Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Tuli sellainen monen sivun yhden merkin ylistys että vahvistit vain mielipidettäni. Hirveä tarve perustella miksi Johtotähti :roll:

En tyrkytä, enkä kehu ennen kuin kysytään ja tässä vain vastasin kysymykseen laadusta. Eikä nämä ole mitään mielipideasioita, vaan selkeästi matemaattisesti mitattavia asioita.

Esimerkiksi pikkuveljelläni on japanialainen auto, hän ei pidä autoilusta yhtään, ajaa vain pakottavasta tarpeesta.
En ole koskaan puolella sanallakaan kehunut mersua hänelle tai kehottanut ostamaan, kun ei ole kysynyt. Eikä mersu ole oikea valinta henkilölle, jota ei autoilu kiinnosta tippaakaan, ei arvosta ajo-ominaisuuksia ja laatua, sekä huollattaa autonsa liikkeessä.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Tuli sellainen monen sivun yhden merkin ylistys että vahvistit vain mielipidettäni. Hirveä tarve perustella miksi Johtotähti :roll:

En tyrkytä, enkä kehu ennen kuin kysytään ja tässä vain vastasin kysymykseen laadusta. Eikä nämä ole mitään mielipideasioita, vaan selkeästi matemaattisesti mitattavia asioita.

Esimerkiksi pikkuveljelläni on japanialainen auto, hän ei pidä autoilusta yhtään, ajaa vain pakottavasta tarpeesta.
En ole koskaan puolella sanallakaan kehunut mersua hänelle tai kehottanut ostamaan, kun ei ole kysynyt. Eikä mersu ole oikea valinta henkilölle, jota ei autoilu kiinnosta tippaakaan, ei arvosta ajo-ominaisuuksia ja laatua, sekä huollattaa autonsa liikkeessä.

Ei tullut minustakaan mersumiestä kovasta yrityksestä huolimatta. :) En pidä autoilusta mitenkään erityisesti. Se on kaveripiirissäkin ikuinen pilkan aihe eikä polkupyörät tätä tilannetta helpota. He rakastavat polttomoottoreita. :mrgreen: Se ei liity minulla juurikaan siihen, että auto on (tällä hetkellä) Toyota ja japanilainen (itseasiassa se on tehty Turkissa). Minusta vain on rahan (kulut), ajan (ruuhkat) ja ympäristön haaskausta ajella päämäärättömästi ilman tarkoitusta tai tehtävää paikasta toiseen (minun mielipide, josta ei tarvitse pahastua).

Välillä tunnun ajattelevan myös pyöräilystä näin, mutta lenkit ja työmatkat virkistyksenä ovat kivojakin poikkeuksia. Kuluu ja kuluttaa sekin, mutta vähemmän. Mä kerään monesti edes yhden tai useamman paikan, jotta ajamiselle on jokin järjevä tarkoitus. Esim. käyn kylässä tuttavilla ja sukulaisilla myös ulkomailla. Viikon reissulla sukulaisseuduilla taitaa tulla noin 5-10 kyläpaikkaa. Esim. mummin moikkaaminen reissussa on tärkeää, koska hän ei siellä ole moikattavana ikuisesti. Matkassa on tarkoitus myös virkistäytyä ja irrotautua kuukausien arkiputkista, joten en pidä sitä hyödyttömänä.

Edit: Mutta onko 20 kilometrin päämäärätön ajelu mikromatka, joka virkistää ja irrottaa arjesta? :?: (Ei ainakaan ruuhkassa Kehä3 sisäpuolella).

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti:

Ei tullut minustakaan mersumiestä kovasta yrityksestä huolimatta. :)

En yritä käännyttää ketään, mutta jos mielipidettäni kysytään, niin kerron sen ja se on kysyjän vika jos kyllästyy monen tunnin luentoa kuuntelemaan :D

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Minä ainakin kysyin perusteluja ja luin ne mielenkiinnolla läpi. Kiitos siitä.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:
janx kirjoitti:

Ei tullut minustakaan mersumiestä kovasta yrityksestä huolimatta. :)

En yritä käännyttää ketään, mutta jos mielipidettäni kysytään, niin kerron sen ja se on kysyjän vika jos kyllästyy monen tunnin luentoa kuuntelemaan :D

Aina luennolla on kuuntelijansa (ja päämääränsä). :) Päällimmäisenä jäi mieleen, että pitää näköjään mersustakin paljon tietää, että hyvän löytää.

Edit: Sulut edelliseen lauseeseen.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Täysimittaisen mersuluennon pidän vain sellaisille, ketkä jo henkisesti ovat valmistautuneet käytetyn premiumauton ostoon ja tulevat kysymään minkä merkin valitsisivat. Luentoon kuuluu mm. esimerkkiautojen käyttö nosturilla, jossa esittelen yksityiskohtia. Esittelyn aikana henkilö voi itse todeta selvät erot eri merkkien kesken.
Vanhan mersunostajan itsetunto pitää olla kunnossa, ne epäuskoisten hämmästelijöiden kommentit tulee kestää. Corolla on turvallinen valinta, josta ei kukaan tule moittimaan, eikä tarvi leimautua kylähulluksi.

Siinä mielessä Joose on oikeassa, että nautin siitä tyhjästä vaikeroivasta katseesta, joka ihmisten kasvoilla on kun kurvaa 800tkm ajetulla mersulla pihaan. Sama reaktio tulee myös Räntiksellä.
Ihmisten päässä pyörii kysymys: ...mutta miksi....???

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti:

... Corolla on turvallinen valinta, josta ei kukaan tule moittimaan, eikä tarvi leimautua kylähulluksi. ... Sama reaktio tulee myös Räntiksellä. Ihmisten päässä pyörii kysymys: ...mutta miksi....???

Tätä ei tosiaan jaksa enää autolla. Siinä olet ihan oikeassa. Eikä aina kiinnostaisi jutella ihmisten kanssa nojapyörälläkään. Useimmat ymmärtää (jatkaa matkaansa), kun vastaa, kysymykseen mikä toi on, että se on polkupyörä. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Ammattikäytössä poistetun hyvin huolletun Mersun tai muun premium luokan ajoneuvon ostaminen paljonkin ajettuna saattaa olla oikein hyvä päätös. Jos taas tyytyy yleistyksiin ja tarinoihin auton ja sen historian tutkimisen sijaan, voi käteen jäädä öljyä vuotava, kaikkien kulutusosien uusimista vaativa "helmi".

Alkuperäislaatuisten varaosien korkea hinta suhteessa ajoneuvon arvoon tekee noiden helmien järkevästä korjaamisesta myös toisinaan kannattamatonta. Tosin itselle tehdessä "mikä vaan" saattaa olla kannattavaa :roll:

Toyotan varaosahinnoittelu mahdollistaa halvempienkin romujen järkevän ylläpidon, ainakin jos ei omalle työlle laske arvoa. Tehdaslaatuisten korjausoppaiden helppo saatavuus on myös itse tekevälle bonus. Öljyä syövistä bensakoneista tai susista dieselmoottoreita en tiedä mitään. :roll:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

Pentti M Reku kirjoitti:

... Toyotan varaosahinnoittelu mahdollistaa halvempienkin romujen järkevän ylläpidon, ainakin jos ei omalle työlle laske arvoa. Tehdaslaatuisten korjausoppaiden helppo saatavuus on myös itse tekevälle bonus. Öljyä syövistä bensakoneista tai susista dieselmoottoreita en tiedä mitään. :roll:

Paitsi alkuperäisvaraosat Suomesta varauksin. Kysyin koiranluita (eli yhdystankoja) eteen. 90e kappale. Ei tullut kauppoja. 25e Motonetissa ja netistä +10e alkaen montaa eri merkkiä. Japanistakin tilaamalla saisi halvemmalla alkuperäisen kuin Suomen marmoritiskiltä. Mulla on tommonen öljyä syövä bensakone (1.6 VVT-i), vaikka auto on 2003. 2002 eteenpäin ongelmaa ei enää pitäisi olla.

Männänrenkaat jumittaa ja öljyä kuluu, mutta vähemmän kun esim. volkkareissa pidetään ihan normaalina ohjekirjan mukaan. Oon nyt vaihtanut öljyt 10tkm välein, niin tilanne on omassa käytössä parantunut. Maahantuoja piti kulutusta vähäisenä (pari desiä 1000km tjsp.). Toisaalta olen tarkistanut kaikista autoistani aina öljytason säännöllisin välein.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Saukki kirjoitti:

Sähköauton jarrut ei kyllä kulu samalla tavalla, kuin fossiiliautoissa. Niitähän ei oikeastaan tarvi kuin silloin kun pitää tehdä hätäjarrutus. Muuten jarrutetaan moottorilla ja kerätään jarrutusenergia takaisin akkuun. Mutta toisaalta käyttämättömät jarrut ruostuu, eli jotain niille pitää kuitenkin tehdä.

Kuskista se on kiinni miten jarrut kuluu. Ne kuluu vain jos niitä käyttää. Omaan autooni vaihdon kaikki palat ja etulaikat 7 vuotta sitten. Hieman ennakointia ja moottorijarrua, niin jarrut ei kulu ja polttoainettakin palaa vähemmän :) Takalaikat on pitänyt vaihtaa tämän jälkeen, mutta ei kulumisen vaan ruostumisen takia.

Vilijami kirjoitti:

En tyrkytä, enkä kehu ennen kuin kysytään ja tässä vain vastasin kysymykseen laadusta. Eikä nämä ole mitään mielipideasioita, vaan selkeästi matemaattisesti mitattavia asioita.

Tälleen laatuinsinöörin lapsena omaan laatuun paljon laajemman näkökulman kuin autolehtien (kallis materiaali + korkea viimeistelyaste)=korkea laatu näkemyksen. Vuosikymmenet olen kuullut luentoja aiheesta. Esimerkiksi perushalpisjapsit ovat tietystä näkökulmasta huomattavasti laadukkaampia kuin mainitsemasi merkki. Siis nimen omaan aidot. Ei nämä euroopassa tehdyt.

Laatu ei ole niin yksiselitteinen asia, että sen voisi laittaa varauksetta numerojärjestykseen. Se on liian monimutkainen asia ollakseen täysin mielipiteistä vapaa ja siten se ei ole puhtaasti matemaattinen asia :wink:
Otetaan vaikka esimerkiksi tuo autolehtien laatunäkemys. Jos on kaksi tuotetta ja toisessa on kalliit materiaalit ja toisessa taas korkea viimeistelyaste, niin miten ne voidaan laittaa yksiselitteisesti paremmuusjärjestykseen?

Vilijami kirjoitti:

Eikä mersu ole oikea valinta henkilölle, jota ei autoilu kiinnosta tippaakaan, ei arvosta ajo-ominaisuuksia ja laatua, sekä huollattaa autonsa liikkeessä.

Jollet tuolla tarkoita juurikin velipoikaasi, unohtuu tuosta se, että Mersu on mitä suurimmassa määrin statussymboli ja m*lkun jatke. Sillä ajaa (myös) ihmiset joilla halu näyttää muille ja joiden ego ei mahdu pikku-Fiattiin :roll:

Pentti M Reku kirjoitti:

Alkuperäislaatuisten varaosien korkea hinta suhteessa ajoneuvon arvoon tekee noiden helmien järkevästä korjaamisesta myös toisinaan kannattamatonta.

size=75[/size] alkuperäislaatu on osittain vain lisähinta, joka maksetaan tarvikeosasta. Niitä meinaan tehdään samoissa tehtaissa vain hinta erona. Ihan olen "liukuhihnalla" käynyt katsomassa ja juttelemassa. Ongelma on tietysti tietää milloin tarvike on sama kuin alkuperäislaatu :?

Vilijami kirjoitti:

Mutta otetaanpa liitekuvassa näkyvä etupyöränlaakerin kiristysmutteri. Täysin portaaton säätö. Helppo käyttää ja silti pitää lujasti. Tämä lämmittää niin asentajan kuin insinöörin mieltä todella paljon. Kustannus ei tässä ole iso, mutta ajatus ja käytettävyys on jotain ihan muuta kuin kruunumutteri-sokka tai lommolle lyötävä mutterin kaulus.

Tälleen ei asentajana eikä insinöörinäkään, mutta monen eri auton pyöränlaakerit vaihtaneena arvostan kyllä enemmän kruunumutteri-sokka yhdistelmää. Se toimii kuin junan vessa(siis sinisten vaunujen tai vanhempien :wink:) myös vaikka kuinka vanhana. Portaaton säätö laakerikoolia vastaan kiristettäessä ei tuo mitään etua vai onko Meseissä vieläkin säädettävät laakerit? Säädettävä laakeri olisi kyllä tavallaan hyvä, mutta valitettavasti paljon arempi asentajan virheille :(

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jooseha kirjoitti:

Jollet tuolla tarkoita juurikin velipoikaasi, unohtuu tuosta se, että Mersu on mitä suurimmassa määrin statussymboli ja m*lkun jatke. Sillä ajaa (myös) ihmiset joilla halu näyttää muille ja joiden ego ei mahdu pikku-Fiattiin :roll:

Hep! Minä ajan Fiat Punto Evo 1,4:llä. Ja hyvin kehtaan. Mielestäni auton muotoilu on varsin tyylikäs, Italiasta kun on. 7 vuotta vanhana se maksoi kivat 4500 e läheisessä autokaupassa. Ja vanhasta Almerasta sain vaihdossa peräti 500 e - sillä sentään oli ikää jo lähes 18 vuotta ja katsastamatonkin se oli...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Eikä mersu ole oikea valinta henkilölle, jota ei autoilu kiinnosta tippaakaan, ei arvosta ajo-ominaisuuksia ja laatua, sekä huollattaa autonsa liikkeessä.

Jollet tuolla tarkoita juurikin velipoikaasi, unohtuu tuosta se, että Mersu on mitä suurimmassa määrin statussymboli ja m*lkun jatke. Sillä ajaa (myös) ihmiset joilla halu näyttää muille ja joiden ego ei mahdu pikku-Fiattiin :roll:

Perhana, kun tämä kirjallinen informaatio on niin vaikeaa, ainakin minulle.
Totta, että mersu on UUTENA statussymboli, mutta minä tarkoitan kaikessa tekstissä käytettyä, ikään kuin jo eläköitynyttä autoa. Statussymbolin arvo säilyy kuitenkin ihmisten mielissä, mutta kun autolla on ajettu puolimiljoonaa, niin suhtautuminen on hyvin ristiriitaista. Vähän kuten edesmennyt maailmanmestari Matti Nykänen seiskan kuvassa räkä poskella kännissä. Yhtä aikaa ihaillaan ja halveksitaan. Tästä ristiriitaisuudesta ihmisten mielissä -joka näkyy ulospäin- pidän kovasti :D

Mersu edustaa minulle ennen kaikkea korjattavuutta ja huollettavuutta, toisin kuin sinänsä hyvät, mutta kertakäyttöhenkeen tehdyt japanilaiset. Ekologisuuskin on vanhassa taksissa varmasti kohdallaan. Pitkä elinkaariajattelu tätä maailman tuhoutumista enemmän hidastaa, kuin uuden -vaikka kuinka vähäpäästöisen- auton ostaminen muutaman vuoden välein.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mersu edustaa minulle ennen kaikkea korjattavuutta ja huollettavuutta, toisin kuin sinänsä hyvät, mutta kertakäyttöhenkeen tehdyt japanilaiset.

Eli kokemuksesi mersuista ovat aikakaudelta kun ne olivat vielä jotenkin erilaisia kuin muiden valmistajien autot?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mer ... ru/7947476

Tällaiset muutokset ovat vieneet ja vievät jatkossakin mersua muiden autojen kans samalle viivalle: "Yhtiö pyrkii myös tehostamaan toimintaansa hyödyntämällä autoissaan alustaratkaisuja, jotka nopeuttavat valmistamista. Tämän työn hedelmät ovat nähtävissä jo uudessa S-sarjassa, jonka valmistaminen vie peräti neljänneksen vähemmän aikaa kuin edeltäjänsä."

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Mersu edustaa minulle ennen kaikkea korjattavuutta ja huollettavuutta, toisin kuin sinänsä hyvät, mutta kertakäyttöhenkeen tehdyt japanilaiset.

Eli kokemuksesi mersuista ovat aikakaudelta kun ne olivat vielä jotenkin erilaisia kuin muiden valmistajien autot?

2015 vuotta uudemmista ei ole vielä korjauskokemusta ja 2008 on uusin mistä on omistuskokemuksia.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti:

Mersu edustaa minulle ennen kaikkea korjattavuutta ja huollettavuutta, toisin kuin sinänsä hyvät, mutta kertakäyttöhenkeen tehdyt japanilaiset. Ekologisuuskin on vanhassa taksissa varmasti kohdallaan. Pitkä elinkaariajattelu tätä maailman tuhoutumista enemmän hidastaa, kuin uuden -vaikka kuinka vähäpäästöisen- auton ostaminen muutaman vuoden välein.

Anteeksi ihmettelen tätä . Itsellä on 20 vuotta palvellut "Japsi" , korjauskustannukset ollut tosi pienet .
Tuntuu että asennevammaa ilmassa . Japsit ovat helposti korjattavia , niinkuin muutkin kulkimet .
Nykyautoja taitaa enenmän vaivaa , tuo ylimääräsen "rääsän " kerääminen auton hallintaan . Yksinkertaiset ja toimivat autot ovat historiaa. Näille uusille ei tavallinen pulliainen enään pysty nyrkipajassa mitään .
Siksi ajan nykyisen loppuun , tai sit käy niin että tää ekoilu . Pistää tänkin viellä paaliin , itsestä riippumattomista syistä . 8) 8)

Vastaa Viestiin