Sivu 26/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Elo 2019, 12:57
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Täällä Oulussa on pyöräilyaktiivi liikenneinsinööri tarkoituksella hankaloittanut autoilua ja joka risteykseen joutuu autolla pysähtymään. Ennen pystyi ajamaan koko kaupungin läpi vihreällä aallolla. Ruuhkia siis yritetään lisätä, että ihmiset jättäisivät autot kotiin.

Tuo on tehokkain tapa siirtää liikennemuotoa pois henkilöautoilusta. Autoilu ei saa olla nopeaa ja edullista kaupungissa, jos halutaan, että kaupungissa on turvallista tilaa liikkua muilla keinoin. Autoilu tekee muista tavoista -kuten myös itsestään- hidasta, hankalaa ja epämiellyttävää kaupunkien ahtailla liikennealueilla. Puhumattakaan terasseilla istumisesta, josta tulee autoilun takia epämiellyttävää ja hidasta. 8)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Elo 2019, 13:13
Kirjoittaja PW

Jep, yhen kevarin pätkän avanneet täälläkin, Uimahallin vieressä tunnelin suulla tietyömerkki. Tunnelin toisessa päässä T-risteys, joista vasemmalle menevä kevari kaivettu kokonaan auki - ei mitään vaihtoehtoista reittiä merkittynä. Tänä aamuna työnjohtaja oli tarkastuskäynnillään jättäny pakurin siihen tunnelin suulle ja ovi auki varmuuden vuoksi :) tyrkkäsin oven kiinni ja just just mahduin kinnerillä ohi. Työnjohtaja kerkes karkuun, kuorma-autokuskia puhuttelin mut hää oli vaan töissä - päättäjät päättää :( Vähän matkan päässä toinen kuortsikka tukki kevarin tehokkaasti, tämäkin kuski vaan hymyili leveesti ku kysyin: "pitääkö se ahtaimpaan paikkaa jättää?"


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 15 Elo 2019, 15:15
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Täällä Oulussa on pyöräilyaktiivi liikenneinsinööri tarkoituksella hankaloittanut autoilua ja joka risteykseen joutuu autolla pysähtymään. Ennen pystyi ajamaan koko kaupungin läpi vihreällä aallolla. Ruuhkia siis yritetään lisätä, että ihmiset jättäisivät autot kotiin.

Tuo on tehokkain tapa siirtää liikennemuotoa pois henkilöautoilusta. Autoilu ei saa olla nopeaa ja edullista kaupungissa, jos halutaan, että kaupungissa on turvallista tilaa liikkua muilla keinoin. Autoilu tekee muista tavoista -kuten myös itsestään- hidasta, hankalaa ja epämiellyttävää kaupunkien ahtailla liikennealueilla. Puhumattakaan terasseilla istumisesta, josta tulee autoilun takia epämiellyttävää ja hidasta. 8)

Kävin kuuntelemassa tuon liikenneinsinööri Harri Vaaralan tulevaisuuden visioita. Liikennevalohomma on vasta alkusoittoa. Hankalointia on luvassa lisää. Kokonaan autoton keskusta siinteli jossain 20-vuoden päässä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 21 Elo 2019, 08:59
Kirjoittaja Hopea

Oulussa on kuitenkin aloitettu oikeasta päästä. Pyöräilyinfraa on parannettu systemaattisesti, myös naapurikuntien kanssa yhdessä, 80-luvun alusta asti.

Autoilua ei voi pysyvästi vähentää vain tekemällä siitä hankalaa tai kallista. Se vähenee itsestään tarjoamalla vaihtoehtoja, jotka ovat riittävän hyviä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 21 Elo 2019, 10:12
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

Autoilua ei voi pysyvästi vähentää vain tekemällä siitä hankalaa tai kallista. Se vähenee itsestään tarjoamalla vaihtoehtoja, jotka ovat riittävän hyviä.

Tuo oli se vanha motto, jonka kuviteltiin toimivan, muttei toiminut. Autoilu söi vahvemman oikeudella tilan tekemällä sen muille liikennemuodoille epämiellyttäväksi ja vaaralliseksi ja näin söi muiden liikennemuotojen mahdollisuuden kasvaa.

Tiiviisti rakennetussa kaupungissa on kaikkea muuta tarpeeksi, paitsi tilaa. Siksi mitään ei voi lisätä, ennen kuin jotain vähennetään. Tiheästi rakennetussa, so. tehokkaassa, kaupunki-infrassa täytyy ensin luoda mahdollisuus, eli tila, vaihtoehdolle, ennen kuin sen voi asettaa kilpailemaan autoilun kanssa.

Kaupungissa olennaisinta on liikennemuodon vaatima tilantarve. Uutta, autoilulle vaihtoehtoista, liikennettä ei ole mahdollista luoda ilman autoilun vähentämistä, sillä autoliikenne ei vapauta tilaa vaihtoehtojen luomiselle ennen kuin se on vähentynyt. Liikennemuototilanne ei siis voi rajoitetussa (kaupunki)tilassa muuttua ennen kuin liikennetilaa (väkisin) vapautetaan. Vaihtoehtoja ei siis ole olemassa ennen kuin autoilua vähennetään.

Lisäksi kaupunkien liikenneväylien muutoksia ei voi pienentää tasaisesti sitä mukaa kun autoilu vähenee, vaan tilaa vapautuu pienimmillään kaista kerrallaan, sillä ne viimeisetkin autot vaativat tilansa kulkea. Tästä syystä Shared Space- ja pyöräilyväyläratkaisut lisäävät autoilulle vaihtoehtoisia liikennemuotoja tehokkaasti. Ne kun tekevät autoilusta kaupungissa hitaampaa ja työläämpää.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Elo 2019, 16:27
Kirjoittaja Saukki
Saukki kirjoitti:

Mihin tässä nyt oikein pitäisi ajaa? Ojaanko?

IMG_4284.jpg

Ovat koko kesän korjanneet Perhonjoen siltaa tuossa Kokkolan lähellä. Keväästä asti ovat korjanneet sillan reunoja ja kaitetita, mutta koko ajan on ollut kaksi kaistaa käytössä, eli mitään suuria ongelmia ei ole ollut. No nyt on tullut sitten aika alkaa kunnostaa sillan kantta, mikä tarkoittaa, että toinen kaista on pakko sulkea. Konsultit olivat laskeneet, että valo-ohjauksella ruuhka aikana jonotusaikaa siltatyömaan kohdalla tulisi maksimissaan 8 minuuttia, muina aikoina muutama minuutti. Totuus valkeni sitten, kun toinen kaista suljettiin ja hieno tietokoneohjattu valo-ohjaus otettiin käyttöön. Ruuhka aikaan kilometrien jonot ja puolen tunnin jonotusaika. Siinä ei ollut konsultit tietokonesimulaatioita tehdessään ottaneet huomioon, että autoja ajaa ihmiset, eikä tietokoneet.

No ottivat sitten käyttöön varasuunnitelman, eli etelästä tulevat henkilöautot ohjataan kevyenliikenteen sillalle. Lupasivat, että autoille varataan sillalta n. 3 metriä leveä kaista ja kevyelleliikenteelle jää n. 1,5 metrin tila. No eihän sekään nyt sitten ihan mennyt niin, kuin luvattu. Ja sitten kevyenliikenteenväylän yli on vielä vedetty tällainen vittumainen kaapelikouru. Nyt ei enään Questin maavara riitä.

IMG_4286.jpg
IMG_4290.jpg
IMG_4293.jpg
IMG_4297.jpg

No niin. Kuvasinpa tästä liikennekaaoksesta tällaisen lyhyen valitusvideon. Niin vaan sorsitaan taas pyöräilijöitä ja varsinkin niitä, jotka ajavat kolme- tai useampipyöräisellä kulkineella. Kaksipyöräinen tuosta just ja just mahtui kulkemaan.

Kuva


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Syys 2019, 10:03
Kirjoittaja PW

Viikonloppuna tallasin ees taas Kolmensepän ympäristössä ja Mannerheimintietä pitkin, poikin. Kattelin, ett siinä menee pyörätie vai -kaista molemmin puolin, maalaisena mietiskelin, onko nuo yksisuuntaisia vai kaksi-? Mitään merkintöjä en huomannut, poikani väitti, ett se Stokkan puoleinen olis yksisuuntainen ja toinen kaksisuuntainen. Liikennettä niissä kummassakin näytti olevan molempiin suuntiin :? Tuo Stokkan puoleinen oli siinä ajoradan tasossa (pyöräkaista?) ja vieressä kun taas toinen jalkakäytävän tasossa ja vähintäänkin reunakivellä erotettu ajoradasta (pyörätie?) Mutta mistä siis maalainenkin tietää jos Helsingissä pyöräilee, mitkä reitit on yksisuuntaisia?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Syys 2019, 11:30
Kirjoittaja jooseha

Pyöräkaista on nimensä mukaisesti vain pyörille varattu tavallinen kaista ja kaistoilla on kulkusuuntansa. Pyörätie taas on aina rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja sillä saat ajaa molempiin suuntiin ellei sitä ole liikennemerkein kielletty.

Hassu paikka tuollainen, jossa on toisella puolella pyöräkaista ja toisella pyörätie. Lain mukaan kaistalla ei saa ajaa, koska pyörätien käyttäminen on pakollista :shock: Yhtä poikkeusta lukuunottamatta.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Syys 2019, 12:09
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Pyöräkaista on nimensä mukaisesti vain pyörille varattu tavallinen kaista ja kaistoilla on kulkusuuntansa. Pyörätie taas on aina rakenteellisesti erotettu ajoradasta ja sillä saat ajaa molempiin suuntiin ellei sitä ole liikennemerkein kielletty.

Hassu paikka tuollainen, jossa on toisella puolella pyöräkaista ja toisella pyörätie. Lain mukaan kaistalla ei saa ajaa, koska pyörätien käyttäminen on pakollista :shock: Yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Tarkoitatko yhdellä poikkeuksella sitä kun pyörätie on vasemalla puolella voi käyttää ajorataa?
Pyöräkaistallahan se kai yleensä toteutuu jos kaista on aina ajoradan oikealla puolen :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 30 Syys 2019, 20:27
Kirjoittaja TMS

Minä olen sattumalta käynyt kinnerillä Helsingin keskustassa työasioissa muutaman viikon sisällä vissiin viisi kertaa. En ole aikaisemmin kovin välittänyt kinnerillä sinne mennä, mutta nyt näitten uusien pyöräkaistojen kanssa siellä on ollut varsin hyvä ajaa. Ei se mikään erityinen nautinto ole valoissa seisomisineen ynnä muineen edelleenkään, mutta pääsee kuitenkin ja kehitys tässä asiassa on mielestäni ollut huimaa. Käyttämilläni reiteillä on ainakin maalatuilla nuolilla osoitettu kulkusuunta ihan selkeästi. Se ei vain tunnu kaikille menevän jakeluun tai sitten toisia ei vain kiinnosta, sillä kyllähän niillä kaistoilla tunnutaan ajavan miten sattuu. No suurin osa sentään ajoi oikeaan suuntaan, mutta aika paljon tuli porukkaa vastapalloon, mikä noilla aika kapeilla kaistoilla ei mikään optimaalinen tilanne ole. Ottaa varmaan aikaa että noihin totutaan, sen verran erilainen perusidea niissä kuitenkin on tavalliseen kevyenliikenteen väylään verrattuna. Mutta vahvasti oikeaan suuntaan on tuo asia mielestäni menossa.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 01 Loka 2019, 08:13
Kirjoittaja MikaH
PW kirjoitti:

Mutta mistä siis maalainenkin tietää jos Helsingissä pyöräilee, mitkä reitit on yksisuuntaisia?

Eipä niitä tiedä helsinkiläinenkään. Yksisuuntaisia ne pitäsi olla molempiin suuntiin. Liikennemerkit osoittavat kuitenkin toista. Kesäkuussa tilanna oli tämä.
http://www.cs.hut.fi/~ttsirkia/Mannerhe ... 40WW1C4SP8


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 01 Loka 2019, 17:27
Kirjoittaja PW

https://tekniikanmaailma.fi/pyoratie-risteys/
Tuossa sivutaan näitä yksisuuntasia. Risteyskäyttäytyminen pitää näköjään opetella myös uusiks, vaikuttaa monimutkaiselta.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 03 Loka 2019, 17:25
Kirjoittaja jooseha

Turussa on ripoteltu liikennemerkkejä maastoon/rautatielle. Asettaja ei vaan taida tietää että ne ovat määritelmänsä mukaan(tll ja tla) voimassa ainoastaan tiellä - ei maastossa. Tuolla ei siis ole lainvoimaa :P Polku kiertääkin merkin nätisti vasemmalta.

Maasto.jpg
Maasto.jpg (81.07 KiB) Katsottu 3651 kertaa

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 05 Loka 2019, 17:50
Kirjoittaja PW

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pol ... #gs.88ntmo
Helsingissä perustettu kevyttäliikennettä valvova erityisryhmä. Tämähän on varmaan pohjimmiltaan hyvä asia. Facebookin vakiokommentoijat ovat asiasta aivan ekstaasissa :D


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 05 Loka 2019, 20:49
Kirjoittaja wwhv

hyvin ne muistaa aina mainita nuo spandexit...
on se kumma kun ne ärsyttää niin valtavasti
(sellaisia mitkä ei kehtaa/pysty muotojansa
sellaiseen ängetä...?)