauksessa molemmat ovat oikeassa. Auton akku pitää saada ensin lämpimäksi, jotta se kunolla latautuu ja tätä ei ole järkevää tehdä tyhjäkäynnillä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Lisäksi tyhjäkäynti on säädetty matalaksi, mistä syystä tyhjäkäynnillä laturin jännite laskee ja jääkylmä akku ottaa huonosti virtaa,

Omistani olen mitannut että latausjännite on lataussäätimen rajoittama jo tyhjäkäynnillä. Jännite on siis vakio kunhan sähköä ei kuluteta liikaa.
Kylmällä akulla on oikeastaan aivan sama paljonko laturista lähtee ampeereja. Akku ei kuitenkaan ota vastaan kuin ampeerin tai kaksi. Tässä mielessä tyhjäkäyntikin riittää.
Lisäyksenä Ajossa moottoritila ja akku kuitenkin lämpenevät.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos puhutaan vanhoista, siis 60-luvun autoista joissa on tasavirtalaturi, niin ne eivät lataa tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan. 70-90-lukulaisten pieniamppeeriset vaihtovirtalaturit ovat ihan kelvollisia jo tyhjäkäynnillä, mutta latausteho paranee kun hieman nostetaan moottorin kierroksia tyhjäkäynniltä noin 2000rpm:ään. Uudehkojen autojen riskit laturit ovat hyviä jo tyhjäkäynnillä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Omistani olen mitannut että latausjännite on lataussäätimen rajoittama jo tyhjäkäynnillä.

Noin se on, jos on riittävän korkea tyhjäkäyntikierrosluku, akussa virtaa, eikä liikaa sähköä kuluttavaa kuormaa päällä. Ongelma kuitenkin on, että nykyautoissa on sähköä kuluttavaa kuormaa paljon. Jos on vähänkään "eteläeurooppalaisesti" mitoitettu laturi, sähkölaitteita paljon päällä ja akku tyhjentynyt, jää jännite niin alas, ettei akku kunnolla lataudu.
Kuva
Jos sähkönkulutus ylittää tuon kuvaajan rajan, jännite laskee ja akun latautuminen huononee tai jopa loppuu ja kääntyy kulutukseksi. Kuvaaja on 2004 Ford Focus. Ajovalot haukkaavat jo 10 Ampeeria, istuinlämmitin 5, takalasinlämmitin 15, puhallin 10 jne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja terppa »

Kuva

Oli muutaman viikon tuurausnakki jossa puolet ajosta oli keskusta-ajoa koppi-sprintterillä (kevyt-kuorma-auto). Yleensä toimivin ja vähävikaisin oli vanhempi vara-auto jossa ei ole laajakulmapeilejä ja varsinaiset peilitkin on aika säälittävän kokoiset.

Onneksi varaosakaupassa oli piikki auki ja kävin heti alkuun hakemassa tuommoisen vanhemman Scanian laajakulmapeilin ja ruuvasin sen peilinvarteen kiinni. Vähän ohutta putkea niin sai leikata fillarin sisäkumista suikaleen väliin :)

Ainakin yksi fillaristi jäi liiskaamatta... pääpeileistä ei nähnyt mitään mutta laajakulmasta näki kaukaa jotta pyörätietä lähestyy joku mua kovempaa kun olin kääntyilemässä oikealle. Jos sivulasin kautta haluisi nähdä niin nokka on jo puoliksi pyörätiellä.

Sitä vaan vuosia olen ihmetellyt, että eikö insinöörit testaa näitä kaupunkiliikenteessä lainkaan kun vasta viimevuosina on tullut "melkein" hyvät peilivarusteet.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä :(

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä :(

Kummalla puolella tuossa on ratti. :wink: :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vasemmalla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä :(

Nyt puhutaan saksalaisesta insinööristä. Transporterilla ajat baanalla oikeaa hidasta kaistaa ja on hyvä nähdä vasemmalta ohittavat 250km/h nopeudella hurjastelevat autot, jos vaikka venäläisen rekan satut itse ohittamaan. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Mä olen kanssa miettinyt saksalaisen insinöörin ajatusmaailmaa. Umpikylkisessä Transporterissa meinaan on laajakulmapeili, mutta vain vasemmalla puolella.
Vasemmalla koko peili on turha, kun paremmin näkee päätä kääntämällä. Oikealle kyljelle taas jää laaja katvealue, minne ei näe lainkaan ilman peiliä :(

Nyt puhutaan saksalaisesta insinööristä. Transporterilla ajat baanalla oikeaa hidasta kaistaa ja on hyvä nähdä vasemmalta ohittavat 250km/h nopeudella hurjastelevat autot, jos vaikka venäläisen rekan satut itse ohittamaan. :wink:

Joo, luultavasti juuri tuosta syystä se peili on saksalaiseen tyyliin vasemmalla. Olennaisintahan on mukava ja miellyttävä ajo moottoritiellä. Saksalaisten autojen kaasupolkimen asentokin on sellainen, että kaasupoljin on mukavinta pitää pohjassa. :roll:
Sellaiset epäolennaisuudet, kuin oikealle kääntyminen kaupungissa ei saksalaista autoinsinööriä kiinnosta. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Meillä oli 80-luvulla kotona joku -76 Passat. Sen ohjekirjassa luki "Suurin sallittu matkanopeus on huippunopeus 185km/h" Aika kova lupaus, että jatkuvasti saa posottaa täysiä :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vilijami kirjoitti:

Jos puhutaan vanhoista, siis 60-luvun autoista joissa on tasavirtalaturi, niin ne eivät lataa tyhjäkäynnillä käytännössä ollenkaan. 70-90-lukulaisten pieniamppeeriset vaihtovirtalaturit ovat ihan kelvollisia jo tyhjäkäynnillä, mutta latausteho paranee kun hieman nostetaan moottorin kierroksia tyhjäkäynniltä noin 2000rpm:ään. Uudehkojen autojen riskit laturit ovat hyviä jo tyhjäkäynnillä.

jori kirjoitti:

Noin se on, jos on riittävän korkea tyhjäkäyntikierrosluku, akussa virtaa, eikä liikaa sähköä kuluttavaa kuormaa päällä. Ongelma kuitenkin on, että nykyautoissa on sähköä kuluttavaa kuormaa paljon. Jos on vähänkään "eteläeurooppalaisesti" mitoitettu laturi, sähkölaitteita paljon päällä ja akku tyhjentynyt, jää jännite niin alas, ettei akku kunnolla lataudu.
Kuva
Jos sähkönkulutus ylittää tuon kuvaajan rajan, jännite laskee ja akun latautuminen huononee tai jopa loppuu ja kääntyy kulutukseksi. Kuvaaja on 2004 Ford Focus. Ajovalot haukkaavat jo 10 Ampeeria, istuinlämmitin 5, takalasinlämmitin 15, puhallin 10 jne.

Tähän uuden suolan tuo hybridiautot, niissähän ei ole laturia vaan yksi tai useampi moottori/generaattori joilla ladataan korkeajännitteistä ajoakkua josta sitten tasasuuntaajalla syötetään 12V järjestelmää. Omakohtaiset kokemukset on Toyotan järjestelmästä (vaikkakin rouvan auto on merkiltään Lexus) että 12V akkua ei ladata ihan joka käänteessä.

Muutenkin auto tuntuu säännöstelevän 12V virtoja, jos akun jännite on alhainen lähtee tietokoneet ja muut viihdevehkeet portaittain toimintaan, ja esimerkiksi sivupeilien lämmitys tulee milloin tulee.

Samalla selvisi myös miksi koko katiska oli myynnissä: hybridijärjestelmä ei toiminut kunnolla kuin noin 50 km/h nopeuksiin asti. Syypääksi osoittautui myyntihetkellä autossa ollut täysin sökö 12V akku joka ei ottanut virtaa eikä myöskään varausta säilyttänyt kovin kauaa talviaikana. Myyjällä oli varmasti päässyt 12V akku tyhjenemään jolloin Toyotan tietokoneet hukkaavat ajoakun (tässä 288V NiMH) kalibraation ja näin järjestelmä ei toimi kunnolla kunnes kalibroidaan uudestaan.

Myyjälle oli selvinnyt että tämähän syö 50% enemmän bensaa kuin normaalisti, nyt on hybridi sökö ja auto äkkiä myyntiin!

Meillä on tässä ollut jo kuukausia uusi 45Ah:n akku (!!?? isompaa ei sovi), mutta kun suoritin sen noin viiden minuutin kalibroinnin niin johan taas toimii. Naurettava kapasiteetti mutta koska sillä ei auton polttomoottoria käynnistetä niin ainakin keski-euroopassa lienee riittävän kokoinen.

Meillä sentään autolla pystyi ajamaan, naapurin uuden karhea Audi Q7 e-tron V6 diesel plugin-hybridi vietiin pariksi viikoksi lavetilla hoitoon kun tammikuun pakkasilla eivät pitäneet sitä latauksessa ja muutenkin ajoivat vain sähköllä jos mahdollista. Nämä hybridit eivät ajoakun varauksella lataa 12V akkua, ja Audissa 12V akku on takaluukussa joten dieselin käydessä sitäkin ladataan kaupunkiajossa kylmänä jolloin hetkittäinen lataus ei juurikaan tartu.
Tämä siis omaa analyysiä mikä meni pieleen. Ei kumma ettei e-tron laitteita ole pahemmin kaupan pohjois-ameriikassa, siellä tulisi takkiin reippaasti vastuukysymyksissä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tähän uuden suolan tuo hybridiautot, niissähän ei ole laturia vaan yksi tai useampi moottori/generaattori joilla ladataan korkeajännitteistä ajoakkua josta sitten tasasuuntaajalla syötetään 12V järjestelmää. Omakohtaiset kokemukset on Toyotan järjestelmästä (vaikkakin rouvan auto on merkiltään Lexus) että 12V akkua ei ladata ihan joka käänteessä.

Muutenkin auto tuntuu säännöstelevän 12V virtoja, jos akun jännite on alhainen lähtee tietokoneet ja muut viihdevehkeet portaittain toimintaan, ja esimerkiksi sivupeilien lämmitys tulee milloin tulee.

<snip>

Meillä on tässä ollut jo kuukausia uusi 45Ah:n akku (!!?? isompaa ei sovi), mutta kun suoritin sen noin viiden minuutin kalibroinnin niin johan taas toimii. Naurettava kapasiteetti mutta koska sillä ei auton polttomoottoria käynnistetä niin ainakin keski-euroopassa lienee riittävän kokoinen.

Tämä saaga sai vähän jatkoa männäviikolla... tämä uusi akku ei ottanut varausta kunnolla vastaan, ei ajamalla autoa eikä muutaman päivän ylläpitolaturilla lataamisella. Mittasin akun napajännitteeksi 10.6v ja kun auton laittoi "käymään" eli Ready-tilaan, alkoi invertteri/tasasuuntaaja syöttämään akkua 14.4-14.6 V jännitteellä eli sillä puolella ei ole mitään vikaa.

Koska akku oli ostettu joulukuun alussa, oli vuoden takuu voimassa ja ajelin Motonettiin kyselemään miten asia etenee. Kuulemma asiantuntija mittaa akkua ja sitten päättää mitä tehdään, voi mennä päivä tai pari.
No kun katiska oli sopivasti keula pääoven edessä niin marssin pihalle, irroitin akun ja pistin vanhan takaisin, ja kannoin viallisen sisään. Asiantuntija olikin vapaana ja akkutesterillä totesi minuutissa että kennovikainen on. Kuittiin merkintä että hyllystä saa hakea uuden tilalle.

Tämä oli sitten toinen Exide-merkkinen akku joka tilttaa uutena. Vanissa meni kanssa ajamaton akku kahdessa vuodessa itsekseen pilalle, sitä ei sitten takuuseen saatu mutta samanlaisesta antoivat alennusta. Tämä on sitten toiminut jo muutamia vuosia joten nämä lienee yksittäiskappaleita.

Kotipihassa asensin sitten kaikessa rauhassa uuden akun ja samalla puhdistin akun paikan ja sen koteloinnin. Akun alle tulee muovinen pohjalevy jossa on lämpöanturi ja ympärille muovinen kotelo. Vaikka polttomoottori ei ole käynnissä tulee 12V akulle latausjännite aina Ready-tilassa.
Vaikuttaa siltä että Toyota on tiennyt miten tehdä myös kylmässä toimiva auto ja miten ladata mahdollisimman hyvin 12V akkua. Koko lataus ja virran syöttö kun on tässä prosessoriohjattua toisin kuin perinteisemmissä autoissa.

Olisin hankkinut tähän AGM-akun joka olisi kestänyt paremmin syväpurkamista mutta tähän koko- ja kapasiteettiluokkaan oli heikosti saatavuutta etenkin järkevään hintaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin