Sivu 2/69

Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 13:23
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Ruuhkamaksuihin on maailmalla ihan toimivia ratkaisuja,

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...

Jukka


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 13:49
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Ruuhkamaksuihin on maailmalla ihan toimivia ratkaisuja,

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...
Jukka

Kyllä sitä ruuhkaa riittää klo 6-9 ainakin Kehä I:llä. Itselläkin on kahden tunnin liukuma ja yritän mennä klo 7 töihin, jolloin ruuhkaa on vähiten. Ts. olen pahimmassa ruuhkakohdassa (Minun tapauksessa se on Kehä I ja Hämeenlinnan moottoritien liittymä) noin klo 6:45.


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 14:08
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Uudessa veronkeruu ehdotuksessa on hyvää, että sitä voi kohdentaa alueille missä on toimiva julkinenliikenne

Voihan polttoaineveronkin. Osa verosta asemakohtaiseksi.

Jukka

Ei toimi käytännössä, ihminen on niin viisas, että se ajaa vaikka 50 km tankkaamaan halvempaa polttoainetta, varsinkin jos on mahdollisuus säästää veroissa :wink: v. 2020 kulkupelien keskikulus on todennäköisesti niin pieni, että joku toinen rahasampo pitää kuitenkin keksiä.


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 14:16
Kirjoittaja PW
terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Uudessa veronkeruu ehdotuksessa on hyvää, että sitä voi kohdentaa alueille missä on toimiva julkinenliikenne

Voihan polttoaineveronkin. Osa verosta asemakohtaiseksi.

Jukka

Ei toimi käytännössä, ihminen on niin viisas, että se ajaa vaikka 50 km tankkaamaan halvempaa polttoainetta, varsinkin jos on mahdollisuus säästää veroissa :wink: v. 2020 kulkupelien keskikulus on todennäköisesti niin pieni, että joku toinen rahasampo pitää kuitenkin keksiä.

Kinnerit verolle.;)

Petri


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 14:19
Kirjoittaja Mahe
janx kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Ruuhkamaksuihin on maailmalla ihan toimivia ratkaisuja,

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...
Jukka

Kyllä sitä ruuhkaa riittää klo 6-9 ainakin Kehä I:llä. Itselläkin on kahden tunnin liukuma ja yritän mennä klo 7 töihin, jolloin ruuhkaa on vähiten. Ts. olen pahimmassa ruuhkakohdassa (Minun tapauksessa se on Kehä I ja Hämeenlinnan moottoritien liittymä) noin klo 6:45.

Juuri näin yritän itsekin, joten hesan suuntaan työmatka taittuu vähän joutuisammin, yleensä en juutu siihen lahdentie-porvoonmotari-kehäI-sumppuun. Työpäivä on kuitenkin se standardi 7,5h ja siihen ruokis + 2x20 min työpaikalta autolle (metrolla) ja takaisin ajaessa osunkin sitten jo ruuhkahuipun alkuun. Ei se ole niin yksinkertaista laskea, ne ruuhkat kestää sen 7-9 ja 15-17 noin suunnilleen, ja kun työ on toimistolla tehtävää tiimityötä eikä yksinäistä puurtamista niin kovin paljon ei voi työkaverien kanssa olla epäsynkassa, nyt jo oma rytmi monimutkaistaa palaverien sopimista, onneksi muut ymmärtää ja joustaa.

EDIT: Ja meidän perheessä sentään yritetään sen verran että kaksi ihmistä kulkee samalla autolla, siellä jonossa istuessa on hyvää aikaa tarkkailla muita kulkijoita ja suuressa osassa peltilehmiä istuu sisällä vain yksi ihminen. Älytöntä sekin, mutta ymmärrettävää. Jos perheen aikuisten työpaikat on eri puolilla kaupunkia, niin poikittaisliikenteen ollessa mitä on, kaksi autoa muuttuu välttämättömyydeksi.


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 15:09
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:
terppa kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
terppa kirjoitti:

Uudessa veronkeruu ehdotuksessa on hyvää, että sitä voi kohdentaa alueille missä on toimiva julkinenliikenne

Voihan polttoaineveronkin. Osa verosta asemakohtaiseksi.

Jukka

Ei toimi käytännössä, ihminen on niin viisas, että se ajaa vaikka 50 km tankkaamaan halvempaa polttoainetta, varsinkin jos on mahdollisuus säästää veroissa :wink: v. 2020 kulkupelien keskikulus on todennäköisesti niin pieni, että joku toinen rahasampo pitää kuitenkin keksiä.

Kinnerit verolle.;)

Petri

Ei kun itse tehdyille nojapyörille valmistevero :mrgreen:


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 15:28
Kirjoittaja PW

Toivottavasti ei liikenneministeri lue meijän foorumia ;)

Petri


Re: Autoilu

Lähetetty: 26 Joulu 2013, 16:17
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Työpäivä on kuitenkin se standardi 7,5h ja siihen ruokis + 2x20 min työpaikalta autolle (metrolla) ja takaisin ajaessa osunkin sitten jo ruuhkahuipun alkuun. Ei se ole niin yksinkertaista laskea, ne ruuhkat kestää sen 7-9 ja 15-17 noin suunnilleen, ja kun työ on toimistolla tehtävää tiimityötä eikä yksinäistä puurtamista niin kovin paljon ei voi työkaverien kanssa olla epäsynkassa, nyt jo oma rytmi monimutkaistaa palaverien sopimista, onneksi muut ymmärtää ja joustaa.

Tiimityötä munkin 5-vuorotyö on, mutta kun kaikilla on sama työvuorolista niin tutut naamat työpaikalla on odottamassa vaikka työpäivä olisi 14-22 tai 22-06 :wink:

Jukka


Re: Autoilu

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 17:15
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...

Osalla ihmisistä aikataulut pyörivät aika pitkälle koulun aikataulujen mukaan.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 13:21
Kirjoittaja janx
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...

Osalla ihmisistä aikataulut pyörivät aika pitkälle koulun aikataulujen mukaan.

Päiväkodeissa liukuma toimii. Koulussa joo ei.


Re: Autoilu

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 14:07
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ruuhkamaksuja ei tarvita jos työajat olisivat porrastettu. Mikä pakko sitä on joka jampan olla töissä kahdeksasta neljään. Aamulla ja illalla on samoihin aikoihin älyttömät ruuhkat ja bussit tupaten täynnä, loppuajan tiet on autiona ja miljoonavehkeet seisoo varikoilla. Yhteiskunnan pitäisi pyöriä 24/7...

Osalla ihmisistä aikataulut pyörivät aika pitkälle koulun aikataulujen mukaan.

Päiväkodeissa liukuma toimii. Koulussa joo ei.

Kun ruuhkat eivät "maksa" lisää, ei niiden välttämiseen ole kenelläkään riittävää motivaatiota. Ruuhkien muuttuminen maksullisiksi panisi vauhtia myös koulujen aikataulujen siirtoihin. :twisted:

Meillä nuorimmaisen koulun (koko koulun) alkamisajat saatiin siirrettyä alkamaan kymmenen minuuttia yli tasatunnin, mikä on selvästi helpottanut tilannetta. Helppo homma, kunhan siirron merkityksen liikenteen sujuvuudelle riittävän moni ymmärtää. :D

Miksi kaupatkaan oikeastaan aukeavat tasatunnein - tai virastot. Virastot menevät, varsinkin kesäaikaan, kiinni milloin mitenkin, eikä mitenkään tasatunnein. Alkamisen siirtäminen näyttää olevan vaikeampaa, kun se ei tuo suoraa hyötyä asiasta päättävälle -tai ainakaan tuo henkilö ei ole sitä hyötyä oivaltanut. :roll:


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Tammi 2014, 09:06
Kirjoittaja PW

Aamun uutisissa: Bensapihien autojen hiukkaspäästöt voi olla tuhat kertaiset vanhempiin autoihin verrattuna. Ojasta allikkoonko ?

Petri


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Tammi 2014, 09:54
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Aamun uutisissa: Bensapihien autojen hiukkaspäästöt voi olla tuhat kertaiset vanhempiin autoihin verrattuna. Ojasta allikkoonko ?

Näin sitä verotuksella ohjataan :roll: Lisäksi kun nämä saasteverot ovat luonteeltaan tasaveroja niin alempaan keskiluokkaan kuuluva lapsiperhe joutuu ajamaan nissan micralla ja pitään pienen asuntonsa lämmöt +17:ssa, kun taas ylempään keskiluokkaan kuuluva poikamies ajaa Hummerilla ja linnassa on sisälämmöt 25:ssä. Ikään kuin sen hyväpalkkaisen saastuttaminen tuhoaisi tätä palloa vähemmän...

Jukka


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Tammi 2014, 12:14
Kirjoittaja MikaL
PW kirjoitti:

Aamun uutisissa: Bensapihien autojen hiukkaspäästöt voi olla tuhat kertaiset vanhempiin autoihin verrattuna. Ojasta allikkoonko ?

Petri

Tarkoittikohan nuo tuossa uutisessa dieseleitä?


Re: Autoilu

Lähetetty: 12 Tammi 2014, 12:43
Kirjoittaja PW

http://yle.fi/uutiset/keskisuomalainen_ ... ot/7026473
Bensa käyttösistä tuossa pääasiassa puhutaan, ongelmana suorasuihkutusmootori.

Petri