Sivu 15/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Marras 2016, 03:23
Kirjoittaja vaaka

Nyt tarvitaan useampi premnas ja peräkärry lumitonnin kuljetukseen :mrgreen: Siis yksi premnashan riittää tonnin kuljetukseen, mutta muuallekin Suomeen tulee lunta ja joka kuntaan muutama :idea:

Kai 500 tunnissa houkuttaisi, kun vain sopiva ruokavalio saadaan aikaan öljyä halvemmalla.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Marras 2016, 07:40
Kirjoittaja jori
vaaka kirjoitti:

Nyt tarvitaan useampi premnas ja peräkärry lumitonnin kuljetukseen :mrgreen: Siis yksi premnashan riittää tonnin kuljetukseen, mutta muuallekin Suomeen tulee lunta ja joka kuntaan muutama :idea:

Kai 500 tunnissa houkuttaisi, kun vain sopiva ruokavalio saadaan aikaan öljyä halvemmalla.

Kuorma-auton polttoaineenkulutus on noin normaalisti enintään 50€ tunnissa. Kuskille riittää reilu puolet tästä, joten auton kuolettamiseen jää ihan hyvin rahaa, jos vain urakkaa riittää. :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Marras 2016, 07:49
Kirjoittaja vaaka

Jopa premnas saa hetken urakoida, jotta Kaarina pysyy vähälumisena siellä, missä pitääkin :-) Sitten on Turku ja naapurikunnat lisäksi.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Marras 2016, 17:00
Kirjoittaja Premnas

No hohhoh en mä sentään niin hullu ole :D ! Pari kuormaa varmaan jaksaisi vetää ja sit...mut toisaalta jos maksettais 500e tunnissa niin kyllä mä mielellään rahtaisin pyörällä :mrgreen: . Ei tarttis montaa tuntia töitä tehdä niin olisi koko loppukuukauden vapaa :mrgreen: .


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Marras 2016, 17:40
Kirjoittaja vaaka

Noilla palkoilla voisi päivän jälkeen tilata tandemkinnerinin sähkömoottorilla jokaiseen (neljään) renkaaseen ja perustaa perheyrityksen :-)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2016, 16:37
Kirjoittaja PW

Helsinki suunnittelee muuttavansa, kaupungin sisään ulottuvat moottoritiet, bulevardeiksi - lisää rakennusmaata ja asuntoja.
http://yle.fi/uutiset/3-9374664?origin=rss
Mitä tekee valtio? :shock: Perustelut on syvältä sieltä jostakin :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2016, 22:32
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Helsinki suunnittelee muuttavansa, kaupungin sisään ulottuvat moottoritiet, bulevardeiksi - lisää rakennusmaata ja asuntoja.
http://yle.fi/uutiset/3-9374664?origin=rss
Mitä tekee valtio? :shock: Perustelut on syvältä sieltä jostakin :?

Ei kannata uskoa ihan kaikkea, mitä yle ja hesari kertoo. Varsinaista syytä tämän utopian toimimattomuudelle ei ole edes mainittu tämän uutisen listassa, mikä on selvä merkki epätasapuolisesta uutisoinnista.

Syy kaupunkibulevardien toimimattomuudelle on ilman laatu. Rakentamalla aivan kiinni erittäin vilkkaaseen liikenneväylään luodaan kanjoni, jossa ilma ei vaihdu ja jossa liikenteen melu ei vaimene, vaan heijastuu kanjonin reunataloista.

Nykyisilläkin liikennemäärillä nuo ahtaiksi rakennetut kanjonit olisivat aamusta iltaan täynnä liikennettä. Kumma kun mainoskuvissa ei näy ruuhkia, vaikka niitä on jo nykykyisillä, väljemmillä ja nopeammilla väylillä, vai lakkaavatko Helsinkiläiset tarvitsemasta ruokaa ja juomaa tulevaisuudessa, vai millä perusteella sisääntuloteiden liikenne muka vähenisi, varsinkin jos rakennetaan vielä lisää asuntoja sisääntuloteiden varsille.

Kukahan tätä oikein ajaa, kun tämä ilmanlaatuongelma uutisoitiin jo kesän kynnyksellä ammattilehdissä ja siihen mennessä sitä oli tutkittu jo vaikka kuinka kauan ja toimimattomaksi todettu. Nyt sitä vielä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn tai kuin Guggenheimia Etelärantaan. Molemmissa on kyse suurten (vero)rahasummien siirtymisestä yksityisiin käsiin pienen poliitikkopiirin päätöksellä.

Kaupunkibulevardien ilmanlaatuvaikutuksia on tutkittu Helsingissäkin jo vuosia ja tulos on tämä: http://yle.fi/uutiset/3-8724177
SIlti pomppaa tämä idea uudelleen ja uudelleen tutkimuksen tulos uhohtaen uutisiin markkinoiden ideaa, jolla rakennusliikkeet ja sisääntuloväylien varsien taloyhtiöt käärivät hyvät voitot ja kaupunkilaiset hengittävät käryt keuhkoihinsa. :evil:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 08:51
Kirjoittaja Jarcco

Ajaakohan tätä hanketta sama porukka kuin bulevardeja:
http://www.talouselama.fi/uutiset/suome ... ta-6611205
Vaikuttaa sellaiselta että tiet tyhjenee kun kellään ei ole enää varaa niillä ajaa. Saa sitten ne bulevardit tehdä suoraan kelveiksi kun autoliikenne meinataan lopettaa Suomessa kokonaan :evil:
Mikähän tässä maassa on vikana kun missään ei tunnu enää olevan järkeä? :roll:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 10:53
Kirjoittaja PW

En tuosta bulevarisoinnistakaan oikeesti mitään tiedä, eikä se juuri miulle kuulu ja siksihän siihen pitääkin puuttua :mrgreen:
Sen mitä hesassa oon liikkunu, tuntuu ilma kulkevan "kanjoneissa" aika vinhaan - tutkimukset tietänevät paremmin jos niillä ei oo joku tarkotusperä :roll:
Usein väitetään, ett moottoriteiden kaventaminen, hidastaa liikennettä huomattavasti - vastaväite on: se hidastus = pullonkaula on siellä moottoritien päässä, joka tapauksessa. Bulevardit ei sinänsä hidasta ja ruuhkauta vaan liikennevalot, poikittais liikenne ym. kaupunkielämä.
Ei tuo nykytilannekaan mitenkään fiksulta näytä, sillon harvon ku tulee hesassa käytyä. No toivotaan ett löytäävät fiksuja ratkasuja.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 29 Joulu 2016, 11:46
Kirjoittaja vaaka

Merenrantakaupungissa tuulee joka tapauksessa ilman tuulettamisyrityksiäkin aika usein ja välillä kovaa kaikenkokoisilla teillä. 30 mm laipoilla olevilla vanteilla pystärissä äsken kauppareissulla nyki oikein mallikkaasti ja kallisteli lisäksi.

Näin aikanaan ilmansaasteista ohjelman pienhiukkasten mittauksesta eri liikennetiheyksisten katujen varrella olevista asunnoista mitaten Norjassa. Osoittautui, että puut varsinkin sopivan kokoisilla lehdillä varustettuna estävät valtavan määrn hiukkasten pääsystä asuntoihin. Jalkakäytävät vain ovat ajorataa lähempänä ja jalankulkijoille sekä pyöräilijöille tulevaa pienhiukkasaltistusta ei ohjelmassa käsitely. En tiedä siitä mitään.

Ystäväni asuu Hämeentiellä Helsingissä, joka on maamme tiheimmin liikennöityjä katuja. Busseja, ratikoita ja paljon autoja koko ajan. Täällä monen tiheästi liikennöityjen teiden keskellä asuvana olen tottunut katumeluun kuiluissa ja en subjektiivisesti ole pistänyt merkille eroja minkään suuren kadun varrella kapeassa tai leveässä kohdassa. Ystäväni asuu sellaisessa kohdassa, jossa on vastapuolisia taloja yli 100 m molempaan suuntaan, joten kaikupohja on maksimoitu. Asuntoon sisään ei kuulu uudessa talossa mitään kadulta. On hyvät äänieristeet kolmannessa kerroksessa. En tiedä, miltä kuullostaa alemmissa kerroksissa, jotka ovat lähempänä katuja.

Kukapa diletantti tietäisi hiukkasrasitusta erilaisilla kasveilla ja talvellahan ei juuri lehtiä ole puissa kaappaamaan hiukkasia. Samoin ääniasiat eivät ole yksinkertaisia, kun ääntäkin voidaan vaimentaa. Paha on arpoa, kuinka käy haitoille paikallisesti. Jos militatntti pyöräilijä haluaisi olla se Jorin joskus linkkaama kuvavertailu samasta kadunpätkästä täytettynä henkilöautoilla, pyörillä tai joukkoliikenteellä ja laskelmat ihmistä per neliömetri, tekisi ruuhka-analyyseistä jänniä, kun tavaraliikenne ja pitkän matkan bussitkin pitäisi kuulemma hoitaa. Noilla tiedoilla voisi olla sormi suussa jo ammattilaisillakin. Joiden osaamisen taso voi olla vähän niin ja näin tuloksista päätellen.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 01:46
Kirjoittaja jviirret

Mä en taas ymmärrä miksi autojen seuraamista vastutetaan. Jokainen kantaa nytkin mukanaan paikannuslaitetta ja sen keräämiä tietoja säilytetään Jenkeissä. Tätä ei vatusta kukaan, tai jos vastustaa nii leimataan foliohatuksi.
Mun mielestä on ihan ok, jos keskustassa ruuhka-aikaan autolla ajtetut kilometrit olisivat kalliimpia kuin maaseudun G-kunnossapitoryhmän tiellä aamuyöllä huristelu.

Jukka


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 02:14
Kirjoittaja vaaka

Ei nyt sentään kaikkia foliohatuiksi tuosta vaan haukuta, kun eri maiden kansanedustajat ovat ongelmasta puhuneet, jenkitkin.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 07:46
Kirjoittaja jviirret

Samoja foliohattuja kaikki. Tieto on valtaa ja kenellä ei ole mahdollisuutta tietoa kerätä/käsitellä yrittää tietenkin kampittaa muita.

Jos facebookki olis keksitty suomessa se ois työnnetty pöytälaatikkoon samantien, törmäisi joka ikiseen perustuslain pykälään. Mutta ku homma tehdään jenkeistä asti niin homma ok. Samoin se tulee käymään tässä liikenteen seurannassakin, suomalaista vastustetaan, mutta kun systeemin saa valmiina joltakin monikansalliselta yritykseltä(auton valmistajilta) niin homma ok. Toki homman pitää aluksi olla näennäisesti vapaaehtoista. Kojetauluun nappi josta kuljettaja voi kuvitella kytkevänsä seurannan pois ja maksaa kiinteää kuukausimaksua, viereen näyttö jossa näkyy summa seurannan kans. Yllättäen se seurannan kans oleva summa on pienempi kuin kiinteä kuukausimaksu ;)

Autoissa on jo nyt tarkat tallennuslaitteet kuljettajien käyttäytymistä mittaamassa. Tämä data puretaan huollossa ja jos konetta on huudatettu punarajalla jatkuvasti niin pitkä miinus papereihin. Jos kiulu porsii ennen takuuajan loppua niin asia nousee esille. Tallenetuista ajonopeuksista ja ratin asentodatasta voi pätellä onko ajettu maantiellä vai taajamissa jne... Tesla on mennyt paljon pidemmälle, auto täynnä antureita, kameroita ja paikantimia. Kaikki tieto kerätään ja lähetetään netin välityksellä "pääkallopaikalle". Onko joku noiden seikkojen vuoksi jättänyt auton ostamatta?

Jukka


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 08:18
Kirjoittaja vaaka

Mä olen ihan eri syistä jättänyt auton ostamatta :-D Koko ikäni. Ei täällä ole parkkitilaa ja muita hyviä syitä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Joulu 2016, 08:42
Kirjoittaja Hopea

Meneehän tuo seuranta nykyisin aika pitkälle, eikä todellakaan ketään tunnu kiinnostavan. Miksi sitten se auton seuranta on niin paha? Seurantatieto asustaa jossain. Sinne pääsevät ylläpitäjät ja muista ne kätevimmät... Haluanko että minun ajoneuvostani on koko ajan tieto ajantasaisessa rekisterissä? Puhelimen voi laittaa kiinni, auto on pakko haudata maahan ja syvälle jos haluaa olla seuraamattomissa.

Minulla on Samsung-puhelin. Siinä on erittäin tiukka Google-integraatio. Välillä saan ilmoituksia siitä, että jos en päivitä sitä-tai-tätä-G-sovellusta, puhelin ei ehkä toimi. Ei ole vielä lakannut toimimasta, vaikka olen joitain sovelluksia jopa poistanut. Ehdottoman oman rajani löysin Tapatalkin päivityksen pyytäessä sovellukselle oikeuksia yhteystietoihini ja puheluihini. Sitten lähti se sovellus, kokonaan ja lopullisesti.

Takaisin teemaan mennäkseni nyt ihmetellään Helsingissä Oopperan nurkalle tehtyä uutta ja tosi hienoa pyörätieratkaisua. Töölönlahdelta nousee puistikon läpi uusi punaisella asvaltilla päällystetty pyöräväylä Helsinginkadun varteen. Siinä kohtaa ei sitten ole kadun ylitysmahdollisuutta, vaan on käännyttävä oikealle ja etsittävä jatkoyhteys muutaman sadan metrin päästä. Tai käännyttävä vasemmalle ja ajettava yksisuuntaista väylää vastakarvaan noin sata metriä Mannerheimintien liikennevaloihin. Näin edistetään pyöräilyä priorisoituna liikennemuotona.

Mutta se asvaltti on hieno! Ja kyllä suunnittelijakin jonain päivänä ottaa pyörän ja käy kokeilemassa tekemiään ratkaisuja. Ehkä. :?