Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Lehtijuttu valvontaryhmän perustamisesta kertoo, ett "kevyestäliikenteestä tulee eniten valituksia" kertoo poliisi. Lisäksi koetaan, ett tiettyyn tienkäyttäjäryhmään ei kohdisteta riittävästi valvontaa.
Muok Hyvin Jori kiteytti sanomansa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Lehtijuttu valvontaryhmän perustamisesta kertoo, ett "kevyestäliikenteestä tulee eniten valituksia" kertoo poliisi. Lisäksi koetaan, ett tiettyyn tienkäyttäjäryhmään ei kohdisteta riittävästi valvontaa.
Muok Hyvin Jori kiteytti sanomansa.

Tuokin "eniten valituksia" on jännä mielikuva. Miettikääpä, miten yleensäkään voisi edes tehdä valituksia autoilijoista ryhmänä. Miten kohdistettaisiin erityistä valvontaa autoilijoihin? :(

Mitä on hyödyttänyt liian läheltä ohittamisesta valittaminen. Kommentit on: "sattuuhan näitä", "yksittäistapaus", "aina on seassa joku". Niinpä. Ei tarvita kuin yksi yksittäistapaus tappamaan pyöräilijä tai kävelijä. Kuinkas monta näitä kuolemantapuksia on sattunut jalkakäytävällä ajelijoiden takia. Entä niitä, joissa pyöräilijä kuolee ajoradalle, kun autoilija kuvittelee, että tämän kuuluisi pyöräillä viereisellä jalkakäytävällä, tai missä vain, kunhan on poissa häiritsemästä autoilijoiden ajelua. :evil:

Kun poliisihallintoa ohjaillaan hatarien mielikuvien avulla kohdistamalla huomio epäolennaisuuksiin, ei ole mikään ihme, että autoilulla tienaavat piirit käyttävät tätä hyväkseen ja luovat mielikuvia mm. Liikenneturvan (Autoliiton filiaali) avulla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä hyvä esimerkki tuossa edellä kuvaamastani ilmiöstä. Autoilija syyttää pyöräilijää omasta virheestään ja näkökulmaansa vahvistaakseen osallistuu pyöräilynparjauskampanjaan, joka tämä kevyen liikenteen tehovalvonta selvästi oli.

Se, että autoilija ei näe pyöräilijää on pyöräilijän syy. Kuunnelkaapa autoilijan selitys siitä, mitä hän näki, tai oli näkemättä. Oliko valo, vaiko ei. Oliko tässä syy nyt pyöräilijän vai ei. Jälkeen päin syy oli joka tapauksessa pyöräilijän, jonka valo ei näyttänyt riittävän rajusti sivulle.

Kaikenkaikkiaan rehellinen ja asiantunteva autoilija, mutta syy on silti aina pyöräilijän. :evil:

Tässä on hyvä perustelu itse käyttämälleni (ei kohtuuttoman kirkkaalle) pipovalolle, jonka voi suunnata kohti lähestyvän autoilijan silmää, kun se ei ole liian kirkas. Pyörään kiinnitetty valo ei näin tee, eikä yleensä näy autoilijalle muutoin kuin edestä päin pelkästään haitallisena häikäisynä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja wwhv »

komppaan tätä: itse käytän kypärään kiinnitettyä
otsalamppua. eli kääntyvä ajovalo ;) sehän on
nykyään autoihinkin tarjolla kalliilla lisähinnalla.
(tosin mulla taitaa olla vähän liian kirkas, mutta
efekti ylettyy sitten vähän pidemmällekin)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

wwhv kirjoitti:

komppaan tätä: itse käytän kypärään kiinnitettyä
otsalamppua. eli kääntyvä ajovalo ;) sehän on
nykyään autoihinkin tarjolla kalliilla lisähinnalla.
(tosin mulla taitaa olla vähän liian kirkas, mutta
efekti ylettyy sitten vähän pidemmällekin)

Liika kirkkaus ajaa ojasta allikkoon. Ainakin kaupunkiliikenteessä liian kirkkaat valot sekoittavat syvyysvaikutelman ja pimentävät näkymästä valon aiheuttajan. Siksi tällainen kääntyvä valo ei saisi olla liian kirkas, jotta selvästi näkyy, että valo lähtee pyöräilijästä. Jos valo on liian kirkas katoaa valon lähde sokaisevan valon taakse pimeyteen.

Tässä vähän pidempi selitys, mitä tarkoitin.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 5&#p126345

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Keskusliikenneasemalle tekivät lisää parkkipaikkaa, eilen kävin syyslomalaiset heittämässä junalle ja kyllä meni sormi suuhun, kuinkas täällä olis tarkotus ajaa :? Parkkipaikat on tehty entisten paikallisbussien pysäkin kohdalle, kaksi vinoparkkiriviä vastakkain ja molemmille puolille vievät samaansuuntaan yksisuuntaiset kaistat. Kuitenkin kaistojen toisesta päästä katsoen, vain toisessa on kiellettyajosuuntamerkki :?
Poislähtiessä sitten miettii, mistäs on tarkotus poistua :?
Kyllähän sieltä mahtuu tulemaan hyvin pitkää suojatietä pitkin, vinottain lähtöä odottavien linjureiden edestä?
Kaikenkukkuraksi siihen suojatien viereen on pykätty kolme parkkipaikkaa vastavirtaan poistuvaa liikennettä, mistäs näiden on tarkotus poistua? Tilaa on, ei siinä mut ei mitään järkeä ja täynnä ristiriitaisuuksia :twisted: Tästä selostuksesta ei varmast saa mitään tolkkua, koska se on yhtä sekasin ku tuo liikennejärjestely :twisted:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Keskusliikenneasemalle tekivät lisää parkkipaikkaa, eilen kävin syyslomalaiset heittämässä junalle ja kyllä meni sormi suuhun, kuinkas täällä olis tarkotus ajaa :? Parkkipaikat on tehty entisten paikallisbussien pysäkin kohdalle, kaksi vinoparkkiriviä vastakkain ja molemmille puolille vievät samaansuuntaan yksisuuntaiset kaistat. Kuitenkin kaistojen toisesta päästä katsoen, vain toisessa on kiellettyajosuuntamerkki :?
Poislähtiessä sitten miettii, mistäs on tarkotus poistua :?
Kyllähän sieltä mahtuu tulemaan hyvin pitkää suojatietä pitkin, vinottain lähtöä odottavien linjureiden edestä?
Kaikenkukkuraksi siihen suojatien viereen on pykätty kolme parkkipaikkaa vastavirtaan poistuvaa liikennettä, mistäs näiden on tarkotus poistua? Tilaa on, ei siinä mut ei mitään järkeä ja täynnä ristiriitaisuuksia :twisted: Tästä selostuksesta ei varmast saa mitään tolkkua, koska se on yhtä sekasin ku tuo liikennejärjestely :twisted:

Käy ottamassa tuosta hässäkästä kuva sieltä ylhäältä ratapihan tasolta, niin selostus saa tukea.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Tässä pari eilen nappaamaani kuvaa

Parkkiin tulosuunta
Parkkiin tulosuunta

Kadun lopussa molemmat kaistat muuttuu yksisuuntaisiksi ja keskellä uudet vinoparkit.

Toisesta suunnasta
Toisesta suunnasta

Täältä katsoen vain oikea kaista on yksisuuntainen :?
Keskellä kuvaa lila ja vaalea auto parkissa "vastavirtaan" ja niiden kohdalta suojatien oikealtapuolen linjurit lähtee liikkeelle. Voi vain arvata, mistä nuo kaksi autoa poistuvat alueelta ja mistä olisi liikennesuunnittelijan mukaan tarkoitus poistua :? Ai niin, tuskin meillä on liikennesuunnittelijaa :twisted: Olisko ollu parempi jättää nämäkin liikennemerkit laittamatta? Kuha jostain määttä ;)
Muok eihän siinä oo parkkipaikan merkkiäkään :)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »


Velogin videolla neuvotaan, kuinka tehdä palaute tien kunnosta. Mitenhän suhtautuvat jos tuonne tyrkkäis näitä tärinäraitakohtia joissa liian kapea piennar?
https://liikenne.palautevayla.fi

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja smilodon »

PW kirjoitti:


Velogin videolla neuvotaan, kuinka tehdä palaute tien kunnosta. Mitenhän suhtautuvat jos tuonne tyrkkäis näitä tärinäraitakohtia joissa liian kapea piennar?
https://liikenne.palautevayla.fi

Laitoin kesällä palautetta 24-tien tärinäraidoista, vastaus kuului näin:

Hei
Kiitos yhteydenotosta!
Palautteenne on välitetty tiedoksi asiantuntijoille. Saamamme palautteet ovat tärkeää taustatietoa, jota hyödynnämme suunnittelussa.

:? :x

Sahi

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

smilodon kirjoitti:
PW kirjoitti:


Velogin videolla neuvotaan, kuinka tehdä palaute tien kunnosta. Mitenhän suhtautuvat jos tuonne tyrkkäis näitä tärinäraitakohtia joissa liian kapea piennar?
https://liikenne.palautevayla.fi

Laitoin kesällä palautetta 24-tien tärinäraidoista, vastaus kuului näin:

Hei
Kiitos yhteydenotosta!
Palautteenne on välitetty tiedoksi asiantuntijoille. Saamamme palautteet ovat tärkeää taustatietoa, jota hyödynnämme suunnittelussa.

:? :x

"Asiantuntijoille". Tuo on liioittelua.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Äläs nyt. Asiantuntija on uutisista tuttu käsite. Se on selvästikin henkilö, jolla on asiasta halutunlainen mielipide :roll:

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 841
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja torneol »

Asiantuntija. Rikotaanpa sana. Asian tuntija. Ei vaikuta enää yhtään niin tietäväiseltä :mrgreen:.

Seuraava taso lienee Asiantietäjä :P. Se sentään tietää asiasta jotain, toi edellinen vain tuntee asian :lol:.

Kylläpä helpotti :D.

Nazca Fuego

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Kulmilta tullessa koulun viereisellä väylällä aita
Kulmilta tullessa koulun viereisellä väylällä aita
Nurkan taakse menee kapea polku
Nurkan taakse menee kapea polku
Lähestyminen toisesta suunnasta
Lähestyminen toisesta suunnasta
Kapea polku, jyrkkä pudotus
Kapea polku, jyrkkä pudotus

Koskenkoulun työmaan ohi menevä väylä katkastu, ei minkäänlaisia ohjeita tai viittoja. Kyllähän sieltä pieni polku sitten meni, nurkan takaa, kuusten välistä, kinnerin pohja otti kiinni, potkimalla pääsin yli. Ala-arvonen suoritus, pitääkö miun taas valittaa,ei aina jaksais :(

Viimeksi muokannut PW, 06 Marras 2019, 21:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tuo läpinäkyvä metalliaita on myös aivan
väärä väline kiertotielle ohjaamiseen. pitäisi
olla koko leveydeltä tuota heijastinvärillä
maalattua mellakka-aitaa. tai sitten selvät,
värikkäät nuolikuviot ohjaamaan menosuunta.

Vastaa Viestiin