Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

c) ja sitten ovat ne sähkökaapeleiden tai muiden putkien vedot klv:n alitse - tiedän täällä Vihdissäkin monia paikkoja, joissa on ainakin 20 vuotta ollut sama perkuleen notko tuollaisen alivedon takia, kun sitä ei viitsitä korjata kuntoon seuravana kesänä.

Täällä ollut viimeiset kymmenen vuotta urakoitsijoilla "maaporia", eli poraavat kaapeleille reiän tien ali. Uusia kaapelointien aiheuttamia asfalttikatkeimia ei ole tullut.

Joo, "alitusporaus" on tuon operaation nimi. Meillä vetivät Teiskontien (tiheästi liikennöity paikallistie) ali halkaisijaltaan puolimetriset kaukokylmäputkiparinkin tuolla menetelmällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Hauska laite.

En ole nähnyt, mutta kuullut kyllä. Kuvittelen sen hydrauli-iskulla toimivaksi, koska olen kuullut sitä sanottavan juputtajaksi.

Noita on ollut käytössä ainakin 20 vuotta. Nykyisin pieniä alituksia ei ainakaan pääteillä tehdä käytännössä ollenkaan kaivamalla.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

20151201_111445.jpg
20151201_111445.jpg (117.82 KiB) Katsottu 6748 kertaa

Helppoo täällä maalla - katu poikki kahella nosturilla, yhtään liikennemerkkii tai opastetta ei ole. Linja-autopysäkiltäkin kanssa kulkijat opastaa ihmisiä väliaikaselle pysäkille.
Hesan bussin kuski ihmetteli vähän aikaa ja kurvas S-marketin pihan kautta ja niin varmaan moni muukin.
Pyöräilijää lämmittää ett autoilijoitakin kohdellaan tasavertaisesti;)
Niin tää ei oo mikään yhen päivän nosto vaan tilanne on kestänt n. viikon ja jatkunee toistaiseksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Niin tää ei oo mikään yhen päivän nosto vaan tilanne on kestänt n. viikon ja jatkunee toistaiseksi.

Pitäskö soittaa polliiseille? ;) Nekään tuskin puuttuu jos ketään ei häiritse, eli ei tule ilmoituksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin tää ei oo mikään yhen päivän nosto vaan tilanne on kestänt n. viikon ja jatkunee toistaiseksi.

Pitäskö soittaa polliiseille? ;) Nekään tuskin puuttuu jos ketään ei häiritse, eli ei tule ilmoituksia.

Jukka

Maan tapa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Vaarallinen risteys

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.google.fi/maps/@61.2838032,2 ... 312!8i6656
Pisti miettimään tätä risteystä - 6-tiellä, kääntyy Särkilahden tielle Ruokolahdella. Eilen siinä kuoli yksi ihminen henkilöautossa kun rekka ajoi takaa päälle. Henkilöauto oli siis kääntymässä vasemmalle ja ilmeisesti vastaan tuli autoja joten joutui odottamaan.
Risteys on rakennettu noin, ett suoraa ajavan on väistettävä oikealle - kääntyvällä ei ole erillistä kaistaa :shock: Silloin kun tuosta joskus pyörällä ajan, en todellakaan uskalla mennä ryhmittymällä vaan pysäytän laitaan ja mmenen suoraan yli kun ketään ei tule. Erittäin vilkasliikenteinen tie. Saa nähdä aiheuttaako risteykseen muutospaineita :?
Sattui olemaan vaimon työkaveri :cry: - töistä kotiin menossa ja tuhansia kertoja tuosta varmast kääntynyt :? Kaks loukkaantunutta, luultavasti vastaan tulevassa autossa. Hinurin lavalla ollut auto näytti "rusinalta" :?
Ps. en oo aivan varma onko risteys juuri tuon näköinen tänä päivänä mutt kääntyvää kaistaa miusta siinä ei ole.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vaarallinen risteys

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

http://www.google.fi/maps/@61.2838032,2 ... 312!8i6656
Pisti miettimään tätä risteystä - 6-tiellä, kääntyy Särkilahden tielle Ruokolahdella. Eilen siinä kuoli yksi ihminen henkilöautossa kun rekka ajoi takaa päälle. Henkilöauto oli siis kääntymässä vasemmalle ja ilmeisesti vastaan tuli autoja joten joutui odottamaan.
Risteys on rakennettu noin, ett suoraa ajavan on väistettävä oikealle - kääntyvällä ei ole erillistä kaistaa :shock: Silloin kun tuosta joskus pyörällä ajan, en todellakaan uskalla mennä ryhmittymällä vaan pysäytän laitaan ja mmenen suoraan yli kun ketään ei tule. Erittäin vilkasliikenteinen tie. Saa nähdä aiheuttaako risteykseen muutospaineita :?
Sattui olemaan vaimon työkaveri :cry: - töistä kotiin menossa ja tuhansia kertoja tuosta varmast kääntynyt :? Kaks loukkaantunutta, luultavasti vastaan tulevassa autossa. Hinurin lavalla ollut auto näytti "rusinalta" :?
Ps. en oo aivan varma onko risteys juuri tuon näköinen tänä päivänä mutt kääntyvää kaistaa miusta siinä ei ole.

Jaaha, taas nukkurekkakuski. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vähän samanlainen paikka oli aikanaan oman kotitien liittymässä, vaikka ei siinä kyllä mitään levennystä ollut, mutta tie itsessään oli ehkä leveämpi. Isolta tieltä (tie nro 2) siis käännyttiin vasemmalle pikkutielle (ja itse asiassa myös oikealle pääsi kääntymään samasta kohtaa). Kyllä siinä minun lapsuuden aikana useampi kolari oli, mutta en muista vaativatko kuolonuhreja. Setä aina muistutti että ei saa kääntää eturenkaita valmiiksi vasemmalle jos joutuu odottamaan vastaantulevan liikenteen takia, jottei sitten mahdollisessa peräänajossa sinkoudu vastaantulevien alle.

Mutta sinänsähän nämä on käsittämättömiä kolareita, ei siinä paljoa eteenpäin katsota jos toisen perään tuollaisessa paikassa ajaa. Sinänsä periaatteessa ihan verrannollinen tapaus jos ajatteleen Petjan kolaria. Tosin tällaisessa tapauksessa on turha puhua siitä että ajoneuvoa ei havaita outouden takia jos tavallisen auton perään ajaa. Sitä ei pitäisi aivojen pyyhkiä tuntemattomuuden takia pois? Mutta näille ei kai sitten mitään voi, joskus vaan väkisinkin kolahtaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jori »

Pohja-Lankilan risteys.jpg

Joo, ei tuo mitenkään epätavallinen tai erityisen huono risteys ole vasemmallekääntyjien kannalta. Jäähän tuossa sentään tilaa. Ainoa ongelma on, että nukkukuskit ei tajua, että edessä oleva auto on pysähtynyt ja kääntymässä. Pitäisikö takavilkku vasemmalle olla selvästi kirkkaampi tai moodiltaan sellainen, että takana vilkkuu myös takavalot, takasumuvalo tai mitä tahansa lisähuomiota, koska paikoillaan vasemmalle kääntymistä odottava auto ei näy mitenkään erityisesti ja "tulee vastaan" varsin nopeasti.

Ainakin kannattaa pumpata jarruja tuossa odotellessaan, jotta jarruvalot kiinnittävät takaa tulevien huomion.

Hei, sokea kana löysi jyvän. :D Tuo jarruvalojen vilkuttaminenhan pitäisi olla itsestään selvää tuollaisissa tapauksissa, joissa joudutaan nopealta tieltä kääntymään vasemmalle. Sitähän pitäisi opettaa tekemään autokoulussa. Jarruvalojahan ne nukkukuskitkin tarkkailevat, sillä niiden perusteella täytyy tehdä jotain muuta kuin vain nukkua ja seurata edellisen perässä. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo eihän tuo muuten oo vaarallinen - näkyvyyttä on molempiin suuntiin. Vilkas tie vaan, no noitahan riittää. Nopeusrajoitus taitaa olla 80km/h.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Etenkin tuollaisessa paikassa kannattaa näyttää aikeensa hyvissä ajoin vilkuttamalla, ryhmittymällä ja jarruttamalla riitävän ajoissa. Osa kuljettajista ei osaa näistä mitään, vaikka ne velvollisuuksia ovatkin.
Omaa turvallisuutta parantaa reilusti omien aikeidensa selvä näyttäminen ja samalla liikenteen sujuvuus paranee.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja PW »

Virolainen rekka ja kuski, vaikka eipä sillä kait oo merkitystä :roll:
Siinä mielessä eroa kinneriperään ajoon, ettei lehdessä kysellä, oliko henkilöautossavaloja, mitä virheitä se teki ym.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Virolainen rekka ja kuski, vaikka eipä sillä kait oo merkitystä :roll:

On niillä ainakin ajokorttivaatimukset paljon pienempiä kuin suomalaisella kortilla :evil:
Muistan hyvin kun olin takavuosina menossa Veitsiluotoon. Portilla oli ennen minua virolainen puoliperävaunuyhdistelmä, joka oli ajanut väärälle portille ja sen piti peruuttaa puoli yhdistelmän mittaa suoraan taaksepäin useampi kaistaisella tiellä mahtuakseen heittämään uukkarin. Hommasta ei meinannut tulla yhtään mitään. Otti monta kertaa uusiksi ja kävi välillä ulkonakin katsomassa minne peruuttaa. Useamman minuutin sai tuhlattua alta kymmenen metrin peruutukseen. Tuli mieleen että siellä saa ajokortin ostamalla :roll:

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Viesti Kirjoittaja yaana »

Pellingin lossia odotellessa koitin lukea taulusta ohjeita, missä järjestyksessä autot ja pyörät menee lautalle. Ei löytynyt. Muutenkin puhuttiin vaan moottoriajoneuvoista ja kaksipyöräisistä. Onpas ahdasmielistä :wink: Juuri ja juuri Tetris mahtui autojonon sivuun, kun katsoi millaisen pömpelin (=sammuttimet, pelastusliivit ym) kohdalle asettui. Takas tullessa ois ollut kaistallakin tilaa. Ois voinu mennä vaikka keskimmäiseen jonoon, johon kuuluu raskaat ajoneuvot. Onhan trike polkupyöräksi raskas, jos ei kinnereitä lasketa :)

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Vastaa Viestiin