Sivu 21/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 14:55
Kirjoittaja PW

Imatralle rakentavat tänä kesänä 3 liikenneympyrää lisää entisten lisäksi (17 jos laskin oikein). Täällä on tykästytty näihin, 2 tulee Mansikkalaan Keskuskadulle - ilman harppomista väittäsin noiden ympyröiden etäisyydeksi alle 100m :?
Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten ;)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 06 Kesä 2018, 15:05
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Kolmas tulee Karhumäelle ns. Viidentienristeykseen jossa tietyst on vaan 4 tietä - kuinkas muuten ;)

Onko Imatra savoa? :shock:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 13 Kesä 2018, 18:18
Kirjoittaja PW

Maikkarin aamussa oli pyöräpoliisi, kertomassa kevyenliikenteen tehovalvonnasta, ilmeisesti Helsingissä. Ainakin pariin otteeseen pyöräilijöiden "synniksi" mainitsi jalkakäytävällä pyöräilyn ja liian nopean ajon. Ymmärrän, ett pitää ottaa mm. jalankulkijat kevarilla huomioon ja varmaan helsingissä kun väkee enemmän, tilanteita tulee ja sattuu mutt millä sitten perustellaan, mikä on se oikee nopeus ja millon tuli ajettua liian kovaa? Harvoin pyöräilijä kuitenkaan ylittää nopeusrajotusta.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 13:46
Kirjoittaja Hopea

Helsingissä paljon pyöräilevänä voin vähän avata ongelmaa.

Jalkakäytävällä pyöräily lähtee toisaalta pyörätieverkon huonosta kattavuudesta ja katkoista, toisaalta ihan vain haluttomuudesta ajaa kadulla. Molempi pahempi, tulos on sekavaa liikennettä ympäri kaupunkia ilman mitään rotia.

Liian nopea ajo taas liittyy yleiseen piittaamattomuuteen säännöistä, väylistä, ympäristöstä ja muista ihmisistä. Selkein ilmenemä on esim. päärautatieaseman edessä olevat suojatiet. Niillä kulkee kymmeniätuhansia ihmisiä päivittäin. Osa pyöräilijöistä antaa tilaa suojatiellä olijoille, osa painaa tukka hulmuten väkijoukon läpi. Juuri tuossa ei edes voi ajaa oikeasti lujaa, mutta minusta jokainen noin aiheutettu vaaratilanne on liikaa.

Toinen lujaa ajamisen esimerkki tulee hyväkuntoisilta pyöräteiltä. Niillä ajetaan maantiepyörällä aivan päättömästi ja jalankulkijoita varomatta. Sen lisäksi niillä esiintyy rajoittamattomia sähköpyöriä, jotka suihkivat tavan pyöräilijöiden välistä viittä-kuuttakymppiä kelillä kuin kelillä.

Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 14:51
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:

Helsingissä...

Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?

Teki ;) Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.

Jukka


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 14:58
Kirjoittaja PW
Hopea kirjoitti:

Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?

Juu kyllä ymmärrän ongelman mutta eikö noissakin esimerkeissä rikottu jo muita sääntöjä, ei nopeusrajotusta? Väistämissäännöt rautatieaseman eessä, liian tehokas sähköpyörä, liikenteenvaarantaminen kun ei oteta toisia huomioon?
Sori kun nysvään pilkkua ;) jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 17:02
Kirjoittaja jooseha

Tieliikennelaki 23 § 1 mom

23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 18:15
Kirjoittaja Stapani

Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?

Minä myönnän ajavani kelvillä aika kovaa, esim. tänään lähes kokonaan 55km
keskarilla 29,5. Useasti nopeudet 50 nurkilla, viereisellä Turuntiellä on pääsääntöisesti 50-60 rajoitukset. Ainoa vaaratilanne tuli, kun joku autoilija halusi välttämättä tulla kolmion takaa nenän eteen...….

Olen kyllä sitä mieltä, että kevyen liikenteen nopeudesta kampanja olisi asiaa.
Moni jalankulkija ja autoilija ei oikeasti tiedä, kuinka kovaa siellä saa ajaa.
Otin kerran töissä asian puheeksi ja kukaan ei tiennyt.

Nopeusrajoitus olisi hyvä, mutta se edellyttäisi mittareita joka pyörään + valvontaa.
Ja sitä, että kovempaa ajavat saavat ajaa ajoradalla. Eli ei tule tapahtumaan.
Mielelläni ajaisin jatkuvasti autojen seassa, ehkä laki joskus antaa siihen paremmat mahdollisuudet.
Ajan tosin aika paljon nytkin, mutta osan autoilijoista asenne sitä luokkaa, että ajokortti
pitäisi palauttaa poliisiasemalle.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 18:38
Kirjoittaja janx
jviirret kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Helsingissä...
Tekikö tämä asiaa yhtään ymmrrettävämmäsi?

Teki ;) Liikaa ihmisiä liian pienellä alueella ja päästetään ulos ilman kontrollia. "koppeihin" sähkölukot ettei kaikki pääse ulos yhtä aikaa.
Jukka

Tuppukyliä kaikki tässä maassa. Ei me tiedetä mitään pienestä alueesta. Eikä kontrollista.

Suurimpien kuntien väkiluku
Väkiluku Vuosimuutos, % 31.12.2017 1) 2017 1)

  1. Helsinki 643 272 1,3
  2. Espoo 279 044 1,6
  3. Tampere 231 853 1,6
  4. Vantaa 223 027 1,7
  5. Oulu 201 810 0,6
    Lähde: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk ... aesto.html

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 20:29
Kirjoittaja jooseha
Stapani kirjoitti:

Nyt en oikein ole kartalla, PW puhui käsittääkseni kevyen liikenteen väylästä
ja Joosehan linkki oli tieliikennelaki?

Se oli vastaus tuoreimman viestin viimeiseen kysymykseen, siis tähän:

PW kirjoitti:

Sori kun nysvään pilkkua ;) jos poliisi pysäyttää ja sanoo, ajoit liian nopeasti, vaikka rajotus esim 50km/h (harvoin ylittyy kinnerilläkään). Niin mihin voi perustua?

Sillä onko kyse ajoradasta vai pyörätiestä ei ole väliä. Tieliikennelaki on voimassa molemmilla :wink:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Kesä 2018, 21:34
Kirjoittaja Stapani

Ok

Tämän linkin mukaan:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t

Pyöräteitä, erityisesti jalkakäytävään yhdistettyjä pyöräteitä, kutsutaan toisinaan kevyen liikenteen väyliksi. Tieliikennelaki ei tällaista termiä tunne, ja sen määrittely mikä kaikki katsotaan kevyeksi liikenteeksi on sekavaa.

Tieliikennelaissa on määritelty jalankulkijan paikka
40 § Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Missä jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai milloin sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa.
Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

Tuo on muuten aika outo juttu, kun tuo antaa luvan kävellä pyörätiellä miten haluaa

http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaali ... tm?40l.htm

Näyttää olevan mun linkki 2012, ehkä sen jälkeen on jotain muuttunut...….
Ja pointtihan oli se, että jos kevyen liikenteen väylä on verrattavissa ajorataan, niin sille on jalankulkijan paikka määrätty.
Mutta joku muu kuin tieliikennelaki antaa niille oikeuden kulkea miten haluaa...….

Vai koskeeko tieliikennelaki vain pyöräilijöitä tässä tapauksessa?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 04:52
Kirjoittaja Wacky

Puhekielessä termi tie on vain vesitetty ja kuvitellaan että ajorata on tie kun se käsittää kaikki ajoradan rinnallakin kulkevat jalkakäytävät ja pyörätiet mukaan lukien.

Kuva

ymmärtäkää nyt käsitteet oikein kun puhutaan tiestä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 07:25
Kirjoittaja Stapani

Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.

Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 07:45
Kirjoittaja jori
Stapani kirjoitti:

Mielenkiintoinen kuva, joskus tullut vastaan mutta en ilmeisesti tarpeeksi ole
osannut kiinnittää siihen huomiota.

Jos tuohon nimeämättömälle osuudelle ajoradan ja pyörätien välissä rakennetaan esim. meluesteaita, onko
kyse silloinkin kokonaisuutena tiestä?

Vanha kuva. Koko tuo näkyvä 'tie' on nykyään purettu ja ajoradat pientareineen sukeltavat punaisen talon alle tunneliin. Vain tuo kelvi kulkee summittain tuossa kohdassa. 8)

Kysymykseesi: Käsittääkseni Tie on laissa vain yleiskäsite, otsikko, johon ei viitata yksityiskohtaisissa määräyksissä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Kesä 2018, 08:15
Kirjoittaja Stapani

Pikku hiljaa alkaa hahmottumaan, jos ei mikään muu,
niin ainakin se miksi täällä Suomessa on niin paljon lakimiehiä.