Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.
34
77%
vain auton.
0
Ei ääniä
vain nojapyörän.
10
23%
en kumpaakaan.
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 44

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 975
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja Nebulus » 23 Elo 2019, 17:14

ukram2 kirjoitti:Koitin ajaa takaa samanlaista käyrää (sähkö)polkupyörälle, siis missä on laskettu energian kulutus/km eri nopeuksissa, ottaen huomioon kaikki häviöt, myös ilmanvastus. Meneekö kävelynopeuteen?

Kaksi mittapistettä:
25 km/h :n rajoitettuna sähkönojakillani ajaa latauksella 115-120km.
Poistamalla rajoittimen ajonopeus on n. 33-35 km/h ja kantama n. 80 km.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo

Avatar
ukram2
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja ukram2 » 23 Elo 2019, 17:38

https://www.efficiencyvermont.com/Media ... -paper.pdf

Tuolla on sivulla 19 käyrä: miles per kWh sähköpyörällä tasaisella maalla. Teslalla pääsee noin 5 mailia/kWh 20 mph nopeudella, sähköpyörällä jotain 70 mailia per kWh. Ja tuon mukaan tosiaan 1 mph nopeudella paras hyötysuhde, 320 mailia/kWh, siis sähköpyörällä :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3202
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja Wacky » 23 Elo 2019, 17:59

Kannattaa muistaa että sähköautoissa on erimallisia sähkömoottoreita jotka vaikuttaa todella paljon sen kulutukseen. Eli kannattaa tutustua hieman aiheeseen. Tesloissa ei ole kaikissa edes saman malliset moottorit joten kun sanot teslassa niin pitäisi samalla määritellä missä teslassa.

Tässä on youtube video liittyen aiheeseen:
Kuva
Which Electric Motor Powers Your Electric Car?
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja jori » 23 Elo 2019, 23:37

Tuossa kuvassa on katsottu asiaa pelkän polkupyörän vastustehon ja -energian kannalta unohtaen kokonaan sähkömoottorin erilaisen hyötysuhteen erilaisessa käytössä.
SÄhköpyörän energiankulutus.png
SÄhköpyörän energiankulutus.png (35.37 KiB) Katsottu 439 kertaa

Jos tosiaan ajetaan totaalisen tasaista ja sileää pintaa ja moottorinohjain muuttaa syöttöjännitettä täsmälleen oikein ilman reaktanssihäviöitä ym. epäideaalisuuksia, tuo käyrästö pitää paikkansa.

Tuohon pääsee harjallisella moottorilla valitsemalla matalajännitteisen akun tai erittäin hienolla ja kalliilla taajuusmuuttajalla, joka tekee kaiken oikein.

Todellisuus on kuitenkin sellainen, että moottorilla on tietty, mitoitettu parhaan hyötysuhteen kuormitusalue, josta poikkeaminen heikentää hyötysuhdetta. Ketjusta vetävillä moottoreilla täät moottorin parasta hyötysuhdealuetta voi käyttää erilaisissa kuormitustilanteissa, hitaasti ylämäkeen, tai nopeammin tasaisella.

Tämä moottorin paras toimintapiste pyritään mitoittamaan normaalille pyöräilynopeudelle siten, että paras teho saavutetaan ylämäessä noin puolella nimellisnopeudesta ja matkanopeus tasaisella sovitetaan noin 85% nimellisnopeusesta. Näin saavutetaan moottorin kannalta paras hyötysuhde ja matkakin taittuu kohtuullisesti.

Se sitten, mille nopeusalueelle tuo nimellinen pyörimisnopeus asetetaan, on makuasia. Mitä matalammalle, sitä kauemmas sähköä riittää, mutta sitä pitempään matkaan menee.

Periaate kuitenkin on, että sähkömoottori auttaa parhaiten, kun sillä ajetaan pitkästi n. 80-90% nimellisnopeudesta ja se antaa parhaan tehon kun pyörimisnopeus on 50% nimellisnopeudesta.

Nimellisnopeuden saa selville pyörittämällä vetävää pyörää ilmassa ja mittaamalla tuon nopeuden.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja PW » 11 Loka 2019, 10:33

Yks päivä ajoin autoa, tulin risteykseen josta tarkotus lähtee oikealle. Mielessä kävi pienen hetken ajatus, ajasko tästä kohtaa kevarille vai meniskö ajorataa? :shock: Pitäskö ajaa useammin autolla, vai lopettaa kokonaan? ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10530
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja jori » 11 Loka 2019, 11:17

PW kirjoitti:Yks päivä ajoin autoa, tulin risteykseen josta tarkotus lähtee oikealle. Mielessä kävi pienen hetken ajatus, ajasko tästä kohtaa kevarille vai meniskö ajorataa? :shock: Pitäskö ajaa useammin autolla, vai lopettaa kokonaan? ;)

Näinkö?
https://youtu.be/UVwBuRvSlKY?t=620
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Autoilu

ViestiKirjoittaja PW » 11 Loka 2019, 11:25

Vähän niin ku mut ihan vaan ajatuksena mielessä. Eikä siis ketään ollu eessä. Siis ajatus oli hetken kuin kinnerissä oisin ajanu tuossa kohtaa - mennäkkö risteyksen yli ja kääntyä kevarille, vai ajorataa?
Sledgo pyörii siis hesassa?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa