reissukuvat

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jashka
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Maalis 2014, 02:20

reissukuvat

Viesti Kirjoittaja jashka »

Meikäläinen otti reissussa uuden menopelin kanssa kasan kuvia ja videota iPhonella, mutta menin sitten tekemään niin etten tarkistanut sen kuvaus-appin (Camera+) asetuksia ja kaikki kuvat on huonointa laatua, 1200 pikseli resoluutioisia :evil: Onko jotain puolivarmaa tapaa suurentaa niitä? :roll:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja janx »

Tyhjästä on paha nyhjästä. Joten ei, että kuva ei menisi rakeiseksi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kuvan laatu ja koko on kaksi eri asiaa. Vaikka kuva olisi pieni niin se voi olla hyvä laadultaan ja täysin julkaisu kelpoinen. Kameran tässä tapauksessa kännykän optiikka tuskin antaa hyvää kuvaa vaikka koko olisi mikä. Yleensä itse pienennän kuvat 1200 ennen kuin laitan nettiin koska isompien katsominen ei yleensä netissä ole kauhean järkevää.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun ensimmäinen digikamera olis 2megapikselin pokkari(noin 1600x1200). Kansioissa lisäksi "analogisilla" kameroilla ja jopa 12megapikselin kameroilla otettuja kuvia. Eipä näitä pysty toisistaan silmämääräisesti erottelemaan. Kännyköissä käytän edelleen 2 tai 3megapikselin asetusta, ei niillä optiikoilla kuvat ole yhtään huonompia kuin 12mpix kuvatkaan. Kun nettiyhteyden lähetysnopeus on 1mega, niin joku järki pitää pikselimäärässä olla tai kuvia teetettäväksi lähetettäessä menee päiviä.
Nettiin laitan kuvat yleensä 800x600 koossa, latautuu nopeasti ja mahtuu matalaresolutioiseen näyttöönkin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mun Lumiat ottaa 20-41 M-pikselin kuvia jotka sitten varmuuskopioi OneDrive-palveluun n. 5 M-pikselin laadulla. Sieltä niitä ei kannata tai edes kätevästi pysty foorumille linkkaamaan. Tähän asti on sitten pitänyt OneDrive-kuvat ladata läppäriin josta mahdollisen muokkauksen jälkeen Googlen Picasaan, sieltä saa ne ulos sitten foorumiysävälliseen 800 vaakapikselin kokoon kohtuu helposti.

Ei onnistu luurilla suoraan, vaatii läppärin. Android-luurilla homma onnistui kun kuvat meni suoriltaan Picasaan ja selain on parempi. Sen kameralla vaan ei tehny mitään... Joskus tulee käytettyä näitä Lumia-luureja kuten digikameroita, USB-kaapelilla alkuperäisen resoluution kuvat läppärille ja siitä sitten... Resoluutio ja laatu kyllä riittää ainakin mun tarpeisiin ja hakkaa omat digikamerat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jashka
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Maalis 2014, 02:20

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja jashka »

Wacky kirjoitti:

Kuvan laatu ja koko on kaksi eri asiaa. Vaikka kuva olisi pieni niin se voi olla hyvä laadultaan ja täysin julkaisu kelpoinen. Kameran tässä tapauksessa kännykän optiikka tuskin antaa hyvää kuvaa vaikka koko olisi mikä. Yleensä itse pienennän kuvat 1200 ennen kuin laitan nettiin koska isompien katsominen ei yleensä netissä ole kauhean järkevää.

Joo ei niissä näytöllä mitään vikaa ole, vaan se kun niitä haluun tulostuttaa/painatuttaa. Ja sieltä firmasta (tuolla) sanotaan että resoluutio ei oikeen riitä. Eivät osanneet sanoa mitä sille voisi tehdä. Eli ei taida olla mitään niksiä, ei mitään ohjelmaa jolla voisi edes yrittää?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

Kuvan laatu ja koko on kaksi eri asiaa. Vaikka kuva olisi pieni niin se voi olla hyvä laadultaan ja täysin julkaisu kelpoinen. Kameran tässä tapauksessa kännykän optiikka tuskin antaa hyvää kuvaa vaikka koko olisi mikä. Yleensä itse pienennän kuvat 1200 ennen kuin laitan nettiin koska isompien katsominen ei yleensä netissä ole kauhean järkevää.

Julkaisukelpoisuus ja painokelpoisuus ovat toki hukan eri juttuja - webissä nyt voi julkaista mitä vaan.

Itseasiassa testasin juuri omaa Samsung s3 8mp tiedostoa. Hyvissä olosuhteissa kuvatun ruudun sai aika hienon näköisesti tulostettua koossa 50x50cm. Arvuuttelin 20 hengen porukkaa että milläs luulette että tämä kuva on kuvattu. Eipä arvanneet harjaantuneiden silmien joukkue, millä kameralla kuva oli kuvattu.

Tässä Instagramin automaattipienennys ko. ruudusta.
Kuva

Aika hyviä laitteita siis nämä kännykät. Jos tämäkin mainittu iPhone on uutta mallia. On se kyllä aika hieno kamera. Plussana siinä on tietysti tämä pienen kennon ja lyhyen polttovälin tuoma ilmaisullinen ilo. Pitkät valotusajat ja hämmentävä syvyysterävyysalue.

Pullonpohjaefektiähän voi myös ohjelmallisesti sitten huippuruuduissa korjailla. Joten en mä nyt kovin huonoina noita nykyään pidä, vaikka pari vuotta sitten käytinkin niistä slangisanaa täyspaska.

Image Size.jpg
Image Size.jpg (23.11 KiB) Katsottu 2816 kertaa

Eri tulostusteknologiat ja materiaalit tarvitsevat kuvan säälliseen näyttämiseen tietyn määrän pikseleitä.
Nyrkkisääntönä voi painotöissä pitää kahta pikseliä per linja.

Suomennos. Tuo kuvan pidemmän sivun pikselimäärä 1200px riittää oikein hyvin sanomalehtilaatuiseen kymppikuvaan kuten oheisesta kuvasta voidaan havaita (sanomalehtikuvassa tarvitaan inoformaatiota 180pikseliä/tuuma).

Kuvien laskeminen isommaksi ei tuota uutta infomaatiota - se vain arvailee mikä on kahden pikselin väliin ilmestyvän uuden pikselin väri. Mutta ainahan voi kokeilla. Ihan photoshoppi käy hyvin, vaikka sen laskentakaava ei kovin älykäs olekaan. Mutta testaa ensihätään vaikka jotain online konetta: http://goo.gl/AhjgTC

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori haluutko raakatiedostoja Lumia 1020 tai 1520 luureista ? Niistä näyttävät saavan paljon irti... Edellinen 41 ja jälkimmäinen 20 megapikseliä... Itse olen liian laiska todelliseen kuvien käsittelyyn ja tietysti kunnon kuvien ottamiseen, anteeksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

mhelander kirjoitti:

Pastori haluutko raakatiedostoja Lumia 1020 tai 1520 luureista ? Niistä näyttävät saavan paljon irti... Edellinen 41 ja jälkimmäinen 20 megapikseliä... Itse olen liian laiska todelliseen kuvien käsittelyyn ja tietysti kunnon kuvien ottamiseen, anteeksi.

Muuten joo. Mutta mä haluisin saman aiheen muillakin luureilla. Meillä on itseasiassa testikoneet näistä normaali luureista ooottelemassa.

Olennaista koneen kaadun ulosmittaamiseksi on kuvaussofta ja työnkulku kuvan saamiseksi käyttöön muualla.

jashka
Viestit: 8
Liittynyt: 18 Maalis 2014, 02:20

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja jashka »

joo tuntuu noissa iLuureissa sun muissa olevan hyvä kuvanlaatu todellakin, paitsi hämärässä. Tulee heti sitä rakeisuutta kun alkaa kuvailla vähänkin illemmalla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: reissukuvat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jashka kirjoitti:

joo tuntuu noissa iLuureissa sun muissa olevan hyvä kuvanlaatu todellakin, paitsi hämärässä. Tulee heti sitä rakeisuutta kun alkaa kuvailla vähänkin illemmalla.

Kokeile jollain muulla kuin sen omalla kuvaussoftalla. http://lifehacker.com/the-best-photogra ... 1496689753

Androidissa kamera toimii paremmin esim. Vignette softalla.

Vastaa Viestiin