Pyörillä eroon ruuhkista

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Pyörillä eroon ruuhkista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyörillä eroon ruuhkista

Viesti Kirjoittaja jori »

Tutun oloisia argumentteja.

Mikä on Suomen paras pyöräilykaupunki?

– Oulu on tosi hyvä. Lännestä ja pohjoisesta tulee miellyttävät erilliset ja suorat pyörätiet keskustaan, mutta Oulussakin keskustapyöräily on ongelma. Joensuu on myös hyvä pyöräilykaupunki, mutta tulevaisuudessa Helsinki varmaankin näyttää suuntaa. Helsingissä on hyvät pyöräliikenteen suunnittelijat ja päätöksentekijät ovat budjetoineet rahaa pyöräliikenteen kehittämiseen, Vaismaa arvioi.

Ei puhu mitään omasta kaupungistaan Tampereesta. -Ehkä hyvä niin. :twisted:

Pyöräilyn renessanssista kertoo sekin, että Vaismaan ja hänen kollegoidensa kirjoittama Parhaat eurooppalaiset käytännöt pyöräilyn ja kävelyn edistämisessä -kirja on pienimuotoinen bestseller. Sitä on myyty useampi sata kappaletta. Teos on nähty niin Wienin apulaiskaupunginjohtajan kuin Lontoon joukkoliikennesuunnittelijoiden työpöydillä.

Hämmentävää. Kirja on kirjoitettu suomeksi ja sitä luetaan lontooksi ja saksaksi. :roll:
Tässä johdantoluku: https://www.google.fi/search?q=parhaat+ ... 1&ie=UTF-8
Muut luvut löytyvät täältä: http://www.tut.fi/verne/parhaat-euroopp ... tamisessa/
Johdanto
Luku 1 – Hyvää matkaa
Luku 2 – Kaupungit takaisin ihmisille
Luku 3 – Visiosta käytäntöön
Luku 4 – Pieni ratas isossa koneessa
Luku 5 – Siimasta verkoksi
Luku 6 – Solmut auki
Luku 7 – Sujuvasti alusta loppuun
Luku 8 – Kaupunki sykkimään
Luku 9 – Seurannalla kohti tavoitetta
Luku 10 – Parhaat käytännöt
Lähteet

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pyörillä eroon ruuhkista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ajatuksia herättävä artikkeli. Kiitokset Jorille kirjalinkistä. Laitetaan lukuun.

Mikä on Suomen paras pyöräilykaupunki?

– Oulu on tosi hyvä. Lännestä ja pohjoisesta tulee miellyttävät erilliset ja suorat pyörätiet keskustaan, mutta Oulussakin keskustapyöräily on ongelma.

Lännestä tulee kyllä pyörätie, mutta se tulee saaresta :shock:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyörillä eroon ruuhkista

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Jos Oulussa asuessani tuo läntinen pyörätie olisi ollut jo olemassa, olisin ihan tasan käyttänyt sitä päivittäin Toppilassa asuessani. Reitti on tosi paljon rauhallisempi ja turvallisempi kuin Siltojen kautta, vaikka matkaa tulee vähän lisää.

Jori, onneksi Tamperetta ei mainita kirjassa. Tiedämme kyllä, mitä siitä olisi sanottu. :(

Hyvät käytännöt kannattaa kerätä, mutta niihin ei kannata juuttua. Liikenteen saaminen sujuvaksi ja kaikille turvalliseksi ei toimi eilisen ratkaisuilla vaan katsomalla eteenpäin. Toivottavasti lainlaatijakin tekee näin nyt kokonaisuudistuksen käsillä ollessa...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyörillä eroon ruuhkista

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Jos Oulussa asuessani tuo läntinen pyörätie olisi ollut jo olemassa, olisin ihan tasan käyttänyt sitä päivittäin Toppilassa asuessani. Reitti on tosi paljon rauhallisempi ja turvallisempi kuin Siltojen kautta, vaikka matkaa tulee vähän lisää.

Muakin nyppii ajaa (lenkkiä) reitillä jossa poukkoilee tosi paljon jalankulkijoita ja näitä satunnaisia pyöräilijöitä lisäksi joilla ei ole minkäänlaisia liikenne- ja pyöränhallintataitoja.

Itselle homma on sitä ahdistavampaa mitä enemmän maantiemallisella nojapyörällä erehtyy moisille paikoille, ne kun ovat parhaimmillaan maanteillä.

Maastonojakilla taas viitsii ajaa jopa lenkkiäkin ihan missä vaan kuten ihmistenkin ilmoilla. Homman ydin on siinä että sen hallinta on paljon helpompaa, renkaat toimii ja pitää paremmin kaikissa olosuhteissa ja luottamus siihen että itse hallitsee kaikki tilanteet paremmin on suurempi. Auttaa myös että näkee paremmin ympärilleen kun penkki on vähän pystymmässä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin