Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja teee »

Ciao,

Iltaläystäkkeen nettiversiossa oli uutinen,
jossa Nokian Renkaiden sanottiin kehittäneen uudenlaisen autojen
talvirenkaan. Ajattelin, että, jee, nyt vihdoinkin tuli markkinoille se tuote,
joka keventäisi maamme teihin kohdistuvaa rasitusta,
ja jota ainakin itse kaipaan aina, kun joudun hengittelemään nastarenkaiden
irrottamaa asfalttipölyä: talvirengas, josta nastat saa napin
painalluksella (tms. hallintajärjestelyllä) vedettyä renkaan
sisään silloin, kun nastapitoa ei tarvita.

Ai jaa, kysymys ei ollutkaan tuosta. Tässä puffattinkin vain (niinku) pienemmän vierintävastuksen tuotetta. Höh.

Mutta miten on, eikö idea on/off-nastarenkaista olisi sinänsä ihan näppärä? Päätellen siitä,
että edellä kuvatun kaltaisia renkaita ei markkinoilla ole näkynyt (siis mie en oo nähny),
oletan että että niiden käytännön toteutukseen liityy tosi isoja vaikeuksia.
Vai onko ajatus ihan kelvoton? Osaisiko esim. Teppo kertoa enemmän, missä tällaisten
sovellusten kanssa mennään? Kaikki muutkin saa tietty kommentoida :-D

Terho

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saatas nyt laki edes sille tasolle että puolet renkaista voisi olla nastattomia. Etuvetoisessa autossa takapyörien nastoista ei ole mitään hyötyä, vai onko?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Etuvetoisessa autossa takapyörien nastoista ei ole mitään hyötyä, vai onko?

On taatusti. Jos jonnekin nastarenkaat kannattaa jättää niin taka-akselille.

Mulla on ollut kitkarenkaat jenkissä -94 alkaen ja bemuissa oli myös. Asuntovaunuun olisin saanut myös laittaa kitkarenkaat talveksi mutta valitsin nastarenkaat. Ei nimittäin ole hauskaa jos perä irtoaa tai vaunu lähtee luistoon ennen keulaa/vetoautoa...

Eivät turhaan suosittele kesärenkaitakin laittamaan alle niin että enemmän kuviota on jäljellä taka-akselilla. Auttaa kummasti jos vesiliirto uhkaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja MM »

jviirret kirjoitti:

Saatas nyt laki edes sille tasolle että puolet renkaista voisi olla nastattomia. Etuvetoisessa autossa takapyörien nastoista ei ole mitään hyötyä, vai onko?

Jukka

No on. Autonrengassuositus on, että laitetaan pitävämmät renkaat taakse vetotavasta riippumatta jarrutuksen takia. Muuten perä tulee sivulle.

Nokian rengassivuillakin taitaa olla linkki tutkimukseen, jossa todistetaan, että nastan kuluttavan vaikutuksen suurin osa ei oikeastaan tule pistosta, vaan selvästä raapaisusta renkaan vieriessä tietä vasten, joka taas aiheutuu renkaan painuman aikaansaamasta vierintäkehän muutoksesta, jota nastan ulkonema vielä lisää.

Jo metsuriaikanani 70-luvulla oli kumirukkasia, joissa oli hiekoitus tartunnan parantamiseksi. Olenkin ajatellut, että renkaiden kulutuspinnan kumiseokseen lisättäisiin hienoa kvartsihiekkaa rikkomaan jään ja renkaan väliin syntyvä vesikalvo. Hiekansirut kuluisivat pois renkaan kuluessa ja uusien sirujen särmät tulisivat esiin smirgelilaikan periaatteella. Hieno hiekka olisi kuitenkin painoltaan mitätöntä nastaan verrattuna.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

MM kirjoitti:

No on. Autonrengassuositus on, että laitetaan pitävämmät renkaat taakse vetotavasta riippumatta jarrutuksen takia. Muuten perä tulee sivulle.

Ei ABS-jarruilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:
MM kirjoitti:

No on. Autonrengassuositus on, että laitetaan pitävämmät renkaat taakse vetotavasta riippumatta jarrutuksen takia. Muuten perä tulee sivulle.

Ei ABS-jarruilla.

Jukka

Mulla oli viime talvena pari päivää vararengas toisena takarenkaana. Perä oli tosi liukas sekä jarruttaessa että muutenkin. Absit löytyy :wink:
Ei ne lukkiutumattomatjarrut ihmeitä tee vaikkei mulla ikävä olekaan vanhoja takapainoisilla jaruilla olevia autoja.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
MM kirjoitti:

No on. Autonrengassuositus on, että laitetaan pitävämmät renkaat taakse vetotavasta riippumatta jarrutuksen takia. Muuten perä tulee sivulle.

Ei ABS-jarruilla.

Jukka

Mulla oli viime talvena pari päivää vararengas toisena takaríenkaana. Perä oli tosi liukas sekä jarruttaessa että muutenkin. Absit löytyy :wink:
Ei ne lukkiutumattomatjarrut ihmeitä tee vaikkei mulla ikävä olekaan vanhoja takapainoisilla jaruilla olevia autoja.

Oliskko ollut parempi jos kaikki renkaat olisi olleet yhtä huonoja kuin vararengas? Näinhän tilanne nyt on, kitkarenkaat saa olla jos kaikki ovat sellaisia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Oliskko ollut parempi jos kaikki renkaat olisi olleet yhtä huonoja kuin vararengas? Näinhän tilanne nyt on, kitkarenkaat saa olla jos kaikki ovat sellaisia.

Jukka

Vararenkaana oli/on kesärengas.
Pirun liukkaat kesärenkaat on talvella, mutta perä ei liitele niiden kanssa eritahtia keulan kanssa niinkuin sekarengastuksella. Tasapaino säilyy hyvin kun pito puuttuuu kaikkialta :roll:

Jos olisi pitänyt ajaa enemmän vararenkaan kanssa, olisin siirtänyt sen ehdottomasti eteen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitä, joko te olette vaihtaneet talvirenkaat alle. :shock: :wink:

Takarenkaiden pidosta suhteessa eturenkaisiin riippuu, minkä nopeuden yläpuolella ajoneuvo muuttuu epästabiiliksi. Ylikriittisessä nopeudessa jo pelkät suunnan korjaukset suoraa ajettaessa riittävät heilahtelun syntymiseen, eikä heilahtelu lopu ennen kuin ajonopeus (tai rotaationopeus) vähenee kriittisen rajan alapuolelle. Ajonopeus ja rotaationopeus ovat kytkeytyneet yhteen, eikä heilahtelu lopu, vaikka olisi kuinka taitava kuski, ennen kuin nopeus hidastuu.

Ilmiö johtuu ajoneuvon painopisteen sivusuuntaisen ohjauksen ja pystyakselin ympäri kiertymisen suhteista. Etupyörän hyvä pito parantaa ohjauksen sivuliikkeen voimaa ja pystyakselin ympäri kiertymisen nopeutta. Takarenkaat sen sijaan toimivat toisin. Niiden huono pito huonontaa painopisteen sivuliikkeen kiihtyvyyksiä, mutta suurentaa kiertymisnopeutta, eli rotaatiota. Joka taas suurentaa ohjausliiketta, joka suurentaa etupyörien sivukiihtyvyyttä, joka huonontaa takapyörien sivukiihtyvyyttä ja suurentaa rotaatiota. Ketjureaktio, joka johtaa ojaan, jollei vauhti hidastu.

Aivan alhaisilla nopeuksilla, joissa kaarrekiihtyvyydet ovat pieniä, voidaan käyttää edestä vetävissä ajoneuvoissa pitävämpia renkaita myös edessa. Keski- ja eteläeuroopassa ja muuallakin vuoristoseuduilla käytetään yleisesti lumiketjuja. Ne voi mainiosti laittaa vain etupyöriin etuvetoisessa autossa, mutta nopeus ei noita käyttäessä saa nousta korkeaksi (laki 50 km/h) kahdesta syystä. Luiketjun kiinnitys joutuu tiukille keskipakovoiman takia ja pitävämmät renkaat edellä kulkeva ajoneuvo on erittäin yliohjautuva ja pyörähtää tai lähtee heittelehtimään heti, kun ajoneuvo joutuu pienenkin kaarrekiihtyvyyden alaiseksi.

Samasta syystä autojen eturenkaissa on matalammat paineet, kuin takana, jotta etupyörien ohjausliike suhteessa ohjauskulmaan olisi edessä pienempi, kuin takana ja yliohjautumien pienillä ohjausliikkeillä ei tekisi ajosta suurella nopeudella epästabiilia.

Terho, Nokian renkailla on tuotekehitysprojekti tuollaisten sisään vedettävien nastojen rakentamiseksi. Sellaiset on jopa jossain messuilla tai mainospuffiartikkelissa jo esitelty, mutteivät ole vielä tuotannossa. Hitto, kun en löydä sitä artikkelia, jonka melko varmasti muistan :roll: lukeneeni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja vph »

Oottehan huomannu, että jotkut oikein tykkää heikkopitoisista takarenkaista trikeissa? https://www.youtube.com/watch?v=XJkZ5eiqh70

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Terho, Nokian renkailla on tuotekehitysprojekti tuollaisten sisään vedettävien nastojen rakentamiseksi. Sellaiset on jopa jossain messuilla tai mainospuffiartikkelissa jo esitelty, mutteivät ole vielä tuotannossa. Hitto, kun en löydä sitä artikkelia, jonka melko varmasti muistan :roll: lukeneeni.

Ei ole meikäläisellä noista "siilirenkaista" sen enempää kerrottavaa, eivät asianomaiset suostu hiiskumaan detaljeista edes firman sisällä :) . Mutta tuskin nähdään hetkeen missään kaupallisissa tuotteissa.

Ja mitä tulee "hiekan" lisäämiseen kulutuspintakumiin, niin onhan tuon tyylisiä jo olemassa:
http://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivi ... -konsepti/
Anteeksi mainos :oops: . Jos noita kovia partikkeleita isossa mittakaavassa ja määrin lisättäisiin kumin sekaan, niin tulisi lisää haastetta ja kustannuksia prosessointivaiheessa, kun kuminsekoituskoneet ja extruuderit kuluisivat ennen aikojaan :D .

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja teee »

Tere,

Oletinkin, että kyllä Nokianilla(kin) jonkun on täytynyt fundeerata
tätä niin (ainakin minusta) itsestäänselvää "siilirengas"-ratkaisua.
Rohkenen jopa uskoa, että joltakulta on mennyt
useampi työpäivä homman parissa puuhastellessa,
vaikka suurelle yleisölle näkyvää tulosta ei vielä olekaan syntynyt.
Jopa minäkin tajuan, että käytännön toteutukseen
todennäköisesti kohdistuu useita merkittäviä haasteita.
Käsitän myös sen, että kehittelytyön tuloksista tiedottamiseen
voi liittyä erilaisia rajoitteita.

Kiitos, Teppo, vastauksesta, runsaat kiitokset kaikille muillekin kommentoijille.
Taas ollaan vähän valistuneempia.

Terho

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Renkaat, joista nastat tulevat esiin napin painalluksella. Mieleen tuli ensimmäisenä TESH-drive, vaikka se ei koko aikaa rengas olekaan.

Quest Carbon -2015

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Uutta talvigummia pukkaa (autoihin)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Terho, Nokian renkailla on tuotekehitysprojekti tuollaisten sisään vedettävien nastojen rakentamiseksi. Sellaiset on jopa jossain messuilla tai mainospuffiartikkelissa jo esitelty, mutteivät ole vielä tuotannossa. Hitto, kun en löydä sitä artikkelia, jonka melko varmasti muistan :roll: lukeneeni.

Minä löysin: http://www.tekniikkatalous.fi/autot/nok ... i/a1047598

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin