Sivu 19/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 06 Joulu 2017, 12:49
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Niin onhan se ongelma ku pitää arvata :? millä säännöillä millonkin :?

Tottahan tuo on, että sujuvuus kärsii, mutta ei pidä katsoa lahjahevosen suuhun. Kyllä nuo pienet epäsujuvuudet sietää, kun muistaa, että tällä valmistellaan lain muuttumista paremmaksi. Tärkeintä joka tapauksessa on näyttää siltä, että on kiitollinen saamastaan kohteliaisuudesta. Näin se porukka, jonka mielestä autoilijan pitää väistää pyöräilijää lisääntyy ja lait ja käytännöt lähtevät muuttumaan pyöräily-ystävällisemmiksi. :)

Oulussa ei autoilijat (saati sitten pyöräilijät) tiedä mitä tai ketä väistää pyörätien jatkeilla.

Itse pyrin sujuvasti ajamaan läpi jos se vaan liikenteen takia onnistuu, mutta pysähdyn tai ainakin hiljennän tuntuvasti muuten. Tällöin monesti moottoriajoneuvo hiljentää selvästi päästääkseen minut yli, ja toki jottei ajoradan liikenne kärsi tästä liikaa niin käytän tilanteen hyväksi kohteliaasti kiittäen käden heilautuksella.

Tässä ajorataa ajavien osaamattomuus vaatii osaamista pyöräilijältä jotta jos liikennetilanne on sellainen että ruuhkaa on, tai on liukasta, tai märkää tai muuten huonoa näkyvyyttä, niin tulen niin hiljaa jo kaukaa risteykseen etteivät pääse sekoilemaan ja aiheuttamaan lisää turhia vaaratilanteita.

Tässä nimittäin männä-vuonna kivassa talvipakkaskelissä lähestyin jatketta joka oli korotettu suojatie. Siihen oli saapumassa oikealta kaksi autoa joista ensimmäinen hiljensi reippaasti minut nähdessään, ja perässä tulija joutui väistämään penkalle välttääkseen peräänajon.

Kyllä olisi hävettänyt jos minulle osoitettu kohteliaisuus olisi aiheuttanut peräänajokolarin tuossa tilanteessa.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2017, 08:47
Kirjoittaja Pastori

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2017, 10:57
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/ ... 87f42ddcba

PWn kulmilla tapahtuu.

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2017, 22:03
Kirjoittaja ajarmala
PW kirjoitti:

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?

Miksi muista paikoista ei sitten pääse pyörällä rajan yli?

Entä kävellen?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Joulu 2017, 23:12
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Juu, tuosta kulkevat kuulemma pyörilläkin säännöllisesti. Olisko vieläkin ainut rajanylityspaikka, josta pääsee pyörällä yli?

Miksi muista paikoista ei sitten pääse pyörällä rajan yli?

Entä kävellen?

Kävellen ei käsittääkseni pääse mistään, Venäjän rajalla. Noin niinku virallisesti.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 19:01
Kirjoittaja PW
20180204_143319.jpg
20180204_143319.jpg (164.55 KiB) Katsottu 4041 kertaa

Ukoskan rantaan ilmestyny tuommenen merkkipari, jalankulkuväylä + taluta polkupyörää lisäkyltti. Eikös yhdelläkin merkillä asia ois käyny selväks.
Muistaakseni aikasemmin tuossa oli kevarin merkki, siis myös pyörätie ja tuo talutus kehotus oli parin sadan metrin päässä kun väylä menee kahvilan pihan läpi. Siinäkävi vissiin niin, ett kunta vetäs kevarin tuon kahvilan oman pihan läpi, sen enempää kyselemättä ;)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 20:18
Kirjoittaja jori

Tyhmä ratkaisu.

Mitä on saatu aikaan. Pyörää taluttamalla yksi kulkija vie väylältä kahden kulkijan leveyden verran tilaa. Potkulkelkkailijat ja rullaluistelijat saavat kuitenkin ilman jarruja painella tuota väylää vauhtia mitä tahansa, eikä turvallisuustavoitetta siksi saavutettu.

Jos tuossa olisi annettu olla kelvin merkki ja lisäkilveksi olisi laitettu nopeusrajoitus, vaikka viisi kilometriä tunnissa, niin turvallisuus olisi parantunut ilman liikennehaittaa.

Mitähän laki sanoo tässä tapauksessa trikellä tai kinnerillä ajavasta. Ihanko oikeasti pitäisi taluttaa, jolloin on vaara, että kinneri karkaa yksin alamäkeen.

Tuollainen lisäkilpi suorastaan kerää omatoimipoliiseja tekemään omaa valvontaansa kyltin tekstin perusteella piittaamatta yhtään siitä, miksi se kyltti on siihen laiteettu.

Voi, miksi tämä on niin vaikeaa. :x

Nopeusrajoitus10.jpg
Nopeusrajoitus10.jpg (4.75 KiB) Katsottu 4021 kertaa

PS. Tykkään tuosta kuvasta. :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 20:23
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Tyhmä ratkaisu.

Mitä on saatu aikaan. Pyörää taluttamalla yksi kulkija vie väylältä kahden kulkijan leveyden verran tilaa. Potkulkelkkailijat ja rullaluistelijat saavat kuitenkin ilman jarruja painella tuota väylää vauhtia mitä tahansa, eikä turvallisuustavoitetta siksi saavutettu.

Jos tuossa olisi annettu olla kelvin merkki ja lisäkilveksi olisi laitettu nopeusrajoitus, vaikka viisi kilometriä tunnissa, niin turvallisuus olisi parantunut ilman liikennehaittaa.

Mitähän laki sanoo tässä tapauksessa trikellä tai kinnerillä ajavasta. Ihanko oikeasti pitäisi taluttaa, jolloin on vaara, että kinneri karkaa yksin alamäkeen.

Tuollainen lisäkilpi suorastaan kerää omatoimipoliiseja tekemään omaa valvontaansa kyltin tekstin perusteella piittaamatta yhtään siitä, miksi se kyltti on siihen laiteettu.

Voi, miksi tämä on niin vaikeaa. :x
Nopeusrajoitus10.jpg

Kieltäminen on mukavaa! ;) Läheisellä rannalla on kyltti, "veneily kielletty" :shock: Ihanko oikeesti? Koko Saimaallako? :mrgreen:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 04 Helmi 2018, 21:43
Kirjoittaja jooseha

Vai onko tuolla tarkoitus kieltää kulkeminen muilta kuin polkupyörän taluttajilta :? :mrgreen: Alempi merkkihän nimenomaan käskee taluttaa pyörää :twisted:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 08 Huhti 2018, 13:36
Kirjoittaja PW

https://iskelmajanne.fi/2018/04/06/hatt ... a-ajetaan/
Hattulassa hollantilais tyylinen kylätie, rakenteille.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 12:58
Kirjoittaja smilodon

Facebookin Lahti-ryhmässä alkoi keskustelu Aleksanterinkadun ristiriitaisista liikennemerkeistä. Kumonneeko jalkakäytävän merkki kävelykadun merkin ja kieltää pyöräilyn tuolla osuudella.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 13:04
Kirjoittaja smilodon

Okei, kysyjä olikin erehtynyt merkeistä. Ei siinä olekaan kävelykadun merkkiä vaan neliönmuotoinen merkki 682, jalankulkijoille tarkoitettu reitti.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 31 Touko 2018, 20:45
Kirjoittaja PW

https://yle.fi/uutiset/3-10232869
Onks tuossa ny mitään järkee, kevarille hidaste töyssyjä estämään mopoautoilu?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 31 Touko 2018, 21:14
Kirjoittaja wwhv

mun mielestä ei ole järkeä. temppuradat saisi rakentaa johonkin ihan muualle.
olisivat vaikka rakentaneet jonkun kavennusportin tai vastaavan mistä
mopoauto ei mahtuisi kulkemaan... tai shikaanin niin mopotkin joutuisi
hiljentämään.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 31 Touko 2018, 22:52
Kirjoittaja takakeno

Tosi hieno olisi ajaa kinnerillä noista hidastetöyssyistä. :mrgreen:
Kyllä niin kauheasti nauttisin, kun pohja ryskää maahan.
Millainen tie on sitten vieressä, koska siellä vain voisi käytännössä ajaa.
T:Jere