bemarin nahka

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja PW »

http://m.youtube.com/watch?v=kTYiEkQYhWY
Tuommone materiaali, kävisikö kinnerin kuoreksi?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Saattaisi pian paremmin passata veloon kuin autoon. SIitä vaan suunnittelemaan rankarunkoa.

Pikkasen epäilyttää miten hyvin tuo venyvä nahka oikein pelaa tuulta vasten, eli siis säilyttää sille säädetyn muodon. Ajatushan lienee että koko ulkopinta on tuosta materiaalista yhtenäisesti tehty, tai ainakin isoina paloina.

Käyttämällä rankarunkoa ja lentokoneiden pintojen lämmöllä kutistuvaa pinnoituskangasta saa saman lopputuloksen joka lopulta ei ole venyvä ja näin säilyttää muotonsa. Periaatteessa kiinnostava tapa tehdä koppa mutta on työtevä sekin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lightning F40 on vähän tämän tapainen

Kuva

Tosin keulapala on perinteisillä keinoilla tehty, tukiranka ja kangas yhdistelmällä vaikea tai raskas tehdä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja jori »

Kankaastahan lentokoneet ennen tehtiin. Vain keula ja siipien johtoreuna olivat vaneria. Kaikki tuulta halkovat pinnat (teoriassa pelkät pisteet) pitää olla kovaa materiaalia (ei kangasta), sillä niissä paine on ylipainetta, samoin teoriassa aivan hännässä. Muuten tuollainen toimisi vauhdissa vaikka ilman kaaria. No, tuohan toimii vain teoriassa. Tuuli aiheuttaa virtaussuunnan muutoksia, joten tuulta halkovat pinnat pitää olla "hiukan" pistettä suuremmat, mutta F40-kokoista kovaa keulaosaa ei välttämättä tarvita, jos muodot ovat täsmälleen oikeat. Toisaalta tuollaiset kevyet virtaviivakaaret bemarin tapaan eivät ainakaan huonontaisi F40 ulkonäköä. Ilman muuta tämä on varten otettava vaihtoehto poljettavan ajokin katteeksi.

Tuo Jukan mainitsema vaikeus ja raskaus on suhteellista. Jos pelkillä kaarilla ja vedenpitäväksi kyllästetyllä trikookankaalla vältetään muottien tekeminen ja laminointi ym. käsittääkseni työtä säästyy rutkasti.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo Jukan mainitsema vaikeus ja raskaus on suhteellista. Jos pelkillä kaarilla ja vedenpitäväksi kyllästetyllä trikookankaalla vältetään muottien tekeminen ja laminointi ym. käsittääkseni työtä säästyy rutkasti.

No en minä vain osais :oops: Kommentoin siis vain tuon keulapalan osalta...
Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitähän materiaalia bemarissa on ?
Ei vissiin tavan trikoota.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: bemarin nahka

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vanhana lennokkijäbänä tsekkailisin kevyet, mutta silkoiset lennokinpäällystysmatskut. Jos siellä on rimat alla - ei sen kalvon tarvi kovin iso olla.

Vastaa Viestiin