Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Syys 2017, 11:10

Koska pyörätie on aina rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja pyörätiellä ei yksi selitteisesti saa autoilla ajaa.

Kaikki viranomaisetkaan eivät tiedä että pyörätietä tai jalkakäytävää ei voi tehdä ajoratamerkinnällä ja liikennemerkillä, vaan tarvitaan rakenteellinen erotus :evil: Ruissalossa on tälläinen:
0.jpg
0.jpg (103.31 KiB) Katsottu 1196 kertaa

Avatar
yaana
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 370
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja yaana » 02 Syys 2017, 15:06

jooseha kirjoitti:
yaana kirjoitti:Helsingin Kalasatamassa Hermannin Rantatie oli vielä vähän kesken iltapäivällä.

Suunitelma(pdf) kertoo miten se on hyväksytty. Toteutuuko tuo on sitten eri asia.
Pisti tuossa silmään että yhden korttelin välin kohta on suuniteltu huonosti. Siinä on toisella puolella pyörätie, jota lain mukaan pitää käyttää. Toisella puolella taas on pyöräkaista, jota ei saa toisen puolen pyörätien takia käyttää :shock: Pääsyy on tietysti huono laki, mutta suunittelija ei voi sitä muuttaa, vaan suunitelma täytyy tehdä sen mukaan.

C-C leikkauksen kohdalla pyöräkaistassa on keskikatkoviiva eli se ois kakssuuntainen. Ja tais olla korokkeella erotettu autokaistoista.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Grammarian
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Elo 2017, 15:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Grammarian » 02 Syys 2017, 22:43

Kaikki viranomaisetkaan eivät tiedä että pyörätietä tai jalkakäytävää ei voi tehdä ajoratamerkinnällä ja liikennemerkillä, vaan tarvitaan rakenteellinen erotus :evil: Ruissalossa on tälläinen:

Enpä ole tollasta ennen nähnyt, mutta tollasesta olen haaveillut! Kun mun mielestä pyörätien ei aina tarvis olla niin massiivinen ojitettu tykkipenger, joka leventää koko väylää vähintään viidellä metrillä, pelkästään siks että meilläpäin tunnetaan vaan piennar ja pyörätie, ei mitään välimuotoja.

Piti luntata tuolta Polkupyöräwikin puolelta, mutta:
'Ajoradasta voidaan myös tiemerkinnöillä erottaa pyöräilijöille ja mopoilijoille (TLL 2 §, kohta 12) yksisuuntainen pyöräkaista.'

Jos mä nyt oikein joosehan kuvasta tulkitsen, niin vasemmalla menee vaan bussipysäkin katkoviiva eikä pyörätietä, joten tossa näyttää nyt sitten olevan kyse kaksisuuntaisesta pinta-alahäiriöstä. No mutta hyvä yritys kumminkin! :D

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1535
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja janx » 02 Syys 2017, 23:57

Parhaiten infra toimii, kun autot, pyöräilijät ja muut kulkijat ovat jokainen omassa tasossaan rakenteellisesti.
Ajokit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-)
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1158
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja ajarmala » 06 Syys 2017, 05:32

jooseha kirjoitti:Tunneli ja tunneli päättyy liikennemerkit rajoittavat tien pätkän, jolla ajetaan tunnelin liikennesääntöjen mukaan.


Hmm, minä olen käynyt autokoulun vuonna 1978 Karkkilassa, eikä siellä kerrottu mitään tunnelin liikennesäännöistä. Valistakaa vanhaa, mitähän ne tunnelisäännöt oikein ovat?

Tulipalon sattuessa aja aina tunnelissa alaspäin? Onko muita sääntöjä?
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
yaana
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 370
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja yaana » 06 Syys 2017, 07:36

ajarmala kirjoitti:
jooseha kirjoitti:Tunneli ja tunneli päättyy liikennemerkit rajoittavat tien pätkän, jolla ajetaan tunnelin liikennesääntöjen mukaan.


Hmm, minä olen käynyt autokoulun vuonna 1978 Karkkilassa, eikä siellä kerrottu mitään tunnelin liikennesäännöistä. Valistakaa vanhaa, mitähän ne tunnelisäännöt oikein ovat?

Tulipalon sattuessa aja aina tunnelissa alaspäin? Onko muita sääntöjä?

Onhan tuosta autokoulusta itselläkin jo aikaa, eikä Forssassa ollut tunneleita missä harjoitella. Ainakaan tunnelissa ei saa ohittaa eikä pysähtyä.
Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11189
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jviirret » 06 Syys 2017, 14:59

ajarmala kirjoitti:Valistakaa vanhaa, mitähän ne tunnelisäännöt oikein ovat?


Googlen ensimmäinen hakutulos: https://www.lvm.fi/-/lvm-muistuttaa-tun ... sta-767947

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 910
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Hopea » 12 Syys 2017, 13:44

Juu, ei kannata arvailla jos ei oikeasti tiedä.

Tunnelisäännöt tulivat suomalaiseen tieliikennelakiin 2006. Ehkä siksi niistä ei puhuttu autokoulussa 70- tai 80-luvulla.

Tieliikennelaki 33b§:
"Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Jos pysäytys pitkittyy, ajoneuvon moottori on sammutettava. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."

Tuossa on taas tuo lainkirjoittajan jännittävä erityispiirre. Kuljettajan kannalta tärkein tiedettävä asia on pykälässä viimeisenä. Jos ajoneuvossa ei ole toimivaa valoautomatiikkaa, kuljettajan pitää muistaa sytyttää oikeat ajovalot ihan itse. Katsotaan, saadaanko järjestys muutetuksi tulevaan tieliikennelakiin.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13369
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 21 Marras 2017, 13:00

Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli :? Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9022
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jori » 21 Marras 2017, 13:38

PW kirjoitti:Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli :? Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.

Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13369
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 21 Marras 2017, 16:00

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli :? Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.

Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi. :D

Juu mutt ku tässä en oo suojatiellä, enkä sille menossa :? vaan sivukadulta kolmion takaa tulossa :? No ei tämä ole suuri ongelma kunhan ihmettelen maaliman menoa ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9022
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jori » 21 Marras 2017, 16:22

PW kirjoitti:
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Tällä kertaa erikoinen paikallinen tapa, jota olen ehkä ennenkin ihmetellyt. Yleensä pyörällä saa varoa autoja, vaikka ne tulis kolmion takaa. Tuossa kotikadulle kääntyessäni, ajan kevaria, käännyn sivukadun risteyksessä ylittämään isompaa tietä. Suojatie kulkee vähän erikohdassa. Monesti isoa tietä ajavat autot pysähtyvät pitkän matkan päähän jotta menisin yli :? Miksi? Eivät he autojen anna sieltä tulla?
Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Juu, samaa "muotia" Tampereellakin havaittavissa monessa risteyksessä. Kannattaa käyttää hyväksi ja kohteiaasti heilauttaa kättä väistäville autoilijoille. Jos vaikka tästä muodostuisi käytäntö ja käytännöstä viimein laki.

Sehän meillä on ollut jo kauan tavoitteena, että suojatien kaikkea liikennettä väistettäisiin kulkupeliin katsomatta. Nyt se näyttää olevan kasvamassa luonnollista tietä käytännöksi ja hyvät käytännöt voivat (joskus) muuttua laeiksi. :D

Juu mutt ku tässä en oo suojatiellä, enkä sille menossa :? vaan sivukadulta kolmion takaa tulossa :? No ei tämä ole suuri ongelma kunhan ihmettelen maaliman menoa ;)

Kyse on silti saman ilmiön toisesta ilmenemismuodosta. Autoilijat ovat alkaneet huomaamaan pyöräilijät ja haluavat sen osoittaa. Se on hyvä. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3358
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jooseha » 21 Marras 2017, 17:52

PW kirjoitti:Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti :(

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13369
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 21 Marras 2017, 18:01

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti :(

Niin onhan se ongelma ku pitää arvata :? millä säännöillä millonkin :?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9022
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jori » 21 Marras 2017, 19:31

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:Tänään erityistä hämmennystä aiheutti kun tajusin tämän kohteliaan autoilijan autokoulunopettajaksi :?

Itse en pidä tuollaista pysähtelyä kohteliaana. Se haittaa liikenteen yleistä sujuvuutta, kun ei toimita liikennesääntöjen mukaan eli ennalta arvattavasti :(

Niin onhan se ongelma ku pitää arvata :? millä säännöillä millonkin :?

Tottahan tuo on, että sujuvuus kärsii, mutta ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun. Kyllä nuo pienet epäsujuvuudet sietää, kun muistaa, että tällä valmistellaan lain muuttumista paremmaksi. Tärkeintä joka tapauksessa on näyttää siltä, että on kiitollinen saamastaan kohteliaisuudesta. Näin se porukka, jonka mielestä autoilijan pitää väistää pyöräilijää lisääntyy ja lait ja käytännöt lähtevät muuttumaan pyöräily-ystävällisemmiksi. :)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa