Tänään uutisoitiin: "Moottoripyöräilijöille palaa usei ikuinenpunainen liikennevaloissa" Selitys: Koska niissä ei ole riittävästi metallia valojen antureille.
Viranomaisen ohje: "Täytyy taluttaa pyörä risteyksen yli ja sitten ilmottaa kaupungin liikenneosastolle" Onko siis punaisia päin taluttaminen sallittua?
Onko moottoripyörän taluttaminen risteyksen yli jotenkin turvallisempaa ku sen ajaminen punasia päin?
Luuleeko viranomainen ett joku oikeesti tekee ohjeen mukaan?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tänään uutisoitiin: "Moottoripyöräilijöille palaa usei ikuinenpunainen liikennevaloissa" Selitys: Koska niissä ei ole riittävästi metallia valojen antureille.
Viranomaisen ohje: "Täytyy taluttaa pyörä risteyksen yli ja sitten ilmottaa kaupungin liikenneosastolle" Onko siis punaisia päin taluttaminen sallittua?
Onko moottoripyörän taluttaminen risteyksen yli jotenkin turvallisempaa ku sen ajaminen punasia päin?
Petri
on koska jalankulkijat olettaa ettei ketään tule koska heille palaa vihreä eivätkä osaa varoa tai odottaa että silloin joku ajaa
en silti sano että viranomaisella on oikeus odottaa ilmoituksia ja ennen sitä eivät tee mitään koska nythän asiasta on jo heille ilmoitettu
ihmiset luultltavasti hidastaa ja varoo jalankulkijoita tai muuta risteävää liikennettä
Jottei olisi liian yksinkertaista, niin moottoripyörän taluttaja ei ole juridisesti jalankulkija, eikä moottoripyörää saa taluttaa jalkakäytävällä, kuten mopoa ja polkupyörää. Minkähän kategorian sakot tuosta moottoripyörän taluttamisesta punaisia päin lopulta saisi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Suomi parhaimmillaan. sääntöjä on ehdottomasti noudatettava vaikka niiden noudattaminen ei ole mahdollista.
finlandiatalon kohdalla 1980 luvulla ei mennyt pyörätietä vaan kaupunkiiin mennessä talo piti kiertää takakautta. yksi päivä poliisi vaivautui paikalle sitten sakottamaan jalkakäytävällä ajavia, vaikka järjestely ei ollut paras mahdollinen.sen jälkeen kyllä aika pian siihen laitettiin valkoinen viiva jakamaan pyöräilijöille kaista.
Jottei olisi liian yksinkertaista, niin moottoripyörän taluttaja ei ole juridisesti jalankulkija, eikä moottoripyörää saa taluttaa jalkakäytävällä, kuten mopoa ja polkupyörää. Minkähän kategorian sakot tuosta moottoripyörän taluttamisesta punaisia päin lopulta saisi.
ja ei kai sitä saa myöskään taluttaa ajoradalla punaisia päin lain mukaan.
ja noudattaakohan moottoripyöräpoliisi itse omia ohjeitaan, pasi radio voisi kuvata ja laittaa nettiin mitä moottoipyöräpoliisi ko tilanteeessa tekee
edit kyllä tähän tilanteeseen on olemassa laillisia keinoja. moottoripyöräilijä odottaa niin kauan että viereiselle kaistalle tulee auto ja muuttaa valot vihreiksi .olettaen että tällaisia liikennevaloja on lähinnä vain kaksikaistaisilla teillä tai askartelee sellasen sivuvaunun jonka voi tarvittaessa levittää jotta metallia on tarpeeksi valojen vaihtamiseen:)sitten moottoripyöräilijän on vältettävä ajamista silloin kun ei ole muuta liikennettä:)
Naapurin pojalle oli Tampereen poliisi neuvonut: "Kun on odottanut vähintään kaksi kierrosta valojen vaihtumuksia, eikä vieläkään vaihdu, voi omalla vuorollaan mennä punaisia päin varovasti ajaen." MInusta ihan järkeenkäypä neuvo. Edellyttää tietenkin, että osaa lukea risteyksen kulkuvuoroja. Säännöt ovat ihmistä varten -ei ihmiset sääntöjä. Mitään taluttamista tai muuta ääliömäisyyttä tuskin kukaan täysjärkinen edes kuvittelee tekevänsä, enkä oikein usko tällaista missään oikeasti olevan laiksi tai järjestyssäännöksi kirjoitetun. Mitä lie sekoilua.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Naapurin pojalle oli Tampereen poliisi neuvonut: "Kun on odottanut vähintään kaksi kierrosta valojen vaihtumuksia, eikä vieläkään vaihdu, voi omalla vuorollaan mennä punaisia päin varovasti ajaen." MInusta ihan järkeenkäypä neuvo. Edellyttää tietenkin, että osaa lukea risteyksen kulkuvuoroja. Säännöt ovat ihmistä varten -ei ihmiset sääntöjä. Mitään taluttamista tai muuta ääliömäisyyttä tuskin kukaan täysjärkinen edes kuvittelee tekevänsä, enkä oikein usko tällaista missään oikeasti olevan laiksi tai järjestyssäännöksi kirjoitetun. Mitä lie sekoilua.
tätä tarkoitin , en usko minäkään, eli edelleen voisivat sakottaa ainakin periaatteessa. tuollasesta tilanteesta voi oikeasti syntyä vaara tilanteita ja hallinto tekee väärin kun ei korjaa asiaa siis niitä liikennevaloja.
vielä" ratkaisuehdotuksia": pitää ajaa vain pareittain jotta on tarpeeksi metallia
Naapurin pojalle oli Tampereen poliisi neuvonut: "Kun on odottanut vähintään kaksi kierrosta valojen vaihtumuksia, eikä vieläkään vaihdu, voi omalla vuorollaan mennä punaisia päin varovasti ajaen." MInusta ihan järkeenkäypä neuvo. Edellyttää tietenkin, että osaa lukea risteyksen kulkuvuoroja. Säännöt ovat ihmistä varten -ei ihmiset sääntöjä. Mitään taluttamista tai muuta ääliömäisyyttä tuskin kukaan täysjärkinen edes kuvittelee tekevänsä, enkä oikein usko tällaista missään oikeasti olevan laiksi tai järjestyssäännöksi kirjoitetun. Mitä lie sekoilua.
tätä tarkoitin , en usko minäkään, eli edelleen voisivat sakottaa ainakin periaatteessa. tuollasesta tilanteesta voi oikeasti syntyä vaara tilanteita ja hallinto tekee väärin kun ei korjaa asiaa siis niitä liikennevaloja.
vielä" ratkaisuehdotuksia": pitää ajaa vain pareittain jotta on tarpeeksi metallia
Tänään juuri tuollainen tilanne Pirkankadulta Mariankadulle kääntyessä. Poliisi varmaan tiesi tilanteen, kun vastaan tullessaan niin pitkään katsoi. Odotin, että poliisiauto meni kulman taakse ja suikkasin punaisia päin, kun vastaantuleville tuli punaiset, eikä muita näkynyt. https://www.google.fi/maps/@61.497753,2 ... KLsCXQ!2e0
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mietin myös että mites jonkun ison moottoripyörän taluttaminen onnistuisi, niillä kun on aika paljon painoa...vai meneekö se niin että kun on tarpeeksi iso moottoripyörä (esim. goldwing) niin siinä on jo sen verran metallia että ottaa?
Mä jouduin ajamaan kerran kinnerillä päin punaisia koska yllättäen valot ei vaihtuneet missään vaiheessa vihreiksi, vaikka vastakkaisesta suunnasta tuli auto. Sille kyllä vaihtui. Risteys oli sellanen etten olisi voinut turvallisesti tehdä u-käännöstä (siinäkin olisin joutunut ajamaan päin punaisia kuitenkin), enkä tod. pakittamaan, eikä klv -ramppiakaan ollut lähellä. Mitäköhän poliisi olisi tällaiseen tapaukseen ohjeistanut.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Ennen nojapyöräilyä tuli harrastettua 12vuotta moottoripyöräilyä ja aika tutuksi tuli punaisia päin ajaminen. Ei se kyllä mitään vaaratilanteita aiheuttanut, eikä poliisikaan kertaakaan puuttunut.
Jos liikennettä on paljon niin ongelmaa ei ole, autot sytyttelee vihreät valot kuten on suunniteltu. Jos oli itse jonossa ensimmäisenä niin ajoi anturin ohi sen verran että perässä tulevan auton keula mahtui anturin päälle.
Jos taas liikennettä on vähän niin punaisia päin ajaminen ei aiheuta vaaraa, kunhan pysyy hereillä ja katsoo kelle ne vihreät palaa ettei nyt ihan suoraan kenenkään eteen aja.
Joskus kävi jopa niin että ajelin punaisten palaessa risteyksen läpi ja vastaan tulevassa autojonossa seisoi poliisiauto odottamassa vihreiden vaihtumista. Ei ne siihen koskaan puuttuneet. Jos ajoivat perässä niin ei kehdannut kokeilla vaan ajelin sen verran anturin ohi että saivat autonsa keulan riittävän pitkälle ja valot vaihtumaan.
Jukan kokemukset jaan täällä Oulussa. Paikallisilla sunnuntain porukkalenkeillä on mukana yleensä pari kolme poliisia ja kun teitä pitkin ajetaan ja punaiset ei ala vaihtumaan niin läpi ajetaan ilman heidän nurinaa. Jos taas ajetaan kevyen liikenteen väylää punaisille niin niiden läpi ei ajeta ihan esimerkinkin vuoksi.
Itse vähän taitan tuota puoliepävirallista virkamiehen suositusta sillä tavalla että jos on täysin hiljaista (sunnuntaiaamuna esimerkiksi) eikä ketään liiku missään (pitää siis nähdä risteys kokonaisuudessaan kunnolla) niin pudottelen surutta punaisia päin. Varmistukseen kuuluu myös havannoida että risteävään suuntaan on punaiset.
Sitten jos on vastaantulevaa liikennettä jolle on vihreät niin katson ettei mahdollisella kääntyvällä kaistalla ole ketään tai sinne tulossa ja pudottelen läpi.
Jos taas tulen ei-hiljaiseen aikaan punaisille ensimmäisinä (ja muutenkin lähestyn ilman liikennettä punaista) niin ajan keskellä ajokaistaa jotta induktioluupit saa mahdollisuuden havainnoida. Pysähdyn punaisiin ja jos takaa tulee ajoneuvo niin pukkaan itseni sen verran eteenpäin että takana tuleva on varmasti luupin kohdalla, jos ei ole niin vinkkaan että lähemmäs vaan. Liikkeelle lähdettyäni ja käännyttyäni otan paikan pientareella tai sen tuntumassa.