Sivu 4/37

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Syys 2015, 11:54
Kirjoittaja jooseha
Hopea kirjoitti:

Minusta tuossa on vielä ongelma. Moottoriajoneuvon kuljettamista pyörätiellä/jalkakäytävällä ei voi sallia millään liikennemerkillä.

Ei ongelmaa. Pitää vaan käyttää eriliikennemerkkiä kuin pyörätie/jalkakäytävä :wink:

Helsingissä ovat muuten "keksineet" pyöräkadun siis tie jolla autot ja pyörät ajavat samalla kaistalla.Tälläisiähän löytyy jo kaikkialta muualta :lol:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:17
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Minusta tuossa on vielä ongelma. Moottoriajoneuvon kuljettamista pyörätiellä/jalkakäytävällä ei voi sallia millään liikennemerkillä.

Ei ongelmaa. Pitää vaan käyttää eriliikennemerkkiä kuin pyörätie/jalkakäytävä :wink:

Helsingissä ovat muuten "keksineet" pyöräkadun siis tie jolla autot ja pyörät ajavat samalla kaistalla.Tälläisiähän löytyy jo kaikkialta muualta :lol:

Pyöräkadun idea on hiema eri kuin normaalin kadun. Sillä kadulla liikenne liikkuu siis pyöräilijöiden ehdoilla eli autot väistävät pyöräilijöitä eikä tilanne ei ole "tasa-arvoinen" kuten normaalilla kadulla. Ei sellaista ole vielä suomessa, mutta sellaisen rakentamista suunnitellaan.
Irvaile vaan siellä, mutta kun sellainen saadaan niin tuleppa kokeilemaan.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 25 Syys 2015, 03:42
Kirjoittaja vaaka

Jaa-a onkohan paikallisista autoilijoista pyörälle alistujiksi? Sitten kutsutaan ulkopuolisia koekaniineiksi liiskattavaksi pyörällä vrt. Töölön tapaus ja monet muut, kun laki ei estä tahallista päälle ajoa, tai vielä pahempaa, kutsuitko ulkopuolisen autoilijan kokeilemaan, tarttuisiko pyöräilijä keulaan? Iik :lol:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 25 Syys 2015, 05:37
Kirjoittaja Wacky
vaaka kirjoitti:

Jaa-a onkohan paikallisista autoilijoista pyörälle alistujiksi? Sitten kutsutaan ulkopuolisia koekaniineiksi liiskattavaksi pyörällä vrt. Töölön tapaus ja monet muut, kun laki ei estä tahallista päälle ajoa, tai vielä pahempaa, kutsuitko ulkopuolisen autoilijan kokeilemaan, tarttuisiko pyöräilijä keulaan? Iik :lol:

Pätkä kuuluu nykyisinkin työmatkareitilleni ja hyvin harvoin siellä aletaan mitään mielen ilmausta pitämään, kun rakennus perustelujenkin mukaan kesäisin siellä liikkuu selvästi enemmän pyöräilijöitä kuin autoilijoita joten heidän on jo ollut pakko tottua pyöräilijöihin sillä kadulla koska pyörätie siinä on naurettavan kapea ja moni ajaa ajoradalla vaikka vieressä on pyörätie itseni mukaan lukien. Aina välillä pääsenkin kouluttamaan autoilijoita mitä hidastus töyssyt tarkoittaa nopean pyöräilijän ohitus aikeille.. mä siellä autoja ohittelen eikä toisin päin :mrgreen:
nm. muutaman audin keulan maahan rouhasua kuunnellut


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 25 Syys 2015, 12:08
Kirjoittaja Hopea

Jostain syystä muualla Suomessa autoilijat ja pyöräilijät mahtuvat paremmin samalle väylälle. Täällä sarvikuonolaumassa näyttää käyvän niin, että kaikki ilman peltikuorta olevat ovat liikenne-esteitä. Eihän sitä järjellä voi ymmärtää, mutta näin vain on.

Kulosaaren puistotie on niin hiljainen katu, että sen voisi ihan hyvin merkata pihakaduksi. Sitten siellä olisi tilaa kaikille ja väistämiset menisivät automaattisesti oikein. Riku vain joutuisi etsimään toisen työmatkareitin, koska pihakadulla on aina 20km/h rajoitus. :P


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 25 Syys 2015, 17:52
Kirjoittaja jori

Onkos jotain estettä merkitä pihakaduksi urheilupuiston aluetta, johon liittyy parkkipaikkoja, teitä ja kävelyteitä ristiin rastiin. Vaaralliselta tuntuu joutua tuonne jalkaisin, kun esim. jalkapalloharjoitukset päättyvät, kun nuoret miehet lähtevät kaikki yhtaikaa autoillaa tai mopoautoillan koteihinsa. :shock:

Kyse on siis Kaupin urheilupuistosta ja varsinkin Kuntokadun puolen alueesta. Voisiko olla merkitty koko alue pihakaduksi, sillä siellä voi olla tiellä tai parkkipaikalla milloin mitäkin urheiluaktiviteettia, koiria kävelijöitä hiihtäjiä ja katujien yli ryntäileviä peliporukoita. Eikö voisi olla merkintää, joka tarkoittaa "Pihakatualue".


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 25 Syys 2015, 17:58
Kirjoittaja jooseha
Wacky kirjoitti:

Aina välillä pääsenkin kouluttamaan autoilijoita mitä hidastus töyssyt tarkoittaa nopean pyöräilijän ohitus aikeille.. mä siellä autoja ohittelen eikä toisin päin :mrgreen:
nm. muutaman audin keulan maahan rouhasua kuunnellut

Toi on kumma miten kiireisiä ja lyhytnäköisiä osa ihmisistä on. Ohi pitää päästä vaikka väkisin ja ajavat sitten viittäkymmpiä neljänkympin alueella olevaan hidastetöyssyyn :shock: Kait se on joku psykologinen juttu ettei pyöräilijän perässä voi ajaa :?


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 26 Syys 2015, 17:23
Kirjoittaja Hopea
jori kirjoitti:

Onkos jotain estettä merkitä pihakaduksi urheilupuiston aluetta...

Ei kai. Se vaan pitäis merkata jokaiselta suunnalta, josta sinne pääsee ajamaan jollain vehkeellä.

Pihakatualue-merkkiä ei ole.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 26 Syys 2015, 18:54
Kirjoittaja jooseha
Hopea kirjoitti:

Pihakatualue-merkkiä ei ole.

Normaali on jo aluemerkki :wink:


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 27 Syys 2015, 02:28
Kirjoittaja ajarmala
jooseha kirjoitti:

Toi on kumma miten kiireisiä ja lyhytnäköisiä osa ihmisistä on. Ohi pitää päästä vaikka väkisin ja ajavat sitten viittäkymmpiä neljänkympin alueella olevaan hidastetöyssyyn :shock: Kait se on joku psykologinen juttu ettei pyöräilijän perässä voi ajaa :?

Sellaisia autokuskeja vaan on - valittatavasti. Tänäänkin ajelin Ojakkalan suuntaan viittäkymppiä nejänkympin alueella ja silti pitää tämän diesel-nokivasaran kaasuttaa ohitseni. Köh. Kauhea nokipilvi siitä jäi, jonka läpi piti sitten minun ajaa. Köh köh. En ehtinyt nähdä, oliko tämä Volkswagen vai mitä lajia se oli...

Sama auto kiihdytteli vielä kaksi kertaa ennen Ojakkalaa kuuluisine nokipilvineen, mutta ei ehtinyt sinne yhtään nopeammin kuin minä. Peräkkäin ajeltiin Ojakkalan läpi... Hrmh? Veikkaan, että kuski oli joku kloppi, jonka piti vaan näyttää. Se ei tepsi enää meihin vanhoihin, koska meillä on jo kinnerit - joku diesel ei iske enää. Sorry.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 27 Syys 2015, 08:54
Kirjoittaja vaaka

Olut over diesel hehe!


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Syys 2015, 13:32
Kirjoittaja Hopea
jooseha kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Pihakatualue-merkkiä ei ole.

Normaali on jo aluemerkki :wink:

Niin... noh... Kuten haluatte. Joka tapauksessa pihakaduksi haluttava alue pitää rajata joka reunasta pihakatu-merkeillä. Ja laittaa vastaava määrä pihakatu päättyy -merkkejä myös.

Katselin eilen juuri helsinkiläisessä varuskuntasaaressa pihakatumerkkejä, joita oli yhdellä suoralla neljän risteyksen jälkeen peräkkäin. Väärää käyttöä vai vain viitsimättömyyttä asentaa niitä päättymismerkkejä?


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Syys 2015, 14:17
Kirjoittaja mika
ajarmala kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Toi on kumma miten kiireisiä ja lyhytnäköisiä osa ihmisistä on. Ohi pitää päästä vaikka väkisin ja ajavat sitten viittäkymmpiä neljänkympin alueella olevaan hidastetöyssyyn :shock: Kait se on joku psykologinen juttu ettei pyöräilijän perässä voi ajaa :?

Sellaisia autokuskeja vaan on - valittatavasti. Tänäänkin ajelin Ojakkalan suuntaan viittäkymppiä nejänkympin alueella ja silti pitää tämän diesel-nokivasaran kaasuttaa ohitseni. Köh. Kauhea nokipilvi siitä jäi, jonka läpi piti sitten minun ajaa. Köh köh. En ehtinyt nähdä, oliko tämä Volkswagen vai mitä lajia se oli...

Sama auto kiihdytteli vielä kaksi kertaa ennen Ojakkalaa kuuluisine nokipilvineen, mutta ei ehtinyt sinne yhtään nopeammin kuin minä. Peräkkäin ajeltiin Ojakkalan läpi... Hrmh? Veikkaan, että kuski oli joku kloppi, jonka piti vaan näyttää. Se ei tepsi enää meihin vanhoihin, koska meillä on jo kinnerit - joku diesel ei iske enää. Sorry.

Samoja kokemuksia eli neljänkympin alueella ajetaan ohi vaikka itse vedän viittäkymppiä. Vedin hetken päästä klv:n kautta ohi kun kaikki kiireiset autoilijat seisoivat ruuhkassa. Sitten ovat nämä jotka viidenkympin alueella ajavat ohi ja jäävät eteen. Yksikin veti sitten hidastetöyssystä täysiä läpi kun hiostin persuksissa.
Törkein on ollut mersukuski joka veti koko letkan ohi risteysalueella (ajoin rekan perässä rajoitusten mukaan) ja tälle soitin jo torvea.
Pitää varmaan laittaa liikennekamera.

MIkaR


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Syys 2015, 19:45
Kirjoittaja jooseha
Hopea kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Pihakatualue-merkkiä ei ole.

Normaali on jo aluemerkki :wink:

Niin... noh... Kuten haluatte.

Piti vielä tarkistaa tieliikenneasetuksesta etten vaan aiheuta vaaraa muille tielläliikkujille väärällä tiedolla. Väistämissäännöthän on pihakadulla omansa. Sanamuoto on täsmälleen sama kuin taajama-merkillä. Ainoastaan taajamassa sana vaihtuu pihakadulla sanaan.

Merkkien rajoittamalla alueella on noudatettava pihakadulla voimassa olevia liikennesääntöjä.


Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 28 Syys 2015, 21:02
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
Hopea kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Pihakatualue-merkkiä ei ole.

Normaali on jo aluemerkki :wink:

Niin... noh... Kuten haluatte.

Piti vielä tarkistaa tieliikenneasetuksesta etten vaan aiheuta vaaraa muille tielläliikkujille väärällä tiedolla. Väistämissäännöthän on pihakadulla omansa. Sanamuoto on täsmälleen sama kuin taajama-merkillä. Ainoastaan taajamassa sana vaihtuu pihakadulla sanaan.

Merkkien rajoittamalla alueella on noudatettava pihakadulla voimassa olevia liikennesääntöjä.

Kaupin kenttä.jpg

Onko siis niin, että Kaupin urheilupuistoon voisi saada pihakatuolosuhteet asettamalla molemmille porteille pihakatumerkit. Tuo ylempi portti on sitäpaitsi yleensä kiinni ja vain isompien tapahtumien aikana auki. Googlen kartta on pöhkö, eikä osaa erottaa kävely- ja autotietä toisistaan ja sitä paitsi vanhentunut, siksi merkitsin ne karttaan. Kuvan yläreunan tiet ovat kaikki kävelyteitä tai oikeastaan latupohjia. :roll:

Noille parkkipaikoille ne jalkapallopojat ja hiihtoismot ajavat autoillaan kuin reikäpäät. Varsinkin tuon alemman portin jälkeen vasemmalla olevan pukukopin tietämillä on jalankulkuliikennettä ja jos vaikka minkälaista touhua tuossa parkkipaikan tietämillä. Siitä ne painavat ohi taaemmalle parkkipaikalle, kuin olisi rajoittamaton nopeus oikeutena ja katsovat vielä pahasti, kun kävellen on ylittämässä aukeaa.

Tuota kävelytieksi merkitsemääni reittiä kuljen käytännössä lähes joka päivä, milloin pyörällä milloin kävellen yleensä koiran perässä. Mitään ei ole sattunut, mutta nuo jalkapalloilijat ja hiihtäjät eivät ollenkaan älyä, miten hilkulla on monasti ollut. Kävelijät ovat tuolla alueella aivan toisarvoisia kulkijoita. :evil:

Matkaa tuolta varsinaiselle tielle ei ole sataa metriä pidempään tai edes tuolta kauemmalta parkkipaikalta kuin puolen kilometrin verran silti näyttää olevan tarpeen jopa kiihdyttää renkaat sutien tuosta parkkipaikalta kohti alempaa porttia ja ajaa ylemmältä parkkipaikalta alemmalle parkkipaikalle suoraan puskasta näkemättä sivuilleen yhtään mitään sellaisia viiden kympin, jopa suurempia nopeuksia.

Kovasti olisin tyytyväinen, jos tuolle alueelle voisi priorisoida jalankulkuliikenteen autoliikenteen edelle. Jos se voi onnistua pihakatumerkillä, on vaikea ymmärtää, miksei niin ole jo tehty. :?