Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Imatralla Mansikkakosken (piti korjta sillan nimi :oops: ) vanhasilta, joka kapeudellaan aiheuttaa kauhua ensikerralla ja monet kiertää sen aina jos mahollista.

2014-08-11 09.10.01.jpg
2014-08-11 09.10.01.jpg (221.15 KiB) Katsottu 13059 kertaa
2014-08-11 09.09.47.jpg
2014-08-11 09.09.47.jpg (207.43 KiB) Katsottu 13059 kertaa
2014-08-11 09.09.32.jpg
2014-08-11 09.09.32.jpg (214.53 KiB) Katsottu 13059 kertaa

Sillalla just ja just mahtuu linja-auto ja henkilöauto kohtaamaan jos linjurikuski antaa tilaa. Mutta aina ei meinaa henkilöautojenkaan kohtaaminen onnistua ja "tilanteita" näkee :wink:
Aikoinaan ajaminen oli itseasiassa helppoa kun sillankaiteiden juuressa oli puuparru, siihen kun ajoi oikeen puolen renkaan kiinni ni hyvin toimi - kuin juna joka muuten kulkee samaa siltaa yläpuolella. Sitten joku viisas keksi laittaa nuo metallikaiteet ylemmäs ja poistettiin parrut - ajorata levenee :?
Ongelmia alkoi syntyä ja lehdessä kirjoteltiin erilaisia ehdotuksia asian parantamiseksi ja muuten vaan kettuiltiin kaupungin herroille, jotka eivät tietenkään antaneet periksi ja kaiteet ovat paikoillaan. Nyttemmin autokansa on väsynyt valittamiseen, nythän kaiteeseen ei voi nojata samalla tavalla ku parruun ja monella on suuria vaikeuksia hahmottaa missä reuna on. Suunnittelin kyllä jossain vaiheessa pakuriin sopivaa suksea tai rullia joilla olis kaiteeseen voinu nojata :wink: huumorimielessä.
Kevyenliikenteen osuus sillassa on kakkosnelosta poikittain naulattuna, puu kulunut aika paljon - oksat koholla ja naulat törröttää kivasti. Kuvassa näkyvät valkoiset niitinpäät on "taidetta" :mrgreen:
Toisessa päässä siltaa on vasemmalle kääntyminen kielletty paiitsi linjureilta ja takseilta mutt mielellään siitä ajellaan ku se menee mm. matkahuoltoon ja oikasee muutenkin. Itte opin yksillä sakoille n. 25 vuotta sitten :wink: kierrän kiltisti.
Lisäksi länsipään kevyenliikenteen kulku on määrättyihin suuntiin vähintäänkin hämärä tai mahdoton esim pyörällä kulkea.
Kaiken huipuksi sillan itäpäässä on tienreunakaiteessa hyvin kapeat aukot joista sillon tällöin joku puikkelehtii tien yli vaikka näkyväisyys sillalle ja sillalta on toiselta suuntaa olematon.

Petri

Viimeksi muokannut PW, 20 Marras 2015, 11:51. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Silta on tehty varmaan silloin kun pikku-autot oli pieniä ja linja-autot puoli metriä nykyistä kapeampia. Nykyään Nissan Micratkin on yhtä leeitä kun vanhat taksimersut ja linja-autot on jäähallin kokoisia, aiheuttaa monessa muussakin paikassa ongelmia.
Tämä Raahelainen erikoisuus kiersi joku viikko sitten Facebookissa:

liikennemerkit.jpg
liikennemerkit.jpg (92.43 KiB) Katsottu 13040 kertaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Imatralla Tainionkosken vanhasilta, joka kapeudellaan aiheuttaa kauhua ensikerralla ja monet kiertää sen aina jos mahollista.

Juu, tuo silta on nähtävyys ja turistikohde. :mrgreen:
Ne puureunukset ovat hyvä keksintö. Zurichissa oli yliopiston parkkipaikalle laitettu hankaliin paikkoihin 80 mm putkesta n. 150 mm korkeat ohjurit, joiden avulla sai auton sopimaan parkkiruutuun, kun putki"kaide" ohjasi takapyörän oikeaan suuntaan. Sama idea, kuin tuolla Tainionkoskella aikoinaan. Todella kätevä myös esim. parkkitaloissa tolppien ympärillä, niin ei pitkällä autolla tarvitse välittää takapään oikaisusta. Vielä kun tuo kaideputki olisi pyörivä, niin ohjautuminen olisi hienostuneen kevyttä. Näillä vehkeillä saisi varmasti parkkitaloihin huomattavasti lisää kapasiteettia, kun ei tarvitse pelätä osuvansa takakyljellä seiniin ja tolppiin mutkissa. :D

Mikäs tuo ensimmäinen kuva tuossa setissä on. Aika kapealta näyttää kevyen liikenteen aukko. :roll:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Juu, niin olikin. Sori. Kulkeeko Vuoksen varren itäpuolen pyörätie tosiaan tuosta. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Sillalla just ja just mahtuu linja-auto ja henkilöauto kohtaamaan jos linjurikuski antaa tilaa. Mutta aina ei meinaa henkilöautojenkaan kohtaaminen onnistua ja "tilanteita" näkee :wink:

Tuommoisissa paikoissa on hankalimmat tilanteet aiheuttaa joku henkilöauto. Raskaan kaluston kuljettajilla on yleensä hyvä käsitys ajoneuvonsa mitoista. Henkilöautoilijan taas ei tarvitse välittää ulkomitoista yleensä tuon taivaallista. Kaikkialle mahtuu sovittelematta. Suurin osa henkilöautoista mahtuu kyllä pienempään tilaan kuin raskaat, mutta joukossa on tosi epävarmoja kuskeja. Joskus vuosia sitten ajoin tiellä jossa mahtuu kaksi raskasta autoa kohtaamaan. Vastaan tuli Avensis keskellä tietä. Itse väistin renkaat asfaltin reunan päälle(niin jyrkkä reuna ettei voinut väistää soralle) ja siittä huolimatta vastaan tulija taittoi multa sivupeilin omallaan.

Viimekesänä oli Äänekoskella siltatyömaa:

kotakennäänsalmi.jpg
kotakennäänsalmi.jpg (71.58 KiB) Katsottu 12997 kertaa

Tästä tuli ajettua usein ja toisen ison kanssa mahtui helposti kohtaamaan. Osa henkilöautoista sen sijaan ei uskaltanut tulla sillalle samaan aikaan ja jotkut jopa pysähtyivät keskelle tietä miettimään mitä tekee :lol:

Sitten tamperelainen liikenneympyrä:

tampere.jpg
tampere.jpg (80.71 KiB) Katsottu 12997 kertaa

Aika vähän noita tulee kuvattua, kun autolla ajaessa on yleensä tärkeämpää tekemistä :wink:

Swindonissa Englannissa on mielenkiintoinen iso liikenneympyrä, jonka kehällä on viisi pienempää ympyrää. Paikallisille varmaan helppo nakki, mutta vierailijoille varmasti kauhistus :shock:
Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Juu, niin olikin. Sori. Kulkeeko Vuoksen varren itäpuolen pyörätie tosiaan tuosta. :shock:

Ei se siitä aukosta kulje, sillan molemmin puolin on kevyenliikenteen väylä - pohjospuolella kapeampi, myös lankkupäällysteinen. Tuo aukko on varmaan laitettu hätävaraksi jos haluut tuosta kohtaa ylittää tien kun muuten joudut kiertämään joko sillan toisenpään kautta tai junaradan alikulun kautta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Silta on tehty varmaan silloin kun pikku-autot oli pieniä ja linja-autot puoli metriä nykyistä kapeampia. Jukka

Joo vanha siltahan tuo on 1933 tai jotain ainakin juna ekaa kertaa kulkenu tuosta. Tuon kautta kulki kaikki ns. ohitusliikennekin vuoksen yli ennen kuutostien "uuttasiltaa"

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pasilan aseman läpi kulkee kevyenliikenteenväylä. Olen nyt muutaman vuoden pommittanut eri tahoja näiden merkintöjen korjaamiseksi, mutta ei ole tärpännyt. Oliko se niin, että merkkien kohdalta laki muuttui -97?

Tilannehan on se, että Pasilan aseman kiinteistö on sijoitusyhtiön. Laitureista ja liukuportaista sekä informaatiojärjestelmistä vastaa Liikennevirasto, katuverkko on Helsingin kaupungin. Liikenteenohjaus kuuluu kaupungille, mutta sen ylläpito kuuluu kiinteistölle. Tai sitten ei...

Liitteet
Tässähän varmaan _ei_ kuulu olla lisäkilpeä "Sallittu mopoille"
Tässähän varmaan _ei_ kuulu olla lisäkilpeä "Sallittu mopoille"
140813kelvimerkki_Pasilanasema.jpg (79.49 KiB) Katsottu 12890 kertaa

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti:

Swindonissa Englannissa on mielenkiintoinen iso liikenneympyrä, jonka kehällä on viisi pienempää ympyrää. Paikallisille varmaan helppo nakki, mutta vierailijoille..

Ei tuo niin paha ole kun tajuaa ettei se iso keskellä ole kuin normaali ympyrän muotoinen tie jota voi kiertää molempiin suuntiin ja jokaisessa risteyksessä on liikenneympyrä.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Tämä on toivottavasti tilapäinen ja lyhytaikainen. Mutta tänään se oli ihan parhaimmillaan 4-tien alla Vantaanjoen varressa eli siis Helsingin ulosmenotien alla. Laitoin palautetta ELY-keskuksen asiakaspalveluun, katsotaan tuleeko vastausta ja millainen se on.

Pääsin läpi nostamalla Gekkon rinnuksille kyljelleen ja vähän pujottelemalla. Ei pahempi kuin pyöräkellarin ovikaan. Mutta ei siitä ajamalla menneet muutkaan pyöräilijät...

Liitteet
Katiskatyyppinen ratkaisu
Katiskatyyppinen ratkaisu
140814tunnelikatiska.jpg (144.27 KiB) Katsottu 12822 kertaa

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Premnas »

^ No onpa melkoinen katiska :shock: . Pimeällä kun joku varomaton tuohon rysäyttää...

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onkohan missään käytössä pyörätien etuajo-oikeuden osoittavaa merkkiä? Tuossa mun työmatkalla on nimittäin sellainen erikoisuus että osa valtatien laitaa menevästä pyörätiestä on etuajo-oikeutettua risteäviin autoteihin nähden, mutta kun postinumeroalue(kylä) vaihtuu niin kärkikolmiot ovatkin pyörätien ja valtatien välissä, eli väistämisvelvollisuus siirtyy pyöräilijälle. Tuossa kylien välissä ei edes kunta vaihdu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Noita kevarin katkovia rotvallikiviä on joskus täälläkin arvottu, miksi niitä siihen laitettaan? Vaimolta kuulin Imatralaisen selityksen: "Siihen mahtuu enemmän asfalttia kun tarttee lisätä" :roll: On vaimo yrittäny erilaisissa kaupungin palavereissa kyseenalaistaa terävien kivien tarvetta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Noita kevarin katkovia rotvallikiviä on joskus täälläkin arvottu, miksi niitä siihen laitettaan? Vaimolta kuulin Imatralaisen selityksen: "Siihen mahtuu enemmän asfalttia kun tarttee lisätä" :roll: On vaimo yrittäny erilaisissa kaupungin palavereissa kyseenalaistaa terävien kivien tarvetta.

Jaa, niinko kaukaloon reunat. :? Minusta tuo näyttää asfalttikartelliporukan yhdeltä keinoista myydä enemmän asfalttimassaa ja kuntapuolella osaamattomuudelta vaatia asfaltoimaan ilman reunoja - tai jopa korruption muoto. :roll: Ihan turha väittää, ettei onnistuisi asfaltointi ilman kaukaloa.:evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin