Sivu 2/37

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 13:02
Kirjoittaja PW

https://www.google.fi/maps/place/Imatra ... a4!6m1!1e1
Yritän laittaa näkymän tuosta ongelma kohdasta, jota manailin kaatumisketjussa. Silta kuvaajan selän takana, kevari jatkuis oikeelle korokkeen yli :? puistoon ja sieltä kyll pääsee mutkien kautta tuonne kadun toiselle puolen. Jos menet suoraan yli kevarille (jalkakäytäväkö kun ei merkkejä tästä suunnasta?), ei siinä ole minkäänlaista luiskaa. Yleensä meen suoraan yli ja ajan vasentakaistaa vasten liikennettä pienen pätkän kunnes pääsen suojatien kohdalta kevarille. Tai jos näen ettei tule autoja sillalta tai vastaan, kurvaan ajoradan oikeaan reunaan ja ajan pari risteystä ennenku meen kevarille. Kuvan otto kohdassa viel semmonen erikoisuus, ett oikeelta sillalta voi tulla taksi tai linja-auto tavallaan vasenta kaistaa :shock:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 13:56
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/place/Imatra ... a4!6m1!1e1
Yritän laittaa näkymän tuosta ongelma kohdasta, jota manailin kaatumisketjussa. Silta kuvaajan selän takana, kevari jatkuis oikeelle korokkeen yli :? puistoon ja sieltä kyll pääsee mutkien kautta tuonne kadun toiselle puolen. Jos menet suoraan yli kevarille (jalkakäytäväkö kun ei merkkejä tästä suunnasta?), ei siinä ole minkäänlaista luiskaa. Yleensä meen suoraan yli ja ajan vasentakaistaa vasten liikennettä pienen pätkän kunnes pääsen suojatien kohdalta kevarille. Tai jos näen ettei tule autoja sillalta tai vastaan, kurvaan ajoradan oikeaan reunaan ja ajan pari risteystä ennenku meen kevarille. Kuvan otto kohdassa viel semmonen erikoisuus, ett oikeelta sillalta voi tulla taksi tai linja-auto tavallaan vasenta kaistaa :shock:

Kun teet noin, toimit liikennesääntöjen vastaisesti. Olet siis anarkistinen liikennesääntöjä kunnioittamaton yksilö. Kuka vapaaehtoisesti haluaisi kuulua itse tuohon joukkoon. Ei kukaan, mutta koska pyöräily on mahdotonta sääntöjä noudattaen, jokainen joka pyöräilee, leimataan tuolla perustein sääntöjä kunnioittamattomaksi anarkistirikolliseksi. Vaikutelmaa on helppo tehostaa kirjoittelemalla lehtiin samansuuntaisia juttuja ja yleisönosastokirjoituksia. :evil:

Tuo vastaa samaa tilannetta, kuin jos ykskaks ajoradan oikealle puolelle ajokaistan reunaan olisi pystytetty kevyen liikenteen väylän merkki. Päästäksesi ajamaan autollasi eteen päin, täytyy sinun jatkaa kevyen liikenteen väylää. Jos teet niin, olet vastaavan tyyppinen liikennehäirikkö, kuin jalkakäytävää pyöräilevä. Kuinka kauan arvelisit tuollaisen merkin saavan olla paikoillaan, verrattuna siihen, miten kauan pyörätiellä saa olla jalkakäytäväpätkiä. :roll:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 17:01
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/place/Imatra ... a4!6m1!1e1
Yritän laittaa näkymän tuosta ongelma kohdasta, jota manailin kaatumisketjussa. Silta kuvaajan selän takana, kevari jatkuis oikeelle korokkeen yli :? puistoon ja sieltä kyll pääsee mutkien kautta tuonne kadun toiselle puolen. Jos menet suoraan yli kevarille (jalkakäytäväkö kun ei merkkejä tästä suunnasta?), ei siinä ole minkäänlaista luiskaa. Yleensä meen suoraan yli ja ajan vasentakaistaa vasten liikennettä pienen pätkän kunnes pääsen suojatien kohdalta kevarille. Tai jos näen ettei tule autoja sillalta tai vastaan, kurvaan ajoradan oikeaan reunaan ja ajan pari risteystä ennenku meen kevarille. Kuvan otto kohdassa viel semmonen erikoisuus, ett oikeelta sillalta voi tulla taksi tai linja-auto tavallaan vasenta kaistaa :shock:

Kun teet noin, toimit liikennesääntöjen vastaisesti. Olet siis anarkistinen liikennesääntöjä kunnioittamaton yksilö. Kuka vapaaehtoisesti haluaisi kuulua itse tuohon joukkoon. Ei kukaan, mutta koska pyöräily on mahdotonta sääntöjä noudattaen, jokainen joka pyöräilee, leimataan tuolla perustein sääntöjä kunnioittamattomaksi anarkistirikolliseksi. Vaikutelmaa on helppo tehostaa kirjoittelemalla lehtiin samansuuntaisia juttuja ja yleisönosastokirjoituksia. :evil:

Tuo vastaa samaa tilannetta, kuin jos ykskaks ajoradan oikealle puolelle ajokaistan reunaan olisi pystytetty kevyen liikenteen väylän merkki. Päästäksesi ajamaan autollasi eteen päin, täytyy sinun jatkaa kevyen liikenteen väylää. Jos teet niin, olet vastaavan tyyppinen liikennehäirikkö, kuin jalkakäytävää pyöräilevä. Kuinka kauan arvelisit tuollaisen merkin saavan olla paikoillaan, verrattuna siihen, miten kauan pyörätiellä saa olla jalkakäytäväpätkiä. :roll:

Heh, meijän kaupungista löytyy tommonenkin paikka, jossa kevarin merkki on autotien oikeassa reunassa mutta ei se ketään häiritse - siinä se on ollu monta vuotta ja on varmaan vieläkin :mrgreen: Tää taitaa ollakin varsinainen anarkistien kaupunki 8)


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 21:42
Kirjoittaja vph
PW kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/place/Imatra ... a4!6m1!1e1
Yritän laittaa näkymän tuosta ongelma kohdasta, jota manailin kaatumisketjussa. Silta kuvaajan selän takana, kevari jatkuis oikeelle korokkeen yli :? puistoon ja sieltä kyll pääsee mutkien kautta tuonne kadun toiselle puolen. Jos menet suoraan yli kevarille (jalkakäytäväkö kun ei merkkejä tästä suunnasta?), ei siinä ole minkäänlaista luiskaa. Yleensä meen suoraan yli ja ajan vasentakaistaa vasten liikennettä pienen pätkän kunnes pääsen suojatien kohdalta kevarille. Tai jos näen ettei tule autoja sillalta tai vastaan, kurvaan ajoradan oikeaan reunaan ja ajan pari risteystä ennenku meen kevarille. Kuvan otto kohdassa viel semmonen erikoisuus, ett oikeelta sillalta voi tulla taksi tai linja-auto tavallaan vasenta kaistaa :shock:

En oikein oivalla mihin olet tässä menossa. Jos olet pyrkimässä oikealle, niin itse ainakin ajaisin turistina ihan normaalisti ajoradalle, kun eihän tuossa missään näy kvl:ää oikealle mennessä. Siellä tien vasemmalla laidalla oleva "juttukin" näyttää jalkakäytävältä, mutta sinnekö haluaisit ajaa, siis väärän puolen jalkakäytävälle :shock: ?

Toisaalta, jos muistikuvani on oikea, niin tuon vanhan sillan kevyen liikenteen kaistat sillan kahta puolta ovat kummatkin niin kapeat, että ne on (tai pitäisi ainakin olla) yksisuuntaiset... eli oletko ylittänyt sillan ajaen väärällä puolella, vastavirtaan :shock: :shock: ?? Kahden fillarin kohtaaminen on senttipeliä noilla kaitein rajatuilla kaistoilla (vai onko ne leventäneet niitä sitten 90-luvun??? :mrgreen: ).

Muoks: katselin googlen street viewistä sen toisen puolen järjestelyt, eihän sieltä näytä millään pääsevän järkevästi sinne sillan oikean puolen kvl:lle, jos on tulossa sieltä siitolan suunnalta, rautakaiteilla oikein estetty. Onpa tosiaan järjestelyt! Itse vetäisin kyllä siis ihan normiajoradalla koko sillan yli, ei kai tuossa voi kummoinen nopeusrajoitus olla autoillekaan (näyttää olevan 30 kmh, joten ei siinä olisi edes liikenteen tukkona).


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 22:49
Kirjoittaja PW
vph kirjoitti:
PW kirjoitti:

https://www.google.fi/maps/place/Imatra ... a4!6m1!1e1
Yritän laittaa näkymän tuosta ongelma kohdasta, jota manailin kaatumisketjussa. Silta kuvaajan selän takana, kevari jatkuis oikeelle korokkeen yli :? puistoon ja sieltä kyll pääsee mutkien kautta tuonne kadun toiselle puolen. Jos menet suoraan yli kevarille (jalkakäytäväkö kun ei merkkejä tästä suunnasta?), ei siinä ole minkäänlaista luiskaa. Yleensä meen suoraan yli ja ajan vasentakaistaa vasten liikennettä pienen pätkän kunnes pääsen suojatien kohdalta kevarille. Tai jos näen ettei tule autoja sillalta tai vastaan, kurvaan ajoradan oikeaan reunaan ja ajan pari risteystä ennenku meen kevarille. Kuvan otto kohdassa viel semmonen erikoisuus, ett oikeelta sillalta voi tulla taksi tai linja-auto tavallaan vasenta kaistaa :shock:

En oikein oivalla mihin olet tässä menossa. Jos olet pyrkimässä oikealle, niin itse ainakin ajaisin turistina ihan normaalisti ajoradalle, kun eihän tuossa missään näy kvl:ää oikealle mennessä. Siellä tien vasemmalla laidalla oleva "juttukin" näyttää jalkakäytävältä, mutta sinnekö haluaisit ajaa, siis väärän puolen jalkakäytävälle :shock: ?

Toisaalta, jos muistikuvani on oikea, niin tuon vanhan sillan kevyen liikenteen kaistat sillan kahta puolta ovat kummatkin niin kapeat, että ne on (tai pitäisi ainakin olla) yksisuuntaiset... eli oletko ylittänyt sillan ajaen väärällä puolella, vastavirtaan :shock: :shock: ?? Kahden fillarin kohtaaminen on senttipeliä noilla kaitein rajatuilla kaistoilla (vai onko ne leventäneet niitä sitten 90-luvun??? :mrgreen: ).

Muoks: katselin googlen street viewistä sen toisen puolen järjestelyt, eihän sieltä näytä millään pääsevän järkevästi sinne sillan oikean puolen kvl:lle, jos on tulossa sieltä siitolan suunnalta, rautakaiteilla oikein estetty. Onpa tosiaan järjestelyt! Itse vetäisin kyllä siis ihan normiajoradalla koko sillan yli, ei kai tuossa voi kummoinen nopeusrajoitus olla autoillekaan (näyttää olevan 30 kmh, joten ei siinä olisi edes liikenteen tukkona).

Täällä on paljon semmosia väyliä, joita ei ole merkitty kevareiksi, ainakaan joka suunnasta tullessa :shock: ei siis voi oikeesti tietää, mitä suunnittelija on tarkottanu? On säästetty liikennemerkeissä :?
Tuskin sitä sillan väyl'åkään on levennetty, muistaakseni toisen puolen väylä on viel kapeempi.
Joskus oon sillan ajorataa myöten ajanu mutt aina siitä tulee syyllinen olo, niinku olis oikeesti anarkisti :?


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Syys 2015, 23:06
Kirjoittaja PW

Piti oikein käydä kattomassa onko tien toisella puolen olevaa väylää merkitty pyörille ajettavaksi (google wievillä). 50m kuvasta vasemmalle on kevarin merkki mutta oikeelta sitä ei ihan heti löydy :?
Näistä sais surkuhupaisan filmin vois tulla "pitkäelokuva" :mrgreen:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 10 Syys 2015, 06:07
Kirjoittaja vaaka

No pertskules, edistäisikö asiaa ja kylähullun mainetta Imatran parhaat palat liikennejärjestelyistä video tubeen ja kaupungin matkailusivuille mainokseksi? Tulkaa tänne, täällä saa nauraa. Tai itkeä ja kokea koko tunteiden kirjon, kuten vihaa ja ärsytystä. Jos selviätte hengissä siis. Pyöräilijät varokaa, nämä tiet ovat vaarallisiksi suunniteltuja kaikkia Leopardia heiveröisempiä välineitä ajaville 8)


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 10 Syys 2015, 08:54
Kirjoittaja PW
vaaka kirjoitti:

No pertskules, edistäisikö asiaa ja kylähullun mainetta Imatran parhaat palat liikennejärjestelyistä video tubeen ja kaupungin matkailusivuille mainokseksi? Tulkaa tänne, täällä saa nauraa. Tai itkeä ja kokea koko tunteiden kirjon, kuten vihaa ja ärsytystä. Jos selviätte hengissä siis. Pyöräilijät varokaa, nämä tiet ovat vaarallisiksi suunniteltuja kaikkia Leopardia heiveröisempiä välineitä ajaville 8)

Mainehan on se mikä kasvaa, teki niin tai näin :roll: Itse asiasta en tiedä - en varsinaisesti halua Imatran mainetta tahria ja repostella - vaikka täällä valittelenkin, tää on hieno kaupunki :mrgreen:
Luulen ett näitä on monessa muussakin kaupungissa :roll:
Lapinkävijöiden porukka vihdoin heränny kevyenliikenteenolosuhteiden korjaamiseen ja aikovat kasata korjausehotuksia kaupungille - hyvässä hengessä. Yritän olla tuossa työssä mukana.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 10 Syys 2015, 09:11
Kirjoittaja jori

Tuo on oikea asenne. ­Isommalla porukalla ja rakentavasti. :D


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Syys 2015, 12:06
Kirjoittaja PW

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/0 ... 9543645/16
Paikallislehti esittelee jotain uutta Imatralla - toivottavasti positiivista. Jonkinlaiset varaotus valot suojatielle, koulujen läheisyyteen - yrittävät kumminkin :)


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Syys 2015, 12:21
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/0 ... 9543645/16
Paikallislehti esittelee jotain uutta Imatralla - toivottavasti positiivista. Jonkinlaiset varaotus valot suojatielle, koulujen läheisyyteen - yrittävät kumminkin :)

Joo, meillä oli Kalevan Puistotiellä muutama vuosi sitten myös tuollainen vilkkuvalolla tehostettu suojatievaroitus. Aikansa vilkutteli, mutta lopulta poistettiin vaarallisena, kun autoilijat tuijottivat vilkkua, eikä sen takaa tielle tulevia jalankulkijoita. :roll:

Ei ole hyvä idea laittaa mitään valoa suojatien etupuolelle osoittamaan valoa lähestyvän auton suuntaan. Se on kaikki pois siitä näkökyvystä, jolla havaitaan suojatielle tuleva jalankulkija. :evil:

Jos oikeasti on vaikeuksia havaita suojatien merkki ilman erityistä valoa, pitää ajokortista luopua välittömästi.
Jos halutaan todellista lisäturvaa tuolle suojatielle, pitää valot suunnata suojatielle päin niin, että ne valaisevat suoraan lähestyvän auton suunnasta suojatietä ylittävää. Tällainen helpottaa myös vasta-auringon aiheuttamassa havaintovaikeudessa.

Sellainenkin paikka meillä on Tampereella Kastinsillan kannella olevalla suojatiellä iltapäivällä, kun aurinko paistaa lännestä suoraan kadun suunnassa idästä tulevaa autoilijaa vastaan. Kävelijät näkyvät vain mustina varjoina auringon kilon edessä. Todella pelottavaa ajatella, miten vähillä näkymisillä seilataan liikenteessä. :shock:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Syys 2015, 12:59
Kirjoittaja samuel

Ja hämeenpuiston eteläpäässä myös taisi viimekesän vilkkua. Ei siinä kyllä kävelijöitä silloin ollut....


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Syys 2015, 20:24
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Ei ole hyvä idea laittaa mitään valoa suojatien etupuolelle osoittamaan valoa lähestyvän auton suuntaan. Se on kaikki pois siitä näkökyvystä, jolla havaitaan suojatielle tuleva jalankulkija. :evil:

Kuvastaa hyvin suomalaista turvallisuusajattelua. Ei ole tärkeää parantaa turvallisuutta. Tärkeää on saada asia näyttämään siltä että siihen on puututtu.
Nyt jokainen ohikulkija havaitsee asialle tehdyn jotain eli asioista päättävän selusta on turvattu :roll:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Syys 2015, 21:41
Kirjoittaja Wacky

Paras tapa tehdä suojatiestä turvallisempi on saada vauhti putoamaan ennen sitä jotta jää aikaa kunnon havainnointiin. Tämä tarkoittaa yleensä töyssyjä tai kameroita joista töyssyt on paljon halvempia pidemmällä aikavälillä.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Syys 2015, 08:48
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:

Paras tapa tehdä suojatiestä turvallisempi on saada vauhti putoamaan ennen sitä jotta jää aikaa kunnon havainnointiin. Tämä tarkoittaa yleensä töyssyjä tai kameroita joista töyssyt on paljon halvempia pidemmällä aikavälillä.

Näin miekin oon aatellu, hidasteet autoille ennen vilkkaita suojateitä. Nyt ne hidasteet on monesti pyöräilijöillä, esim. liikenneympyröissä :? Imatralaiset autoilijat tosin vihaa hidasteita ja jokaisesta uudesta tulee hirvee poru - kun vielä oppii niistä ajamaan, ei tartte hidastaa juurikaan :wink: