mitkä työt katoaa ?

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14465
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja PW » 13 Tammi 2014, 10:09

Aamun uutisissa pähkäiltiin mitkä työt katoavat 20 vuoden kuluessa. Asiantuntijan mukaan putkimiestä on vaikea korvata mutta rekkakuskia tuskin tarvitaan. Kuullostaa aika nopeelta kehitykseltä ett kaikki se tavara mikä nyt kulkee rekkakuskien kuskaamana kulkis jotenkin automaattisesti.
Mitä muuta tulee tilalle ? Uusimpia ammatteja on sosiaalisen median louhija, mitä tekee hän ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2983
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja Wacky » 13 Tammi 2014, 10:38

Jännä miten puhutaan että uusia töitä keksitään niin paljon kun töitä vanhoja poistuu. Oma eli inva-auton kuljettajan homma ei lopu ihan niin helposti kuin taksikuskin. Katsotaan missä vaiheessa automaatti autot tulee kaduille oikeesti.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jori » 13 Tammi 2014, 10:51

Opettajan hommat katoavat alta aikayksikön. Ei tarvitse odotella kahtakymmentä vuotta. Tälläkin hetkellä parempaa opetusta saa youtubesta. ;) Toisaalta luovia töitä, joihin pitää laskea myös putkimiehen työ, on huomattavan vaikea korvata automaateilla -paitsi tietysti säveltäjän työ, jonka korvaaminen onnistuu jo nyt aika hyvin. ('Automate This,' by Christopher Steiner)

Aiheesta mainio varttitunnin tarina kuunneltavaksi:
http://areena.yle.fi/radio/1655522
Samassa sarjassa (siinä alla) on pitkä lista muitakin mielenkiintoisia tarinoita ja näkymiä maailman menoon. Kannattaa ladata ensin mp3 muodossa (keskimmäinen nappi), jotta voi kelata ja tehdä muutakin kuunnellessaan
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Tammi 2014, 11:31

Automatisointi tarvii tekijänsä ja valmiina valvojansa.
Tavaraliikenteen kehittäminen on työllistänyt tuhansia ihmisiä ainakin sata vuotta, silti työt siellä tekevässä portaassa ei vähene kun toisaalla miehet tekee hiki päässä hommia että tavaran kuljetustarve olisi mahdollisimman suuri. Luulen että kuljetus ala työllistäisi tänä päivänä paljon vähemmän ihmisiä jos kuljetuskaluston kehittäminen olisi lopetettu sata vuotta sitten, tai vaikka vain 50vuotta sitten.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 942
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja Hopea » 13 Tammi 2014, 12:36

Niinpä.

Tiemies tilaa ihan tarkoituksella pohjoisessa Koffia ja etelässä Lapin kultaa, lännessä Olvia ja idässä Karhua. 8)
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Tammi 2014, 12:48

Hopea kirjoitti:Tiemies tilaa ihan tarkoituksella pohjoisessa Koffia ja etelässä Lapin kultaa, lännessä Olvia ja idässä Karhua. 8)


Silloin kun Torniossa vielä tehtiin Lapin kultaa, rahdattiin sitä rekoilla valtavat määrät Viroon, josta sitten Suomalaiset sitä raahasi lappiin asti takaisin. Jos homma olisi haluttu tehdä "järkevästi", olisi jokaiselle postitettu ostokortti jolla olisi saanut kaupasta kaksi laatikkoa kaljaa verovapaasti ja kielletty koko ulkomaan tuonti. Tehtaatkin olisi ehkä pysyneet suomessa. Nykyään tehtaat viety Viroon niin ei tarvi roudata kuin yhteen suuntaan...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja mhelander » 13 Tammi 2014, 13:00

Mua vähän huolettaa että käden taitoa vaativat ammatit ei ole nuorten suosiossa ja siten ymmärrys mitä vaatii tehdä oikeita objekteja hämärtyy. Onhan se kivaa että tietokoneilla suunnitellaan malleja ja tulostetaan niitä sitten ulos, kun ei tekijällä ole oikeesti kovin paljoa näkemystä mitä noiden tekemiseen liittyy.

Toisaalta tämä voi avata todella luoville mielille uudenlaisia vapauksia kun ei ole väkisin tehnyt jotakin niillä ehdoilla mitä möykyn työstämiseen liittyy.

Tästä osittain seurauksena on kaiken käyttötavaran huoltamattomuus, jos sitä ei helposti palikkaa vaihtamalla saa kuntoon (ja hyvällä hinnalla) niin romuksi menee. Koskee jo suurinta osaa kodinkoneita ja autot yms ajoneuvot tulee nyt kätsysti perässä. Ja kuluttajan kukkarollehan tämä menee.

Kun ei kerran näitä osaajia sitten löydy (välttämättä edes rahalla), niin harrastepohjalta tai vaikka vaihtaen työsuorituksia ei tämäkään enää jatkossa onnistu jos verottajan suunnitelmat laittaa talkootyö yms verolle toteutuu.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3248
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja terppa » 13 Tammi 2014, 22:53

mhelander kirjoitti:Mua vähän huolettaa että käden taitoa vaativat ammatit ei ole nuorten suosiossa ja siten ymmärrys mitä vaatii tehdä oikeita objekteja hämärtyy. Onhan se kivaa että tietokoneilla suunnitellaan malleja ja tulostetaan niitä sitten ulos, kun ei tekijällä ole oikeesti kovin paljoa näkemystä mitä noiden tekemiseen liittyy.


Mä taas olen ymmärtänyt, että nykyään kätten taitoa vaativat ammatit on suosiossa, tai ainakin silloin kun pääsin peruskoulusta niin juuri kukaan ei halunnut raksalinjalle ja nyt siellä on käsittääkseni aika korkeat keskiarvorajat, että pääsee sisään, tai näin ainakin muistelen lukeneeni. Se on kyllä hyvä suuntaus... Mutta siellä töissä on yksi asia mikä liian usein meinaa olla hakusessa eli asenne :mrgreen: enkä nyt puhuis pelkästään nuorista :P

Sitten kun VR saa kilpailijan niin mä luulen, että perinteiset pitkän linjan rekkamiehet vähenee ja kuljetuksia siirtyy kiskoille mikä mun mielestä on ihan terve suuntaus. Jotenkin käsittämättömältä tuntuu, että esim. pohjoisen Suomen ruokahuolto on pelkästään kumipyörien varassa eli tyyliin runkolinja Helsinki - Oulu menee rekalla kun sama setti menisi ainakin maallikon järjellä junalla taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin, tai löpö ei maksa vielä tarpeeksi, 2,5€/l olisi hyvä niin ruvettaisi miettimään vaihtoehtoja :mrgreen: Ruotsissa näin useamman junan joka oli täynnä kontteja jotka saa tyyliin minuutissa nyppästyä rekan tai kuorma-auton päälle ja matka voi jatkua asiakkaan pihaan mihin ei mene kiskoja... Kylmäkoneista päätellen paljolti elintarvikkeita.

Samoin aika paljon on tehtaita mihin menisi kiskot mutta VR:ää ei kiinnosta nappikauppa eli kuljetuksista ei saa edes tarjouksia kun ei kiinnosta. Jakokuskin työ on taas vähän vaikeammin automatisoitavissa ja ylipäätään siinä ajaminen on toissijaista ja tavaran kanssa puljaus vie pääosan ajassa, vaikka itsellä esim. tämä päivä oli 370 km/14,5h niin loppujen lopuksi vähemmän siinä käytti aikaa ajamiseen... Aika harva koulusta tuleva kuski muutes tajuaa tulleensa asiakaspalveluammattiin :) tai ainakaan niistä jotka on mun mukana ollut.
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jori » 13 Tammi 2014, 23:03

terppa kirjoitti:Jakokuskin työ on taas vähän vaikeammin automatisoitavissa ja ylipäätään siinä ajaminen on toissijaista ja tavaran kanssa puljaus vie pääosan ajassa, vaikka itsellä esim. tämä päivä oli 370 km/14,5h niin loppujen lopuksi vähemmän siinä käytti aikaa ajamiseen...

370 km / 14,5 h = 25,5 km/h. Mikäli automatisoimalla lastaus- ja purkupuljauksen saisi rationalisoitua vähiin, voisit tehdä työsi kinnerillä. 8) :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3248
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja terppa » 13 Tammi 2014, 23:27

jori kirjoitti:
terppa kirjoitti:Jakokuskin työ on taas vähän vaikeammin automatisoitavissa ja ylipäätään siinä ajaminen on toissijaista ja tavaran kanssa puljaus vie pääosan ajassa, vaikka itsellä esim. tämä päivä oli 370 km/14,5h niin loppujen lopuksi vähemmän siinä käytti aikaa ajamiseen...

370 km / 14,5 h = 25,5 km/h. Mikäli automatisoimalla lastaus- ja purkupuljauksen saisi rationalisoitua vähiin, voisit tehdä työsi kinnerillä. 8) :D


Harmi kun on niin painavaa tavaraa niin ei pysty :D Mun tapauksessa purut ja lastaukset ei ota kuin tunnin tai vähän yli terminaaleissa (yhdistetty runkokuljetus + jakolenkki), jo pelkästään ilmajousitettu kiesi jolla saisi tason säädettyä nopeuttaisi useita minuutteja. Aikaa menee enemmän asiakkaiden pihassa, vaihtomaton jako eli esim. keskikokoinen tehdas ja 22 mattoa ripoteltu ympäri tehdasta... Osotteita voi olla esim. 30 mutta pysähdyksiä helposti tuplaten. Kahvilan tyyliset on nopeita jakaa, ellei sitten ole niitä herkkupaikkoja jossa kiva myyjätär tarjoaa ilmaisen kupposen :mrgreen:
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Tammi 2014, 23:40

terppa kirjoitti:Jotenkin käsittämättömältä tuntuu, että esim. pohjoisen Suomen ruokahuolto on pelkästään kumipyörien varassa eli tyyliin runkolinja Helsinki - Oulu menee rekalla kun sama setti menisi ainakin maallikon järjellä junalla taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin


Minusta on hölmöä _jos_ pohjoissuomen ruokahuolto on Helsingin varassa, luulisi että täällä voisi olla aika pitkälle omavarainen, banaaneja yms. eksoottisempia lukuunottamatta. Kumipyörien varassa sen on toisaalta pakko olla, kun ei joka navettaan, leipomoon ja markettiin mene kiskoja ;)
Mutta ihan hyvä esimerkki siitä miten työpaikkojen määrälle käy kun jotakin hommaa kehitetään kustannustehokkaammaksi.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3248
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja terppa » 14 Tammi 2014, 12:42

jviirret kirjoitti:Minusta on hölmöä _jos_ pohjoissuomen ruokahuolto on Helsingin varassa, luulisi että täällä voisi olla aika pitkälle omavarainen, banaaneja yms. eksoottisempia lukuunottamatta. Kumipyörien varassa sen on toisaalta pakko olla, kun ei joka navettaan, leipomoon ja markettiin mene kiskoja ;)
Mutta ihan hyvä esimerkki siitä miten työpaikkojen määrälle käy kun jotakin hommaa kehitetään kustannustehokkaammaksi.

Jukka


Mikä helpotus, sehän ei olekkaan Helsingin varassa vaan Espoon ja Vantaan :wink: tulevaisuudessa Sipoon jossa ropotit hoitaa keräilyn osuuskauppoihin meneviin kuormiin ja varaston väki vähenee, 1500 hengestä saa puolet lähteä.

Muksuna muistan sellaisen hokeman, että suosi suomalaista, osta ulkolaista. Se pitää varmaan aika hyvin paikkansa keskivertoihmisen ostokäyttäytymisessä ja olen mä kerran syönyt karjatilallisen pöydässä tanskalaista ihan perusjuustoakin :oops: Joskus suomalaisen tuotteen löytyminen voi olla jopa haasteellista. Kun piparihyllyllä alkaa katsoa alkuperämaata niin aika moni suomalaisfirma näköjään pussittaa tuotteensa Tansakassa tms. Mutta kun kerran sen vaivan näkee, että lukee ne pussin kyljet niin on seuraavalla kerralla helpompi valkata, vaikka se vilja kuiteskin tulee jostain Saksasta...

Ihan hyvä artikkeli jossa toimittaja yritti elää kuukauden kotimaisella ruualla: http://www2.nyt.fi/20130215-rehellisen- ... lkomailta/
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14465
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja PW » 14 Tammi 2014, 22:20

https://teknologinenmurrosjapolitiikka.wordpress.com/
Tuossa kirjotelma aiheesta.
Pikavilkasulla jäi mieleen kohta, työn vähetessä - ja vapaa-ajan lisääntyessä olemassaolevat työt jaettaes keskenämme. Ei tällä hetkellä vaikuta ihan tuohon suuntaan ett oltas menossa.
Jos autot muuttuu roboteiksi, pitäskö kinneritkin automatisoida - muu paitsi polkeminen ? ;)

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: mitkä työt katoaa ?

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Tammi 2014, 23:26

PW kirjoitti:Jos autot muuttuu roboteiksi, pitäskö kinneritkin automatisoida - muu paitsi polkeminen ? ;)


python on askel tähän suuntaan ;)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija