Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

ukram2 kirjoitti:

Koitin ajaa takaa samanlaista käyrää (sähkö)polkupyörälle, siis missä on laskettu energian kulutus/km eri nopeuksissa, ottaen huomioon kaikki häviöt, myös ilmanvastus. Meneekö kävelynopeuteen?

Kaksi mittapistettä:
25 km/h :n rajoitettuna sähkönojakillani ajaa latauksella 115-120km.
Poistamalla rajoittimen ajonopeus on n. 33-35 km/h ja kantama n. 80 km.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

https://www.efficiencyvermont.com/Media ... -paper.pdf

Tuolla on sivulla 19 käyrä: miles per kWh sähköpyörällä tasaisella maalla. Teslalla pääsee noin 5 mailia/kWh 20 mph nopeudella, sähköpyörällä jotain 70 mailia per kWh. Ja tuon mukaan tosiaan 1 mph nopeudella paras hyötysuhde, 320 mailia/kWh, siis sähköpyörällä :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kannattaa muistaa että sähköautoissa on erimallisia sähkömoottoreita jotka vaikuttaa todella paljon sen kulutukseen. Eli kannattaa tutustua hieman aiheeseen. Tesloissa ei ole kaikissa edes saman malliset moottorit joten kun sanot teslassa niin pitäisi samalla määritellä missä teslassa.

Tässä on youtube video liittyen aiheeseen:
Kuva
Which Electric Motor Powers Your Electric Car?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuossa kuvassa on katsottu asiaa pelkän polkupyörän vastustehon ja -energian kannalta unohtaen kokonaan sähkömoottorin erilaisen hyötysuhteen erilaisessa käytössä.

SÄhköpyörän energiankulutus.png
SÄhköpyörän energiankulutus.png (35.37 KiB) Katsottu 4317 kertaa

Jos tosiaan ajetaan totaalisen tasaista ja sileää pintaa ja moottorinohjain muuttaa syöttöjännitettä täsmälleen oikein ilman reaktanssihäviöitä ym. epäideaalisuuksia, tuo käyrästö pitää paikkansa.

Tuohon pääsee harjallisella moottorilla valitsemalla matalajännitteisen akun tai erittäin hienolla ja kalliilla taajuusmuuttajalla, joka tekee kaiken oikein.

Todellisuus on kuitenkin sellainen, että moottorilla on tietty, mitoitettu parhaan hyötysuhteen kuormitusalue, josta poikkeaminen heikentää hyötysuhdetta. Ketjusta vetävillä moottoreilla täät moottorin parasta hyötysuhdealuetta voi käyttää erilaisissa kuormitustilanteissa, hitaasti ylämäkeen, tai nopeammin tasaisella.

Tämä moottorin paras toimintapiste pyritään mitoittamaan normaalille pyöräilynopeudelle siten, että paras teho saavutetaan ylämäessä noin puolella nimellisnopeudesta ja matkanopeus tasaisella sovitetaan noin 85% nimellisnopeusesta. Näin saavutetaan moottorin kannalta paras hyötysuhde ja matkakin taittuu kohtuullisesti.

Se sitten, mille nopeusalueelle tuo nimellinen pyörimisnopeus asetetaan, on makuasia. Mitä matalammalle, sitä kauemmas sähköä riittää, mutta sitä pitempään matkaan menee.

Periaate kuitenkin on, että sähkömoottori auttaa parhaiten, kun sillä ajetaan pitkästi n. 80-90% nimellisnopeudesta ja se antaa parhaan tehon kun pyörimisnopeus on 50% nimellisnopeudesta.

Nimellisnopeuden saa selville pyörittämällä vetävää pyörää ilmassa ja mittaamalla tuon nopeuden.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja PW »

Yks päivä ajoin autoa, tulin risteykseen josta tarkotus lähtee oikealle. Mielessä kävi pienen hetken ajatus, ajasko tästä kohtaa kevarille vai meniskö ajorataa? :shock: Pitäskö ajaa useammin autolla, vai lopettaa kokonaan? ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Yks päivä ajoin autoa, tulin risteykseen josta tarkotus lähtee oikealle. Mielessä kävi pienen hetken ajatus, ajasko tästä kohtaa kevarille vai meniskö ajorataa? :shock: Pitäskö ajaa useammin autolla, vai lopettaa kokonaan? ;)

Näinkö?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja PW »

Vähän niin ku mut ihan vaan ajatuksena mielessä. Eikä siis ketään ollu eessä. Siis ajatus oli hetken kuin kinnerissä oisin ajanu tuossa kohtaa - mennäkkö risteyksen yli ja kääntyä kevarille, vai ajorataa?
Sledgo pyörii siis hesassa?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Hii-o-hoi... ongelmia horisontissa? Autot taitaa kestää liian pitkään...

Sain Toyotalta kirjeen kotiin. Pitää tulla (pakollinen - ilman ei mene katsastuksesta läpi) takaisinkutsuun vaihdattamaan airbagit ja niiden aivolaatikko. Autoni on siis 2003 vuoden Corolla. Vein auton sinne ja sain iltapäivällä tekstarin, että voi tulla hakemaan. Toisissa liikennevaloissa syttyi airbagin vikavalo. Kävin viemässä auton takaisin. Sain tuliterän Corolla Hybrid Active 1.8 mallin lainaan. Voihan vitalis sitä tietotekniikan määrää... :shock:

Kävin hakemassa oman autoni toisen kerran, mutta sama toistui. Airbagin vikavalo syttyy heti kohta. Edelleen mennään lainatietokoneella... tarkoitan siis autolla.

Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse näistä nykyisten autojen tietokone toiminnoista tykkää. Yksinkertaisuus on valtia , perustoiminnot riittää . Kaikki muu on turhaa . Autolla siirytää A piste B . Vievät turhaa huomiota vaan ajosta . Ovat kieltämättä hienon olosia , mutta se suuri mutta. Mikä on niiden ajallinen kestävyys. Oma Nissani on nähnyt jo kaksikymmentä vuotta ja toiminut hyvin . Yksinkertainen papa auto lähes. Vaikka on sielläkin kaikkee näkymätöntä toimintaa. Jota minun ei tarvitse seurata. Nokkapellin avaan vain , kun tarkista nuo keltaiset pisteet . Muuhun ukolla ei kuulemma asiaa, sanoo tuo juniori . Joka hallitsee muut kohteet paremmin . :twisted: :twisted:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on hyvä asia, että autoteollisuus on lähtenyt elektroniikkakikkailun tielle. Se tulee nimittäin johtamaan siihen, että yksinkertaisemmat ajopelit valtaavat henkilöauton osuuksia liikennesuoritteessa. Nekin, jotka pitävät näitä elektroniikkakikkailuja hyvänä ovat sitä mieltä vain sen aikaa, kunnes alkaa –suunniteltu tai suunnittelemanton–, hajoaminen. Raivo tulee olemaan niin suurta, että kinnerit ja muut kevytajoneuvot saavat kunnon potkun yleistymiseen päin.

En ymmärrä tätä nykyteknologian hemmotteluorientoitunutta suuntausta. Valta otetaan pois asiakkaalta ja hemmottelun nimissä saivarrellaan asiakkaan puolesta kaikesta. Opetetaan asiakas tyhmäksi. Ei tässä mitään, jos suuryritykset olisivat moraalisesti korkeatasoisia ja tavoittelisivat asiakkaan etua, mutta jokainen tietää, että näin ei ole. Tarkoitus on sitoa asiakas maksajan ja tyhmän käyttäjän rooliin ilman omaa mahdollisuutta vaikuttaa oikeastaan mihinkään.

Microsoft tämän aloitti ja on kansan opettanut siihen, että huononnus on yksi osa jokaista uudistusta. Pakollisia päivityksiä tarjotaan asiakkaan tarpeista ja haluista riippumatta. Nyt tämä on levitetty autoihin ja nettipalveluihin. –Perkele, että panee vihaksi. :evil:

Ihmiset kaipaavat yksinkertaisempaa ja mahdollisuutta vaikuttaa konkreettisesti tuotteen käyttötapaan. Keskittymisen aika on ohi. Nyt hajautetaan kaikki pieniksi itsenäisiksi yksiköiksi, joista käyttäjät saavat koota mitä itse ikinä haluavatkaan, kuten Linuxissa vielä on mahdollista Microsoftiin verrattuna. Vapaus voittaa, ja se koittaa pian. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Perkele, nyt oli Jorilta painavaa settiä! Nimenomaan niin, että ihmisistä koitetaan tehdä tyhmiä. Tätä tulee vastustaa kaikin käytettävissä olevin keinoin.

Ennen tehtiin kehitystä tarpeesta. Nyt kehitetään ja myyntimies keksii sille tarpeen. Ei se ihme ole, jos ihmiset on näin tuotetun tavarahelvetin keskellä vähän kujalla.

Kaikkein älyttömintä tässä on se, että lainlaatijalle myydään nämä raakileina olevat ideat ja ne veivataan eri lakeihin ja asetuksiin. Rakennusala tästä oiva esimerkki.

Nazca Fuego

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja wwhv »

enemmän tällaista:
citroen on esitellyt edullisen sähköauton kaupunkiliikenteeseen,
sen voi ostaa noin 6000 eurolla tai liisata 20 e / kk. siinä on käytetty
samoja korin osia edessä ja takana sekä vasemmalla että oikealla.

Hinta 6000€ tai 20€/kk
Hinta 6000€ tai 20€/kk
Citroen_Ami_2020_2.jpg (104.35 KiB) Katsottu 3265 kertaa

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/cit ... ittomille/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Lisäsin kuvan tuohon edelliseen.
Katsokaas, miten vihdoinkin on käsitetty jotain merkittävää latauspistokkeen paikasta. Miksi sen pitäisi olla keulassa tai miksi sen pitäisi muistuttaa tankkausta. Kuski kulkee kuitenkin tuosta ovesta ja varmasti osaa ottaa töpselin irti kun lähtee, jos kaapeli on tuossa. :D

Itse olen laittanut omiin autoihimme lohkolämmittimen kaapelin kiertämään takaisin keulasta moottoritilan kautta konepellin kulmaan kuskin puolelle. Seinästä tulee tavallinen jatkojohto, joka on kiinnitetty seinään narulla :) niin, että naru vetää töpselin yläviistoon irti, kun autolla lähtee, vaikkei muistaisi kaapelia irrottaa.

Nyt, kun kaapeli näkyy tuulilasin kulmassa, vaimo muistaa tuon irrottaa, kun ei enää tarvitsisi. :x Aiemmin johtoja meni monta talvessa. Ei mene enää. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Lämppärin piuhan saa laiska kaveri kietaistua myös peiliin killumaan. Siitä sen muistaa ja huomaa lähtiessään helposti. Vähemmän laiska kaveri siirtäisi Lämppärin pistokkeen puskurista esim etulokarin takareunaan..

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Lämppärin piuhan saa laiska kaveri kietaistua myös peiliin killumaan. Siitä sen muistaa ja huomaa lähtiessään helposti. Vähemmän laiska kaveri siirtäisi Lämppärin pistokkeen puskurista esim etulokarin takareunaan..

Tämä minun ratkaisuni on muuten sama kuin peilissä killuttaminen, paitsi että piuha tulee konehuoneen kautta ja näkyy vain hiukan konepellin takareunan alta peilin etupuolella.

Oikea paikka sähköpiuhalle on sivupilarin yläpää, johon oikein ahkera kaveri sen pistokkeen tietenkin asentaisi. Mitä ylempänä, sen parempi. Puolessavälissä autoa ei ole väliä edes kummin päin se on parkkeerattu. Piuha riittää silti. Miksi ihmeessä sen pitäisi olla alhaalla kurassa, puhumattakaan keulassa jossain puskurin alla, jonne ne tavallisesti asennetaan. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin