Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 14402
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 06 Kesä 2018, 14:55

Imatralle rakentavat tänä kesänä 3 liikenneympyrää lisää entisten lisäksi (17 jos laskin oikein). Täällä on tykästytty näihin, 2 tulee Mansikkalaan Keskuskadulle - ilman harppomista väittäsin noiden ympyröiden etäisyydeksi alle 100m :?
Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten ;)
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9716
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jori » 06 Kesä 2018, 15:05

PW kirjoitti:Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten ;)

Onko Imatra savoa? :shock:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14402
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 13 Kesä 2018, 18:18

Maikkarin aamussa oli pyöräpoliisi, kertomassa kevyenliikenteen tehovalvonnasta, ilmeisesti Helsingissä. Ainakin pariin otteeseen pyöräilijöiden "synniksi" mainitsi jalkakäytävällä pyöräilyn ja liian nopean ajon. Ymmärrän, ett pitää ottaa mm. jalankulkijat kevarilla huomioon ja varmaan helsingissä kun väkee enemmän, tilanteita tulee ja sattuu mutt millä sitten perustellaan, mikä on se oikee nopeus ja millon tuli ajettua liian kovaa? Harvoin pyöräilijä kuitenkaan ylittää nopeusrajotusta.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 942
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Hopea » 14 Kesä 2018, 13:46

Helsingissä paljon pyöräilevänä voin vähän avata ongelmaa.

Jalkakäytävällä pyöräily lähtee toisaalta pyörätieverkon huonosta kattavuudesta ja katkoista, toisaalta ihan vain haluttomuudesta ajaa kadulla. Molempi pahempi, tulos on sekavaa liikennettä ympäri kaupunkia ilman mitään rotia.

Liian nopea ajo taas liittyy yleiseen piittaamattomuuteen säännöistä, väylistä, ympäristöstä ja muista ihmisistä. Selkein ilmenemä on esim. päärautatieaseman edessä olevat suojatiet. Niillä kulkee kymmeniätuhansia ihmisiä päivittäin. Osa pyöräilijöistä antaa tilaa suojatiellä olijoille, osa painaa tukka hulmuten väkijoukon läpi. Juuri tuossa ei edes voi ajaa oikeasti lujaa, mutta minusta jokainen noin aiheutettu vaaratilanne on liikaa.

Toinen lujaa ajamisen esimerkki tulee hyväkuntoisilta pyöräteiltä. Niillä ajetaan maantiepyörällä aivan päättömästi ja jalankulkijoita varomatta. Sen lisäksi niillä esiintyy rajoittamattomia sähköpyöriä, jotka suihkivat tavan pyöräilijöiden välistä viittä-kuuttakymppiä kelillä kuin kelillä.

Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11771
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Kesä 2018, 14:51

Hopea kirjoitti:Helsingissä...

Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?


Teki ;) Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14402
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja PW » 14 Kesä 2018, 14:58

Hopea kirjoitti:Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?

Juu kyllä ymmärrän ongelman mutta eikö noissakin esimerkeissä rikottu jo muita sääntöjä, ei nopeusrajotusta? Väistämissäännöt rautatieaseman eessä, liian tehokas sähköpyörä, liikenteenvaarantaminen kun ei oteta toisia huomioon?
Sori kun nysvään pilkkua ;) jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3729
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jooseha » 14 Kesä 2018, 17:02

Tieliikennelaki 23 § 1 mom

23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Stapani » 14 Kesä 2018, 18:15

Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?

Minä myönnän ajavani kelvillä aika kovaa, esim. tänään lähes kokonaan 55km
keskarilla 29,5. Useasti nopeudet 50 nurkilla, viereisellä Turuntiellä on pääsääntöisesti 50-60 rajoitukset. Ainoa vaaratilanne tuli, kun joku autoilija halusi välttämättä tulla kolmion takaa nenän eteen...….

Olen kyllä sitä mieltä, että kevyen liikenteen nopeudesta kampanja olisi asiaa.
Moni jalankulkija ja autoilija ei oikeasti tiedä, kuinka kovaa siellä saa ajaa.
Otin kerran töissä asian puheeksi ja kukaan ei tiennyt.

Nopeusrajoitus olisi hyvä, mutta se edellyttäisi mittareita joka pyörään + valvontaa.
Ja sitä, että kovempaa ajavat saavat ajaa ajoradalla. Eli ei tule tapahtumaan.
Mielelläni ajaisin jatkuvasti autojen seassa, ehkä laki joskus antaa siihen paremmat mahdollisuudet.
Ajan tosin aika paljon nytkin, mutta osan autoilijoista asenne sitä luokkaa, että ajokortti
pitäisi palauttaa poliisiasemalle.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1795
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja janx » 14 Kesä 2018, 18:38

jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:Helsingissä...
Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?

Teki ;) Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.
Jukka

Tuppukyliä kaikki tässä maassa. Ei me tiedetä mitään pienestä alueesta. Eikä kontrollista.

Suurimpien kuntien väkiluku
Väkiluku Vuosimuutos, % 31.12.2017 1) 2017 1)
1. Helsinki 643 272 1,3
2. Espoo 279 044 1,6
3. Tampere 231 853 1,6
4. Vantaa 223 027 1,7
5. Oulu 201 810 0,6
Lähde: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk ... aesto.html
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3729
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jooseha » 14 Kesä 2018, 20:29

Stapani kirjoitti:Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?

Se oli vastaus tuoreimman viestin viimeiseen kysymykseen, siis tähän:
PW kirjoitti:Sori kun nysvään pilkkua ;) jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?

Sillä onko kyse ajoradasta vai pyörätiestä ei ole väliä. Tieliikennelaki on voimassa molemmilla :wink:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Stapani » 14 Kesä 2018, 21:34

Ok

Tämän linkin mukaan:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t

Pyöräteitä, erityisesti jalkakäytävään yhdistettyjä pyöräteitä, kutsutaan toisinaan kevyen liikenteen väyliksi. Tieliikennelaki ei tällaista termiä tunne, ja sen määrittely mikä kaikki katsotaan kevyeksi liikenteeksi on sekavaa.

Tieliikennelaissa on määritelty jalankulkijan paikka
40 § Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Tuo on muuten aika outo juttu, kun tuo antaa luvan kävellä pyörätiellä miten haluaa

http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaali ... tm?40l.htm

Näyttää olevan mun linkki 2012, ehkä sen jälkeen on jotain muuttunut...….
Ja pointtihan oli se, että jos kevyen liikenteen väylä on verrattavissa ajorataan, niin sille on jalankulkijan paikka määrätty.
Mutta joku muu kuin tieliikennelaki antaa niille oikeuden kulkea miten haluaa...….

Vai koskeeko tieliikennelaki vain pyöräilijöitä tässä tapauksessa?
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2978
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Wacky » 15 Kesä 2018, 04:52

Puhekielessä termi tie on vain vesitetty ja kuvitellaan että ajorata on tie kun se käsittää kaikki ajoradan rinnallakin kulkevat jalkakäytävät ja pyörätiet mukaan lukien.

Kuva

ymmärtäkää nyt käsitteet oikein kun puhutaan tiestä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Stapani » 15 Kesä 2018, 07:25

Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.

Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9716
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja jori » 15 Kesä 2018, 07:45

Stapani kirjoitti:Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.

Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?

Vanha kuva. Koko tuo näkyvä 'tie' on nykyään purettu ja ajoradat pientareineen sukeltavat punaisen talon alle tunneliin. Vain tuo kelvi kulkee summittain tuossa kohdassa. 8)

Kysymykseesi: Käsittääkseni Tie on laissa vain yleiskäsite, otsikko, johon ei viitata yksityiskohtaisissa määräyksissä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

ViestiKirjoittaja Stapani » 15 Kesä 2018, 08:15

Pikku hiljaa alkaa hahmottumaan, jos ei mikään muu,
niin ainakin se miksi täällä Suomessa on niin paljon lakimiehiä.
Viimeksi muokannut Stapani, 15 Kesä 2018, 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"


Palaa sivulle “Off-Topic”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa