Sivu 1/23

Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 10:35
Kirjoittaja PW
Imatralla Mansikkakosken (piti korjta sillan nimi :oops: ) vanhasilta, joka kapeudellaan aiheuttaa kauhua ensikerralla ja monet kiertää sen aina jos mahollista.
2014-08-11 09.10.01.jpg
2014-08-11 09.10.01.jpg (221.15 KiB) Katsottu 6008 kertaa
2014-08-11 09.09.47.jpg
2014-08-11 09.09.47.jpg (207.43 KiB) Katsottu 6008 kertaa
2014-08-11 09.09.32.jpg
2014-08-11 09.09.32.jpg (214.53 KiB) Katsottu 6008 kertaa

Sillalla just ja just mahtuu linja-auto ja henkilöauto kohtaamaan jos linjurikuski antaa tilaa. Mutta aina ei meinaa henkilöautojenkaan kohtaaminen onnistua ja "tilanteita" näkee :wink:
Aikoinaan ajaminen oli itseasiassa helppoa kun sillankaiteiden juuressa oli puuparru, siihen kun ajoi oikeen puolen renkaan kiinni ni hyvin toimi - kuin juna joka muuten kulkee samaa siltaa yläpuolella. Sitten joku viisas keksi laittaa nuo metallikaiteet ylemmäs ja poistettiin parrut - ajorata levenee :?
Ongelmia alkoi syntyä ja lehdessä kirjoteltiin erilaisia ehdotuksia asian parantamiseksi ja muuten vaan kettuiltiin kaupungin herroille, jotka eivät tietenkään antaneet periksi ja kaiteet ovat paikoillaan. Nyttemmin autokansa on väsynyt valittamiseen, nythän kaiteeseen ei voi nojata samalla tavalla ku parruun ja monella on suuria vaikeuksia hahmottaa missä reuna on. Suunnittelin kyllä jossain vaiheessa pakuriin sopivaa suksea tai rullia joilla olis kaiteeseen voinu nojata :wink: huumorimielessä.
Kevyenliikenteen osuus sillassa on kakkosnelosta poikittain naulattuna, puu kulunut aika paljon - oksat koholla ja naulat törröttää kivasti. Kuvassa näkyvät valkoiset niitinpäät on "taidetta" :mrgreen:
Toisessa päässä siltaa on vasemmalle kääntyminen kielletty paiitsi linjureilta ja takseilta mutt mielellään siitä ajellaan ku se menee mm. matkahuoltoon ja oikasee muutenkin. Itte opin yksillä sakoille n. 25 vuotta sitten :wink: kierrän kiltisti.
Lisäksi länsipään kevyenliikenteen kulku on määrättyihin suuntiin vähintäänkin hämärä tai mahdoton esim pyörällä kulkea.
Kaiken huipuksi sillan itäpäässä on tienreunakaiteessa hyvin kapeat aukot joista sillon tällöin joku puikkelehtii tien yli vaikka näkyväisyys sillalle ja sillalta on toiselta suuntaa olematon.

Petri

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 11:08
Kirjoittaja jviirret
Silta on tehty varmaan silloin kun pikku-autot oli pieniä ja linja-autot puoli metriä nykyistä kapeampia. Nykyään Nissan Micratkin on yhtä leeitä kun vanhat taksimersut ja linja-autot on jäähallin kokoisia, aiheuttaa monessa muussakin paikassa ongelmia.
Tämä Raahelainen erikoisuus kiersi joku viikko sitten Facebookissa:

liikennemerkit.jpg
liikennemerkit.jpg (92.43 KiB) Katsottu 5989 kertaa


Jukka

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 11:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Imatralla Tainionkosken vanhasilta, joka kapeudellaan aiheuttaa kauhua ensikerralla ja monet kiertää sen aina jos mahollista.

Juu, tuo silta on nähtävyys ja turistikohde. :mrgreen:
Ne puureunukset ovat hyvä keksintö. Zurichissa oli yliopiston parkkipaikalle laitettu hankaliin paikkoihin 80 mm putkesta n. 150 mm korkeat ohjurit, joiden avulla sai auton sopimaan parkkiruutuun, kun putki"kaide" ohjasi takapyörän oikeaan suuntaan. Sama idea, kuin tuolla Tainionkoskella aikoinaan. Todella kätevä myös esim. parkkitaloissa tolppien ympärillä, niin ei pitkällä autolla tarvitse välittää takapään oikaisusta. Vielä kun tuo kaideputki olisi pyörivä, niin ohjautuminen olisi hienostuneen kevyttä. Näillä vehkeillä saisi varmasti parkkitaloihin huomattavasti lisää kapasiteettia, kun ei tarvitse pelätä osuvansa takakyljellä seiniin ja tolppiin mutkissa. :D

Mikäs tuo ensimmäinen kuva tuossa setissä on. Aika kapealta näyttää kevyen liikenteen aukko. :roll:
Kuva

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 12:27
Kirjoittaja PW
Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Petri

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 12:36
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Juu, niin olikin. Sori. Kulkeeko Vuoksen varren itäpuolen pyörätie tosiaan tuosta. :shock:

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 12:44
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Sillalla just ja just mahtuu linja-auto ja henkilöauto kohtaamaan jos linjurikuski antaa tilaa. Mutta aina ei meinaa henkilöautojenkaan kohtaaminen onnistua ja "tilanteita" näkee :wink:

Tuommoisissa paikoissa on hankalimmat tilanteet aiheuttaa joku henkilöauto. Raskaan kaluston kuljettajilla on yleensä hyvä käsitys ajoneuvonsa mitoista. Henkilöautoilijan taas ei tarvitse välittää ulkomitoista yleensä tuon taivaallista. Kaikkialle mahtuu sovittelematta. Suurin osa henkilöautoista mahtuu kyllä pienempään tilaan kuin raskaat, mutta joukossa on tosi epävarmoja kuskeja. Joskus vuosia sitten ajoin tiellä jossa mahtuu kaksi raskasta autoa kohtaamaan. Vastaan tuli Avensis keskellä tietä. Itse väistin renkaat asfaltin reunan päälle(niin jyrkkä reuna ettei voinut väistää soralle) ja siittä huolimatta vastaan tulija taittoi multa sivupeilin omallaan.

Viimekesänä oli Äänekoskella siltatyömaa:
kotakennäänsalmi.jpg
kotakennäänsalmi.jpg (71.58 KiB) Katsottu 5946 kertaa

Tästä tuli ajettua usein ja toisen ison kanssa mahtui helposti kohtaamaan. Osa henkilöautoista sen sijaan ei uskaltanut tulla sillalle samaan aikaan ja jotkut jopa pysähtyivät keskelle tietä miettimään mitä tekee :lol:

Sitten tamperelainen liikenneympyrä:
tampere.jpg
tampere.jpg (80.71 KiB) Katsottu 5946 kertaa


Aika vähän noita tulee kuvattua, kun autolla ajaessa on yleensä tärkeämpää tekemistä :wink:


Swindonissa Englannissa on mielenkiintoinen iso liikenneympyrä, jonka kehällä on viisi pienempää ympyrää. Paikallisille varmaan helppo nakki, mutta vierailijoille varmasti kauhistus :shock:
Kuva

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 14:03
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:Sen aukon mainitsin tekstissä viimesek, kuvat vääräs järjestykses.

Juu, niin olikin. Sori. Kulkeeko Vuoksen varren itäpuolen pyörätie tosiaan tuosta. :shock:

Ei se siitä aukosta kulje, sillan molemmin puolin on kevyenliikenteen väylä - pohjospuolella kapeampi, myös lankkupäällysteinen. Tuo aukko on varmaan laitettu hätävaraksi jos haluut tuosta kohtaa ylittää tien kun muuten joudut kiertämään joko sillan toisenpään kautta tai junaradan alikulun kautta.

Petri

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Elo 2014, 14:08
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Silta on tehty varmaan silloin kun pikku-autot oli pieniä ja linja-autot puoli metriä nykyistä kapeampia. Jukka

Joo vanha siltahan tuo on 1933 tai jotain ainakin juna ekaa kertaa kulkenu tuosta. Tuon kautta kulki kaikki ns. ohitusliikennekin vuoksen yli ennen kuutostien "uuttasiltaa"

Petri

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Elo 2014, 08:29
Kirjoittaja Hopea
Pasilan aseman läpi kulkee kevyenliikenteenväylä. Olen nyt muutaman vuoden pommittanut eri tahoja näiden merkintöjen korjaamiseksi, mutta ei ole tärpännyt. Oliko se niin, että merkkien kohdalta laki muuttui -97?

Tilannehan on se, että Pasilan aseman kiinteistö on sijoitusyhtiön. Laitureista ja liukuportaista sekä informaatiojärjestelmistä vastaa Liikennevirasto, katuverkko on Helsingin kaupungin. Liikenteenohjaus kuuluu kaupungille, mutta sen ylläpito kuuluu kiinteistölle. Tai sitten ei...

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Elo 2014, 08:40
Kirjoittaja Wacky
jooseha kirjoitti: Swindonissa Englannissa on mielenkiintoinen iso liikenneympyrä, jonka kehällä on viisi pienempää ympyrää. Paikallisille varmaan helppo nakki, mutta vierailijoille..

Ei tuo niin paha ole kun tajuaa ettei se iso keskellä ole kuin normaali ympyrän muotoinen tie jota voi kiertää molempiin suuntiin ja jokaisessa risteyksessä on liikenneympyrä.

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Elo 2014, 19:56
Kirjoittaja Hopea
Tämä on toivottavasti tilapäinen ja lyhytaikainen. Mutta tänään se oli ihan parhaimmillaan 4-tien alla Vantaanjoen varressa eli siis Helsingin ulosmenotien alla. Laitoin palautetta ELY-keskuksen asiakaspalveluun, katsotaan tuleeko vastausta ja millainen se on.

Pääsin läpi nostamalla Gekkon rinnuksille kyljelleen ja vähän pujottelemalla. Ei pahempi kuin pyöräkellarin ovikaan. Mutta ei siitä ajamalla menneet muutkaan pyöräilijät...

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 22 Elo 2014, 08:06
Kirjoittaja Premnas
^ No onpa melkoinen katiska :shock: . Pimeällä kun joku varomaton tuohon rysäyttää...

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 22 Elo 2014, 08:31
Kirjoittaja jviirret
Onkohan missään käytössä pyörätien etuajo-oikeuden osoittavaa merkkiä? Tuossa mun työmatkalla on nimittäin sellainen erikoisuus että osa valtatien laitaa menevästä pyörätiestä on etuajo-oikeutettua risteäviin autoteihin nähden, mutta kun postinumeroalue(kylä) vaihtuu niin kärkikolmiot ovatkin pyörätien ja valtatien välissä, eli väistämisvelvollisuus siirtyy pyöräilijälle. Tuossa kylien välissä ei edes kunta vaihdu.

Jukka

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 22 Elo 2014, 08:45
Kirjoittaja PW
Noita kevarin katkovia rotvallikiviä on joskus täälläkin arvottu, miksi niitä siihen laitettaan? Vaimolta kuulin Imatralaisen selityksen: "Siihen mahtuu enemmän asfalttia kun tarttee lisätä" :roll: On vaimo yrittäny erilaisissa kaupungin palavereissa kyseenalaistaa terävien kivien tarvetta.

Petri

Re: Paikallisia liikenne erikoisuuksia

Lähetetty: 22 Elo 2014, 10:09
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Noita kevarin katkovia rotvallikiviä on joskus täälläkin arvottu, miksi niitä siihen laitettaan? Vaimolta kuulin Imatralaisen selityksen: "Siihen mahtuu enemmän asfalttia kun tarttee lisätä" :roll: On vaimo yrittäny erilaisissa kaupungin palavereissa kyseenalaistaa terävien kivien tarvetta.

Jaa, niinko kaukaloon reunat. :? Minusta tuo näyttää asfalttikartelliporukan yhdeltä keinoista myydä enemmän asfalttimassaa ja kuntapuolella osaamattomuudelta vaatia asfaltoimaan ilman reunoja - tai jopa korruption muoto. :roll: Ihan turha väittää, ettei onnistuisi asfaltointi ilman kaukaloa.:evil: