Autosi polttoaineenkulutus

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ei ole omaa autoa, mutta firman autolla tulee kurvailtua. Nyt kun tuntuu, että ajot jonninverran lisääntyy kokoajan niin on tullut seurattua tuota kulutusta. Mulla ajo pääsääntöisesti kaupunkiajoa. Kyllä mä nyt aina olen koittanut autolla ajaa rauhallisesti, mutta on tuo keskikulutus hiukan pudonnut kun siihen on kiinnittänyt enemmmän huomiota.

Autona v.2009 fiat fiorino (diesel). Ajotietokoneen mukaan Keskikulutus 6,1l/100km, keskinopeus 26km/h:ssa ja ajettumatka 672km.

Lieneekö tuo paljon vai vähän nykyautolle?

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

En tiedä onko paljon vai vähän. Itse lasken vain vuosikulutuksen ja se on tuolla 98 Avensiksella pyörinyt 400-500litran paikkeilla. Vuosikulutukseen on helpompi itse vaikuttaa kuin 100km kulutukseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mulla menee 98E5 fossiilista vain 3.56 litraa sataselle. Loput 25 litran kulutuksesta matka-ajossa asuntovaunu perässä on etanolia :lol: :roll: jonka kotimaisuusaste on hyvinkin korkea fossiiliseen nähden. Katalysaattoriakaan ei ole mutta vaikka mitään veroetua ei vanhaan katiskaan saakaan niin ainakin päästöt on pienemmät ja parempi mieli. Rahaakaan ei mene enempää kuin 95E10 polttoainetta käytettäessä jolloin kulutus on samassa ajossa 17.5-20 litraa ja päästöt sen mukaiset.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Stapani »

2010 Peugeot Partner 1.9 HDI diesel ollut mulla pari
vuotta ja kulutus mun tosi varovaisella kaasujalalla
pyörinyt siinä 5.5-6 litran välissä. Talvella tainnut muutaman kerran lipsahtaa
6 ylikin, kun Webasto on käytössä.
Sama vikahan tässä on kun monessa muussakin :
ajotietokone näyttää liian alhaisia kulutuksia.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Toyota Auris hybridillä ensimmäinen 10 000 km keskikulutuksella 4,7 sadalle E95 bensaa. Talviaikana moottori kävi myös kuskin lämmityksen takia, nyt keväällä pääsen 13 km työmatkan keskiarvolla 3,6 -4,0. Vakionopeussäätimellä kulutus on isompi kuin ilman :o

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Honda Insight Hybridillä kaupunkityömatkakulutus on talvisin 6.6l/100 ja kesäisin 5.8l/100 Helsingin keskustan läpi molempiin suuntiin päivittäin kulkien n. 45-60min sivu valoissa ja jonossa seisontaa 15km matkalle.

Maantiellä syö 80-100km/h vauhdilla tuollaista n. 4.4l/100

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja jori »

Mopolla noin kolme litraa sadalla. Autojonojen ohi ruuhkassa piennarta ja bussikaistaa pitkin. :mrgreen:
Auto seisoo pihalla ja sitä käytetään vain maantiella, jossa kulutus noin 6 l/100km. Kesällä alle, talvella yli. Auto on diesel Berlingo vm.2001.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Fiorinon ohjekirja kehtaa väittää, että kaupungissa pitäisi päästä 5,7l/100km...

Meillä firmassa on kaiken kaikkiaan kolme samanlaista pikku fiattia. Kulutukset näissä autoissa ajotietokoneen mukaan 6,5l/100km ja 9,0l/100km. Kaikilla ajetaan pääsääntöisesti vain kaupungissa... Kuskillakin tuntuisi olevan vaikutusta.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla on sitikka, c3 picasso eli tila-automallinen 110 heppaisella diesel koneella. Yhtenä kesänä jätin ajotietikoneen nollaamatta tankkausten välillä kesärengaskauden kulutus oli 4,7l/100 km ja seuraava talvirengaskausi 5,2l/100 km, ajotietokone kaunistelee desin ja valmistaja ilmoittaa yhdistetyn kulutuksen 4,5l/100km. Mittarivirhettä en ole enää tästä autosta jaksanut mitata.

Ajotapa vaikuttaa, helppo on saada menemään litra enemmän sataselle ja nyt kun on parin tankillisen ajan ollut paljon tavaraa tai ihmisiä kyydissä + kattotelineet ja stressaantuneempi kuski niin kulutus on 5,5l/100 km.

Joku lomareissu on mennyt 4,4l kulutuksella mitä pidän jo aika pienenä, auto on kuitenkin selvästi normaalia korkeampi ja siinä on tosi isot peilit tuulta halkomassa.

Vasta hokasin, että myös dieselin saa kulkemaan biokaasulla niin heitin heti kysymyksiä muutostöitä tekevään firmaan mutta eipä tuolta ole mitään kuulunut, joku puulaaki on dieselkoneiseen muutoksen tehnyt 2800€ hintaan, bensavehkeet onnistuu 500€ halvemmalla... Biokaasulla päästöt olisi aika lähellä nollaa niin sillä kiinostaa...

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Reiska »

jori kirjoitti:

Mopolla noin kolme litraa sadalla. Autojonojen ohi ruuhkassa piennarta ja bussikaistaa pitkin. :mrgreen:

Argh! Olet siis juuri niitä idiootteja joiden takia päivittäin tekee mieli avata auton ovi taktisesti juuri kun olet kaistapujottelemassa ruuhkajonojen välissä :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja jori »

Reiska kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mopolla noin kolme litraa sadalla. Autojonojen ohi ruuhkassa piennarta ja bussikaistaa pitkin. :mrgreen:

Argh! Olet siis juuri niitä idiootteja joiden takia päivittäin tekee mieli avata auton ovi taktisesti juuri kun olet kaistapujottelemassa ruuhkajonojen välissä :evil:

En väleissä, vaan oikealla paikalla pientareella ja bussikaistalla. Osta sinäkin mopo, jottei tarvitse olla kateellinen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reiska
Viestit: 41
Liittynyt: 09 Huhti 2014, 23:44

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Ajan itse Vespallani (50cc mopo sellainen) joka kesä n. 2000km työmatka-ajoa liikenteen seassa ihan lain puitteissa siellä autojen välissä kiltisti jonottaen kaistalla.

Pistää pahasti vihaksi nämä kaikki mopo/moottoripyörä puikkelehtijat, jotka ovat pahimmillaan tunkeneet niin läheltä/pienistä raoista, että mulla on auton peilit meinannu lahteä niiden mukaan.

Samaan syyssyyn voin toki kirota myös jokusen kuspään autoilijan, jotka vaihtaa kaistaa päälle kun olen mopolla liikenteessä. Molempi pahempi.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mä en oikein ymmärrä tätä vihamielisyyttä sitä seisovien jonojen välistä ajamista kohtaan. Siis jos tilaa on, liian pienee väliin tunkemisesta taas pitäisi jo mopoilijan itsesuojeluvaiston varoittaa.

Ei se ole keneltäkään pois, se moottoripyörä lähtee niistä valoista paljon liukkaammin siellä kärjessä kun vieressä torkkuvat tojotakuskit.

Ja disclaimerina että itse en aja mopolla eikä mulla ole edes korttia siihen.

EDIT: Ketjun aiheeseen, kiisseli-Auris syö 5,6l satasella kesät talvet, työmatka kaupunkia ja motaria 50-50. Pidemmillä reissuilla etelän motarien ulkopuolelle kulutus asettuu yleensä alle viiden litran.

Markus Heikkilä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sanon aina että autoni kuluttaa kaiken minkä sinne tankaan. Kulutuksia en paljon laskeskele. 20€ pääsee kaupunkia ajoa talvella 140km ja kesällä noi 160km. Täältä kun sujauttaa Nokialle niin mittariin kertyy erestakas noin ikkään 340km ja siihen kuluu tuota E10 noin 50€ erestä . Jaa niin se "lehmä",Nissanin Almera 1.8 Automaatti. Ainoo tapa vaikuttaa tuohon kulutukseen on että ajaa polkupyörällä kun vain on mahis.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autosi polttoaineenkulutus

Viesti Kirjoittaja jori »

Reiska kirjoitti:

Ajan itse Vespallani (50cc mopo sellainen) joka kesä n. 2000km työmatka-ajoa liikenteen seassa ihan lain puitteissa siellä autojen välissä kiltisti jonottaen kaistalla.

Liikennesääntöjen mukaan mopolla kuuluu ajaa pientareella - mikäli se turvallisuutta vaarantamatta onnistuu - ei pääsääntöisesti autokaistalla autojen välissä, kuten moottoripyörällä taas pitää(isi). Piennar on sulkuviivalla ajoradasta erotettu osa. Sulkuviivaa ei siis autolla tai moottoripyörällä saa ylittää. Mopolla saa ja pitää ylittää aina, kun pientareella turvallisesti voi ajaa -samoin polkupyörällä. Kaksipyöräisen ohittaminen ei ole liikennesääntöjen mukaan ohitus, eikä toisinpäin, joten kaksipyöräisellä saa ohittaa auton myös ryhmitysalueella. Liikennesääntöjen mukaan närkästyksesi autojonon ohittavalle mopoilijalle on perusteeton.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin