Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin onhan se ongelma ku pitää arvata :? millä säännöillä millonkin :?

Tottahan tuo on, että sujuvuus kärsii, mutta ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun. Kyllä nuo pienet epäsujuvuudet sietää, kun muistaa, että tällä valmistellaan lain muuttumista paremmaksi. Tärkeintä joka tapauksessa on näyttää siltä, että on kiitollinen saamastaan kohteliaisuudesta. Näin se porukka, jonka mielestä autoilijan pitää väistää pyöräilijää lisääntyy ja lait ja käytännöt lähtevät muuttumaan pyöräily-ystävällisemmiksi. :)

Oulussa ei autoilijat (saati sitten pyöräilijät) tiedä mitä tai ketä väistää pyörätien jatkeilla.

Itse pyrin sujuvasti ajamaan läpi jos se vaan liikenteen takia onnistuu, mutta pysähdyn tai ainakin hiljennän tuntuvasti muuten. Tällöin monesti moottoriajoneuvo hiljentää selvästi päästääkseen minut yli, ja toki jottei ajoradan liikenne kärsi tästä liikaa niin käytän tilanteen hyväksi kohteliaasti kiittäen käden heilautuksella.

Tässä ajorataa ajavien osaamattomuus vaatii osaamista pyöräilijältä jotta jos liikennetilanne on sellainen että ruuhkaa on, tai on liukasta, tai märkää tai muuten huonoa näkyvyyttä, niin tulen niin hiljaa jo kaukaa risteykseen etteivät pääse sekoilemaan ja aiheuttamaan lisää turhia vaaratilanteita.

Tässä nimittäin männä-vuonna kivassa talvipakkaskelissä lähestyin jatketta joka oli korotettu suojatie. Siihen oli saapumassa oikealta kaksi autoa joista ensimmäinen hiljensi reippaasti minut nähdessään, ja perässä tulija joutui väistämään penkalle välttääkseen peräänajon.

Kyllä olisi hävettänyt jos minulle osoitettu kohteliaisuus olisi aiheuttanut peräänajokolarin tuossa tilanteessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/ ... 87f42ddcba

PWn kulmilla tapahtuu.

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?

Miksi muista paikoista ei sitten pääse pyörällä rajan yli?

Entä kävellen?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?

Miksi muista paikoista ei sitten pääse pyörällä rajan yli?

Entä kävellen?

Kävellen ei käsittääkseni pääse mistään, Venäjän rajalla. Noin niinku virallisesti.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

20180204_143319.jpg
20180204_143319.jpg (164.55 KiB) Katsottu 3950 kertaa

Ukoskan rantaan ilmestyny tuommenen merkkipari, jalankulkuväylä + taluta polkupyörää lisäkyltti. Eikös yhdelläkin merkillä asia ois käyny selväks.
Muistaakseni aikasemmin tuossa oli kevarin merkki, siis myös pyörätie ja tuo talutus kehotus oli parin sadan metrin päässä kun väylä menee kahvilan pihan läpi. Siinäkävi vissiin niin, ett kunta vetäs kevarin tuon kahvilan oman pihan läpi, sen enempää kyselemättä ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Tyhmä ratkaisu.

Mitä on saatu aikaan. Pyörää taluttamalla yksi kulkija vie väylältä kahden kulkijan leveyden verran tilaa. Potkulkelkkailijat ja rullaluistelijat saavat kuitenkin ilman jarruja painella tuota väylää vauhtia mitä tahansa, eikä turvallisuustavoitetta siksi saavutettu.

Jos tuossa olisi annettu olla kelvin merkki ja lisäkilveksi olisi laitettu nopeusrajoitus, vaikka viisi kilometriä tunnissa, niin turvallisuus olisi parantunut ilman liikennehaittaa.

Mitähän laki sanoo tässä tapauksessa trikellä tai kinnerillä ajavasta. Ihanko oikeasti pitäisi taluttaa, jolloin on vaara, että kinneri karkaa yksin alamäkeen.

Tuollainen lisäkilpi suorastaan kerää omatoimipoliiseja tekemään omaa valvontaansa kyltin tekstin perusteella piittaamatta yhtään siitä, miksi se kyltti on siihen laiteettu.

Voi, miksi tämä on niin vaikeaa. :x

Nopeusrajoitus10.jpg
Nopeusrajoitus10.jpg (4.75 KiB) Katsottu 3930 kertaa

PS. Tykkään tuosta kuvasta. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tyhmä ratkaisu.

Mitä on saatu aikaan. Pyörää taluttamalla yksi kulkija vie väylältä kahden kulkijan leveyden verran tilaa. Potkulkelkkailijat ja rullaluistelijat saavat kuitenkin ilman jarruja painella tuota väylää vauhtia mitä tahansa, eikä turvallisuustavoitetta siksi saavutettu.

Jos tuossa olisi annettu olla kelvin merkki ja lisäkilveksi olisi laitettu nopeusrajoitus, vaikka viisi kilometriä tunnissa, niin turvallisuus olisi parantunut ilman liikennehaittaa.

Mitähän laki sanoo tässä tapauksessa trikellä tai kinnerillä ajavasta. Ihanko oikeasti pitäisi taluttaa, jolloin on vaara, että kinneri karkaa yksin alamäkeen.

Tuollainen lisäkilpi suorastaan kerää omatoimipoliiseja tekemään omaa valvontaansa kyltin tekstin perusteella piittaamatta yhtään siitä, miksi se kyltti on siihen laiteettu.

Voi, miksi tämä on niin vaikeaa. :x
Nopeusrajoitus10.jpg

Kieltäminen on mukavaa! ;) Läheisellä rannalla on kyltti, "veneily kielletty" :shock: Ihanko oikeesti? Koko Saimaallako? :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vai onko tuolla tarkoitus kieltää kulkeminen muilta kuin polkupyörän taluttajilta :? :mrgreen: Alempi merkkihän nimenomaan käskee taluttaa pyörää :twisted:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

https://iskelmajanne.fi/2018/04/06/hatt ... a-ajetaan/
Hattulassa hollantilais tyylinen kylätie, rakenteille.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Facebookin Lahti-ryhmässä alkoi keskustelu Aleksanterinkadun ristiriitaisista liikennemerkeistä. Kumonneeko jalkakäytävän merkki kävelykadun merkin ja kieltää pyöräilyn tuolla osuudella.

Liitteet
30709782_521531404914788_6865497361187509464_n.jpg
30709782_521531404914788_6865497361187509464_n.jpg (41.85 KiB) Katsottu 3359 kertaa

Sahi

Avatar
smilodon
Viestit: 128
Liittynyt: 15 Huhti 2015, 17:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja smilodon »

Okei, kysyjä olikin erehtynyt merkeistä. Ei siinä olekaan kävelykadun merkkiä vaan neliönmuotoinen merkki 682, jalankulkijoille tarkoitettu reitti.

Sahi

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

https://yle.fi/uutiset/3-10232869
Onks tuossa ny mitään järkee, kevarille hidaste töyssyjä estämään mopoautoilu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja wwhv »

mun mielestä ei ole järkeä. temppuradat saisi rakentaa johonkin ihan muualle.
olisivat vaikka rakentaneet jonkun kavennusportin tai vastaavan mistä
mopoauto ei mahtuisi kulkemaan... tai shikaanin niin mopotkin joutuisi
hiljentämään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Tosi hieno olisi ajaa kinnerillä noista hidastetöyssyistä. :mrgreen:
Kyllä niin kauheasti nauttisin, kun pohja ryskää maahan.
Millainen tie on sitten vieressä, koska siellä vain voisi käytännössä ajaa.
T:Jere

Vastaa Viestiin