Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Autoilu on edelleen niin pyhää täällä suomen maassa ettei sitä saa häiritä

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pitkät etäisyydet ja kätevä kulkuväline kiireessä on auto. Vaihtoehtona olisi pitkän matkan sähkökinneri. Kolmesti lenkillä on Anni Sinnemäki ihmetellyt pyörääni. Kiiru joten en ole mainostanut nopeutta/kepeyttä plus ergonomiaa. Jos edes kaupungeissa yleistyisi timantteja kevyemmin ajettava pendelöinti, asenteet muuttuisivat ja ehkä joskus lait.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Lehdessä oli Lappeenrannasta tapaus: Viipurintielle oli asennettu pyörätien merkki. Siis autotie vaihtui yhtäkkiä pyörätieksi. Tarkotus oli laittaa varotusmerkki pyöräilijöistä. Joku päällikkö kommentoi: "Asentajat eivät varmaan tunteneet liikennemerkkejä" :wink:
Lappeenrannassa tarkkasilmäinen kulkija oli tuon huomannut, Imatralla vastaavanlainen tapaus on ollu useamman vuoden mutt ei ketään häiritse. Miekään en oo viittint mihinkään ilmotella - taidan ottaa jakarin tänään mukasn ja kääntää sen oikein päin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Saukki »

En tiedä kuinka yleistä tämä on muualla, mutta täällä on ainakin istutettu pensaita suojateiden viereen näköesteiksi. Tähän tapaan:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Näitä riittää myös Jyväskylässä liian kansa. :mrgreen:

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

<kielipoliisi>
Muuten, liikenne-erikoisuus pitäisi kielioppisääntöjen mukaan kirjoittaa liikenne-erikoisuus.
;-)
</kielipoliisi>

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

<kielipoliisi>
Muuten, liikenne-erikoisuus pitäisi kielioppisääntöjen mukaan kirjoittaa liikenne-erikoisuus.
;-)
</kielipoliisi>

Joo, minäkin olen sitä mieltä, että pitkien ketjujen otsikot voisi korjata oikeakielisiksi. Niitä kun katselee niin moni monasti.

t. kp2 :D

Toinen tapa saattaa otsikko kp-kelpoiseksi on muuttaa keskimmäinen sana muotoon: "liikenteen" tai "liikennejärjestelyjen".

t. sama

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Suhtautumiseni kielipoliiseihin on kaksijakoinen, kun ymmärrän kyllä, mihin pyritään ja miksi, mutta yksi polizeihure kiristi minua lukiossa, että en pääse lukiosta läpi, jos en kirkoita laudaturia. Ei tarvinnut natsilutk.. haastaa oikeuteen, l tuli. Noiden palkattujen koulukiusaajien, monikko lukiossani, paskantärkeitä kommentteja oli, että monesti, ei monasti. Eli tulkitsen Jorin härnäävän viestinsä kirjoitusasulla :D Mulla jäi paska maku koko hommasta ja sen verran vastahakoisuutta löytyy, että tahallaan en foorumeilla tarkastele, mitä kirjoitan välillä. Jos kiirettä pukkaa. Take my laudatur and weep bitches on elämänikäinen vastarintaliikkeeni fasismin, eiku äikänmaikoille. Typos intended anglismi in yer face.

Taustana oli kai se, että vuotta aiempi ikäluokka teki lukioiden Suomen ennätyksen laudaturien määrässä kirjoittajista. Joten ruuvia kiristettiin lisää seuraaville. Onnistuimme parantamaan ja kuulemma vuosia myöhemmin korjautui jälkeistemme romahdus uudeksi enkaksi, kun kaverin serkku kirjoitti samasta koulusta. Jonkinmoinen kansallis(arvaa)henki maikoilla oli ja jos hulluille ja herroille ei saa näyttää keskeneräistä, yhtä lailla kansallissosiaalidemokr, vai miten se menikään, ei passaa lietsoa intoa lillukanvarsiin, virhepäätelmiin ja epäolennaisuuksiin panostamiseen enempää. Kun itse ilman apuakin keksivät paisuttaa päätään menestyksen lisänesteellä ennätyksistä kansallisminkälie "kunnian" kentillä. Neste lienee keltaista.

Kaikkia kouhoja sitä verovaroin palkataankin tekemään kyseenalaisuuksia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Miun töppäys taas, oon kyllä omalla kohdalla huomannu ett alkaa unohtua kielioppi ja pilkun paikat. Matematiikassa sama homma, alkavaa dementiaako? Korjasin ekan viestin otsikon.
Ps. kielipoliisit kuitenkin sujuvasti kopioivat virheetkin :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuo on muuten käsittämätön juttu että noita puskia halutaan istuttaa väkisin näkemäesteiksi :roll: . Mitä niiden suunnittelijoiden päässä mahtaa liikkua, eikö väylän käytettävyys mene koskaan esteettisyyden edelle?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Tuo on muuten käsittämätön juttu että noita puskia halutaan istuttaa väkisin näkemäesteiksi :roll: . Mitä niiden suunnittelijoiden päässä mahtaa liikkua, eikö väylän käytettävyys mene koskaan esteettisyyden edelle?

Niitä katsellaan vain yläkuvasta. Kartalla puskien yli näkee, vaikkei livenä näkisikään. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tuo on muuten käsittämätön juttu että noita puskia halutaan istuttaa väkisin näkemäesteiksi :roll: . Mitä niiden suunnittelijoiden päässä mahtaa liikkua, eikö väylän käytettävyys mene koskaan esteettisyyden edelle?

Niitä katsellaan vain yläkuvasta. Kartalla puskien yli näkee, vaikkei livenä näkisikään. :roll:

Eikä huomioida että puskat kasvaa rajattomasti jos niitä ei leikata välillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Premnas kirjoitti:

Tuo on muuten käsittämätön juttu että noita puskia halutaan istuttaa väkisin näkemäesteiksi

Joskus on ollut mielessä kuvata valokuvat/video paikallista liikenneviranomasita varten näistä

a) näkemäesteistä klv:llä (pensasaidat, rehottavat puskat (pajut ja haavat ovat hankalimpia, mutta myös koivut versovat turhan hyvin), lauta-aidat)

b) päällysteen viat eli lävet, kummut, pituussuuntaiset railot ja erityisesti päällysteen poikkisuuntaiset katkemat, joita ei voi mitenkään väistää, koska ne jatkuvat koko klv:n poikki

c) ja sitten ovat ne sähkökaapeleiden tai muiden putkien vedot klv:n alitse - tiedän täällä Vihdissäkin monia paikkoja, joissa on ainakin 20 vuotta ollut sama perkuleen notko tuollaisen alivedon takia, kun sitä ei viitsitä korjata kuntoon seuravana kesänä. Jos pyörätie avataan, niin pinta korjataan tietenkin heti työn jälkeen. Ja sen lisäksi, kyseinen kohta tarkastetaan ja korjataan tasaiseksi seuraavan talven jälkeen kesällä roudan sulettua (kun se uusi sora on painunut kasaan paikoilleen ja muodostanut notkon siihen avauskohtaan). Ei voi olla kovin vaikeaa toimia kunnolla - luulisi, että tälläisistä avauksista olisi jokin SOP (normitoimintamenetelmä) olemassa kunnissa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Maan tapa lienee sop. Eli uutta keikkaa tarjotaan tarvittavaa tiheämmin asfaltti/rakennusfirmoille ja äyrinmaksaja pulittaa. Miksi? Tyhmä päättäjä? Taloudelliset ja sosiaaliset edut? Kunnanvanhempien kavereille tarjouskilpailun voitto ja ehkä vähän illanviettoa kaverin firman piikkiinkö? On noita hintakartellituomioita oikeudesta asfalttifirmoille. Suomiko vähän korruption maa? Uskoisinko?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

c) ja sitten ovat ne sähkökaapeleiden tai muiden putkien vedot klv:n alitse - tiedän täällä Vihdissäkin monia paikkoja, joissa on ainakin 20 vuotta ollut sama perkuleen notko tuollaisen alivedon takia, kun sitä ei viitsitä korjata kuntoon seuravana kesänä.

Täällä ollut viimeiset kymmenen vuotta urakoitsijoilla "maaporia", eli poraavat kaapeleille reiän tien ali. Uusia kaapelointien aiheuttamia asfalttikatkeimia ei ole tullut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin